Filmy
  • Artykuły
  • Nasza strategia pozostaje niezmieniona...

Nasza strategia pozostaje niezmieniona...



Wzrost sprzedaży samochodów osobowych, spadek sprzedaży użytkowych - tak moglibyśmy w skrócie określić to co działo się w ubiegłym roku w Mercedes-Benz Polska. Trudna sytuacja branży motoryzacyjnej nie zmieniła jednak długofalowej strategii firmy, były premiery nowych pojazdów, w znacznym stopniu powiększono zakres usług oraz otwarto nowe punkty serwisowe.

Łączna sprzedaż spółki Mercedes-Benz Polska czyli pojazdów osobowych Mercedes-Benz Cars (Mercedes-Benz, smart i Maybach) oraz pojazdów użytkowych Mercedes-Benz i Mitsubishi Canter wyniosła 10 593 (2008 - 12 794), co oznacza spadek o 17 proc. Sprzedaż całkowita części zamiennych wyniosła 279 mln PLN (2008 - 249 mln) i była wyższa o 12 proc. Wahania kursu złotego i cen paliw, kryzys finansowy oraz dramatyczny spadek popytu w Europie Zachodniej wpłynęły bardzo negatywnie na kształt rynku samochodów użytkowych. Mercedes-Benz sprzedał 5603 pojazdy dostawcze i ciężarowe.


Jan Madeja, prezes Mercedes-Benz Polska
- Rok 2009 był dla naszej spółki rokiem kontrastów: rekord sprzedaży samochodów osobowych i spadek sprzedaży aut dostawczych i ciężarowych. Cieszy pozycja zdecydowanego lidera samochodów osobowych segmentu premium. Martwi oczywiście spadek sprzedaży pojazdów użytkowych, choć łyżką miodu w tej beczce dziegciu jest fakt, że zwiększyliśmy udziały rynkowe w samochodach dostawczych i ciężarowych, czyli na kurczącym się rynku spisaliśmy się lepiej od konkurencji. Mimo turbulencji rynkowych konsekwentnie kontynuowaliśmy rozwój naszej sieci sprzedaży i serwisu otwierając łącznie aż 8 nowych punktów. Na 2010 mamy ambitne cele i będziemy je realizować.

Dział samochodów osobowych Mercedes-Benz Cars sprzedał w 2009 roku rekordową liczbę 5019 pojazdów (2008 - 4504) i przełamał nieosiągalną dotąd dla żadnej innej marki premium w Polsce granicę 5000 aut. Oznacza to wzrost sprzedaży o 16 proc. i wzrost udziału w rynku do 1,57 proc. (2009 - 1,36). Mercedes-Benz pozostał liderem segmentu premium.

2009 to rok Klasy E. Na polskim rynku pojawiły się nowe wersje limuzyny i coupé jednego z najważniejszych modeli Mercedesa. Na jesieni debiutowała odmiana kombi, która wraz z kabrioletem wjedzie na polskie drogi w pierwszym kwartale 2010 r. Klasa E to mistrz bezpieczeństwa swoim segmencie. Ma on niemal wszystkie systemy wspomagające kierowcę, oferowane obecnie na świecie.

Najpopularniejszym modelem z gwiazdą na masce okazała się Klasa C (1222 egzemplarze różnych wersji nadwoziowych). W czołówce sprzedaży znalazły się również Klasa B (816 szt.), A (685 szt.) oraz E (682 egzemplarze modeli limuzyna, kombi i coupé). Wyjątkowym powodzeniem cieszył się off-roader GLK, którego wybrało 500 klientów i który nieznacznie wyprzedził pod kątem wielkości sprzedaży swojego większego "brata" o ugruntowanej pozycji na rynku - Klasę M (483 szt.).
W segmencie luksusowym niepodzielnie króluje Klasa S, której odmiany limuzyna i coupé wybrało 266 klientów. Odświeżona w 2009 r. Klasa S pozostaje tym samym zdecydowanym liderem w swoim segmencie. Wartym odnotowania jest zakup dwóch modeli SLR McLaren 722 Roadster. Jeden z nich jest egzemplarzem z ostatnim numerem fabrycznym.

Dzięki sprzedaży Sprintera Mercedes-Benz umocnił swoją pozycję w segmencie średnich i ciężkich samochodów dostawczych. Na skurczonym o 25 proc. rynku, który wyniósł 26 277 aut, Mercedes zwiększył swoje udziały rynkowe o 1,1 proc. W sumie sprzedano 4089 pojazdów dostawczych, z czego 2845 szt. to Mercedes Sprinter.

W 2009 r. swoją premierę miał ekologiczny i ekonomiczny Mercedes-Benz Sprinter Euro 5. Dzięki nowym silnikom OM 651 o trzech klasach mocy oraz nowej przekładni EcoGear zużywa nawet do 1 l/100 km mniej paliwa. Dodatkowo wyposażony został w wiele elementów zwiększających komfort i bezpieczeństwo - takich jak adaptacyjne światła stop, które pojawiły się również w Vito/Viano, czy system ESP z funkcją stabilizacji przyczepy. Na polskim rynku pojawił się również w ofercie Mercedes-Benz Sprinter NGT - dwupaliwowy pojazd o dużym zasięgu, oszczędny i przyjazny środowisku.

W zakresie usług okołoproduktowych w ramach oferty CharterWay uruchomiony został program wynajmu krótko- i długoterminowego aut dostawczych i ciężarowych Mercedes-Benz. Na 2010 r. Daimler AG przygotował facelifting dwóch modeli Viano i Vito.

