Filmy
  • Artykuły
  • Efektywny Transport - MAN walczy z kryzysem

Efektywny Transport - MAN walczy z kryzysem



Wszyscy producenci ciężarówek miniony rok jednogłośnie uznali za bardzo trudny. Sześćdziesięcioprocentowy spadek sprzedaży pojazdów użytkowych w Polsce to sytuacja, która zmusza do wielu refleksji. Poziom sprzedaży porównywalny z tym sprzed 7 lat świadczy o tym, jak nieprzewidywalna jest nasza gospodarka i jak trudne jest planowanie strategicznych inwestycji. Najbardziej stabilnymi okazały się segmenty: dystrybucyjny, budowlany i komunalny. W tym też przedziale MAN Truck & Bus Polska odnotował największy udział w rynku.

Na dorocznym spotkaniu z dziennikarzami, na początku marca, zarząd polskiej spółki podsumował dokonania koncernu oraz nakreślił kierunek działań na 2010 rok.
Ogółem sprzedaż w 2009 r. nowych ciężarówek w segmencie powyżej 6,1 t DMC wyniosła 8034 szt. pojazdów. Sprzedaż ciężarówek MAN osiągnęła w tym czasie 20,2 procentowy udział w polskim rynku. Wynik 1619 szt. sprzedanych samochodów uplasował MAN Truck & Bus na pierwszym miejscu wśród najbardziej liczących się firm ciężarówkowych. Należy również zauważyć, że w całym regionie wschodnim, MAN ma największy wolumen sprzedanych aut. Kolejne miejsca zajmują odpowiednio: Czechy, Rosja, Bułgaria i Litwa.


Jörg Mommertz, prezes MAN Truck & Bus Polska
- W regionie Wschód, za który jestem odpowiedzialny średnio rynek skurczył się o 65 procent. Dla przykładu, sprzedaż w krajach bałtyckich spadła o 90 procent, a w Finlandii o 35 procent. Pocieszające jest, że pomimo trudnej sytuacji nasze udziały rynkowe w poszczególnych krajach pozostają na poziomie około 17 procent. Cieszy nas również fakt, że wśród krajów Regonu Wschodniego, Polska po raz szósty została liderem sprzedaży.

Rozkład udziałów na polskim rynku, w poszczególnych segmentach, nie był jednak równomierny. W przedziale 6,1-10 t MAN sprzedał 81 pojazdy (15,8 proc. udział w rynku) co uplasowało go na 3 miejscu po Renault i IVECO. W segmencie średnim (10-15,9 t DMC) MAN ze sprzedażą 424 szt. (35,9 proc.) zajmuje pozycję lidera. Ten segment w ubiegłym roku okazał się najbardziej stabilny i tu właśnie MAN ma największe udziały rynkowe (35,9 proc.). Segment najcięższych aut (powyżej 16 t DMC) można podzielić na dwie części. Podział jest tu o tyle ważny, że ciągniki siodłowe oraz podwozia najmocniej różnicują specyfikę transportu. Ciągniki siodłowe wykorzystywane są przede wszystkim w transporcie dalekobieżnym, który najdotkliwiej odczuł skutki recesji ogólnoświatowej. Sprzedaż MAN-ów dla tego sektora wyniósł w ub. roku 531 szt (13,7 proc. udziałów w rynku). Podobna ilość podwozi pod zabudowę została w tym okresie przekazana klientom – 583 szt. (23,6 proc. udziałów). Pomimo prawie równych proporcji sztuk sprzedanych samochodów, udziały rynkowe dla pojazdów MAN różnią się dość istotnie. O ile w sektorze ciągników głównym konkurentem MAN-a była firma DAF i Scania, to w podwoziach MAN zacięcie konkurował z Mercedesem, gdzie jak wiadomo w 2009 r. na rynku pojawił się budowlany Actros III generacji.
Okres stagnacji nie spowodował wstrzymania kluczowych dla firmy inwestycji. Rok 2009 stał pod znakiem rozwoju sieci serwisowej. Otwarto dwa nowe partnerskie obiekty w Nowym Tomyślu i Nowej Soli oraz rozpoczęto budowę dwóch własnych punktów Truck & Bus Center, które zlokalizowano przy głównych szlakach komunikacyjnych w Pietrzykowicach niedaleko Wrocławia i w Gdańsku. W tym roku planowane jest otwarcie tych dwóch serwisów oraz partnerskich punktów w Szczecinie, Piotrkowie Trybunalskim, Grudziądzu i Olsztynie.
Innym ważnym dla polskiej spółki wydarzeniem było uruchomienie w 2009 roku usługi średnio i długoterminowego wynajmu pojazdów - MAN Rental. Usługa ma na celu pomoc w pozyskaniu środków transportu dla firm, których pozycja na rynku jest niestabilna. Rok kryzysu stał pod znakiem zwiększenia efektywności transportu . W tym celu MAN Truck & Bus Polska uruchomił program mający na celu poprawę rentowności firm transportowych. MAN Efficiency (program Efektywnego Transportu) obejmuje kilka obszarów, w których przewoźnik może realizować programy poprawiające ekonomikę funkcjonowania jego firmy.


