Filmy
  • Artykuły
  • Mercedes-Benz na pokazie <i>Bauma Show</i>

Mercedes-Benz na pokazie <i>Bauma Show</i>

W dniach 19 - 25 kwietnia 2010 r. w Monachium będzie miał miejsce największy, międzynarodowy pokaz Bauma Show. Trucks you can trust - ciężarówki godne zaufania - to motto wszechobecne na stanowisku Mercedes-Benz, usytuowanym w hali B4 pokazu Bauma 2010. Motto to, odnosi się zarówno do niezawodnej, oszczędnej i trwałej technologii, z której znany jest Mercedes-Benz, jak i do wszechstronnego wsparcia oferowanego przez firmę jej klientom jeśli chodzi o wszelkie zagadnienia związane z samochodami ciężarowymi.

Techniczne wyrafinowanie, oferowane przez Mercedes-Benz dla każdego sektora przemysłu budowlanego, zaprezentuje siedem eksponatów z czterech serii pojazdów. Zwiedzający stanowisko Mercedes-Benz podziwiać będą dostosowane do potrzeb klienta rozwiązania dotyczące budowy dróg, prac ziemnych i transportu ciężkiego. Prezentacja terenowego Zetrosa z nowej serii ukazuje kolejne możliwości cywilne zastosowania tych niezwykłych samochodów ciężarowych o klasycznej kabinie.

Pojazdy budowlane Actros
Seria Actros - to pojazdy specjalistyczne od zadań ciężkich, które oferują: najwyższy standard jeśli chodzi o siłę, oszczędność i wygodę; nowy ciężki samochód ciężarowy o mocy 480 kW; owy opatentowany zestaw do budowy dróg. Trzecia generacja budowlanego samochodu ciężarowego Actros została przygotowana na pokaz na przykładzie czterech rozwiązań, z których szczególnie ciekawe to: pakiet do budowy dróg, opatentowany przez Mercedes-Benz; automatyczna terenowa skrzynia biegów Mercedes PowerShift, która pozwala na obniżenie zużycia paliwa floty pojazdów oraz doskonale współpracuje z układem przenoszenia napędu, a w szczególności ze sprzęgłem. Pojazdy budowlane Actros zyskały dzięki najnowszym ulepszeniom, które objęły także kwestie wygody. Na pokazie Bauma, Mercedes-Benz zaprezentuje także nowy ciężki pojazd Actros SLT 4165 S o mocy 480 kW i łącznej masie dopuszczalnej do 250 ton.

Pojazdy budowlane serii Actros sprostają każdym oczekiwaniom, są wyposażone w dwie lub cztery osie, umożliwiające wszelkie możliwe kombinacje od 4 x 2 do 8 x 8/4; silniki V6 i V8 - znane ze swojej wytrzymałości i oszczędności - w dziewięciu kategoriach mocy, od 235 do 440 kW. Dotyczy to także szerokiego wyboru rozstawów osi, typów kabin i przełożeń przekładni głównej. Ciężarówki budowlanych Actros zostały jeszcze bardziej dopasowane do potrzeb klientów i zadań czekających na nie w przemyśle budowlanym - w każdej gałęzi tego jakże szerokiego sektora. Oferta obejmuje samochody samowyładowcze, także z napędem na wszystkie koła, betoniarki, ciągniki siodłowe i pojazdy specjalne.

Actros SLT - nowy pojazd do ciężkiego transportu
Actros SLT może sprostać obciążeniom trakcyjnym do 250 ton, jego maksymalna moc to - 480 kW, którą osiąga dzięki specjalnemu wariantowi popularnego 15,9-litrowego silnika spalinowego V8 serii 500, rozwijającego wysoki moment przy niskich prędkościach, maksymalnie 3000 Nm. Cztery warianty konfiguracji osi, od 6x4 i 8x4 po 8x6 do 8x8. Podstawowe różnice pomiędzy tym modelem, a poprzednim Actrosem SLT dotyczą sprzęgła i skrzyni biegów. W miejsce sprzęgła automatycznego, nowy SLT posiada nowe hydrodynamiczne turbo sprzęgło adoptujące się do obciążenia, które umożliwia uruchomienie nieobciążonego silnika aż do osiągnięcia przez niego maksymalnej prędkości obrotowej oraz pozwala na wyjątkowo dużą siłę uciągu nawet przy niskich prędkościach silnika.

Automatyczna 16-stopniowa skrzynia biegów G 280-16 z rodziny Mercedes PowerShift, zastąpiła zsynchronizowaną przekładnię G 240-16. Dzięki temu kierowca nie musi zajmować się dźwignią zmiany biegów, zachowując wpływ na rodzaj przełożenia. Jest ona bardzo wytrzymała i niezwykle oszczędna, jej rozkład przełożeń został zaprojektowany pod kątem oszczędności paliwa oraz minimalnego zużycia układu przenoszenia napędu.

