Filmy
  • Artykuły
  • Peugeot 5008 - pierwsze informacje

Peugeot 5008 - pierwsze informacje

Wraz z modelem 5008 Peugeot proponuje nową interpretację kompaktowego monospace'a. Ten nowy model, odzwierciedlający podstawowe dla francuskiej marki wartości, optymalizuje wszystkie oczekiwane w tym segmencie atrybuty, nie idąc przy tym na ustępstwa, jeśli chodzi o wyjątkowo dobre zachowanie na drodze, a także wprowadza dopracowane technologie w trosce o komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Po modelu 308 SW i ostatnim crossover 3008, model 5008 o długości 4,53 m i wysokości 1,64 m w sposób naturalny uzupełnia ofertę Peugeot w segmencie M1. Nowy monspace kompaktowy 5/7 miejscowy wzmacnia obecność Peugeot w segmencie wysokich, przestrzennych pojazdów rodzinnych. 5008 stanowi drugą ofensywę Peugeot w segmencie wysokich i przestrzennych pojazdów M1.
Cyfra 5 w nazwie modelu 5008 jest echem dokonań Marki w dziedzinie pojazdów rodzinnych, podczas gdy środkowe podwójne zero przejmuje nazewnictwo właściwe pojazdom wysokim pod względem budowy i miejsca kierowcy, rozszerzając klasyczną gamę Peugeot. 8 określa z kolei generację, do której ten nowy model należy.

Stylistyka
Wygląd zewnętrzny modelu 5008 wyróżnia się harmonijną i szczególnie dobrze wyprofilowaną linią. Jego aerodynamiczna sylwetka (Cx = 0,29 i Scx = 0,77) przypomina… pociągi TGV. Sugeruje płynność ruchu i pierwszorzędne możliwości jezdne. Przód z profilowanymi reflektorami i bardzo nachyloną maską, bezpośrednio przedłużoną, zaczynającą się na wysokości osi przedniego koła szeroką przednią szybą, wydaje się stworzony do jak najskuteczniejszego prucia powietrza. Tę emanującą z modelu 5008 naturalną opływowość sylwetki podkreślają zdobiące zespół obudowy wlotu powietrza chromowane elementy, przydające jej szyku i elegancji. Wydłużona linia boków wzmacnia bijące z samochodu wrażenie ciągłego ruchu, natomiast górny pas nadwozia stwarza poczucie bezpieczeństwa.

Duża przeszklona powierzchnia zdaje się otaczać cały samochód bez żadnych przerw, co wynika zwłaszcza ze specyficznego kroju dużej nieruchomej tylnej bocznej szybki, stapiającej się z tylną szybą. To gwarancja wnętrza jasnego i przyjemnego dla wszystkich, również dla pasażerów z tyłu, którzy w wysokim stopniu skorzystają ze światła przenikającego przez obszerny szklany panoramiczny dach.
Obserwacja profilu pozwala odkryć także elegancką linię stylu, biegnącą od tylnych drzwi, wzmocnioną na błotniku i kończącą się w tylnej części modelu 5008. Ten zastrzyk energii wnosi dodatkowy dynamiczny akcent po bokach i dodaje charakteru pokrywie bagażnika modelu 5008.
Tylne światła, ze względu na specyficzny kształt, ale też technologię światłowodową, są wizualną sygnaturą samochodu. Tylny blok samochodu sprawia wrażenie czystości stylu, siły i wysokiego statusu. Linia pokrywy bagażnika pozwala domyślać się, że dostęp do niego jest bardzo łatwy, co stanowi podstawową zaletę samochodu rodzinnego.

Wnętrze
Stanowisko kierowcy modelu 5008 jest w świecie monospace'ów niezaprzeczalnie oryginalne i nowatorskie. Typowa dla tego segmentu wysoka pozycja kierowcy daje mu doskonałą widoczność i duże poczucie bezpieczeństwa.
Twórcom koncepcji tego samochodu udało się pójść dalej w kwestii ergonomii stanowiska kierowcy dzięki jakości foteli, a także prawie pionowemu położeniu koła kierowniczego, identycznie jak w modelu 308 Sedan. Taka pozycja kierowcy zapewnia mu maksimum komfortu i przyjemności, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej pozycji dla górowania nad drogą.
Wyposażone w awangardowe technologie, takie jak wyświetlacz na wprost oczu i wykonane z wysokiej jakości, szczególnie podnoszących wartość materiałów, stanowisko pilota opracowane jest w tym duchu komfortu jazdy spod znaku innowacji, który widać w każdym szczególe modelu 5008. Umieszczony na wprost kierowcy zestaw wskaźników przedłużony jest elegancką fasadą techniczną o bardzo płynnej linii. Linia pochylonej fasady tablicy przyrządów harmonizuje z dynamiczną linią sylwetki, co stwarza silne wrażenie przestrzeni.

