Filmy
  • Artykuły
  • Nowy Seat Ibiza FR 2.0 TDI CR 143 KM

Nowy Seat Ibiza FR 2.0 TDI CR 143 KM

Nowy, sportowy Seat Ibiza ma wiele zalet i oferuje wiele przyjemności z jazdy jego użytkownikom. Ekonomiczny, przyjazny dla środowiska, znakomite osiągi - to tylko niektóre jego walory. Jest oczekiwaną nowością w dotychczasowej gamie wersji Ibizy i zapowiada pojawienie się kolejnych mocnych silników Grupy Volkswagena na platformie Ibizy.

Ewolucja ekskluzywnej estetyki
Nowa Ibiza FR będzie dostępna zarówno jako sportowe SC, jak i praktyczny pięciodrzwiowy hatchback z elementami wzorniczymi wyróżniającymi ją na tle pozostałych wersji modelu. Nową Ibizę FR można rozpoznać po specjalnych zderzakach, osłonach chłodnicy z siatki z sześciokątnymi oczkami i chromowaną obwódką centralnego grilla, charakterystycznej koncepcji strzały, srebrnych obudowach lusterek bocznych, specjalnym wzorze 17-calowych obręczy kół z oponami o rozmiarze 215/40 i podwójnej końcówce wydechu umieszczonej z boku.
Sportowy klimat wnętrza tworzą błyszczące czarne elementy deski rozdzielczej, w tym daszek nad panelem wskaźników i obwódki kratek wentylacyjnych. Sportowy wygląd mają też same wskaźniki z logo FR oraz kierownica. Sportowe fotele z pikowaną tapicerką również są inne niż w pozostałych wersjach modelu. Na oparciach przednich foteli umieszczono logo FR.

Najmocniejszy diesel w segmencie
Gama silników dostępnych w modelu SEAT Ibiza FR została rozszerzona o jednostkę 2.0 TDI CR o mocy 143 KM (105 kW), wyposażoną w najnowocześniejszy układ common rail i filtr cząstek stałych DPF. Dzięki temu Ibiza może być prawdziwym wzorem, jeżeli chodzi o osiągi (jest najmocniejszym samochodem z silnikiem wysokoprężnym w swoim segmencie) i poziom emisji CO2 (bezkonkurencyjne 119 g/km). To najmocniejszy silnik Diesla, wśród oferowanych obecnie pojazdów w tym segmencie, współpracujący z sześciobiegową przekładnią manualną. Silnik ten zasługuje na uznanie z kilku powodów: doskonałe osiągi - samochód rozpędza się do maksymalnie 210 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,2 sekundy; maksymalny moment obrotowy sinika wynosi 320 Nm w zakresie od 1750 do 2500 obr./min.; niskie zużycie paliwa - 4,6 l/100 km oleju napędowego; niska emisja CO2 - 119 g/km. Silnik wyposażony jest też w filtr cząstek stałych DPF i spełnia wymagania normy EU-5 w zakresie emisji spalin. Atutami nowego silnika są, między innymi, wysoki moment obrotowy, bardzo dobra elastyczność i zaskakująco niskie zużycie paliwa. Samochód pokonuje pierwszy kilometr ze startu zatrzymanego w 29,4 sekundy, elastyczność w zakresie od 80 do 120 km/h na V biegu to zaledwie 9 sekund.

System wtrysku paliwa common rail w Ibizie pracuje pod kontrolą modułu sterowania silnikiem firmy Bosch z praktycznie nieskończoną liczbą możliwości zaprogramowania ciśnienia wtrysku i adaptacji do wszelkich warunków pracy silnika. Taki system sterowania pozwala uzyskać ciśnienie wtrysku do 1800 barów, co ułatwia otrzymanie odpowiedniej mieszanki, a także zaprogramowanie kilku przed- i powtrysków.
W nowej głowicy cylindrów znajdują się po dwa zawory dolotowe i wydechowe na każdy cylinder. Owalny kształt zaworów wydechowych, a także spiralny kształt kanałów dolotowych istotnie poprawia mieszanie się paliwa i powietrza w cylindrze.

Z silnikiem TDI CR współpracuje turbina o zmiennej geometrii łopatek, która zapewnia optymalne ciśnienie turbodoładowania. Przy maksymalnej prędkości obrotowej silnika turbina obraca się z prędkością powyżej 200 000 obr./min. i wytwarza ciśnienie do 2,5 bara. Ciśnienie z turbiny przechodzi przez intercooler w celu uzyskania optymalnej temperatury zasysanego powietrza i poprawy osiągów silnika.

