Filmy
  • Artykuły
  • Awangardowa limuzyna z <i>zieloną</i> technologią

Awangardowa limuzyna z <i>zieloną</i> technologią

Mercedes-Benz za pomocą pojazdu badawczego F 800 Style pokazuje przyszłość samochodu klasy Premium z nowej perspektywy. Pięcioosobowa limuzyna klasy wyższej łączy bardzo efektywne technologie z wyjątkowymi funkcjami bezpieczeństwa i komfortu oraz emocjonalnym językiem formy, interpretującym nowoczesną stylistykę Mercedes-Benz, z uwzględnieniem sportowego charakteru.

- Naszym celem jest harmonijne połączenie odpowiedzialności za środowisko naturalne z praktyczną korzyścią dla klienta i motoryzacyjną fascynacją. Nowy pojazd badawczy F 800 Style łączy innowacyjne koncepcje napędu z klasycznymi mocnymi stronami Mercedesów w obszarach stylistyki, bezpieczeństwa, komfortu i dynamiki. - powiedział dr Thomas Weber, członek Zarządu Daimler AG, odpowiedzialny za dział badań i rozwoju Mercedes-Benz Cars.

Spojrzenie w przyszłość
Przy długości zewnętrznej 4,75 m w modelu F 800 Style wszystkie komponenty efektywnych i ekologicznych, alternatywnych napędów - Plug-in Hybrid oraz napędu na ogniwa paliwowe - są umieszczone w sposób niezajmujący dużo miejsca w komorze silnika oraz w podwoziu pojazdu. Oba napędy wymagają stosunkowo mało miejsca do montażu. Dzięki konsekwentnej redukcji wymiarów wnętrze pozostaje całkowicie zachowane i oferuje obszerną ilość miejsca dla pięciu pasażerów.

- W naszych pojazdach badawczych realizujemy koncepcje wyznaczające kierunki rozwoju i kreujemy w ten sposób od dziesięcioleci trendy na przyszłość. Modelem F 700 przybliżyliśmy w 2007 roku przyszłość w segmencie dużych limuzyn podróżnych. Charakterystyczne dla modelu F 800 Style innowacje wykazują już prawie seryjny poziom rozwoju. Dotyczy to zarówno napędu elektrycznego z ogniwami paliwowymi jak również napędu hybrydowego Plug-In Hybrid, których komponenty pochodzą z naszych modularnych konstrukcji zespołowych pojazdów elektrycznych i hybrydowych. - powiedział prof. Herbert Kohler, dyrektor E-Drive & Future Mobility oraz pełnomocnik Daimler ds. ochrony środowiska.

Suwerenna moc przy emisji CO2 tylko 68 g/km
Dzięki bardzo mocnemu napędowi hybrydowemu Plug-in Hybrid model F 800 Style ucieleśnia szczególnie dynamiczną realizację tematu fascynacja i odpowiedzialność. Jego zespół napędowy składa się z silnika benzynowego V6 z wtryskiem bezpośrednim nowej generacji o mocy prawie 220 kW (300 KM) oraz modułu hybrydowego o mocy prawie 80 kW (109 KM), dzięki czemu do dyspozycji jest prawie 300 kW (409 KM) mocy całkowitej. Akumulatory litowo-jonowe o pojemności >10 kWh można ładować w stacjach przeznaczonych do ładowania lub za pośrednictwem domowych gniazdek elektrycznych. Dzięki mocnemu i o wysokim momencie obrotowym modułowi hybrydowemu F 800 Style może poruszać się po mieście wyłącznie z wykorzystaniem energii elektrycznej i nie emitując w ten sposób lokalnie spalin. Wysoki moment obrotowy już przy ruszaniu zapewnia także w przypadku trybu elektrycznego osiągi na poziomie silnika benzynowego V6. Zasięg elektryczny F 800 Style z napędem hybrydowym Plug-in Hybrid wynosi maksymalnie 30 kilometrów. Pojazd badawczy F 800 Style pokazuje dojrzałość konstrukcji napędu Plug-in Hybrid. Już w następnej generacji Klasy S Mercedes-Benz zastosuje w produkcji seryjnej napęd hybrydowy S 500 Plug-in HYBRID. F800 Style osiąga zużycie paliwa na poziomie zaledwie 2,9 l benzyny na 100 km. F 800 Style z napędem hybrydowym Plug-in Hybrid realizuje mimo to osiągi na poziomie samochodu sportowego (0–100 km/h w ciągu 4,8 s, prędkość maksymalna 250 km/h). Prędkość maksymalna w trybie elektrycznym wynosi 120 km/h. Dzięki temu F 800 Style może spełnić wymagania także w ruchu pozamiejskim.

