Filmy

Nowy kabriolet od Nissana

Mocny, sportowy Nissan 370Z doczekał się wersji z miękkim składanym dachem. Dynamiczny 370Z Roadster, zaprojektowany od początku jako kabriolet, może dołączyć do niesamowitego GT-R i budzącego respekt 370Z Coupe jako kolejny sportowy samochód w ofercie Nissana. Niższy, smuklejszy, lżejszy i szybszy od poprzednika, nowy roadster debiutuje na rynku na 40-lecie serii Z.

Sportowa rozkosz
Nowy 370Z jest dwumiejscowym dynamicznym kabrioletem, którego dach składa się w 20 sek., można go rozłożyć przy prędkości do 5 km/h. Czynności składania i rozkładania dachu są w pełni zautomatyzowane, wystarczy nacisnąć przycisk. Innowacyjnym udogodnieniem jest możliwość opuszczenia dachu spoza samochodu. W tym celu należy nacisnąć i przytrzymać przez 3 sekundy przycisk pilota zdalnego sterowania odblokowujący zamki drzwi.
Samochód ten został zaprojektowany od podstaw jako kabriolet, co gwarantuje brak kompromisów, jeżeli chodzi o przyjemność z jazdy. Jest tak samo dynamiczny, stabilny i dysponuje identycznymi właściwościami jezdnymi o charakterystyce typowej dla aut z tylnym napędem, jak cieszący się uznaniem 370Z Coupé. Oprócz tego można w nim złożyć i schować dach.

GT Pack - to dodatkowo także skórzana tapicerka foteli ze wstawkami z miękkiej ażurowej tkaniny, specjalnie zaprojektowany system audio marki BOSE ze zmieniarką na sześć CD i ośmioma głośnikami oraz tempomat. Standardowym luksusowym dodatkiem w GT Pack jest też układ przewietrzania foteli. Klimatyzowane powietrze może przepływać przez ażurowy materiał tapicerki, zapewniając przyjemny chłód nawet gdy z nieba leje się żar. Zimą fotele kierowcy i pasażera mogą być natomiast podgrzewane ciepłym powietrzem.

Wzornictwo
Niektóre kabriolety wyglądają lepiej ze złożonym dachem, inne - z rozłożonym. Nowy 370Z zawsze prezentuje się znakomicie. Przystępując do projektowania Roadstera równocześnie z rozpoczęciem prac nad Coupé, projektanci Nissana mogli zagwarantować, że także wersja z miękkim dachem otrzyma wyrafinowaną sylwetkę, a sam dach zostanie lepiej i w bardziej naturalny sposób zintegrowany z kształtem nadwozia. Wyrazista sylwetka zetki z charakterystycznymi opływowymi kształtami i agresywnie krótkimi zwisami harmonizuje z linią rozłożonego dachu, która naturalnie przechodzi w tylną część nadwozia.
Złożony dach chowa się pod twardą pokrywą w kolorze nadwozia, która pomaga także ograniczać turbulencje przy dużej prędkości, dzięki czemu kierowca i pasażer w podwójnym kokpicie mogą w pełni docenić dźwięk i inne wrażenia związane z jazdą kabrioletem. Pomiędzy dwoma wzmocnieniami za fotelami zamontowano także szklany reflektor wiatrowy, który również do minimum ogranicza dyskomfort związany z zawirowaniami powietrza.

W Roadsterze można znaleźć szereg rozwiązań wzorniczych znanych już z Coupé. Są to między innymi wyraziste tylne światła LED w kształcie bumerangu oraz przypominające grot strzały klosze przednich reflektorów. Nie zabrakło także typowych dla zetki pionowych klamek, dwóch końcówek tłumika oraz bocznych kierunkowskazów z emblematem Z.

W kabinie podporządkowanej kierowcy także znalazły się liczne elementy kojarzone z modelami z serii Z, takie jak przycisk do uruchamiania/wyłączania silnika, pedał przyspieszenia zakotwiczony w podłodze, centralnie umieszczony obrotomierz oraz trzy osadzone w osobnych tubach tarcze wskaźników pośrodku górnej części deski rozdzielczej, z których jeden informuje o temperaturze oleju. Z boku konsoli centralnej - tam, gdzie zwykle opiera się kolano kierowcy - zastosowano miękką wykładzinę, której obecność można docenić zwłaszcza przy dynamicznej jeździe.

