Filmy

GLK 4MATIC nie boi się zimy

Kierowcy modeli Mercedesa ze stałym napędem na wszystkie koła - 4MATIC mogą spokojnie myśleć o podróży w zimie po śniegu. Nowa Klasa GLK, wyposażona w układ 4MATIC, imponuje zapasem przyczepności oraz doskonałą stabilnością kierunkową i bezpieczeństwem jazdy. Ekstremalne zimowe warunki jazdy na prowadzącej na wysokości 2500 m wysokogórskiej szosie w austriackich Alpach to pole do popisu dla tego kompaktowego SUV-a.

Ruszając w warunkach zimowych, dysponujemy opracowanymi przez inżynierów algorytmami terenowymi, które gwarantują GLK 4MATIC optymalne parametry przyczepności. Układ automatycznie rozpoznaje pewne rodzaje warunków drogowych, a ingerencja elektronicznego układu kontroli trakcji 4ETS polega na zapewnieniu maksymalnego przyspieszenia przy minimalnym poślizgu kół, gwarantując przy tym optymalną stabilność toru jazdy. Strategia ta umożliwia także ruszenie w niekorzystnych warunkach drogowych, jak na przykład w sytuacji, gdy jedno z kół pojazdu znajduje się na oblodzonym zboczu (tak zwana nawierzchnia typu µ-split) bądź oba koła osi przedniej lub tylnej dysponują ograniczoną przyczepnością µ-jump).

Stabilność na zaśnieżonych drogach
Stabilność jazdy na krętych drogach pokrytych śniegiem i lodem jest kontrolowana przede wszystkim przez system kontroli trakcji ASR. Progi kontrolne ASR są – uwzględniając dynamikę wzdłużną i poprzeczną pojazdu, nieprzerwanie określaną przez system czujników układu ESP® – regulowane w zależności od warunków jazdy. Aby zapewnić stabilne warunki jazdy, siły działające wzdłużnie na krętych drogach muszą być kontrolowane poprzez regulację momentu obrotowego z silnika tak, aby w sposób ciągły zapewnić wystarczającą ilość siły poprzecznej. Aby dostosować się do owych praw fizyki, podczas poruszania się po krętych drogach progi kontrolne służące regulacji poziomu momentu obrotowego dostarczanego przez silnik pojazdu na koła zewnętrzne, są znacznie redukowane w przypadku, gdy współczynnik tarcia osiągnie niską wartość, zapewniając tym samym wystarczającą ilość siły poprzecznej generowanej przez opony.

Inteligentny 4MATIC
System 4MATIC na wyposażeniu modeli Klasy GLK należy do najpotężniejszych układów napędowych 4x4. Podstawowy układ 4MATIC, z podziałem momentu obrotowego w proporcjach 45:55 proc. między przednią a tylną oś, wraz z wielotarczowym centralnym mechanizmem różnicowym o ograniczonym uślizgu, którego podstawowy moment blokujący wynosi 50 Nm, dopełnia ideału. Owo wyjściowe ustawienie gwarantuje wysoki poziom przyczepności, ponieważ, z drugiej strony, dynamiczne przeniesienie obciążenia osi na oś tylną, które występuje podczas przyspieszania, jest wykorzystywane aby dostarczyć więcej momentu obrotowego na tył pojazdu. Jednocześnie wielotarczowy centralny mechanizm różnicowy o ograniczonym uślizgu jest również w stanie w sposób płynny modyfikować rozkład momentu obrotowego w zakresie od 30 do 70 bądź od 70 do 30 proc. pomiędzy oś przednią a tylną, w zależności od wymagań narzuconych przez panujące warunki drogowe.

105 lat technologii napędu 4x4 Mercedes-Benz
Historia napędu 4x4 Mercedes-Benz sięga roku 1903, kiedy to Paul Daimler, syn założyciela firmy, stworzył podstawy konstrukcji aut z napędem na obie osie. Wtedy też przyjęto zasadę, według której technologia napędu na cztery koła to rozwiązanie numer jeden jeśli chodzi o zapewnienie lepszych osiągów i bezpieczniejszej jazdy na drogach o gorszej nawierzchni. Z biegiem lat technologię tą udanie stosowano w wielu modelach samochodów osobowych i użytkowych marki Mercedes-Benz. Niektóre, takie jak Klasa G czy Unimog, doczekały się statusu pojazdów kultowych na całym świecie. Technologia napędu na obie osie przynosi wszakże korzyści również w warunkach codziennej jazdy, po drogach asfaltowych, czego dowodzą limuzyny i auta sportowo-użytkowe (SUV) marki Mercedes-Benz.

4MATIC na wyposażeniu 51 modeli Mercedesa
Oferta aut z napędem na wszystkie koła obejmuje dziewięć serii modelowych i szeroką paletę opcji: poczynając od Klas C i E, obu dostępnych w wersji sedan i kombi, poprzez Klasę S i luksusowe CL Coupé, a na kabrioletach SUV klasy R skończywszy. Producent ze Stuttgartu oferuje także auta sportowo-użytkowe, jak kompaktowy SUV GLK, a także terenowe Klasy M i GL. Wiecznie młoda Klasa G, która tak naprawdę jest w swoim żywiole zjeżdżając z utwardzonych dróg i zapuszczając się w teren, obchodzi w tym roku 30. rocznicę swojej wiernej służby. Samochód cieszy się opinią jednego z najlepszych samochodów terenowych na świecie, a to przecież zaledwie jeden spośród 51 modeli aut osobowych ze stałym napędem na wszystkie koła oferowanych przez Mercedes-Benz.



materiały: Daimler AG

Ostatnie artykuły