Filmy
  • Artykuły
  • Sonata 2011 - nowy standard średniej wielkości sedanów

Sonata 2011 - nowy standard średniej wielkości sedanów

Podczas tegorocznego Auto Show w Los Angeles Hyundai pokazał nową Sonatę 2011. Jest to północnoamerykański debiut najnowszej wersji popularnego sedana średniej wielkości, reprezentującego nowy styl projektowania Hyundaia Fluidic Sculpture (opływowa rzeźba).

Sonata 2011 reprezentuje nowoczesne podejście do tradycyjnego segmentu średniej wielkości sedanów, poprzez zastosowanie wysoko zaawansowanych silników czterocylindrowych, budzący emocje design oraz cechy samochodów luksusowych.

Opływowa rzeźba
Projektanci Hyundaia rozpoczęli swoją pracę nad nowym językiem projektowania Fluidic Sculpture ponad trzy lata temu od modeli Sonata 2011 oraz Tucson 2010. Język ten jest konsekwentny, spójny i docelowo ma całkowicie zdominować salony Hyundaia. Opracowując pierwsze szkice Sonaty, inspirowani naturą projektanci starali się łączyć płynne elementy z bardziej sztywnymi strukturami, aby uzyskać wrażenie stałego ruchu i dynamicznych kątów, które odtąd miałyby stać się wyrafinowanym rdzeniem projektów wszystkich przyszłych modeli. Z zewnątrz nowa Sonata jest "lekka" i niska, ma wydłużoną i elegancką linię dachu, a w profilu bocznym zwracają uwagę płynne linie podkreślone przez chromowane wykończenie. Na przedzie samochodu dominuje masywny, chromowany grill i wyraziste w kształcie lampy. Całości dopełniają 16,17 lub 18 calowe felgi. Wyszukany styl widoczny jest również wewnątrz, gdzie utrzymano elegancki nastrój, a opływowe powierzchnie otaczają kierowcę i pasażerów.

Wydajność wnętrza
Dzięki komfortowemu i przestronnemu wnętrzu model kategoryzowany jest przez EPA (Environmental Protection Agency) zdecydowanie powyżej modeli Camry, Altami, Fusion, Malibu (klasyfikowanych jako średniej wielkości samochody). Przewaga widoczna jest także przy ocenie pojemności bagażnika - 464 litry dają Sonacie ponad 9 proc. przewagę nad Camry i 17 proc. nad Accordem.

Zaawansowane jednostki napędowe
Nowa Sonata wyposażona będzie w nowy czterocylindrowy silnik Hyundaia Theta II GDI 2,4l z bezpośrednim wtryskiem benzyny (GDI), co przyczyni się do poprawy efektywności zużycia paliwa i obniżenia emisji. Sonata jest pierwszym średniej wielkości sedanem w gamie modeli Hyundaia, w którym zastosowano technologię GDI w standardzie. Technologia ta umożliwia dokładniejszą kontrolę składu mieszanki paliwa, optymalizując warunki pracy i zwiększając wydajność silnika. Paliwo jest wtryskiwane bezpośrednio do cylindra pod wysokim ciśnieniem wytwarzanym przez pompę napędzaną wałkiem rozrządu. Dla zwiększenia mocy, w silniku zastosowano wyższy niż zazwyczaj współczynnik kompresji 11,3:1. Tego typu silnik umożliwia osiągnięcie wysokiej mocy i momentu obrotowego przy stosunkowo niskim zużyciu paliwa. W przyszłym roku Hyundai wprowadzi 2,0 litrowy silnik z turbodoładowaniem Theta II GDI oraz hybrydowy model z silnikiem 2.4l wykorzystujący technologię ogniw polimerowych. Szczegóły ogłoszone zostaną podczas New York Auto Show w 2010r.

Sześciostopniowa automatyczna i ręczna przekładnia
Sześciostopniowa automatyczna SHIFTRONIC oraz klasyczna przekładnia manualna zwiększają osiągi pojazdu. Sześciostopniowa skrzynia automatyczna A6MF2 bardzo płynnie zmienia biegi. Kierowcy mogą skorzystać z funkcji SHIFTRONIC przesuwając dźwignię zmiany biegów w pozycję sterowania ręcznego. Skrzynia A6MF2 stosowana w samochodach osobowych i SUV, plasuje Hyundaia w grupie producentów samochodów, którzy zaprojektowali swoją własną sześciobiegową automatyczną skrzynię biegów. Mocną stroną tego projektu skrzyni jest unikalny układ, który sprawia, że jest ona mniejsza, bardziej kompaktowa i lżejsza niż jakiekolwiek inna na rynku.

Sonata SE dostarczy jeszcze więcej emocji kierowcom, którzy preferują jazdę sportową i operują dynamiką. Odpowiednio zestrojone zawieszenie ma sztywniejsze sprężyny i wydajniejszy układ stabilizacji podwozia. Nowoczesne amortyzatory tylnego zawieszenia dodatkowo poprawiają charakterystykę zawieszenia. Zastosowane w tym modelu elektryczne wspomaganie układu kierowniczego szybciej reaguje na zmieniające się warunki jazdy, dodatkowo obniżając zużycie paliwa i emisje szkodliwych substancji do atmosfery.

Wiodący w klasie stosunek mocy do wagi
Jednym z celów, jaki postawili sobie inżynierowie było osiągnięcie jak najlepszego stosunku mocy do wagi, który znacząco wpływa na ekonomię użytkowania samochodu i emisję szkodliwych substancji. Dzięki ultra wytrzymałej stali, nadwozie Sonaty 2011 jest 25 procent sztywniejsze na skręcanie i 19 procent sztywniejsze na zgniatanie niż poprzedni model.

Zaawansowane standardy bezpieczeństwa
Nadwozie Sonaty skonstruowane jest z wytłaczanej na gorąco, ultra wytrzymałej stali. W samochodzie zastosowano zaawansowaną technologię poduszek powietrznych i elektroniczną kontrolę stabilności (ESC) w wyposażeniu standardowym. Poprzednia generacja Sonaty była pierwszym sedanem średniej wielkości, w którym standardowo zastosowano ESC (2005r) wyprzedzając na przykład Hondę Accord. Sonata ma układ hamowania, w którego skład wchodzą hamulcowe tarczowe, ABS z asystentem hamowania (zapewniającym w razie potrzeby maksymalną efektywność) i elektroniczny system rozdziału siły hamowania (EBD), aby automatycznie dostosować siłę hamowania osi przedniej i tylnej w zależności od obciążenia pojazdu. Sonata wyposażona jest m.in. w sześć poduszek powietrznych oraz aktywne zagłówki przednich siedzeń. Przewiduje się, ze Sonata 2011 zdobędzie najwyższą ocenę 5 gwiazdek w NHTSA dla przednich i bocznych zderzeń.

Infinity Audio System
System audio zawiera dotykowy ekran, 400-watowy zewnętrzny wzmacniacz, głośnik niskotonowy (subwoofer), osiem kanałów i dziewięć głośników. Inżynierowie Infinity i Hyundaia wspólnie opracowali zintegrowane z wnętrzem Sonaty głośniki. Zespół spędził setki godzin na dopracowanie systemu dla skonstruowania unikatowych właściwości akustycznych wnętrza.


materiały: Hyundai

Ostatnie artykuły