Filmy
  • Artykuły
  • Mniejsza sprzedaż - więcej usług!

Mniejsza sprzedaż - więcej usług!



Pomimo czarnych chmur, jakie pojawiły się nad gospodarką w ostatnim kwartale 2008 roku, ubiegły rok był najlepszym pod względem sprzedaży w całej historii koncernu MAN. Łącznie sprzedano ponad 100 tys. pojazdów ciężarowych i autobusów. Wskaźnik rentowności sprzedaży (ROS) wzrósł o 11,6 proc. Osiągając wartość powyżej założonego celu.



Jörg Mommertz, prezes MAN Truck & Bus Polska
- Po 2-3 latach wyjątkowo dobrej koniunktury, zwłaszcza w Europie Środkowej i Wschodniej odczuwamy pewien niepokój, gdyż spadek sprzedaży samochodów wiąże się ze światowym kryzysem. Kraje, które mogły nam zrównoważyć sprzedaż, również obecnie ten kryzys odczuwają. W ostatnim kwartale 2008 roku zaobserwowaliśmy zmniejszony popyt na ciężarówki. Sprzedaż zmalała o 28 proc. Pomimo słabszej koniunktury udało nam się podwyższyć obroty o 2 proc. Obecnie musimy jednak ograniczyć produkcję i dostosować ją do aktualnych potrzeb rynku. Cieszymy się, że udało nam się zachować pozycję lidera regionu wschodniego, osiągając 17 proc. udział w rynku pojazdów ciężarowych. W obecnej sytuacji szczególnego znaczenia nabiera rozwój usług posprzedażnych. W roku 2009 zaplanowane jest otwarcie 30 nowych stacji serwisowych MAN na świecie. W ten sposób chcemy lepiej dotrzeć do klienta i podnosić jakość swoich usług.

Zgodnie z wypowiedzią prezesa Mommertza MAN Nutzfahrzeuge podnosi jakość obsługi klienta. Widać to m.in. w inwestycjach zaplanowanych przez koncern na ten rok. Najważniejszym wydarzeniem dla koncernu MAN w 2009 roku jest, zaplanowane na czerwiec, otwarcie nowoczesnego centrum ekspozycyjnego ciężarówek – MAN Forum. Obiekt zlokalizowany pod Monachium będzie miejscem prezentacji wszystkich produktów grupy MAN Nutzfahrzeuge. Ciężarówki MAN będą wyposażone w kompletne zabudowy tak, aby klient od ręki mógł nabyć potrzebny pojazd. Tak więc wybierając się do centrum wystawienniczego MAN będzie można zobaczyć kompletne rozwiązania transportowe w dziedzinie przewozów długodystansowych, transportu paliw, dystrybucji miejskiej, pojazdy komunalne i specjalistyczne. Forum będzie także miejscem spotkań przyjaciół firmy MAN, a więc także fanów tej marki.
Do strategicznych posunięć grupy MAN należy zakupienie od Volkswagena fabryki ciężarówek w Brazylii (Volkswagen Caminhōes e Ônibus). Produkowany dotąd w Resende VW Constellation (lub też występujący pod nazwą Titan) zmieni zapewne logo i będzie oferowany, podobnie jak inne mniejsze pojazdy, jako ciężarówka ze znaczkiem MAN.
Inwestycje w Brazylii wiążą się planami koncernu, które polegają na powiększeniu udziałów MAN-a na rynkach Ameryki Południowej.


Sprzedaż ciężarówek w Polsce w roku 2008 (IBRM SAMAR)

W ubiegłym roku MAN Truck & Bus Polska nadal utrzymał pozycję lidera. Udało się to dzięki sprzedaży 4174 szt. podwozi i ciągników siodłowych. Tym samym udział rynkowy spółki osiągnął wysokość 21 proc. W segmencie pojazdów dystrybucyjnych 6-10 t DMC udział rynkowy spółki zmniejszył się w porównaniu z rokiem ubiegłym i wyniósł 23 proc. (2007 – 27 proc.). W segmencie pojazdów ciężkich MAN Truck & Bus Polska poprawił swoje notowania. Udział w rynku ciężarówek powyżej 16 t DMC wynosi 18,6 proc. MAN dogania lidera rynku firmę DAF (19,3 proc.). DAF jest również liderem w sprzedaży ciągników siodłowych, gdzie MAN na tym rynku również zajmuje drugie miejsce (17,2 proc.). Ciekawa rywalizacja odbywa się w segmencie podwozi powyżej 16 t DMC. Tu MAN (z udziałem 21,4 proc.) nieznacznie wyprzedza firmę Mercedes-Benz (21,3 proc.). Przypomnijmy, że w ostatnim czasie oba koncerny przedstawiły nowe pojazdy m.in. do zastosowań budowlanych oraz podwozia pod zabudowy specjalistyczne.
W segmencie autobusów polska spółka odnotowała sprzedaż 37 szt. pojazdów. Jak mówią przedstawiciele MAN Truck & Bus Polska, tak mała liczba wynika przede wszystkim z tego, że fabryki w Starachowicach i Sadach muszą dostarczać pojazdy dla całej Europy. W roku 2008 polskie zakłady MAN wyprodukowały rekordową liczbę autobusów niskopodłogowych - 1353 szt.



Michał Luberadzki, w-ce prezes MAN Truck & Bus Polska
- Ważnym elementem naszej polityki jest rozwój sieci serwisowej. W ubiegłym roku uruchomiliśmy 3 kolejne stacje w Rzeszowie, Gorzowie Wlkp. i Nowym Tomyślu. W roku 2009 planujemy otwarcie następnych: w Gdańsku i we Wrocławiu. W Polsce mamy już 27 stacji serwisowych w tym 3 centra Truck & Bus.

Rok działalności ma już za sobą spółka MAN Financial Services zajmująca się finansowaniem pojazdów, faktoringiem, ubezpieczeniami a także finansowaniem pakietów serwisowych w ramach rat leasingowych. W roku 2008 MFS sfinansowała sprzedaż 377 ciężarówek. W sytuacji gdy przedsiębiorcy mają utrudniony dostęp do kredytów, finansowanie fabryczne może być dobrym rozwiązaniem na trudne czasy.
W chwili obecnej wewnątrz struktur MAN Truck & Bus Polska rodzi się drugi projekt – wynajem ciężarówek. Ta forma pozyskania sprzętu do firmy jest dedykowana klientom posiadającym kontrakty terminowe.



Janusz Ciżyński, dyrektor sprzedaży MAN Truck & Bus Polska
- W obecnej sytuacji klientowi trudniej jest zaplanować prace na najbliższe 3-4 lata. Dlatego, wychodząc na przeciw oczekiwaniom, wprowadzamy nowy produkt – wynajem średnio i długoterminowy. Obecnie jesteśmy na etapie rozeznania potrzeb rynku. Do wynajmu przeznaczamy ciągniki siodłowe przystosowane pod naczepy standardowe oraz mega. Chcemy również zaoferować klientom wywrotki z napędem 8x6 i 8x8. Myślimy również o wynajmie pojazdów dystrybucyjnych TGL z zabudową kontenerową. Wynajem w naszym zamyśle ma być uzupełnieniem sprzedaży, a nie zastąpieniem sprzedaży lub leasingu.



MAN Forum - otwarcie w czerwcu 2009


(MB)

Ostatnie artykuły