Wraz z nową Ibizą FR 2.0 TDI CR 143 KM, po raz pierwszy w obecnej generacji modelu, pojawia się sześciobiegowa przekładnia manualna. Zastosowano w niej jeden wałek główny i dwa wałki pomocnicze, na których osadzono koła zębate poszczególnych biegów, skracając wymiary całego podzespołu. Załączaniem biegów sterują elastyczne linki. Pierwszy z wałków pomocniczych obsługuje biegi I, II, III i IV, a drugi - biegi V i VI.

Komfort przedziału pasażerskiego
Komfort w kabinie nowej Ibizy FR znacznie poprawił systemu common rail, dzięki któremu silnik pracuje cicho. Hałas zmniejszył się o 5 do 8 proc. w średnim i o 8 do 10 proc. w wysokim zakresie obrotów silnika. Bardziej wydajna pompa oleju również przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa i poprawy akustyki. W Ibizie 2.0 TDI CR 143 KM zastosowano wskaźnik rekomendowanego przełożenia w postaci wyświetlacza na panelu instrumentów. Informuje on kierowcę, które z przełożeń jest optymalne pod względem zużycia paliwa przy danym stylu jazdy.

Wydajny intercooler montowany z przodu
Na potrzeby nowej Ibizy FR zarówno z silnikiem benzynowym, jak i wysokoprężnym opracowano nowy system intercoolera montowanego z przodu. Taka lokalizacja stanowi dodatkową zaletę przy jeździe z niską prędkością lub dużym obciążeniem. Znajduje się on w strefie zasysania wentylatora, co maksymalizuje jego efektywność w porównaniu z rozwiązaniem stosowanym w poprzedniej Ibizie, gdzie przepływ powietrza nie był wymuszany. Dodatkową zaletą takiego rozwiązania jest fakt, że powietrze o podwyższonym ciśnieniu jest też przez cały czas kierowane na chłodnicę. Masę elementu zmniejszono z 1,6 kg do 1 kg, a objętość chłodzonego powietrza wzrosła z 2,9 dm3 do 4,8 dm3. Oprócz poprawy efektywności wynikającej ze zwiększonej objętości powietrza, wzrosły także osiągi dzięki umieszczeniu intercoolera z przodu pojazdu (tam gdzie panuje najwyższe ciśnienie) i zastosowaniu wymuszonego przepływu powietrza za pomocą elektrycznych wentylatorów. Po tych zabiegach temperatura zassanego powietrza zostaje obniżona o około 7oC.

Dynamiczne i efektywne zawieszenie
Dynamiczne podwozie Ibizy FR zapewnia skuteczne przeniesienie mocy wytwarzanej przez silnik 2.0 TDI CR 143 KM na asfalt. Zostało ono zmodyfikowane tak, aby FR zasługiwała na miano najbardziej usportowionego samochodu w swoim segmencie. Efektywna platforma nowej Ibizy zapewnia doskonałe właściwości dynamiczne i większą przyjemność z jazdy niż poprzedni model. Nowa Ibiza jest też większa i bardziej funkcjonalna. Do standardowego wyposażenia Ibizy FR należy automatyczna elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS, która znacznie poprawia właściwości trakcyjne pojazdu i pozwala na bardziej dynamiczne pokonywanie zakrętów.

XDS – elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego
Jedną z podstaw osiągów nowej Ibizy FR jest elektroniczna automatyczna blokada mechanizmu różnicowego XDS. W trakcie jazdy po łuku koło znajdujące się po zewnętrznej stronie obraca się szybciej niż koło po wewnętrznej stronie. Koło obracające się z większą prędkością otrzymuje mniejszy moment obrotowy niż koło obracające się wolniej. Zamiast wprowadzać kolejny skomplikowany i ciężki element mechaniczny, inżynierowie opracowali system elektroniczny, który współpracuje z ESP i realizuje te same funkcje automatycznej blokady mechanizmu różnicowego. System płynnie hamuje koło tracące przyczepność i jest tak samo skuteczny, jak blokada mechaniczna, z tym że działa znacznie precyzyjniej i nie wymaga montowania dodatkowych podzespołów. Cechą oprogramowania XDS jest funkcjonalność i odporność na zmienne parametry zewnętrzne. System działa poprawnie niezależnie od obciążenia pojazdu, stanu ogumienia, zużycia okładzin ciernych hamulców czy przyczepności nawierzchni.