Terenowe skrzynie biegów PowerShift
Pod koniec 2009 r. 30 proc. samochodów budowlanych w Europie zostało wyposażonych w nowe 12-stopniowe automatyczne przekładnie Mercedes PowerShift. Mercedes PowerShift offroad oferuje wszystkie zalety rozwiązań szosowych, takie jak wygodna zmiana przełożenia, łatwość obsługi czy szybkie biegi wsteczne oraz paliwooszczędny rozkład przełożeń. Kierowcy budowlanych Actrosów mogą korzystać ze wszystkich inteligentnych programów kierowania, jak tryb manewrowy, tryb wybujania plus tryby power czy eco-roll, ale mają także pod ręką specjalną opcję terenową.

Zakres prędkości obrotowych silnika stosowanych podczas ruszania w trudnych warunkach, zarówno przy Mercedes PowerShift offroad jak i przy wersji szosowej PowerShift 2, został rozszerzony do 1100 obr./min. Jeżeli siła uciągu przy maksymalnym momencie obrotowym okazuje się niewystarczająca w stosunku do przeważających oporów jazdy, Mercedes PowerShift zapobiega wszelkim niezalecanym operacjom - w takich przypadkach sprzęgło nie załączy się.

Siła G 330-12
G 330-12 - to najsilniejsza przekładnia Mercedes PowerShift, posiada ona jeden nadbieg przeznaczony dla maksymalnego momentu obrotowego 3300 Nm, który pozwala na rezerwę mocy w najcięższych nawet warunkach. Dźwignie tej przekładni zostały wykonane z kutej stali; w przypadku drogowej wersji skrzyni Mercedes PowerShift są to aluminiowe odlewy. Mercedes-Benz oferuje kolejne cztery warianty przekładni PowerShift: dwie 12-stopniowe skrzynie biegów o najwyższym przełożeniu bezpośrednim (wejściowy moment obrotowy 2100 i 2800 Nm.), 16-stopniową skrzynię biegów o bezpośrednim przełożeniu przy wejściowym memencie obrotowym 2400 Nm oraz Mercedes PowerShift do 250 t dla Actrosa SLT z turbo sprzęgłem, a także 16-stopniową skrzynię biegów z podwójnym nadbiegiem i wejściowym mementem obrotowym 3000 Nm.

Seria Axor do transportu ładunku
Axor specjalizuje się w transporcie ładunków przy dużym udziale pracy na szosie. Seria Axor święci premierę nowego modelu, którym jest nowy wariant czteroosiowej betonomieszarki o pojedynczym ogumieniu na trzeciej osi i zoptymalizowanym ciężarze, której waga podwozia wynosi około 500 kg mniej niż w przypadku porównywalnego czteroosiowego Actrosa. Oznacza to w praktyce, możliwość przewożenia ośmiu metrów sześciennych betonu przy łącznej dopuszczalnej masie pojazdu równej 32 ton.

Oferowane w tej serii konfiguracje osi obejmują zakres 4x2 do 8x4. Budowlana wersja Axora dostępna jest w postaci dwu- lub trójosiowego ciągnika siodłowego na pneumatycznym zawieszeniu (4x2 i 6x2) oraz dwu-, trzy- i czteroosiowego podwozia (4x2 plus 4x4, 6x4 i 8x4) o dopuszczalnej masie całkowitej 18 do 32 t. W tej serii dostępny jest szeroki wachlarz silników: od sześciocylindrowego silnika serii 900 (o pojemności 6,4 i 7,2 litra) po dwunastolitrowy, sześciocylindrowy silnik rzędowy OM 457 LA. 6,4-litrowa jednostka napędowa OM 906 LA dostępna jest w różnych klasach mocy: 175, 188 i 210 kW, natomiast 7,2 litrowy silnik OM 926 LA osiąga 240 kW. Przegląd zamyka dwunastolitrowy silnik OM 457 LA o mocach 265, 295 i 315 kW.

PowerShift w samochodach Axor
Opcjonalnie Mercedes-Benz oferuje samochody budowlane Axor z dwunastocylindrowym silnikiem i wyjątkowo lekką automatyczną skrzynia biegów Mercedes PowerShift G 211-12. Pozwala ona na wygodną zmianę biegów, a także oszczędność paliwa i układu napędowego. Dodatkową opcją jest układ dwóch osi napędowych z przekładnią hypoidalną HD4-HL4 w miejsce osi planetarnych, który także przyczynia się do redukcji wagi pojazdu. Mercedes-Benz oferuje półautomatyczną skrzynię biegów G 211-16 dla silników OM 906 LA i OM 926 LA o bezpośrednim najwyższym przełożeniu. W wyposażeniu standardowym Axor posiada sześcio-, dziewięcio- i 16 stopniowe manualne skrzynie biegów.

