Filmy

Citroën C.Crosser po zmianach

Dzięki zastosowaniu nowej skrzyni biegów DCS (Dual Clutch System) i stylistycznym zmianom wnętrza, Citroën C.Crosser oferuje teraz swoim użytkownikom jeszcze większą przyjemność jazdy i komfort na pokładzie. Nowa skrzynia biegów DCS, czyli mechaniczna elektronicznie sterowana dwusprzęgłowa skrzynia biegów zapewnia wyjątkową przyjemność i komfort użytkowania we wszystkich trybach pracy. Proponowana jest jako oferta alternatywna dla klasycznej, mechanicznej skrzyni biegów w wersjach z silnikiem HDi 160 KM FAP. Zmiany stylistyczne wnętrza obejmujące nowe materiały wykończeniowe oraz przeprojektowany centralny zestaw
wskaźników, w wyraźny sposób wpłynęły na zwiększenie postrzegalnej jakości, czyniąc auto jeszcze bardziej wyrafinowanym i atrakcyjnym dla użytkowników.



Nowa skrzynia biegów proponowana w modelu C.Crosser po raz pierwszy pojawia się w gamie Citroëna. Jest to zrobotyzowana dwusprzęgłowa przekładnia mechaniczna DCS, czyli Dual Clutch System. Przyjemność jazdy porównywalna jest do wrażeń oferowanych przez skrzynię automatyczną dzięki praktycznie niewyczuwalnym zmianom biegów już od pierwszego przełożenia. Podobnie jak w przypadku tradycyjnej skrzyni automatycznej, samochód toczy się od momentu zdjęcia nogi z hamulca. Ta skrzynia biegów współpracuje z systemem wspomagania ruszania na wzniesieniu. W wyraźny sposób ułatwia ruszanie i manewry na pochyłościach o kącie równym lub większym niż 5°.

Sterowanie skrzynią DCS
Citroën C.Crosser dysponuje dźwignią zmiany biegów tradycyjnie umieszczoną na środkowym tunelu (tryb "D" zapewnia automatyczną zmianę przełożeń). Przełącznik usytuowany za dźwignią umożliwia wybór jednego z dwóch trybów zmiany przełożeń: trybu "Normal", automatycznie wybieranego przy uruchomieniu silnika, lub trybu "Sport", który gwarantuje bardziej dynamiczną zmianę przełożeń. Tryb manualny pozostawia kierowcy wybór momentu zmiany przełożenia. Zmiana dokonywana jest poprzez poziome ruchy dźwigni zmiany biegów z pozycji "D".
Dodatkowo, pod kierownicą zlokalizowane są ergonomiczne dźwignie sterujące zmianą przełożenia, na wyższe po prawej, a na niższe po lewej stronie kierownicy. Umożliwiają one: zmianę przełożeń w trybie manualnym, jednostopniową zmianę przełożenia w czasie jazdy na trybie automatycznym lub powrót do pełnego trybu automatycznego poprzez wciśnięcie i przytrzymanie dźwigni "+".

Sposób funkcjonowania skrzyni biegów DCS
6-przełożeniowa skrzynia DCS obejmuje dwie tradycyjne pół-skrzynie, z których każda dysponuje własnym sprzęgłem. Pierwsza pół-skrzynia obsługuje przełożenia nieparzyste : 1, 3 i 5 oraz bieg wsteczny. Druga natomiast biegi parzyste : 2, 4 i 6. Oryginalność jej funkcjonowania polega na tym, iż, w większości faz pracy skrzyni włączone są jednocześnie 2 przełożenia, po jednym w każdej z pół-skrzyń.
Podczas pracy jednego z przełożeń, sterownik dokonuje wyboru kolejnego biegu i włącza go. W odpowiednim momencie następuje otwarcie jednego ze sprzęgieł i równoczesne zamkniecie drugiego, dzięki czemu cała operacja zmiany przełożenia przebiega praktycznie natychmiastowo i bez szarpnięć, gdyż nie dochodzi do spadku momentu obrotowego. Zmiana przełożenia jest nieodczuwalna przez kierowcę i pasażerów. Komfort użytkowania porównywalny jest do wrażeń oferowanych przez skrzynię automatyczną, tym bardziej, że skrzynia DCS zapewnia przy zmianie przełożenia na wyższe lub niższe biegi tzw. toczenie się, ułatwiające manewry przy niskich prędkościach.
Aby zapewnić możliwość montażu skrzyni w dotychczasowej jej lokalizacji i zachować podobną masę, obydwie półskrzynie zainstalowane zostały na wspólnej osi. Oba sprzęgła pracują również w kąpieli olejowej, po to, aby zagwarantować efektywne przekazywanie wysokiego momentu obrotowego uzyskiwanego przez silnik HDi 160 KM FAP.

Nowy design
We wnętrzu C.Crossera pojawiło się wiele udoskonaleń, które, poza zwiększeniem komfortu jazdy, podkreślają wysoką jakość jego wykończenia, są to m. in.: deska rozdzielcza wykonana z miękkich, przeszywanych materiałów o wysokiej jakości, w tym nakładki na zestaw wskaźników i gałki zmiany biegów; górna część paneli drzwi, również pokryta przyjemną w dotyku okładziną z przeszyciami; zmodernizowany zestaw wskaźników, z chromowanymi obręczami zegarów; nowe wykończenie przełączników systemu klimatyzacji oraz pełne zagłówki w trzecim rzędzie siedzeń.
W zakresie wyposażenia, C.Crosser zyskał automatyczne wycieraczki z możliwością regulacji wrażliwości czujnika, w celu dostosowania ich pracy do potrzeb użytkownika. W modelach wyposażonych w system audio hifi Rockford Fosgate, moc cyfrowego wzmacniacza wzrosła z 650 do 710 W.
Wersja z silnikiem HDi 160 KM FAP dysponuje, w 2 najwyższych poziomach wykończenia chromowanymi końcówkami układu wydechowego.
W nowym C.Crosser pojawiły się też 2 nowe kolory lakieru karoserii: brązowy Mangaro i niebieski Profond, który zastąpił niebieski Muzzano.



materiały: Citroen Polska

Ostatnie artykuły