Filmy

Audi zaprezentuje w Genewie RS5

Audi RS5 zadebiutuje na Genewskim Salonie Samochodowym. Wysokoobrotowy silnik V8 o pojemności 4.2 litra ze swoimi 331 kW (450 KM) gwarantuje ogromne możliwości przy niezwykłej efektywności pod względem zużycia paliwa. Siedmiobiegowa skrzynia S tronic i nowy centralny mechanizm różnicowy w układzie napędowym quattro przekazują moc na wszystkie koła.

Potężna moc, spontaniczna reakcja na polecenia kierowcy, łatwość wchodzenia na wysokie obroty, pełne brzmienie - silnik V8, produkowany ręcznie przez Audi, jest fascynującym połączeniem siły i emocji. Ważące 1.725 kg coupé z tym silnikiem przyspiesza od zera do 100 km/h w 4,6 sekundy i rozwija ograniczoną elektronicznie prędkość maksymalną 250 km/h. Na życzenie Audi ustawia ograniczenie prędkości na 280 km/h.

Wysoka efektywność - tylko 10,8 litra paliwa na 100 km
Średnio ten mocarny, ośmiocylindrowy silnik zużywa 10,8 litra paliwa na 100 kilometrów, znacznie mniej, niż jego główni konkurenci. Taką doskonałą wartość zawdzięcza między innymi technologiom z Modułowego Zespołu Efektywności Audi. Silnik i cały układ napędowy zostały zoptymalizowane pod kątem minimalnego tarcia, pompa olejowa włączana jest w zależności od potrzeb, a system rekuperacji odzyskuje energię podczas toczenia się i hamowania.
Skrzynia biegów
Seryjna siedmiobiegowa skrzynia S tronic w RS5 dzięki wysokiej sprawności i długiemu przełożeniu ostatniego biegu pozytywnie wpływa na efektywność. Skrzynia składa się z dwóch sprzęgieł i dwóch przekładni. Obie przekładnie są przez cały czas aktywne, tylko jedna jest połączona z silnikiem. Proces zmiany przełożenia następuje przez zmianę sprzęgieł -błyskawicznie, płynnie i prawie niezauważalnie. Kierowca może zdać się na automatyczne działanie siedmiobiegowej skrzyni S tronic lub samodzielnie zmieniać biegi nową dźwignią selekcyjną czy przyciskami na kierownicy. Przekładnia otrzymała specjalne wzmocnienia, aby wytrzymać siły generowane przez wysokoobrotowy silnik V8. Seryjny system Audi drive select w trybie automatycznym może zmieniać charakterystykę zmiany przełożeń na auto, comfort lub dynamic. W programie Launch Control siedmiobiegowa S tronic zapewnia perfekcyjne przyspieszenie przy ruszaniu - z pełną siłą i minimalnym poślizgiem opon.

Nowa technologia quattro: mechanizm różnicowy z kołem koronowym
Nowe RS5 przenosi swoją siłę na drogę poprzez stały napęd na wszystkie koła quattro. W centralnym mechanizmie różnicowym, rozdzielającym siły między przednią i tylną oś, Audi - wiodąca marka w dziedzinie napędu na wszystkie koła - zastosowało tak zwany mechanizm różnicowy z kołem koronowym. Samoblokujący środkowy mechanizm różnicowy z kołem koronowym jest kompaktowy oraz lekki i uzyskuje wysoki stopień sprawności. Dzięki zestawowi płytek pozwala na dużą zmienność rozdziału momentów między przednią i tylną oś. W razie potrzeby nawet 70 procent przekazywane jest na przód i maksymalnie 85 procent na tylną oś. Standardowe ustawienie 40 : 60 podkreśla sportowy styl prowadzenia pojazdu. Nowy mechanizm różnicowy współpracuje z elektronicznym układem rozdziału momentu obrotowego na poszczególne koła. Jeżeli podczas dynamicznej jazdy jedno z kół, znajdujących się po wewnętrznej stronie zakrętu, zostanie zbyt odciążone, system lekko przyhamuje, jeszcze przed wystąpieniem poślizgu. Takie zachowanie z jednej strony gwarantuje pełną trakcję, z drugiej generuje moment kierunkowy, który pomaga w pokonywaniu zakrętu. Jako uzupełnienie nowego układu napędowego quattro Audi dostarcza, na życzenie, sportowy mechanizm różnicowy tylnej osi. Rozdziela on aktywnie moment obrotowy między tylne koła i w ten sposób jeszcze bardziej poprawia stabilność oraz przyczepność w obszarze granicznym. Elektroniczny układ sterowania sportowym mechanizmem różnicowym ma w RS5 dynamiczną charakterystykę.
Układ hamulcowy
W układzie hamulcowym zastosowano potężne, wentylowane tarcze - na przedniej osi o średnicy 365 mm. W celu maksymalnego odprowadzania ciepła stalowe pierścienie cierne są perforowane i połączone trzpieniami z aluminiowymi piastami. Czarne, błyszczące zaciski hamulców z napisem RS również wykonano z aluminium, przednie posiadają po osiem tłoków. Na życzenie Audi montuje na przedniej osi tarcze z ceramiki wzmacnianej włóknem węglowym o średnicy 380 mm. Są one niezwykle lekkie, wytrzymałe i mają długą żywotność. System stabilizacji toru jazdy ESP ma wbudowany tryb sportowy, można go całkowicie wyłączyć.

