Filmy

Nissan na Tokyo Motor Show 2009

Na Salonie Motoryzacyjnym Tokio 2009 Nissan Motor Co., Ltd. zaprezentował kilka prototypowych modeli: elektryczny samochód Leaf, koncepcyjny pojazd elektryczny Land Glider, kompaktowy sportowy crossover w nowym stylu Qazana, nowego flagowego sedana Fuga oraz nowy mini MPV Roox.

Pierwszoplanowym ekologicznym celem Nissana jest zerowa emisja spalin, pragnie zostać liderem w tej dziedzinie. Dlatego, ekspozycja firmy poświęcona jest głównie samochodom koncepcyjnym, takim jak Leaf oraz rozwojowi zastosowanych w nich technologii i infrastruktury ładowania akumulatorów. W ten sposób firma pragnie zwrócić uwagę konsumentów na swoje zaangażowanie w kwestie ekologii.

Nissan kontynuuje także prace nad rozwojem technologii silników spalinowych pod kątem poprawy ich parametrów ekologicznych, czyli obniżenia zużycia paliwa i emisji spalin. Oprócz pojazdów elektrycznych Nissan zaprezentował szeroką gamę innych modeli, takich jak pojazd hybrydowo-elektryczny, oraz technologii, takich jak ekologiczne silniki Diesla czy przekładnia CVT nowej generacji X-TRONIC.

Przegląd najciekawszych samochodów koncepcyjnych i technologii:

Leaf
Pierwszy na świecie pojazd elektryczny zaprojektowany z myślą o produkcji na masową skalę. Charakteryzują go: wysokie osiągi, zerowa emisja spalin i platforma, która nadaje nowy wymiar pojęciu radość z jazdy.

Napęd - za pomocą kompaktowych akumulatorów litowo-jonowych o laminowanej konstrukcji, które generują moc ponad 90 kW. Silnik elektryczny napędzający koła przednie rozwija moc 80 kW i maksymalny moment obrotowy 280 Nm. Nissan Leaf jest zrywny, a jego elektryczny silnik pracuje bardzo cicho. Nie ma on rury wydechowej, która emitowałaby CO2 i inne gazy cieplarniane. Połączenie układu umożliwiającego hamowanie z odzyskiem energii oraz innowacyjnego akumulatora litowo-jonowego o konstrukcji laminowanej pozwala uzyskać zasięg ponad 160 kilometrów (100 mil) po pełnym naładowaniu.

Ładowanie akumulatora jest łatwe i niekłopotliwe. Szybka ładowarka umożliwia naładowanie w stopniu pozwalającym na pokonanie 50 km w ciągu 10 minut. Pełne ładowanie za pomocą ładowarki domowej zasilanej napięciem 200 V zajmuje około 8 godzin.

Wzornictwo - jest wyraziste, przemyślane kontury gwarantują optymalne parametry aerodynamiczne. Harmonizuje ono z ekologicznym i inteligentnym wizerunkiem pojazdu. Jego przód zdominowały ostro zarysowane, mające kształt wydłużonej litery V reflektory diodowe. Ich kształt steruje powietrzem opływającym samochód, tak aby lusterka boczne nie stawiały nadmiernego oporu, co ogranicza hałas i poprawia własności aerodynamiczne.

Jasna kolorystyka wnętrza i zaawansowane przyrządy, takie jak podwójny cyfrowy panel instrumentów, płaski wyświetlacz centralny i dźwignia przypominająca komputerową mysz tworzą przyjemny i elegancki klimat.

Materiały z recyklingu - przy produkcji tego modelu zostały wykorzystane surowce odzyskane z pojazdów wycofanych z eksploatacji. Nissan dąży do obniżenia wpływu produkcji pojazdu na środowisko i realizuje zasadę społecznej odpowiedzialności. Wykorzystując materiały odzyskane np. z plastikowych butelek, zużytego sprzętu RTV i AGD, produkuje części do nowych samochodów, takich jak Leaf.

Connected Mobility - jest to system inteligentnego transportu, który wspomaga eksploatację pojazdu przez 24 godziny na dobę. Częścią systemu jest pokładowy teleinformatyczny moduł nadawczo-odbiorczy łączący się z globalnym centrum danych. Wyświetla on na monitorze zasięg pojazdu przy aktualnym stanie akumulatorów oraz lokalizuje najbliższe stacje umożliwiające ich doładowanie. Baza danych stacji doładowujących jest na bieżąco aktualizowana.

Bardzo nowoczesnym rozwiązaniem jest możliwość sterowania włączaniem klimatyzacji, sprawdzania stanu naładowania akumulatorów i ustawiania funkcji ładowania przez telefon komórkowy nawet w wyłączonym samochodzie. Po zakończeniu ładowania samochód wysyła wiadomość na telefon właściciela.

