Filmy
  • Artykuły
  • Saab 9-3 SportKombi: wciąż inny niż wszystkie!

Saab 9-3 SportKombi: wciąż inny niż wszystkie!

W 2005 r. Saab rozszerzył gamę swoich pojazdów o model kombi 9-3. To pierwsza w historii odmiana uniwersalna mniejszego auta szwedzkiej firmy. Saab 9-3 jest produkowany od 1998 r., najpierw jako hatch-back i kabriolet, w 2002 r. odmianę 5-drzwiową zastąpiono sedanem.



Protoplastą 9-3 był model 900, którego historia sięga 1978 r. i można ja podzielić na dwa etapy. W pierwszym, Saaba 900 wyróżniała przednia szyba ustawiona niemal pionowo oraz ukośny tył, poprowadzony wzdłuż linii prostej do pionowego pasa z oświetleniem. Ta niespotykana sylwetka (wymyślona ponoć przez oblatywacza samolotów Saab leżącego w szpitalu po katastrofie) zapewniła mu przydomek „krokodyl” i mnóstwo skrajnych opinii: jedni uważali go za najpiękniejszy i najbardziej oryginalny samochód w dziejach motoryzacji, inni za kompletną karykaturę! Z perspektywy czasu, ruch skandynawskich konstruktorów jest oceniany za bardzo trafny. „Krokodyl” podbił nie tylko rynki europejskie, ale także za oceanem (w USA na kabriolet trzeba było czekać nawet 3 lata, żaden egzemplarz nie docierał do salonu sprzedaży) i zdobył miano kultowego. Produkowany przez 15 lat przestał schodzić z taśmy zakładów w Trollhattan w 1993 r. Wykonano ok. 900 tys. pojazdów, w tym 25% z silnikami turbodoładowanymi.

Druga odsłona modelu 900 to efekt przejęcia w 1990 r. 50% akcji Saab Automobile AB przez General Motors. Mariaż z potentatem amerykańskim stworzył warunki do wielkoseryjnej produkcji, dostęp do nowoczesnej technologii i organizacji wytwarzania, szerszego grona kooperantów przy niższych kosztach zakupu części itd. Nowemu modelowi „ujęto” oryginalności i niewiele przypominał pierwotną wersję. Wśród zasadniczych zmian było większe pochylenie przedniej szyby, co pozwoliło na uzyskanie współczynnika oporu powietrza 0,32 (poprzednik miał 0,37), wyższy tył oraz opadająca ku dołowi maska silnika z umieszczonymi na jednej wysokości reflektorami, kierunkowskazami z kloszami zachodzącymi głęboko na boki oraz bardzo charakterystyczną kratą wlotu powietrza.

W 1998 r. po raz kolejny odświeżono Saaba 900, oznaczając go 9-3. Samochód zyskał bardziej masywny wygląd, m.in. przez spojley lakierowane w kolorze nadwozia, grubszą atrapę chłodnicy i przeprojektowany pas z oświetleniem. Po raz pierwszy wprowadzono silniki wysokoprężne oraz radioodtwarzacz wbudowany w tablicę rozdzielczą, sterowany z wielofunkcyjnej kierownicy.
W latach 90-tych i wcześniej głównymi odbiorcami Saabów byli ludzie ze średnią wieku 45 lat, u szczytu kariery zawodowej, oczkujący mało wyróżniającego się, ale komfortowego samochodu do dalekich wyjazdów służbowych i urlopowych. Obecnie, dzięki bardziej sportowemu designowi, szwedzka marka zdobywa coraz młodszą klientelę. Nadal jednak nikt nie kupuje Saaba z przypadku i do grona odbiorców należą przede wszystkim ludzie z wyższym wykształceniem o wysokich kwalifikacjach jak np. adwokaci, lekarze czy inżynierowie.



Wygląd zewnętrzny
Użycie nazwy „SportKombi” w oznaczeniu nowego Saaba jest w pełni uzasadnione. Jego sportowe aspiracje zdradza wygląd: ma niewielki prześwit i duży przedni spojler. Do tego dochodzi dolna linia okien wznosząca się ku tyłowi oraz pochylona tylna szyba z mlecznymi kloszami lamp. Tylne lampy są diodowe, mają mniejszy pobór energii i, w przypadku świateł „stop” , szybciej się rozświetlają. Całość atrakcyjnie uzupełniają olbrzymie koła z obręczami aluminiowymi o rozmiarze 225/45 R18.