Michał Luberadzki, w-ce prezes MAN Truck & Bus Polska
- Stawiamy na efektywność to hasło, które przyświecało naszym działaniom w roku ubiegłym. Staramy się pomagać przetrwać przewoźnikom, którzy są naszymi klientami w tych trudnych czasach, czyli szukamy rozwiązań poprawiających efektywność transportu: szkolimy kierowców, oferujemy bardziej ekonomiczne i zaawansowane technologicznie pojazdy, powiększamy zakres usług serwisowych oraz dostarczamy elastycznych narzędzi finansowania samochodów.

MAN na świecie
Europejski rynek pojazdów ciężarowych zmniejszył się w 2009 roku niemal o połowę do poziomu 220 000 szt. w porównaniu z ponad 410 000 szt. w roku ubiegłym (– 46 proc.). Spółce MAN Nutzfahrzeuge udało się zwiększyć nieznacznie udział w rynku pojazdów ciężarowych w klasie powyżej 6 t do poziomu 16,7 proc. (16,6 proc. w roku 2008). Liczba zamówionych pojazdów ciężarowych spadła o 52 proc. z 68 872 do 33 272 szt. Liczba nowych zamówień w zakresie pojazdów klasy ciężkiej zmniejszyła się o 54 proc. W ubiegłym roku firma MAN Nutzfahrzeuge dostarczyła 40 535 pojazdy ciężarowe, czyli o 58 proc. mniej niż w roku 2008 (96 478).
Do najważniejszych działań niemieckiego koncernu, w ub. roku, należy zaliczyć ekspansję na rynki Ameryki Południowej, Indie i Daleki Wschód. Nabycie przez spółkę MAN SE spółki Volkswagen Truck & Bus (obecnie: MAN Latin America) w Brazylii zapewniło spółce MAN Nutzfahrzeuge dostęp do południowoamerykańskiego rynku pojazdów ciężarowych i autobusów. Za pośrednictwem istniejącej sieci handlowej MAN Latin America pojazdy ciężarowe klasy ciężkiej MAN Trucknology Generation będą w tym roku sprzedawane najpierw w samej Brazylii, a potem także i w sąsiadujących z nią innych krajach.
Firma MAN Nutzfahrzeuge z sukcesem zdobywała w ubiegłych latach rynek rosyjski. Klienci firmy MAN mogą już korzystać z rozbudowanej sieci serwisowej.
Od 2006 roku firma MAN jest obecna na rynku indyjskim reprezentowana przez spółkę joint venture MAN FORCE TRUCKS. Pod koniec 2008 roku firma MAN Nutzfahrzeuge zwiększyła swoje udziały w spółce joint venture z 30 proc. do 50 proc., przejmując odpowiedzialność za dalszy rozwój jej działalności na terenie Indii.
W 2009 roku MAN SE dokonała strategicznego posunięcia przejmując chińską firmę produkującą pojazdy użytkowe Sinotruk. MAN posiada 25 proc. plus jedną akcję udziałów u tego wiodącego na rynku chińskim producenta pojazdów ciężarowych. W ten sposób firma MAN uzyskała dostęp do największego i najbardziej dynamicznie rozwijającego się rynku pojazdów ciężarowych i korzysta z rozległej sieci sprzedaży chińskiego partnera. W zamian za to Sinotruk uzyskała dostęp do know-how spółki MAN Nutzfahrzeuge. Obaj partnerzy na podstawie technologii MAN zaprojektują wspólnie nowy typoszereg pojazdów ciężarowych. Sinotruk będzie sprzedawał nowe pojazdy na terenie Chin, natomiast firma MAN otrzyma wyłączne prawo sprzedaży tych stosunkowo tanich pojazdów w eksporcie.


Michał Bąk

Ostatnie artykuły