Zoptymalizowane dynamiczne podwozie
W nowej Ibizie FR zmieniono charakterystykę podwozia w porównaniu z poprzednią FR z silnikiem 1.9 TDI 130 KM. Główne różnice dotyczą przedniej osi. Znakomicie dobrana progresja amortyzatorów gwarantuje najwyższą precyzję zarówno na krętych drogach, jak i na autostradzie. Sprężyny zawieszenia usztywniono o około 6 proc. w porównaniu z poprzednią FR, a elementy metalowo-gumowe skrócono o 2 mm., drążek stabilizujący nadal ma średnicę 19 mm. Kolejna istotna różnica to większy rozstaw kół osi przedniej. Dodatkowe 29 mm wymusiło zmianę nastawów i zastosowanie nowych elementów metalowo-gumowych łączących zawieszenie z nadwoziem.
W tylnej osi o 2 proc. usztywniono sprężyny oraz zastosowano amortyzatory o zmodyfikowanej charakterystyce. Rozstaw kół zwiększył się o 29 mm., zachowano prześwit poprzednika, co oznacza, że samochód jest o 15 mm niższy w porównaniu z Ibizą w wersji podstawowej.
Kolejne rozwiązania to bardziej sportowa charakterystyka elektronicznych układów wspomagających kierowcę: ABS, ESP, systemu kontroli stabilności oraz systemu kontroli trakcji TCS. Specjalne oprogramowanie i starannie dobrane parametry tych systemów pozwalają na bardziej precyzyjny i sportowy styl jazdy. Pojazd ten ma również bardzo skuteczny układ hamulcowy, w którego skład wchodzą przednie tarcze wentylowane o średnicy 288 mm i tarcze pełne z tyłu o średnicy 232 mm. Ogumienie zastosowane w pojeździe ma wymiary 215/40.

Bogate i imponujące wyposażenie (rynek hiszpański)
Standardowe wyposażenie nowego modelu hiszpańskiej marki obejmuje: ABS, TCS z EBA, ESP, XDS, dwie czołowe poduszki powietrzne, poduszki chroniące głowę i klatkę piersiową, system ułatwiający ruszanie pod górę, układ ostrzegający o spadku ciśnienia w ogumieniu, radio z odtwarzaczem plików MP3, wejściem Aux-in i sześcioma głośnikami, układ utrzymywania stałej prędkości (tempomat), komputer podróżny, system przypominający o obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa z przodu, podwójne reflektory z chromowanymi obwódkami, lampy przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów, fotel pasażera z przodu z systemem Easy Entry ułatwiającym zajmowanie miejsc na tylnej kanapie (wersja SC), specjalne zawieszenie, sportowe fotele i specjalne zderzaki.

Atrakcyjne wyposażenie opcjonalne
Na rodzimym rynku nowy model SEAT-a wyposażony jest w ekskluzywny pakiet wyposażenia wnętrza Carbono, obejmujący wykończenie daszka nad panelem instrumentów z dwoma zegarami, ramion kierownicy i obudowy radioodtwarzacza tworzywem przypominającym włókno węglowe. Również przydatny jest pakiet schowków z szufladami pod przednimi fotelami, przednim podłokietnikiem oraz siatki ułatwiające utrzymanie porządku w bagażniku. Pakiet techniczny obejmuje czujniki parkowania, wycieraczki z sensorem deszczu, wyłącznik czasowy reflektorów i przyciemniane lusterko wsteczne. W skład pakietu zimowego wchodzą podgrzewane dysze spryskiwaczy i wycieraczki reflektorów. Dodatkowo nabywcy Ibizy FR otrzymać mogą skórzaną tapicerkę na sportowych fotelach samochodu. Ta opcja dostępna jest nie tylko w najbardziej usportowionej wersji modelu oraz w Ibizie Style i Sport. W Ibizie FR można zamontować adapter pod przenośny system nawigacji satelitarnej TomTom najnowszej generacji, dzięki któremu dotychczasowy statyw można wykorzystaćdo podłączenia systemu nawigacji TomTom One V4.

W Hiszpanii jako wyposażenie opcjonalne oferowane są także następujące elementy: przednie i tylne poduszki powietrzne ochraniające głowę + boczne poduszki powietrzne; alarm wolumetryczny; panoramiczne okno dachowe; podgrzewane fotele przednie; biksenonowe reflektory z AFS i spryskiwaczami; port USB (kompatybilny z odtwarzaczem iPod); port USB + Bluetooth; lakier metalizowany; czerwony lakier Emoción; lakier specjalny na indywidualne zamówienie.

Źródło: Seat

Ostatnie artykuły