Stylistyka wnętrza
Wnętrze 9-3 SportKombi nawiązuje do starszych modeli Saaba. Tablica rozdzielcza jest lekko skierowana w stronę kierowcy, zapewniając wygodny dostęp do przełączników. Po prawej stronie prędkościomierza, nad wskaźnikiem ilości paliwa oraz temperatury cieczy chłodzącej znajduje się wskaźnik ciśnienia doładowania z podpisem Turbo, pokazujący ilość powietrza zużywanego do spalania, odpowiadającą obciążeniu silnika. Powietrze z wentylacji kieruje się stosowanymi od lat nawiewami w postaci wielowarstwowych kratek, przekaszanych w dowolnym kierunku za pomocą wygodnych „joysticków”. Wyświetlacza SID (Saab Information Display) powędrował w górną część tablicy rozdzielczej tuż u podstawy przedniej szyby, w pole naturalnego widzenia kierowcy, który nie musi schylać głowy jak w poprzednich modelach. Rozpraszaniu uwagi przeciwdziała także funkcja ComSense wprowadzona po raz pierwszy w 9-5 Sedan w 1997 r. Krótkotrwale wstrzymuje ona komunikaty bądź sygnał nadejścia połączenia, a nawet przerywa rozmowy telefoniczne w chwili wykrycia przez czujniki dużego obciążenia kierowcy, np. podczas pokonywani ostrego zakrętu na granicy przyczepności czy gwałtownego hamowania. Starszym układem zwiększającym koncentrację kierowcy jest NightPanel, wyłączający podświetlenie wszystkich wskaźników oprócz prędkościomierza. Zapalają się one tylko w przypadku nieprawidłowości lub konieczności przekazania informacji np. przy niskim poziomie paliwa czy niewłaściwej temperaturze płynu chłodzącego. Ku zadowoleniu sympatyków marki, stacyjka nadal znajduje się w konsoli między fotelami. Pozwala to uniknąć obrażeń prawego kolana kierowcy w wyniku kontaktu ze stalowym zespołem stacyjki podczas kolizji. Drugą korzyścią była mechaniczna blokada skrzyni biegów, zastąpiona obecnie automatyczną blokadą kierownicy, co było konsekwencją zwiększania bezpieczeństwa przeciwkradzieżowego oraz wprowadzenia kluczyka elektronicznego.



Jednostki napędowe
Saab 9-3 SportKombi jest dostępny z pięcioma silnikami benzynowymi o mocy od 122 do 250 KM oraz dwoma dieslami: 120 i 150 KM. Najmocniejsza jednostka o pojemności 2,8 dm3 w całości jest wykonana z aluminium, wyposażona w turbosprężarkę oraz chłodnicę powietrza doładowującego. Strumienie spalin są doprowadzane osobno do każdego rzędu cylindrów i łączą się dopiero na wirniku turbiny, co w połączeniu z małą masą wirującą zapewnia krótki czas reakcji na wciśnięcie pedału przyspieszenia. Do regulacji ciśnienia doładowania służy zawór upustowy sterowany przez moduł silnika. Drugi zawór sterujący, zintegrowany z turbosprężarką, zapobiega hamowaniu turbiny po zwolnieniu pedału przyspieszenia. W cylindrach rozwidlonych o kąt 60o znajdują się po 4 zawory, uruchamiane przez 4 wałki rozrządu napędzane łańcuchami. System zmiennych faz rozrządu zapewnia dobre parametry przy wysokiej prędkości obrotowej, a jednocześnie równomierną pracę na biegu jałowym.



Samochód ma niezależne zawieszenie obu osi. Z przodu zastosowano kolumny McPherson z amortyzatorami olejowo-gazowymi i stabilizatorem poprzecznym, tylny układ wielowahaczowy współpracuje ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami olejowo-gazowymi. W skład zawieszenia wchodzi również nowatorski system biernego sterowania kołami tylnej osi ReAxs. Dzięki 4-wahaczowemu zawieszeniu oraz przegubom kulowym w miejscu gumowych tulei na zewnętrznej stronie wahaczy, w czasie dynamicznego pokonywania zakrętów dochodzi do niewielkiego odchylenia obu tylnych kół w przeciwnym kierunku do przednich, tzn. rozbieżnie w przypadku koła zewnętrznego i zbieżnie dla wewnętrznego, co poprawia stabilność. System ReAxs ma także znaczenie podczas hamowania: ustawia zbieżnie tylne koła, skracając drogę potrzebną na zatrzymanie pojazdu.

Karol Wójtowicz

Ostatnie artykuły