Szeroka przednia szyba (1,70 m2) przedłużona jest dużym szklanym panoramicznym dachem (1,69 m2), jednym z największych w gamie Peugeot. Dzięki temu pasażerowie mogą cieszyć się dużą jasnością wnętrza i wyjątkowym, panoramicznym widokiem na zewnątrz. Po dodaniu szyb bocznych, szyby za tylnymi drzwiami i szyby tylnej, przeszklona powierzchnia osiąga 5,77 m2.
Przestronne! Przymiotnik ten nie jest nadużyciem w stosunku do wnętrza modelu 5008. I tak, szerokość na poziomie łokci wynosi 1476 mm z przodu i 1520 mm w drugim rzędzie, złożonym z trzech jednakowej szerokości foteli. W trzecim rzędzie, w którym może zająć miejsce dwóch dorosłych pasażerów, wartość ta osiąga 1341 mm. Przestrzeń na poziomie kolan jest równie duża, podobnie jak przestrzeń nad głowami, co pozwala bez trudu usadowić wysokich pasażerów.

Dla tych, którzy chcą zoptymalizować swoją siedzącą pozycję, trzy fotele drugiego rzędu dysponują dwiema możliwościami pochylenia oparcia i mogą się przesuwać oddzielnie na długości 130 mm. Z punktu widzenia modularności pozwala to zwiększyć pojemność bagażnika lub zostawić jeszcze trochę miejsca osobom siedzącym w ostatnim rzędzie.
Praktyczny bagażnik modelu 5008 jest dzięki prostokątnemu kształtowi bardzo ustawny. Jest bardzo obszerny – oferuje, w zależności od pozycji przesuwanych foteli, pojemność od 758 l do 823 l wody (lub 579 do 678 dm3 według normy VDA 210) pod półką, przy złożonych fotelach trzeciego rzędu. Bagażnik modelu 5008 proponuje jedną z najlepszych w segmencie przestrzeni załadunkowych. Kiedy wykorzystana jest przestrzeń po dach, pojemność ta dochodzi do 1 247 l i może osiągnąć 2506 l, gdy złoży się drugi rząd.

Jednostki napędowe
Na początku zostanie zaproponowanych 6 zespołów napędowych najnowszej generacji. Są one doskonale dopasowane do dynamicznego profilu tej nowej propozycji monospace’a. Łącząc osiągi z niskim zużyciem paliwa, silniki te uzyskują umiarkowaną emisję CO2, umożliwiając przyjemność z intensywnej jazdy.
W cenniku znajdą się dwie propozycje silników benzynowych:
- 1.6 l VTi 120 KM BVM5 Euro 5 –7,3l/100 km i 169 g/km CO2 w cyklu mieszanym*
- 1.6 l THP 156 KM BVM6 Euro 5 – 7,1l /100 km i 169 g/km CO2 w cyklu mieszanym*
W grupie diesli dostępne będą cztery oferty:
- 1.6 l HDi FAP 110 KM BVM6 – 5,4l/100 km i 143 g/km CO2 w cyklu mieszanym *
- 1.6 l HDi FAP 110 KM BMP6 – 5,21l/100 km i 135g/km CO2 w cyklu mieszanym *
- 2.0 l HDi FAP 150 KM BVM6 Euro 5– 5,8l/100 km i 151 g/km CO2 w cyklu mieszanym *
- 2.0 l HDi FAP 163 KM BVA6 Euro 5– 6,8 l/100 km i 178 g/km CO2 w cyklu mieszanym *

(* w trakcie homologacji)

