Filmy

Mazda3 MPS - jeszcze lepsza

Na początku tego roku zaprezentowana została nowa Mazda3. Auto o ekscytującej stylizacji, sztywnym nadwoziu i dynamicznych silnikach, co w sumie czyni ją jednym z najbardziej sportowych i atrakcyjnych kompaktów świata.

Nowa Mazda3 MPS zastępuje dotychczasowy model tej serii, który zdobył uznanie w segmencie samochodów sportowych na całym świecie. W ciągu dwóch lat od premiery Mazda3 MPS pierwszej generacji szybko zdobyła popularność, osiągając sprzedaż 31 100 sztuk na całym świecie, z czego jedna trzecia produkcji znalazła nabywców w USA. Europa to drugi co do wielkości rynek, na który trafia jedna na pięć wyprodukowanych Mazd3 MPS – w sumie 6 300 sztuk. Największymi odbiorcami samochodu pierwszej generacji były Wielka Brytania i Niemcy, stanowiące w sumie jedną trzecią europejskiej sprzedaży. Zaraz za nimi na liście znajdują się Szwajcaria i Hiszpania.

Stylistyka zewnętrzna
Nowa Mazda3 MPS czerpie z designu Mazdy3 drugiej generacji – nowoczesnego i dynamicznego. Do tej bazy projektanci dodali sportowe akcenty, które czynią nową Mazdę3 MPS jeszcze bardziej agresywną niż kiedykolwiek – a przy tym sprawiają, że jest jednym z najbardziej aerodynamicznych samochodów w klasie.

Nowy flagowy model serii 3 dziedziczy po swoim pierwowzorze dużą, pięciokątną osłonę chłodnicy i proporcje, które nadają mu sportową sylwetkę. Właściwie wystarczyłoby to, aby uczynić nową Mazdę3 bardziej atletyczną w porównaniu z poprzednią wersją, jednak projektanci Mazdy wzmocnili to wrażenie, dodając do samochodu nowe elementy i akcenty stylizacyjne, które wyróżniają nową MPS z całej gamy Mazdy3 – oraz spośród nawet najbardziej sportowej konkurencji.

Nowy wlot powietrza umieszczono teraz pośrodku pokrywy silnika, dzięki czemu Mazda3 MPS nabrała wyglądu prawdziwego hot-hatcha. Równocześnie znacząco poprawiło to efektywność działania intercoolera. Stylizacja przodu zarezerwowana jest wyłącznie dla modelu MPS a jej celem jest nadanie wyglądu muskularnego, atletycznego sprintera. Składa się na nią nowy, mocno zaakcentowany przedni zderzak oraz wyjątkowe błotniki, znacznie większe od standardowych. Pod nimi znajdują się nowe, 18-calowe felgi o "trójwymiarowych" kształtach zbliżonych do felg zastosowanych w Mazdzie RX-8. Osłona chłodnicy i niższe partie przedniego zderzaka pokryto czarnym lakierem metalicznym, który podkreśla wysoką jakość. Po bokach osłony chłodnicy znajdują się duże – znacznie większe niż w Mazdzie3 MPS pierwszej generacji – lampy, które kryją w sobie projektory biksenonowe, będące elementem systemu adaptacyjnych świateł przednich (AFS). Mogą one wychylać się na boki celem doświetlenia zakrętu. Zestaw świateł uzupełniony jest eleganckimi lampami pozycyjnymi w kształcie bumerangu (wyposażenie standardowe lub opcjonalne w zależności od rynku).

Pracując nad sylwetką samochodu projektanci połączyli linie bocznych paneli z dodatkowymi progami, które wizualnie obniżają środek ciężkości samochodu i dodają sportowego charakteru. Tylko w MPS lusterka boczne standardowo wyposażone są w zintegrowane kierunkowskazy. Z tyłu łatwo zauważyć powiększony tylny spoiler oraz diodowe lampy. Zapewniają one jeszcze bardziej muskularny wygląd tylnej partii nadwozia.

Od środka
Wnętrze nowej Mazdy3 MPS to kombinacja sportowego charakteru z praktycznością. Jest równie funkcjonalne, jak w zwykłym hatchbacku, mieści więc pięć dorosłych osób, ma duży, przesuwany podłokietnik, i dzielone w proporcji 60/40 oraz składane oparcie tylnej kanapy. Równocześnie to wnętrze zapewnia prawdziwie sportowe doznania z jazdy. Pasażerowie przednich foteli obejmowani są przez specjalne, półkubełkowe fotele sportowe ze znakomitym podparciem bocznym i poprawionym w stosunku do pierwszej generacji MPS podparciem bioder i pleców. Dźwignia zmiany biegów sześciostopniowej ręcznej przekładni umieszczona jest o 60 mm wyżej i nieco przesunięta w stronę prowadzącego auto. Dzięki zlokalizowaniu dźwigni bliżej kierownicy, sportowa jazda jest teraz również wygodniejsza.

Przed kierowcą znajduje się nowy zestaw wskaźników, sygnowany logo MPS, oraz nowy, ciekłokrystaliczny wyświetlacz ciśnienia doładowania, umiejscowiony między dwoma analogowymi zegarami szybkościomierza i obrotomierza. Ten dobrze dopasowany, sportowy kokpit oraz atrakcyjne kształty zegarów sprawiają, że jazda nową MPS to wyjątkowe przeżycie i przyczyniają się do zacieśnienia związku między samochodem a kierowcą - tak charakterystycznego dla Mazdy.