Elementy przyczyniające się do optymalizacji ładowności budowlanego Axora
Najważniejszym elementem jest lekka rama zapożyczona od Actrosa, paraboliczne przednie resory, zderzak wykonany z tworzywa sztucznego odpornego na uderzenia i układ dwóch osi posobnych z przekładnią hypoidalną. Kabina wzięta z modelu Atego jest lżejsza od montowanych w Actrosie. W ofercie znajduje sie krótka kabina S w wersji przedłużonej o 180 mm.

Nowa betonomieszarka o zoptymalizowanej ładowności
Betonomieszarka Axor 3240 B zyskała dodatkową ładowność dzięki zastosowaniu rozwiązań technicznych: PowerShift G 211-12, pojedyncze koła na trzeciej osi, hypoidalne osie tylne, 200-litrowy aluminiowy zbiornik paliwa wraz z 25-litrowym zbiornikiem AdBlue oraz aluminiowe obręcze kół, pozwalają na redukcję ciężaru podwozia o kolejne 340 kilogramów. Dzięki tym rozwiązaniom ciężar pojazdu jest mniejszy niż 9,2 t - czyli około 500 kilogramów mniej niż w przypadku porównywalnego, czteroosiowego Actrosa. W ten sposób Axor z betonomieszarki przekształca się w prawdziwego giganta transportowego o wyjątkowej ekonomiczności dzięki PowerShift i hypoidalnym osiom napędowym.

Renomowany hamulec silnikowy Turbobrake
Zaletę tego modelu stanowi potężny Turbobrake - hamulec silnikowy, który generuje znacznie większy efekt hamowania, niż przy seryjnym hamulcu silnikowym Axora poprzez zwiększone ciśnienie wylotowe spalin. Turbobrake osiąga swoją maksymalną moc na poziomie 440 kW przy 2500 obr./min. Budowlane modele Axor wyposażone są także w układ wspomagania ruszania pod górę wspólnie z układem hamulcowym Telligent.

Atego - specjaliści w wadze średniej i lekkiej
Atego specjalizuje się w kategorii wagowej od 7,5 do 16.0 ton dopuszczalnej masy całkowitej, która odpowiada wymogom stawianym przez przemysł budowlany i jego sektory pomocnicze. Atego w wersji fabrycznej występuje jako wywrotka trójstronna, samochód samowyładowczy, z napędem na wszystkie koła, bramowiec, wywrotka z dźwigiem. Aby zwiększyć dodatkowo możliwości wykorzystania pojazdu został on zaopatrzony w ramę, która dzięki prostym podłużnicom skrzynkowym oraz siatce otworów oddalonych o 50 mm umożliwia montaż różnych zabudów. Samochód Atego dostępny jest w różnych wariantach grubości ramy, w zależności od przeznaczenia i warunków pracy.

Pięć kabin do wyboru
Klienci Atego mogą wybrać spośród pięciu rodzajów kabin, przy czym każdy z nich występuje z trzema typami wyposażenia wnętrza. Wybór ten obejmuje kabiny typu S krótką i wydłużoną o 180-millimetrowy panel tylny, po kabiny długie z podwyższanym dachem lub bez niego. Piąty wariant ma szczególne znaczenie dla przemysłu budowlanego, jest to kabina pasażerska mieszcząca pięć osób.

Silniki
Ciężarówki Atego napędzane są przez cztero- lub sześciocylindrowe silniki serii 900. Moce jednostek czterocylindrowych o pojemnościach 4,2 i 4,8 litra to odpowiednio 95 do 160 kW. Sześciocylindrowy silnik 6,4-litrowy posiada zakres mocy od 175 do 210 kW.
W standardowym wyposażeniu silniki te występują wraz z manualną sześcio- i dziewięciostopniową skrzynią biegów Mercedes-Benz, a do zadań specjalnych zastosowano dwie manualne przekładnie ZF. W przypadku dziewięciostopniowej skrzyni biegów G 131-9 Mercedes-Benz oferuje sterowanie hydrauliczne i pneumatyczne wspomaganie, które redukuje wysiłek ze strony kierowcy do minimum.

Automatyczna skrzynia biegów w klasie średnich obciążeń
Mercedes-Benz zyskał miano pioniera jak chodzi o wykorzystanie automatycznych skrzyń biegów w ciężarówkach średniej wielkości opracowując wchodzącą w skład wyposażenia dodatkowego przekładnię Telligent Atego o mocy do 175 kW. Ta sześciobiegowa skrzynia biegów oparta na rozwiązaniu zastosowanym Actrosie w 2003 r. była pierwszą przekładnią tego typu i zyskała ogromną popularność.

