Filmy

Premiera Lexusa LFA

W dniu 21 października 2009 r. - Lexus ogłosił oficjalną premierę modelu LFA. Rozpoczęcie produkcji planowane jest na koniec roku 2010, już ruszyła jego przedsprzedaż. Planowane jest wyprodukowanie i wprowadzenie do sprzedaży na całym świecie jedynie 500 egzemplarzy tego auta.

Lexus LFA jest dwumiejscowym supersamochodem, będącym zwieńczeniem linii F luksusowych modeli sportowych. Ultra dynamiczny i niezwykle stabilny, nawet w skrajnych sytuacjach stwarza poczucie pewności, które otwiera nowy świat emocji za kierownicą, działając na różne zmysły kierowcy. Łączy wysoką moc, idealnie zaprojektowane podwozie i doskonałą aerodynamikę, by natychmiastowo reagować na polecenia kierowcy, poprzez wysokoobrotowe płynne przyspieszanie, za którym stoi 4,8-litrowa jednostka napędowa V10.

Moc i lekkość
Nowoopracowany silnik V10 o pojemności 4,8 litra rozwija olbrzymią moc, zaś lekkie materiały (stopy aluminium, stopy magnezu i stopy tytanu) oraz bardzo zwarte gabaryty (mniejszy od konwencjonalnej jednostki V8), przyczyniają się do optymalnego rozkładu obciążeń i wyjątkowo wysokiego stosunku mocy do masy.

Wykonana ze zbrojonego włóknem węglowym tworzywa sztucznego CFRP kabina przyczynia się do wysokiej sztywności nadwozia i zmniejszenia jego masy. Ta unikalna konstrukcja jest o 100 kg lżejsza od porównywalnej kabiny z aluminium. Wysoką sztywność przy niskiej masie uzyskano dzięki szczegółowym analizom i precyzyjnemu doborowi składników tworzywa CFRP. Technologia wytwarzania tworzywa CFRP zastosowanego w LFA oraz unikalny sposób jego łączenia z elementami metalowymi zostały w całości opracowane przez Lexusa.

Cięższe podzespoły, takie jak silnik i skrzynia biegów, ulokowane zostały pomiędzy osiami jezdnymi. Zastosowanie układu olejenia z suchą miską olejową, wraz z umieszczeniem elementów osprzętu (pompa oleju, pompa cieczy chłodzącej) z tyłu silnika, pozwoliło uzyskać niskie położenie środka ciężkości. Optymalne ustawienie skrzyni biegów i zbiornika paliwa przed tylną osią jezdną dodatkowo przyczyniło się do skumulowania obciążeń w pobliżu środka geometrycznego pojazdu. Minimalizuje to siły bezwładności przy skręcaniu oraz przyczynia się do uzyskania wyjątkowych osiągów i stateczności. Lżejsze elementy, w rodzaju chłodnicy i elektrycznych wentylatorów, zostały umieszczone za tylną osią. Połączenie przedniego ustawienia silnika i napędu na tylne koła z krótkim, szerokim i niskim nadwoziem LFA, umożliwiło uzyskanie założonego rozkładu mas przód-tył w proporcji 48:52.

Ukierunkowany na kierowcę
Fotel kierowcy ustawiony jest w pobliżu środka ciężkości LFA. Centralne położenie foteli było możliwe dzięki umieszczeniu skrzyni biegów z tyłu i zwężeniu środkowego tunelu podłogowego w efekcie ustawienia wału napędowego oraz rury wydechowej w jednej płaszczyźnie pionowej. Tak dobrana pozycja kierowcy ma na celu uzyskanie maksymalnego wyczucia samochodu, szczególnie w warunkach jazdy sportowej lub z dużymi przeciążeniami.

Silnik wysokoobrotowy
Stworzona specjalnie dla modelu LFA jednostka V10 rozwija 90 proc. maksymalnego momentu obrotowego pomiędzy 3700 a 9000 obr/min. Tytanowe zawory, ultra lekkie dźwignie zaworów z powłoką o niemal diamentowej twardości i w pełni zintegrowana dolna część skrzyni korbowej, co ogranicza straty przepływu przy wysokich prędkościach obrotowych i umożliwia uzyskiwanie przygniatających przyspieszeń aż do czerwonej kreski przy 9000 obr/min.

Precyzyjna reakcja
Niezależne, elektronicznie sterowane przepustnice pozwalają precyzyjnie dozować powietrze do każdego z 10 cylindrów, zapewniając natychmiastową reakcję na pedał przyspieszania. Czas reakcji silnika został skrócony do około połowy wartości tego parametru, jaką normalnie uzyskuje się z pojedynczą przepustnicą.

Sześciostopniowa sekwencyjna skrzynia biegów ASG wyposażona jest w potężne synchronizatory oraz w nowej konstrukcji siłownik zmiany przełożeń, dający kierowcy niezwykle bezpośrednie wyczucie zmiany przełożenia. Dostępne są cztery tryby jazdy, zaś realizowane przez układ przełączający z siedmiostopniową regulacją prędkości pracy przełączanie na wyższy bieg w zaledwie 0,2 sekundy dodatkowo potęguje poczucie kontroli.

Zaprojektowane do zastosowań torowych wysokowydajne tarcze hamulcowe z materiału CCM (węglowo-ceramiczny) wraz z elektronicznie sterowanym układem hamulcowym zapewniają niezwykle skuteczne i jednocześnie stabilne hamowanie.

Fascynująca dynamika
Bardzo lekka i sztywna kabina z tworzywa CFRP, w połączeniu z podwójnymi wahaczami rozwidlonymi w przednim zawieszeniu oraz wielodrążkowym zawieszeniem tylnym zapewniają wysoce stabilne i w pełni kontrolowane zachowanie na drodze. Konstruktorzy zadbali również o elementy aerodynamiczne, takie jak płaskie podwozie, dyfuzor oraz regulowane stosownie do prędkości jazdy tylne skrzydło, co zwiększa precyzję prowadzenia samochodu przy każdej prędkości i kreuje jedność kierowcy z maszyną. Zintegrowany układ stabilizacji ruchu pojazdu koordynuje działanie rozmaitych funkcji odpowiedzialnych za własności dynamiczne samochodu, zapewniając wysoki poziom stateczności ruchu oraz bezpieczeństwa czynnego, nie zakłócając przy tym intencji kierowcy, szczególnie podczas sportowej jazdy.

Akustycznie dostrojony zbiornik wyrównawczy połączony z 10 odrębnymi przepustnicami generuje potężny odgłos dolotu. Dźwięki dolotu i wydechu nakładają się na siebie przy różnych prędkościach obrotowych, tworząc niepowtarzalną i inspirującą symfonię.

Wstępne plany sprzedażowe
Liczba sztuk przewidziana do sprzedaży - 500; sugerowana cena detaliczna – ok. 375000 USD (w Japonii około 37,5 miliona jenów); początek przedsprzedaży - 21 października 2009 r.; wybór klientów - wiosna 2010 r.; produkcja/okres sprzedaży - grudzień 2010 do grudzień 2012; dodatkowe wersje - specjalna wersja kolorystyczna oraz wersja bardziej ukierunkowana na tor wyścigowy (rozpoczęcie produkcji obu na początku 2012 r.).



materiały: Lexus












Ostatnie artykuły