Filmy

ECODAILY - w pełni dojrzały



Po premierze w 2006 roku czwartej generacji popularnego IVECO Daily na rynek wchodzi odświeżona wersja tego modelu. Pod szczytnymi hasłami "Ekologia i Ekonomia" włoski producent przekonuje, że jego pojazdy nie tylko daleko wybiegają w przyszłość pod względem ochrony środowiska naturalnego, ale także są bardzo oszczędne w eksploatacji.

Zewnętrznie Daily jest podobne do swojego poprzednika, pierwsze zmiany można jednak dostrzec już we wnętrzu kabiny. Najistotniejsze w nowym IVECO jest jednak to co pod maską, czyli cały szereg nowatorskich rozwiązań dotyczących jednostek napędowych. Na rynku pojawi się też 7-tonowa wersja Daily oraz pojazdy z napędami: CNG, elektrycznym oraz hybryda.


Mario Giagnoni, dyrektor Generalny IVECO Poland:
- Ulepszenie tak bardzo cenionego pojazdu jakim jest Daily nie było łatwym zadaniem. Jednak jestem pewien, że cel został osiągnięty. Stworzyliśmy samochód, który spełnia oczekiwania profesjonalistów zajmujących się transportem.

Zmiany w przepisach europejskich dotyczących emisji spalin wpływają na klasyfikację certyfikacji silników do lekkich i ciężkich pojazdów użytkowych wokół granicy 3,5t DMC. Pod względem prawnym lekkie pojazdy użytkowe mają w uproszczeniu do 3,5 t dopuszczalnej masy całkowitej i ciężkie pojazdy użytkowe ponad 3,5 t dopuszczalnej masy całkowitej. Wprowadzono dodatkowo jeszcze masę odniesienia (masa pojazdu w stanie gotowym do eksploatacji pomniejszona o ujednoliconą masę kierowcy 75 kg i powiększona o ujednoliconą masę 100 kg) która określa granicę 2610 kg (z możliwością zwiększenia na prośbę producenta do 2840 kg) przy której pojazd można homologować wg wymogów dla lekkich pojazdów użytkowych. Natomiast dla pojazdów o masie odniesienia przekraczającej 2610 kg (z możliwością zmniejszenia pod pewnymi warunkami do 2380 kg) wymagana jest homologacja wg wymogów dla ciężkich pojazdów użytkowych. Warunki badawcze dla pojazdów lekkich wykorzystują badania emisji na hamowni podwoziowej, obowiązującą zaś normą jest Euro 4, podczas gdy reżim dla ciężkich pojazdów wykorzystuje badania hamowni silnikowej, odpowiednią zaś normą jest Euro V obowiązującą od października 2009.

Czysty Diesel
Dzięki napędowi na tylne koła i silnikom o wysokich osiągach Daily jest uważany za mistrza w swej klasie. To pierwsze zapewnia maksimum trakcji w każdych warunkach obciążenia i na każdej nawierzchni, podczas gdy to drugie daje moc i moment obrotowy na najwyższym poziomie w tej kategorii produktu. Modele o małej masie własnej i DMC korzystają z 2,3-litrowego silnika wysokoprężnego FPT o nowo wprowadzonych mocach znamionowych 106KM i 126KM. Wszystkie wersje silnika 2,3-litrowego są certyfikowane według normy Euro 4, zgodnie z wymogami dla lekkich pojazdów użytkowych i zapewniają nowe wartości znamionowe mocy 106KM i 126KM o wyjątkowych wartościach momentu obrotowego, odpowiednio 270Nm i 290Nm, jako wzmocnienie uprzednio dostępnych wartości 96KM, 116KM i uzupełnienie dobrze znanego silnika 136KM. Homologowany według normy Euro 4 zgodnie z wymogami dla lekkich pojazdów jest również 3,0-litrowy silnik o mocy znamionowej 146KM i 176KM. Wszystkie te wartości znamionowe silników są osiągane przy użyciu sprawdzonej technologii recyrkulacji spalin (EGR).



Zgodnie z wymogami dla pojazdów ciężkich homologowane są całkowicie nowe wersje silnika 3,0-litrowego. Wersje silników wysokoprężnych: 170KM, dostępna od zaraz i 140KM, dostępna od drugiego kwartału roku 2010, są certyfikowane według normy EEV (Environmentally Friendly Enhanced Vehicle - Samochód Przyjazny Środowisku). Jest to norma surowsza niż minimalne wymagania europejskiej normy Euro V, co dowodzi oddania firmy Iveco trosce o środowisko naturalne oraz profesjonalnym użytkownikom pojazdów, którzy pokazują zbiorową odpowiedzialność branży przez eksploatowanie pojazdów spełniających normy środowiskowe, które wychodzą poza obowiązujące minimum. Osiąga się to przez wykorzystanie wyrafinowanej technologii dwufazowego doładowania silnika w połączeniu z EGR oraz filtrem cząsteczek stałych (DPF) z regeneracją filtra zarządzaną przez układ sterowania silnikiem.