Napęd elektryczny na bazie technologii ogniw paliwowych
Silnik elektryczny o mocy prawie 100 kW (136 KM) rozwija wysoki moment obrotowy 290 Nm. Prąd do jazdy wytwarzany jest przez ogniwa paliwowe wskutek reakcji chemicznej z wodoru i tlenu na pokładzie; przy tym jako jedyny emitowany produkt tej reakcji powstaje tylko czysta para wodna. Komponenty napędu z ogniwami paliwowymi pochodzą z modularnego systemu E-Drive, który został opracowany przez Mercedes-Benz dla najróżniejszych pojazdów elektrycznych. W nowym prototypie Mercedes-Benz ogniwo paliwowe jest umieszczone w przedniej części pojazdu, podczas gdy kompaktowy silnik elektryczny jest zamontowany w obszarze osi tylnej. Umieszczony za fotelami tylnymi akumulator litowo-jonowy jest chroniony w najlepszy możliwy sposób przed skutkami wypadków, tak jak łącznie cztery zbiorniki wodoru. Każdorazowo dwa zbiorniki znajdują się w tunelu środkowym pomiędzy pasażerami ew. pod kanapą tylną.

Innowacje zwiększające komfort i bezpieczeństwo
Oprócz niepowtarzalnej platformy wielonapędowej dla dużych limuzyn oraz połączenia różnych alternatywnych technologii napędu F 800 Style oferuje jeszcze inne innowacje techniczne. Zaliczają się do nich nowa koncepcja obsługi i wskaźników oraz HMI(Human Machine Interface) z touchpadem ze zintegrowaną kamerą. Wyświetlacz pokazuje w porównaniu do tradycyjnych zestawów wskaźników liczne funkcje dodatkowe. W przypadku koncepcji obsługi i wskaźników F 800 Style ma miejsce po raz pierwszy koncentracja na parametrach i funkcjach elektrycznej jazdy.

Nowy touchpad z kamerą HMI jest inteligentnym rozszerzeniem systemu COMAND. Panel obsługi składa się z touchpada w konsoli środkowej oraz kamery, rejestrującej zdjęcia wideo z ręki użytkownika na touchpadzie. Na ekranie live ręka jest prezentowana transparentnie na centralnym wyświetlaczu konsoli środkowej: użytkownik widzi kontury swoich palców, przesuwające się po ekranie, nie zakrywając przy tym niczego. Wszystkie funkcje aktualnego menu pozostają widoczne i mogą być obsługiwane poprzez lekkie naciśnięcie na touchpad. Podobnie jak w przypadku klawiatury laptopa także tutaj odbywa się lekkie potwierdzenie dotykiem; akcje realizowane poprzez nacisk palca są w ten sposób rejestrowane także poprzez zmysł dotyku. System touchpada z kamerą HMI rozpoznaje ruchy palców na powierzchni obsługi takie jak wycieranie, przesuwanie, obracanie i powiększanie oraz pozwala na intuicyjne sterowanie układem klimatyzacji, telefonem, systemem Audio i nawigacji oraz usługami internetowymi.

Range on Map - system pokazujący dostępny zasięg podczas jazdy elektrycznej jako widok 360° na mapie. Jeśli w przyszłości samorządy miast będą chciały dopuścić tylko ruch samochodowy wyłącznie z napędem elektrycznym, kierowca za pomocą funkcji Range on Map będzie mógł ustalić, czy elektryczny zasięg jego pojazdu wystarczy na wjazd i wyjazd z obszaru miejskiego. W tym celu system łączy informacje o aktualnym poziomie naładowania akumulatora z danymi systemu nawigacji.

Wyświetlacz lustrzany - chroni oczy, usuwa różnicę pomiędzy widokiem z bliska i z daleka, poprawiając tym samym bezpieczeństwo. Wyświetlane informacje odnośnie jazdy i pojazdu są prezentowane za pośrednictwem lusterka w zestawie wskaźników i wydają się być optycznie oddalone. Dzięki temu wydłuża się odległość obserwacji i oczy nie muszą się tak bardzo przestawiać pomiędzy widokiem z bliska a z daleka.

Nowy DISTRONIC PLUS Traffic Jam Asisstant - system regulacji odległości i prędkości, który pracuje aż do całkowitego zatrzymania pojazdu. Odciąża on wyraźnie kierowcę podczas jazdy w gęstym ruchu regulując odległość do poprzedzającego pojazdu. W modelu F 800 Style zastosowano pierwszy na świecie system, który jest w stanie podążać za poprzedzającym pojazdem na zakrętach. System rozpoznaje przy tym różnicę pomiędzy jazdą na zakręcie a skrętem, czyli nie podąża na ślepo za poprzedzającym go pojazdem, np. jeśli ten zmienia pas ruchu w celu zjazdu z autostrady. Funkcja jazdy w korkach przejmuje za kierowcę, do prędkości ok. 40 km/h, kierowanie, przyspieszanie i hamowanie pojazdem. Przy prędkościach powyżej 40 km/h Traffic Jam Asisstant jest łagodnie wyłączany poprzez sukcesywne zmniejszanie momentu skrętu, utrzymującego w pasie ruchu. W każdej chwili kierowca może sam przejąć sterowanie samochodem, jeśli uzna to za stosowne w danej chwili.