Ceny modelu - zostaną ogłoszone w terminie bliższym planowanej na koniec 2010 roku daty rozpoczęcia sprzedaży. Firma spodziewa się, że będą one konkurencyjne i porównywalne z cenami dobrze wyposażonych pojazdów z segmentu C. Oczekuje się również, że Nissan Leaf zostanie objęty szeregiem ulg i zachęt stosowanych na całym świecie na poziomie lokalnym, regionalnym i krajowym, dzięki czemu jego cena okaże się jeszcze bardziej przystępna.

- Naszym celem było skonstruowanie pierwszego na świecie praktycznego pojazdu elektrycznego, który byłby neutralny dla środowiska, nie emitował spalin, dawał przyjemność jazdy i z którego chętnie korzystaliby kierowcy. I to nam się udało. - powiedział Hideaki Watanabe, szef Globalnego Działu Pojazdów z Zerową Emisją.

Land Glider
To również samochód elektryczny, nowa propozycja miejskiego pojazdu z zerową emisją. Jego konstruktorzy doskonale wiedzą, że w najbliższej przyszłości ponad 50 proc. ludności świata będzie mieszkać w wielkich miastach i uznali, że najlepszym punktem wyjścia dla ich projektu będzie motocykl. Zwrotność motocykli oraz emocje i poczucie swobody towarzyszące ich użytkowaniu były inspiracją inżynierów, którzy postanowili jeszcze bardziej urozmaicić tę mieszankę. Tak powstał dwumiejscowy pojazd z zespołem napędowym nieemitującym spalin ale na czterech kołach. Jest on przeznaczony dla mieszkańców wielkich miast w każdym wieku, to poważny pojazd w nowej erze mobilności, którą Nissan chce zapoczątkować.

Nadwozie - przypomina kokon i muszlę.

- (...) ma opływowe kształty i wydaje się być osłonięte bezpiecznym pancerzem. Dynamiczna sylwetka sprawia wrażenie, jakby ta mechaniczna konstrukcja budziła się do życia. (...) zwraca uwagę ekologiczną konstrukcją i przyjaznymi rozwiązaniami. - mówi Takashi Nakajima, dyrektor Działu Projektowania w firmie Nissan.

Układ dwóch foteli umieszczonych jeden za drugim sprawia, że przedział pasażerski przypomina kabinę szybowca, a unikatowy mechanizm pochylania kabiny gwarantuje pasażerom bezpieczną pozycję nawet w czasie pokonywania ostrych zakrętów. Wyposażony w elektroniczny układ kierowniczy i mechanizm pochylania kabiny w trakcie pokonywania zakrętów. Zdolny do szybkiej zmiany kierunku jazdy, niemal przy dowolnej prędkości. Ma wbudowane sensory monitorujące prędkość, kąt obrotu kierownicy i kąt uślizgu, nadwozie i koła mogą pochylać się w zakresie do 17 stopni. Na podstawie danych z czujników kąt wychylenia dostosowywany jest do sposobu pokonywania zakrętu. Zadaniem kierowcy jest tylko określenie kierunku skrętu - za resztę odpowiada układ sterujący wychyleniem kabiny.

Napęd - w modelu tym wykorzystano dwa silniki elektryczne zasilane litowo-jonowymi akumulatorami zamontowanymi pod podłogą. Samochód wyposażono w bezstykowy system ładowania, który umożliwia uzupełnienie zapasu energii na przykład na parkingu przed supermarketem czy w punkcie obsługi podróżnych przy autostradzie. Pozwala on na bezprzewodowe ładowanie akumulatorów w miejscu, w którym zamontowano odpowiednią infrastrukturę.

System unikania kolizji - zastosowany w celu zapewnienia maksimum bezpieczeństwa w czasie jazdy. Wykorzystuje czujniki zamontowane na nadwoziu, które wykrywają położenie innych pojazdów. Dzięki temu możliwe jest ich omijanie na podobnej zasadzie jak ryba omija inne ryby płynące w ławicy. System zmienia kierunek ruchu pojazdu tak, aby ominąć przeszkodę.

Nowa Fuga
Flagowy sedan Nissana, będący połączeniem eleganckiej sylwetki i ekskluzywnego wnętrza ze znakomitymi osiągami. Charakterystyczne nadwozie przyciągające uwagę siłą i dynamiką, jaką może zagwarantować tylko klasyczny układ z silnikiem z przodu i tylnym napędem. Wyposażony w szereg technologii zastosowanych po raz pierwszy na świecie, zapewnia precyzję prowadzenia, elastyczność, znakomite przyspieszenie oraz ciszę, także przyjazną dla środowiska eksploatację, wygodę i bezpieczeństwo. W komfortowym wnętrzu zadbano o przestrzeń fizyczną i wizualną, a także o wysoką jakość materiałów wykończeniowych i niezbędne udogodnienia. Na wystawie Nissan prezentuje także nową hybrydową wersję Fugi, która zużywa tyle paliwa, co samochód kompaktowy.

