Filmy

D13C Euro 5 w autokarach Volvo


Od lutego 2010 r. okręty flagowe Volvo Buses, Coach of the Year 2008, będą wyposażane w nowe jednostki napędowe. Mniejszy 12-litrowy silnik zastąpiła jednostka o litr większa. Paradoksalnie nowy o większej pojemności silnik jest lżejszy o 80 kg i bardziej ekologiczny.

Tradycja budowania autobusów Volvo w Polsce sięga 1995 roku. Wtedy to koncern Volvo otworzył zakład produkcyjny we Wrocławiu. Volvo Polska Autobusy jest jedną z trzech fabryk autobusowych szwedzkiego koncernu. Dwie pozostałe mieszczą się w Szwecji w Borås (zakład główny) i Säffle. We Wrocławiu na czterech liniach produkowane są autobusy miejskie, międzymiastowe oraz turystyczne. Pomimo tego, że największym zbytem cieszą się autobusy miejskie, międzymiastowe i podwozia pojazdów - autobusy turystyczne również stanowią znaczną część produkcji polskiego zakładu. Na przestrzeni kilkunastu lat całej produkcji statystycznie rzecz można ująć następująco: autobusy międzymiastowe - 2484 szt. (43 %), autobusy miejskie - 2307 szt. (39 %), autokary 1029 szt. (18 %), przy czym należy zaznaczyć, że produkcja pojazdów turystycznych Volvo trwa w Polsce nieco krócej niż pozostałych typów. Dane z ostatnich trzech lat mówią o produkcji autobusów Volvo w Polsce odpowiednio na poziomie: 765, 765, 722 szt. rocznie.


D13C, w odróżnieniu od poprzednika, został umieszczony pionowo w komorze silnika Volvo 9700

Autokar Volvo 9700 oparty na modułowej platformie TX - zaawansowanej technologicznie podstawie, na której budowane są dziś autobusy międzymiastowe i turystyczne Volvo, w tym modele 9700 i 9900 w konfiguracji napędowej 4x2 i 6x2. W związku z wejściem, od jesieni 2009, w życie normy emisji spalin Euro 5, Volvo Buses zastąpiło dotychczasowy 12-litrowy silnik, stosowany w autobusach turystycznych oraz podwoziach autobusowych Volvo B13R nową 13-litrową jednostką D13C. Nowy Diesel to jeden z najpopularniejszych na świecie silników wysokoprężnych o dużej pojemności skokowej, od kilku lat oferowany przez Volvo Trucks w ciężarówkach FH.

- W budowie autobusów częściowo korzystamy z doświadczeń kolegów z działu ciężarówek. Najlepsze rozwiązania z tych pojazdów adoptowane są do autobusów. Modernizacja autokarów 9700 i 9900 jest naturalnym procesem rozwoju produktu po to, aby sprostać oczekiwaniom naszych klientów. Jeśli chodzi o warunki eksploatacji pojazdów wymagają oni od nas autobusów spełniających najwyższe normy czystości spalin, obniżania poziomu hałasu oraz zużycia paliwa - powiedział Władysław Smyk, dyrektor ds. sprzedaży, Volvo Polska Autobusy.


Pierwsze spojrzenie na D13C i gorąca dyskusja o nowej jednostce napędowej wśród klientów z firm przewozowych

Nowe źródło napędu w ofercie Volvo Buses to 6-cylindrowy, rzędowy silnik wysokoprężny, z turbosprężarką i chłodnicą powietrza doładowującego. Ma on jednoczęściową głowicę cylindrów z górnym wałkiem rozrządu, 4 zaworami na cylinder i elektronicznie sterowanymi pompowtryskiwaczami. Silnik D13C o poj. 12,8 l jest dostępny w wersjach o mocy maksymalnej 309 kW (420 KM) lub 338 kW (460 KM) przy 1800 obr/min i charakteryzuje się większym od swojego poprzednika maksymalnym momentem obrotowym, odpowiednio: 2100 Nm przy 1100-1400 obr/min lub 2300 Nm w zakresie 1050-1400 obr/min. Silnik D13C normę czystości spalin spełnia przy zastosowaniu układu SCR.

Jak już wspomnieliśmy mimo zwiększenia pojemności skokowej, konstruktorom Volvo Buses, udało się zredukować masę silnika o około 80 kg, w porównaniu do jednostki 12-litrowej. Mniejszy ciężar w połączeniu z wyższym momentem obrotowym sprzyjają osiąganiu większych prędkości średnich, zapewniając tym samym większą opłacalność eksploatacji pojazdu. Dla poprawy komfortu jazdy silnik D13C sprzężono z automatyczną, 12-biegową, skrzynią Volvo I-Shift, wzbogaconą o funkcję Eco Roll. Funkcja ta, stosowana m.in. w autobusach turystycznych, rozłącza układ napędowy, gdy tylko pozwalają na to warunki jazdy, na przykład na początku zjazdu ze wzniesienia. Rezultatem jest możliwość jazdy z niższą prędkością obrotową silnika, co ma bezpośredni, pozytywny wpływ na zużycie paliwa.

Volvo 9700 - przejdź galerii zdjęć


Tekst i foto: Michał Bąk

Ostatnie artykuły