- W 2010 r. oczekujemy lekkiego wzrostu rynku samochodów dostawczych i mamy ambicję utrzymać na tym lekko rosnącym rynku nasze udziały. W ub. roku osiągnęliśmy bardzo dobre wyniki poziomu satysfakcji klientów - efekt wytężonej pracy ostatnich kilku lat - podkreśla Paweł Góras, dyrektor sprzedaży samochodów dostawczych Mercedes-Benz Polska.

Sprzedaż Mitsubishi Fuso Canter spadła o 40 proc. i wyniosła 217 pojazdów (2008 - 360). Mimo spadku sprzedaży, rynek polski wspiął się na 6 pozycję w rankingu sprzedaży rynków europejskich dla marki Mitsubishi Fuso. Ponadto polska sieć Mitsubishi Fuso została uznana za jedną z najlepszych w Europie. W 2009 r. został zaprezentowany nowy Canter Euro 5 z nowym silnikiem, nową skrzyną biegów. Również w zeszłym roku pierwsze Fuso Canter Eco Hybrid pojawiły się na europejskich drogach.

- Wspólnie z siecią dealerską udało się nam zdobyć i utrzymać zaufanie klientów. W 2010 roku planujemy poprawić swoją pozycję rynkową, głównie za sprawą zwiększonej aktywności sieci sprzedaży w obszarze poprawy jakości obsługi klienta oraz lepszej argumentacji zalet podwozi Mitsubishi Fuso. Przedstawimy atrakcyjną ofertę aut przyjaznych środowisku. Od lutego będziemy oferować silniki spełniające jeszcze bardziej restrykcyjną normę EEV - podsumował Robert Waligóra, kierownik Sprzedaży i Marketingu Mitsubishi Fuso w Polsce.

Rok 2009 był rokiem stabilizacji oferty samochodów ciężarowych Mercedes-Benz. Flagowy model Mercedes-Benz Actros został bardzo dobrze przyjęty na rynku polskim. Jego wersja drogowa (obecna na rynku od 2008 r.) została uznana za międzynarodową ciężarówkę roku 2009 oraz polską ciężarówkę roku 2009. Wersja budowlana została zaprezentowana w marcu 2009.

Największy wzrost udziałów rynkowych Mercedes odnotował w segmencie Atego, a więc 6-16t - dzięki sprzedaży 343 pojazdów wzmocnił swoją pozycję o 6,7 proc. Również w segmencie ciągników siodłowych, w którym flagowym produktem Mercedesa jest nowy Actros, stuttgarcka marka odniosła sukces zdobywając o 4 proc. udziałów, czyli więcej niż w roku ubiegłym. W segmencie ciężkich podwozi udało się Mercedesowi utrzymać drugą pozycję na rynku, potwierdzającą iż Mercedes jest czołowym graczem na tym rynku.

W roku 2009 na rynek weszła poszerzona oferta pojazdów specjalnych - Mercedes-Benz Zetros, Mercedes-Benz Econic oraz Atego, Axor i Actros w wersjach specjalistycznych, które uzupełniają paletę produktów w każdym segmencie aut powyżej 6t. Dodatkowo rozszerzona została oferta usług okołoproduktowych. FleetBoard dzięki DispoPilotowi nowej generacji oraz nawigacji dla samochodów ciężarowych w jeszcze większym stopniu ułatwia pracę kierowcy i przewoźnikowi.

W 2010 r. na rynek wejdzie Mercedes Atego z systemem start-stop w standardzie, a pod koniec roku Atego i Axor zostaną odświeżone (2010/2011). Na przełomie 2010 i 2011 Mercedes zaoferuje przyjazną środowisku wersję Atego BlueTec Eco Hybrid . Actros otrzyma nową generację systemów bezpieczeństwa (2010/2011). Na rynek wejdzie wersja Actros SLT z kabiną MegaSpace i skrzynią Mercedes PowerShift.

- Mimo iż rok 2009 stanowił wyzwanie dla wszystkich graczy w branży samochodów ciężarowych, Mercedes-Benz wyszedł z tej trudnej sytuacji obronną ręką. Największy wzrost udziałów rynkowych udowodnił, iż dysponujemy doskonałymi produktami i bardzo efektywną organizacją. W 2010 chcemy umocnić się na osiągniętej w ub. roku pozycji rynkowej. Przewidujemy, iż rynek powoli będzie się odbudowywał, jednakże nie spodziewamy się znaczącego wzrostu. Będziemy nadal kontynuować naszą strategię i bezpośrednio pokazywać zalety naszych produktów klientom - mówi Heiko Schulze, dyrektor sprzedaży i marketingu samochodów użytkowych Mercedes-Benz.

W sieci dilerskiej rok 2009 upłynął po znakiem dalszego rozwoju stacji obsługi pojazdów ciężarowych. Konsekwentnie rozbudowywano istniejące obiekty, poprawiono ich infrastrukturę. Otwarto kolejne 3 stacje dilerskie i 1 stację serwisową. Nastąpił też dalszy rozwój sieci dealerskiej w regionach o dużym potencjale rynkowym. Uruchomiono 4 nowe zakłady dilersko-serwisowe w zakresie sprzedaży i serwisu samochodów osobowych i dostawczych Mercedes-Benz.

Samochody osobowe i dostawcze Mercedes-Benz:
- Auto Studio w Łodzi,
- SZ Kraków w Krakowie,
- MB Motors Poznań,
- Rita MB w Kielcach.

Samochody użytkowe Mercedes-Benz:
- STS-CDS w Komornikach k. Poznania,
- SZ Kraków w Modlniczce k. Krakowa,
- Viva Trans w Pyskowicach k. Gliwic,
- Mercedes-Benz Lenartowicz w Niemcach k. Lublina.


(MB)

Ostatnie artykuły