Z napędem CNG
Daily CNG w wersji 136KM jest również homologowany zgodnie z wymogami dla pojazdów ciężkich, znowu według normy EEV, a dostępna jest teraz także wersja Natural Power. Superekologiczne wersje CNG łączą w sobie zaawansowany system OBD (On Board Diagnostics - diagnostyka pokładowa) oraz, w wersji Natural Power, zbiornik na benzynę o pojemności 14 litrów jako pomocnicza rezerwa paliwa. Udana technologia budowy silników CNG ze spalaniem stechiometrycznym i trójdrożnym katalizatorem jest przeniesiona z aktualnej wersji i przynosi takie same, bardzo niskie emisje z rury wydechowej; dosłownie jak w Euro VI wymagane za kilka za kilka lat.

W pełni elektryczny
Inny zasługujący na uwagę pojazd ze znakiem ECODAILY to samochód o zerowej emisji spalin. ECODAILY Electric wykorzystuje zaawansowaną technologię akumulatorów NaNiCl2. Asynchroniczny, trójfazowy silnik trakcyjny sterowany za pomocą falownika DC/AC, służy do zapewnienia bezwysiłkowego kierowania oraz zwiększającego zasięg hamowania odzyskowego. Silnik ma moc ciągłą 30kW (przy mocy szczytowej 60kW) dla modeli 35S i moc ciągłą 40kW (przy mocy szczytowej 80kW) dla modeli 50C. Dzięki wytrzymałej konstrukcji podwozia Daily wszystkie podzespoły napędowe i akumulatory są umieszczone albo w komorze silnika, albo wewnątrz bocznych przestrzeni podwozia, nie ma absolutnie żadnego uszczerbku dla przestrzeni ładunkowej. Zasilanie odbywa się z akumulatorów trakcyjnych Zebra Z5, które wykorzystują sprawdzoną technologię Na/NiCl2 i które są szczelnie zamknięte i nie wydzielają gazów, nie wymagają obsługi i mogą być w całości poddane recyclingowi. Ładowanie akumulatorów bez ich wyjmowania odbywa się za pomocą standardowego zasilania trójfazowego 380V/32A i zajmuje 8 godzin do pełnego ładowania akumulatorów trakcyjnych. Zapewnia to użyteczny zasięg pojazdu wynoszący od 90 do 130 km w zależności od ilości akumulatorów i rodzaju przeznaczenia pojazdu. Są to rzeczywiste odległości ustalone podczas prób oceniających i są powtarzalne. Pojazd prowadzi się dokładnie tak samo, jak konwencjonalny pojazd wyposażony w przekładnię automatyczną, czyli tylko z pedałami przyspieszenia i hamulca oraz dźwignią przekładniową wskazującą naprzód, neutralny i wsteczny. Sterowanie pojazdem odbywa się przez falownik trakcyjny oparty na czujnikach pedałów przyspieszenia i hamulca wskazujących na potrzeby kierowcy. Elektryczny Daily ma zdolność pokonywania wzniesień z obciążeniem do 18 proc., a jego prędkość maksymalna na drodze jest ograniczona elektronicznie do 70 km/h.



Dla profesjonalistów
IVECO oferuje wariant pojazdów dla każdego przeznaczenia z szerokim asortymentem konfiguracji furgonów, nawet do 17 m3 pojemności ładunkowej. Podwozia z kabiną, z płaską górną powierzchnią podłużnic, zapewniają łatwy montaż nadwozi rozmaitych typów. W każdej wersji Daily stanowi doskonały punkt wyjścia do osiągnięcia specyfikacji pojazdu dostosowanej do osobistych wymagań, przy rozsądnym koszcie końcowym. Są to zasadnicze aspekty, które czynią z Daily pojazd pierwszego wyboru dla profesjonalnych operatorów transportowych.
Daily 2009 będzie również dostępny z maksymalną dopuszczalną masą wynoszącą pełne 7,0 ton od drugiego kwartału 2010 roku, dając zwiększenie masy użytecznej o 470 kg w porównaniu do wersji 6,5 t.

ECODAILY obejmuje 3 klasy (L, S i C); z pojedynczymi lub bliźniaczymi kołami napędzanymi zgodnie z masą eksploatacyjną (od 2,8 do 7,0 t) i przeznaczeniem. Dla modeli typu podwozie z kabiną, rozstawy osi wynoszą od 3000 do 4750 mm przy długościach nadwozia od 2520 mm do 6200 mm. Dla modeli furgonów rozstawy osi wynoszą od 3000 do 3950 mm przy pojemności ładunkowej od 7 do 17 m3 oraz 3 wysokościach wewnętrznych: 1545, 1900 i 2100 mm. Dodatkowo, klienci mogą wybrać przekładnię mechaniczną manualną lub w zautomatyzowaną, umożliwiającą albo w pełni automatyczny, albo sekwencyjny wybór biegów dla zapewnienia maksimum komfortu prowadzenia. Iveco Daily to obecnie 7000 różnych konfiguracji i wariantów!



(MB)
materiały: IVECO Poland

Ostatnie artykuły