- Dzięki dużemu nakładowi pracy oraz doświadczeniu projektantów i inżynierów udało nam się zapewnić pełne zintegrowanie dachu z całą sylwetką modelu 370Z Roadster. Obecne rozwiązanie nie tylko prezentuje się lepiej niż stosowane w poprzednim modelu, ale także działa szybciej i sprawniej - wyjaśnił Pierre Loing, wiceprezes ds. Planowania Produktów w europejskim oddziale firmy Nissan.

Podwozie
Nowy Roadster mierzy 4250 mm długości, 1845 mm szerokości i 1325 mm wysokości. Rozstaw osi skrócono w nim o dokładnie 100 mm (z 2650 do 2550 mm), a rozstaw kół zwiększono o 15 mm z przodu i o 55 mm z tyłu. Obniżono także środek ciężkości samochodu: teraz znajduje się on o 5 mm niżej niż u poprzednika; o 15 mm niżej osadzone są silnik i skrzynia biegów, niższa (o 10 mm) jest też pozycja foteli. Dzięki temu samochód prezentuje się bardziej dynamicznie, wydając się jeszcze lepiej przyklejonym do drogi.

W zawieszeniu zastosowano sprawdzone rozwiązanie z podwójnymi wahaczami z przodu i układem wielodrążkowym z tyłu, całą konstrukcję poddano kompleksowej modyfikacji. Elementy zawieszenia są lżejsze niż u poprzednika, ale także mocniejsze i zapewniają większą sztywność boczną w celu ograniczenia wpływu pochylenia kół.

Masę samochodu zmniejszono aż o 97 kg w porównaniu z modelem 350Z Roadster, mimo że najnowsza generacja Zetki bez dachu ma znacznie bogatsze wyposażenie. Obniżenie masy to efekt szerokiego zastosowania aluminium, z którego wykonano na przykład maskę silnika i drzwi. Roadster jest tylko o 28 kg cięższy od Coupé. To kolejny efekt rozpoczęcia prac nad modelem 370Z z uwzględnieniem koncepcji roadstera na samym początku procesu projektowania.

Znakomite właściwości jezdne i ogólna bardzo dobra charakterystyka pracy nadwozia to efekt usztywnienia jego konstrukcji. Sztywność skrętna Roadstera zwiększyła się o 40 procent z przodu i o 45 procent z tyłu nadwozia. Sztywność pionowa z tyłu poprawiła się aż o 60 procent – co pozwala kierowcy na jeszcze bardziej dynamiczną jazdę. Zmodyfikowano także hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego z przekładnią zębatkową w celu zapewniania bardziej precyzyjnych reakcji układu i lepszej dynamiki przy jeździe na wprost. System ułatwia manewrowanie pojazdem w mieście i poprawia stabilność przy prędkościach autostradowych.

Zadbano o poprawę parametrów układu hamulcowego poprzez zastosowanie większych wentylowanych tarcz hamulcowych z przodu i z tyłu oraz wprowadzenie pedału hamulca o zmiennym skoku. Przy niskich prędkościach skok pedału jest większy, zaś przy dużej prędkości hamulec działa bardziej zdecydowanie. Nad bezpieczeństwem jazdy czuwają układy elektroniczne, takie jak najnowszej generacji ABS z elektronicznym rozkładem siły hamowania (EBD) i asystentem hamowania (BA).

Silnik i zespół napędowy
Sercem Roadstera jest potężny 24-zaworowy silnik V6 VQ o pojemności 3,7 litra z czterema wałkami rozrządu i bezstopniową regulacją faz rozrządu (VVEL). W modelu na rok 2010 silnik spełnia wymagania normy Euro 5. Najnowsza Zetka wyposażona jest w sześciobiegową skrzynię manualną z unikatowym rozwiązaniem Nissana Syncro-Rev Control, zapewniającym perfekcyjnie płynną zmianę przełożeń. Alternatywą dla przekładni manualnej jest automat siedmiobiegowy z układem dostosowującym prędkość obrotową silnika przy redukcji biegu Downshift Rev Matching. Dzięki optymalizacji faz rozrządu silnik rozwija moc 328 KM, czyli o 5 procent więcej niż jednostka w poprzednim modelu, a maksymalny moment obrotowy wzrósł do 363 Nm. Dzięki technologii VVEL silnik zużywa o 6 procent paliwa mniej, a dzięki optymalnym proporcjom mieszanki paliwowo-powietrznej jest też bardziej elastyczny. Fazą ssania kierują same zawory, dlatego reakcja na sygnały z przepustnicy jest natychmiastowa. 370Z ze skrzynią manualną spala 11,2 l paliwa 100 km i emituje 262 g CO2 na km, czyli o 9 proc. mniej w porównaniu z poprzednikiem. W Roadsterze z automatem zużycie paliwa i emisja kształtują się na poziomie odpowiednio 10,9 l/100 km i 254 g CO2, co oznacza 12-procentową poprawę w zakresie emisji CO2.