Zawieszenie
W dopracowanym do perfekcji zawieszeniu modelu 5008 odnajdujemy całe know-how Marki spod znaku Lwa. Po pierwsze, niespotykana dotąd w tym typie samochodu sztywność nadwozia (0,69 mrad), przyczyniająca się do znakomitego zachowania na drodze, ale też do komfortu wibracyjnego samochodu.
Następnie, oś przednia typu pseudo Mc Pherson z rozłączną belką antyprzechyłową, pochodząca z modelu 308, punktu odniesienia w dziedzinie dynamiki. Wreszcie oś tylna, z podatną belką, również pochodząca z płyty podłogowej nr 2 Grupy PSA, w wersji opracowanej specjalnie dla samochodów o dużej pojemności.
Cała praca inżynierów Peugeot polegała na zapewnieniu modelowi 5008 pewnego i skutecznego zachowania na drodze, przybliżając go do świata Sedanów przy jednoczesnym utrzymaniu oczekiwanego przez klientów monospace’ów wysokiego poziomu komfortu.
W uzupełnieniu doskonałego zestrojenia osi napędowych opracowano specjalnie opony o małym oporze toczenia, w rozmiarze 16’’ i 17’’, podczas gdy opony 18’’ będą proponowane amatorom bardziej ‘sportowej’ jazdy. Dużych rozmiarów hamulce (302 mm dla wersji z najmocniejszymi silnikami) gwarantują jak najskuteczniejsze hamowanie, a tak bliską firmie Peugeot przyjemność kierowania zapewnia grupa hydraulicznej elektropompy wspomagania.

Bezpieczeństwo
Model 5008, w segmencie kompaktowych monospace’ów, został wyposażony w niespotykane dotąd, nowatorskie technologie:
- Wyświetlacz Head Up (Head Up Display) jest urządzeniem zapożyczonym z cockpitów samolotów myśliwskich! Umożliwia ono wyświetlanie podstawowych dla bezpiecznego prowadzenia samochodu informacji (prędkość, ogranicznik / regulator prędkości i Alert Bezpiecznej Odległości) na umieszczonej na przedłużeniu kopuły zestawu wskaźników przezroczystej płycie. Kierowca widzi te dane tak, jakby znajdowały się z przodu pojazdu, na poziomie pokrywy silnika, nie musi więc tracić z oczu drogi w celu uzyskania tych informacji. To nowatorskie dla tego poziomu gamy wyposażenie umożliwia rzeczywiste podwyższenie stopnia bezpieczeństwa, jak i komfortu użytkowania.

- Alert Bezpiecznej Odległości jest technologią, która pomaga kierowcy w zachowaniu bezpiecznych odległości. Umieszczony za pasem przednim radar mierzy w sekundach czas dzielący pojazd od pojazdu poprzedzającego i przekazuje informację na wyświetlaczu na wprost oczu. System alertu, konfigurowalny między 0,9 sek. a 2,5 sek. przy pomocy umieszczonych na desce rozdzielczej przełączników, alarmuje kierowcę, jeśli jedzie on za blisko poprzedzającego go pojazdu. Wyposażenie to jest nieintruzyjne, gdyż kierowca nadal panuje nad swoim pojazdem. Urządzenie to, kolejne z niespotykanych dotąd na tym poziomie gamy, jest bardzo skutecznym uzupełnieniem ogranicznika i regulatora prędkości w dziedzinie bezpieczeństwa.

- Snow Motion to inteligentny system antypoślizgowy. Wnosi on do klasycznych systemów antypoślizgowych nową funkcję, umożliwiającą kierowcy skuteczne ruszanie z miejsca i dalszą jazdę na oblodzonych lub zaśnieżonych drogach. To niespotykane dotąd operowanie ASR, który włącza się automatycznie, jest naturalnie jeszcze skuteczniejsze w połączeniu z oponami śnieżnymi.

- Poduszka powietrzna głowy/poduszka kurtynowa rozciągająca się na 3 rzędy foteli proponowana jest do wersji z siedmioma miejscami. Działająca z jednym generatorem, otwiera się równocześnie z bocznymi poduszkami powietrznymi, dla zoptymalizowania bezpieczeństwa pasażerów. Wszystkie rzędy są więc skutecznie chronione.

- Seryjne ESP, 6 poduszek powietrznych, elektryczny automatyczny hamulec postojowy z funkcją Pomocy przy ruszaniu na wzniesieniu, czujniki zapięcia pasów na wszystkich miejscach, czujnik niskiego ciśnienia w oponach itd. : model 5008 posiada całe spektrum wyposażenia bezpieczeństwa, w trosce o przyjemność i komfort jazdy.


Światowa Premiera modelu 5008 nastąpi podczas prezentacji na najbliższym salonie samochodowym we Frankfurcie, natomiast na rynek wejdzie on jesienią 2009 r.




materiały: Peugeot Polska




Ostatnie artykuły