Kokpit jest jednak nie tylko bardziej sportowy, ale również łatwiejszy w obsłudze. Stworzono go korzystając z koncepcji "stref" - wyświetlacze i przełączniki znajdują się w miejscach zapewniających naturalną, intuicyjną obsługę. Na przykład, nowy wyświetlacz wielofunkcyjny, pokazujący wszystkie istotne dane dotyczące samochodu oraz informacje z nawigacji - umieszczony jest w polu widzenia kierowcy, nie wymaga więc odrywania wzroku od drogi. Równocześnie przełącznik trybów pracy wyświetlacza umieszczono na kierownicy, można więc zmieniać prezentowane informacje bez konieczności ruszania ręką. Wyświetlacz wielofunkcyjny pokazuje informacje z systemu dźwiękowego samochodu, pozwala regulować ustawienia serwisowe oraz przypomnienia głosowe (np. ostrzeżenia o terminach przeglądów czy głośność komunikatów drogowych), pozwala przełączać się między systemem metrycznym a imperialnym wskazań komputera pokładowego, a nawet wyświetla komunikaty sugerujące zmianę opon między osiami auta. Komputer pokładowy prezentuje chwilowe i średnie spalanie, dystans do opróżnienia zbiornika i średnią prędkość samochodu. Nowa Mazda3 MPS może być również wyposażona w układ Advanced Keyless Entry i Start System (zaawansowany system wchodzenia i uruchamiania bez kluczyka) z transmiterem, który automatycznie odblokowuje zamki drzwi i pozwala uruchomić samochód przyciskiem (w zależności od rynku układ jest wyposażeniem standardowym lub opcjonalnym).

Napęd i zawieszenie
Uznany silnik MZR o pojemności 2,3 l, z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem z pierwszego modelu MPS został unowocześniony. Cechuje się teraz rozwiniętym systemem kontroli momentu obrotowego, dzięki czemu jazda jest przyjemniejsza oraz spełnia rygorystyczną normę Euro V - bez wyrzeczeń jeśli chodzi o moc czy moment obrotowy.

Zastosowanie układu bezpośredniego wtrysku o wysokim ciśnieniu roboczym ma ogromną przewagę nad konwencjonalnymi układami wtryskowymi. Nowy silnik DISI o pojemności 2,3 l osiąga przy 3000 obr/min o 10 proc. wyższy moment obrotowy od porównywalnych pojemnością jednostek, a to dzięki efektowi obniżenia temperatury w trakcie wtryskiwania paliwa bezpośrednio do komory spalania. Praca silnika została zoptymalizowana dzięki wprowadzeniu nowej pokrywy silnika - doprowadzane przez umieszczony w niej otwór powietrze chłodzące intercoolera pozwala na zachowanie bardziej liniowej charakterystyki pracy jednowlotowej (single-scroll) turbosprężarki, co z kolei zwiększa moc przy niskich obrotach wału. MZR DISI Turbo 2,3 l generuje 191 kW/260 KM mocy maksymalnej przy 5500 obr/min. Charakteryzuje się szybką reakcją na ruch pedału gazu, dzięki wysokiemu maksymalnemu momentowi obrotowemu 380 Nm dostępnemu przy niskich 3,000 obr/min. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje tylko 6,1 s, a prędkość maksymalna to 250 km/h.

Nowe, wyczynowe zawieszenie Mazdy3 MPS dzieli zasadniczą koncepcję zawieszenia ze standardową wersją hatchback - z przodu kolumny MacPherson, z tyłu układ wielowahaczowy - jest jednak radykalnie zmodyfikowane. Zmieniono wartości sztywności sprężyn oraz siłę tłumienia amortyzatorów. Zwiększona w ten sposób odporność na przechyły znakomicie wpływa na poprawę kontroli nad autem. Grubsze stabilizatory, zapewniające bardziej liniową charakterystykę, z rozsuniętymi na zewnątrz punktami mocowań, są również zarezerwowane dla Mazdy 3 MPS.

Bardziej bezpieczna
Nowością dla Mazdy3 MPS jest długa lista specjalnych układów bezpieczeństwa aktywnego, które montowane są w niej standardowo i pomagają uniknąć wypadku. Elektroniczny asystent hamowania zastąpił poprzedni, mechaniczny układ i współpracuje teraz z czterokanałowym ABS i dynamiczną kontrolą stabilności (DSC), które również są wyposażeniem standardowym. Przednie reflektory z systemem doświetlania AFS oraz skręcającymi, biksenonowymi lampami głównymi oświetlają zakręty w nocy (wyposażenie standardowe lub dodatkowe w zależności od rynku). Dzięki układowi monitorowania ciśnienia w ogumieniu (TPMS, standard na większości rynków) kierowca zna parametry pracy opon. Układ monitorowania martwego pola (RVM) który ostrzega kierowcę, jeśli manewr zmiany pasa niesie ze sobą ryzyko zajechania drogi innemu samochodowi, jest wyposażeniem standardowym, tak samo jak sygnał hamowania awaryjnego (ESS), który podczas gwałtownego hamowania uruchamia światła awaryjne. Czujniki parkowania, również standardowe na większości rynków, ułatwiają parkowanie w ciasnych miejscach.


Mazda3 MPS - dane techniczne



materiały: Mazda Motor Poland

Ostatnie artykuły