Audi drive select - jeszcze większa dynamika
Wspomaganie układu kierowniczego servotronic, działające w zależności od prędkości, jest w RS5 sztywno ustawione. Montowany seryjnie system Audi drive select pozwala wybrać jeden z trzech trybów pracy układu kierowniczego, siedmiobiegowej skrzyni S tronic, sportowego mechanizmu różnicowego, silnika i układu wydechowego - comfort, auto lub dynamic. Jeżeli RS5 wyposażone jest w system nawigacji MMI, dochodzi do tego czwarty tryb, który kierowca może dowolnie skonfigurować. Audi drive select steruje charakterystyką pracy silnika oraz wyposażonym w zawory przepustowe podwójnym układem wydechowym, który zmienia dźwięk silnika. Obok sportowego mechanizmu różnicowego dostępny jest także dynamiczny układ kierowniczy jako element Audi drive select. Zmienia on przełożenie kierownicy w zależności od prędkości - od bezpośredniego przy manewrowaniu do pośredniego na autostradzie. W obszarze granicznym na zakrętach układ automatycznie kontruje kierownicą, generując niewielkie impulsy. Z tyłu dominują dwie owalne rury wydechowe. Duży dyfuzor nachodzi na zderzak. Spojler w tylnej klapie wysuwa się automatycznie przy prędkości 120 km/h i chowa, gdy RS5 zwolni do 80 km/h. Podwozie RS5 jest prawie całkowicie zabudowane osłonami, w których umieszczono wloty powietrza dla siedmiobiegowej skrzyni S tronic i przednich hamulców. Aerodynamika RS5 zwiększa na autostradzie docisk, który znacznie poprawia stabilność jazdy.

Dynamiczna elegancja wnętrza
Wnętrze utrzymane jest w czarnym kolorze, wstawki dekoracyjne wykonano z karbonu. Sportowe fotele z wyprofilowanymi bokami i zintegrowanymi zagłówkami należą do wyposażenia seryjnego. Siedzenia pokryte kombinacją skóry i Alcantary można regulować automatycznie. Alternatywnie dostępne są mocniej wyprofilowane fotele kubełkowe, ze składanym oparciem lub komfortowe fotele klimatyzowane z miękką tapicerką i funkcją wentylacji. Masywną kierownicę pokryto perforowaną skórą. Czarne tarcze zegarów mają białe napisy. Po uruchomieniu silnika czerwone wskazówki unoszą się w górę i opadają z powrotem. System informacji kierowcy obejmuje także stoper do rejestracji czasów okrążeń i wskaźnik temperatury oleju. Tak samo jak na monitorze opcjonalnych systemów nawigacji z MMI, przy uruchomieniu silnika pojawia się na nim ekran powitalny RS. Pedały, podpórka pod lewą nogę i przyciski obsługi opcjonalnych systemów MMI mają aluminiowe nakładki. Klamki w drzwiach - jak w każdym RS - przypominają dwa wąskie pałąki.

Na życzenie dostępne są eleganckie detale, na przykład ciemne wstawki dekoracyjne o strukturze siatki ze stali nierdzewnej, elementy pokryte błyszczącym, czarnym lakierem fortepianowym czy szczotkowanym aluminium. Siedzenia mogą być pokryte specjalnym rodzajem skóry w wyjątkowych kolorach. Można zamówić także srebrną podsufitkę. Ponadto program Audi exclusive oferuje specjalne opcje dla RS, w tym między innymi elementy obsługowe pokryte naturalną skórą Wildleder i dywaniki z napisem RS5. W przypadku opcji z bardziej zaznaczonym akustycznie sportowym układem wydechowym końcówki rur wydechowych mają czarne osłony.

źródło: Audi






Ostatnie artykuły