PRE-SAFE 360° - innowacyjny system ochrony pasażerów, poprawia ochronę w przypadku wypadków w tylnej części pojazdu. Bazuje on na dodatkowej obserwacji otoczenia pojazdu z tyłu i prawie 600 milisekund przed grożącym zderzeniem system aktywuje hamulce. Jeśli już stojący pojazd zostanie wyhamowany w przypadku zderzenia, można uniknąć wypadków wtórnych - jak na przykład niekontrolowane wyrzucenie uderzonego pojazdu w obszar skrzyżowania lub na przejście dla pieszych.

Przesuwne tylne drzwi - ułatwiają wsiadanie/wysiadanie w wąskich miejscach parkingowych. F 800 Style nie posiada w ogóle słupka B, wskutek czego przestrzeń pomiędzy słupkiem A i C jest całkowicie dostępna przy otwartych drzwiach.

Zinterpretowana na nowo stylistyka
Model F 800 Style jest prekursorem technologii i pojazdem demonstracyjnym w jednym. ego wygląd zewnętrzny jest nacechowany długim rozstawem osi, krótkimi zwisami nadwozia i poprowadzoną zmysłowo linią dachu.

- Intrygująca linia dachu, przypominająca modele coupé oraz wyważone proporcje zapewniają stylowy, sportowy wygląd, rozwijający dalej stylistykę Mercedes-Benz i podkreślający monumentalny charakter pojazdu. Wynik jest wyrazistą harmonią stylu i funkcjonalności. - powiedział szef designu marki Mercedes-Benz, Gorden Wagener.
Widok z przodu pokazuje wariację typowej dla modeli sportowych Mercedesa atrapy chłodnicy z centralną gwiazdą. Bionicznie drgające płytki poprzeczek atrapy chłodnicy obejmują płynnie tubus gwiazdy marki Mercedes-Benz. Niepowtarzalne i mocne reflektory wykonane w technologii LED wraz z szeroką atrapą chłodnicy i dużymi wlotami powietrza podkreślają dynamiczny wygląd tego pojazdu badawczego. Reflektory przednie są podzielone na poszczególne segmenty dla świateł dziennych, kierunkowskazów i reflektorów głównych. W nowoczesną technologię LED wyposażone są także światła cofania modelu F 800 Style. Umożliwiają one intrygujące oddziaływanie wzajemne pośredniego oświetlenia i bezpośredniego strumienia światła, co podkreśla akcentowany widok tyłu F 800 Style w nocy. Wynikiem tego jest atrakcyjny, nie do pomylenia i łatwy do zapamięta wizerunek samochodu.

Wnętrze
Drewno i światło dbają o dobre samopoczucie we wnętrzu. Na pierwszy rzut oka zwraca uwagę lekkość: elementy funkcjonalne, takie jak kokpit oraz oparcia drzwi z podłokietnikami, wydają się unosić we wnętrzu jak rzeźby. Innowacyjne, lekkie fotele składają się z siedziska wykonanego z magnezu oraz oparcia z laminatu włókien węglowych, na którym rozciągnięta jest wytrzymała tkanina siatkowa. Siedzisko jest również wykończone prawdziwym drewnem. W tym celu inżynierowie Mercedes-Benz wykorzystali innowacyjną technologię, opracowaną specjalnie do oklejania brył trójwymiarowych. Za pomocą nowej, opracowanej przez Mercedes-Benz procedury trójwymiarowego powlekania powierzchni wykonane zostały także elementy drewniane na konsoli środkowej, drzwiach oraz na kokpicie. Elementy drewniane w obszarze kokpitu, drzwi i konsoli środkowej zostały wykonane jako części z drewna warstwowego w technologii 3D z wkładkami aluminiowymi. Aluminiowe jądro zwiększa znacząco bezpieczeństwo w razie zderzenia.

Udany transfer z fazy badawczej do produkcji seryjnej
Od początku lat osiemdziesiątych Mercedes-Benz zaprezentował 13 pojazdów badawczych. Seria tych fascynujących i wyznaczających trendy pojazdów - od auta 2000 roku 1981 do aktualnego F 800 - dokumentuje, jak konsekwentnie i przewidująco inżynierowie Mercedes-Benz badają kluczowe tematy badawcze i technologiczne oraz rozwijają innowacyjne rozwiązania przyszłości uważane były za rewolucyjne, są dzisiaj wykorzystywane w produkcji seryjnej Mercedes-Benz. Należy do nich na przykład tempomat regulacji odległości DISTRONIC. Został on zastosowany po raz pierwszy w 1991 roku w modelu F 100 a w 1998 roku świętował swoją premierę w Klasie S.

F 800 Style kontynuuje tę drogę. Tak jak jego poprzednicy, wyznacza dzięki ważnym innowacjom w zakresie technik napędu, komfortu i bezpieczeństwa oraz swojemu awangardowemu stylowi drogę do produkcji seryjnej przyszłych pojazdów Mercedes-Benz oraz łączy w przekonywujący sposób fascynację i odpowiedzialność.


materiały: Daimler AG




Ostatnie artykuły