Roadster rozpędza się do 250 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,5 sekundy ze skrzynią manualną lub w 5,8 sekundy z automatem. Skrzynia manualna może być wyposażona w tryb S-Mode (standard w GT Pack), w którym działa opracowany przez Nissana nowy układ Synchro Rev Control (SRC). SRC zapewnia dostosowanie prędkości obrotowej silnika do przełożenia, które zamierza włączyć kierowca. Jego działanie oparte jest na perfekcyjnym naśladowaniu techniki jazdy z jednoczesnym wciskaniem hamulca i przyspieszenia przy zmianie biegu.

Czujniki umieszczone w sprzęgle oraz dźwigni zmiany biegów monitorują działania kierowcy. Na podstawie sygnału z czujników system dodaje gazu przy redukcji lub utrzymuje stałą prędkość obrotową przy włączaniu wyższego biegu. System aktywuje się w chwili wykrycia ruchu pedału sprzęgła i wykonuje odpowiednią operację w chwili przesuwania dźwigni zmiany biegów. Na podstawie informacji ze wspomnianych czujników oraz prędkości pojazdu SRC wie, kiedy kierowca zwalnia przed zakrętem lub zamierza włączyć wyższy bieg. Nissan opracował specjalną sportową przekładnię, doskonale pasującą do charakteru tego samochodu. Nowa skrzynia może wprawdzie pracować jako tradycyjny automat, ale entuzjaści sportowej jazdy będą ją raczej traktować jako skrzynię manualną z automatycznym sprzęgłem, w której biegi można zmieniać dźwignią lub manetkami przy kierownicy. Dlatego skrzynię skonstruowano w taki sposób, aby uzyskać maksymalnie szybkie tempo ręcznej zmiany przełożeń w porównaniu z trybami manualnymi innych skrzyń automatycznych.

Wyposażenie
Producent modelu 370Z Roadster zadbał o bogate standardowe wyposażenie, które obejmuje system uruchamiania i wyłączania silnika za pomocą przycisku uaktywnianego inteligentnym kluczykiem, 18-calowe aluminiowe felgi, sportowe hamulce i mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Fotele są regulowane elektrycznie, a do sterowania radiem i telefonem służą przyciski na kierownicy. Standardowo montowany jest też moduł Bluetooth. Brezentowy dach dostępny jest w dwóch kolorach: czarnym lub bordowym. Dla modelu Roadster zarezerwowano także specjalny kolor nadwozia Black Rose - czarna róża.

GT Pack ma dodatkowo podgrzewane i wentylowane fotele ze skórzano-ażurową tapicerką w kolorze czarnym lub bordowym, system nagłośnienia prestiżowej marki BOSE ze zmieniarką na sześć CD oraz tempomat. W skład wyposażenia GT Pack wchodzi także układ Synchro Rev Control towarzyszący manualnej skrzyni biegów oraz układ ułatwiający ruszanie na wzniesieniu Uphill Start Support.

Do najciekawszy opcji wyposażenia należy system nawigacji satelitarnej Connect Premium z twardym dyskiem, na którym można także zapisywać pliki muzyczne. Na dysku o pojemności 40 GB mieści się mnóstwo map całej Europy, zaś 9,3 GB przeznaczone jest na pliki muzyczne, które można skopiować z własnej kolekcji płyt kompaktowych. System wyposażony jest w zamontowany w desce rozdzielczej ekran dotykowy o wysokiej rozdzielczości, odtwarzacz DVD oraz złącze iPoda i USB. Nowy kabriolet dostępny jest ze specjalnym lakierem z pionierską powłoką Scratch Shield, na której drobne zadrapania zanikają samoczynnie, dzięki czemu nadwozie wygląda zawsze jak nowe.

- Atutami 370Z są dynamiczne osiągi, komfort, nowoczesne technologie i bogate wyposażenie. Wersja Roadster pozwala cieszyć się jazdą z wiatrem we włosach bez rezygnacji z żadnego z atrybutów Coupé - podsumował na koniec Pierre Loing.


materiały: Nissan




















Ostatnie artykuły