Qazana
To prototyp i propozycja tego, jak mogłyby w przyszłości wyglądać małe samochody.
Pięciodrzwiowy, sportowy, kompaktowy crossover o innowacyjnej stylistyce. Jego nadwozie i wnętrze inspirowane są wyglądem plażowych buggy i motocykli. We wnętrzu konsola centralna przypomina zbiornik paliwa i siedzenie motocykla. Nieosłonięte pozostały także niektóre elementy konstrukcyjne nadwozia. Gwarantuje on przyjemność ze sportowej jazdy, bez zbytniego uszczerbku dla środowiska naturalnego. Qazana ożywia, stymuluje i odmładza segment tradycyjnych miejskich aut.

Zaawansowane wyposażenie i dynamiczna stylizacja sugerują, że samochód nieźle radziłby sobie także poza miastem. Łącząc elementy stylizacji typowe dla SUV-ów i samochodów sportowych zespół projektantów z NDE stworzył unikatowego crossovera, który nie przypomina żadnego modelu jeżdżącego dziś po ulicach.

ROOX
Przestronny i dynamiczny minisamochód, ze sporą ilością miejsca w środku i dynamiczną sylwetką. Ma on: wygodny przedział pasażerski - jeden z największych samochodów z segmentu mini. Sportowe, wyrafinowane wzornictwo w stylu Highway Star podkreśla solidność pojazdu i zmienia wizerunek minisamochodów.

Wygodne wsiadanie i wysiadanie - umożliwiają zdalnie sterowane i przesuwane drzwi, po obu stronach auta oraz dodatkowy stopień tuż nad ziemią.

Jakość i bogate wyposażenie modelu ROOX z pewnością zadowolą klientów, którzy użytkowali wcześniej małe i średnie samochody. Jako bardzo oszczędny pojazd, przewidziany jest do eksploatacji przy niewielkich przebiegach. Nowy minisamochód Nissana uprawnia także do uzyskania ulgi podatkowej.

NV200 Vanette Universal Design Taxi
To przedstawiciel nowej serii pojazdów do przewozu pasażerów, charakteryzujący się elegancką sylwetką oraz przestronnym i wygodnym wnętrzem. Oficjalne wprowadzenie modelu jako Universal Design Taxi nastąpi przed końcem 2010 roku. Został on zaprojektowany tak, aby spełnić traktowane z coraz większą uwagą, potrzeby starszych i niepełnosprawnych Japończyków i umożliwić im utrzymanie niezależności w codziennych sprawach i życiu towarzyskim. W ten sposób Nissan stara się budować społeczeństwo, w którym wszyscy mają zapewniony wysoki komfort życia. W przestronnej kabinie zmieszczą się także pasażerowie na wózkach inwalidzkich. Specjalne poręcze i inne detale ułatwiają wsiadanie i wysiadanie.

CVT XTRONIC - przekładnia nowej generacji
Nissan jest liderem w dziedzinie konstruowania i stosowania przekładni bezstopniowych CVT. Wraz z zależną od niego firmą dostarczającą skrzynie biegów JATCO Ltd. opracował kompaktową i lekką przekładnię CVT nowej generacji. W niedalekiej przyszłości, powinna ona pojawić się w kompaktowych modelach marki Nissan na całym świecie.

Najważniejsze cechy nowej przekładni: najwyższy na świecie współczynnik przełożenia, zapewniający lepszą zrywność i przyspieszenie (umożliwiła zwiększenie przełożenia o ponad 20 proc. w porównaniu z innymi przekładniami CVT), kompaktowe wymiary i niewielka masa, znakomita elastyczność i parametry eksploatacyjne - wyposażona w adaptacyjny układ sterowania przełożeniami (ASC), który poprawia osiągi auta wybierając optymalne przełożenie w trakcie ruszania z miejsca, przyspieszania oraz jazdy pod górę i zjazdu ze wzniesienia.

- Atuty rewolucyjnej konstrukcji przekładni bezstopniowej nowej generacji z pomocniczą skrzynią biegów to nie tylko większe przełożenie, mniejsza masa i niższe zużycie paliwa, ale także zwarta konstrukcja pozwalająca na zastosowanie podzespołu w większej gamie modeli. Jesteśmy przekonani, że to doskonała oferta dla producentów samochodów starających się obniżyć zużycie paliwa w mniejszych modelach swoich pojazdów. - powiedział Yo Usuba, wiceprezes JATCO.

materiały: Nissan



Ostatnie artykuły