Niskie zużycie paliwa dzięki systemowi start/stop
System start/stop pomaga zredukować zużycie paliwa o 3 proc. Działa on w prosty sposób: wyłącza silnik zawsze, gdy samochód nie porusza się co najmniej przez trzy sekundy, jest na biegu neutralnym a sprzęgło jest rozłączone. W momencie naciśnięcia przez kierowcę pedału sprzęgła system natychmiast automatycznie uruchamia silnik. Obecnie system ten montuje się w 46 proc. samochodów Atego - a w Niemczech wskaźnik ten osiągnął nawet 61 proc.

Atego Blue Tec Hybrid
To pojazd o łącznej masie dopuszczalnej 11,99 ton, jest obecnie testowany przez klientów i od niedawna można składać na niego zamówienia, produkcja seryjna rozpocznie się w roku 2010 r. Równoległy napęd hybrydowy łączy w sobie kompaktowy czterocylindrowy silnik OM 924 LA o mocy 160 kW z 44-kilowatowym silnikiem elektrycznym, odpowiedzialnym za ruszanie i wspomagającym silnik dieslowski przy niskich i średnich prędkościach obrotowych. Potencjalna paliwooszczędność tego rozwiązania w praktyce wynosi od 10 do 15 proc.

Atego jest obecnie dostępny w szczególnie przyjaznej dla środowiska wersji EEV w pięciu kategoriach mocy (od 130 kW w górę) – normy osiągane są za pomocą rozwiązań technicznych wewnątrz silnika, bez konieczności stosowania dodatkowych filtrów cząstek stałych.

Seria Zetros - specjalista od trudnych zadań w terenie
Tam, gdzie potrzebna jest kompaktowa sylwetka, duża ładowność i doskonałe możliwości terenowe doskonale sprawdza się Zetros, ciężarówka o klasycznej kabinie umieszczonej za silnikiem, którą można uznać za kontynuację modelu Unimog, jednak o wyższej dopuszczalnej masie całkowitej. Typowe zastosowanie tego pojazdu o napędzie na wszystkie koła i konfiguracji osi 4x4 i 6x6 to: leśnictwo i przemysł energetyczny, straż pożarna, a także wsparcie podczas klęsk żywiołowych oraz ekspedycje. Modelem tym interesują się także firmy przemysłu budowlanego oraz górnictwa podziemnego i odkrywkowego. Pojazd doskonale mieści się w samolotach transportowych takich jak Hercules C 130 lub Transall C 160. W cywilnych zastosowaniach zwarta sylwetka posiada tę cenną zaletę, iż pojazd nie tarasuje drogi na wąskich duktach leśnych czy w czasie działań pod ziemią.
Ładowność trójosiowego Zetrosa 2733 wynosi od 7 do 10 ton (można wybrać pomiędzy dopuszczalną masą całkowitą 25 lub 27 ton). Konstrukcja modelu o napędzie na wszystkie koła opiera się na seriach Actros i Axor. Jedną z zalet zastosowania komponentów z masowej produkcji jest gwarancja szybkiej dostawy części zamiennych na całym świecie.

Kabina
Kabina klasyczna jest rozwiązaniem unikalnym wśród współczesnych europejskich ciężarówek, lecz idealnym do wszelkich działań w terenie. Nie tylko pozostawia ono sporo miejsca dla pasażerów, ale zapewnia także maksymalną przyczepność przedniej osi. Fakt, iż pasażerowie zajmują miejsca pomiędzy osiami, a nie bezpośrednio nad przednią osią wpływa na komfort podróży, także w trudnym terenie. Zaletą tej kabiny jest także ułatwiony dostęp do przedziału silnika. W ekstremalnych warunkach pogodowych, działając na przykład w strefach, gdzie temperatury -50 stopni Celsjusza to niemal codzienność, fakt, że załoga może pozostać w kabinie, gdy technicy wykonują swoją pracę stanowi ogromny plus.

Serwis godny zaufania
Mercedes-Benz oferuje unikalny zakres usług związanych ze wszystkimi aspektami pojazdów budowlanych. Porady specjalistyczne, rozwiązania dostosowane do potrzeb klientów oraz szeroki pakiet usług wspierają operatorów samochodów ciężarowych w ich pracy pozwalając im na pełne skoncentrowanie się na ich podstawowym zadaniu - codziennej działalności biznesowej. Oferta jest szeroka i jednolita: od obsługi gwarancji, poprzez przeglądy i konserwacje po wszelkie prace zgodne ze specyfikacją producenta oraz zastosowanie oryginalnych części zamiennych pochodzących od 16 renomowanych partnerów. Optymalne zaplecze części zamiennych oferują systemy logistyczne Daimler AG.

źródło: Mercedes-Benz




Ostatnie artykuły