Filmy
  • Artykuły
  • Ciekawy rok dla producentów ciężarówek - konferencja DAF Trucks Polska

Ciekawy rok dla producentów ciężarówek - konferencja DAF Trucks Polska



Jeszcze w styczniu 2008 producenci ciężarówek prognozowali kolejny dobry czas dla transportu drogowego. Nikt nie przewidywał, że wkrótce nadejdzie feralny okres dla branży i sprzedaż pojazdów zacznie spadać. Kryzys nadszedł z krajów wysokorozwiniętych o uregulowanych mechanizmach rynkowych i dotknął również Europę Środkową i Wschodnią. Koncerny samochodowe zostały postawione przed trudnym problemem. Wysoka zdolność produkcyjna zakładów przemysłu motoryzacyjnego (nowe inwestycje, tworzenie dodatkowych miejsc pracy) jaką osiągnięto w ostatnim roku jest teraz nie potrzebna. Głównym zmartwieniem producentów ciężarówek jest teraz ograniczenie produkcji lub też powiększenie rynków zbytu. Trudna sytuacja nie ominęła również holenderskiego koncernu DAF Trucks, którego zdolność produkcyjna, w zakładach w Eindhoven, w najlepszym okresie ubiegłego roku wynosiła 225 szt. ciężarówek dziennie.

Przyrównując rok 2008 do tego najbardziej udanego w historii branży transportowej (2007) widzimy, że pomimo sytuacji kryzysowej, DAF Trucks nie ma powodów, aby martwić się słabymi wynikami sprzedaży. W roku 2008 firma DAF Trucks poprawiła swój udział zarówno w rynku ciężarówek lekkich jak i pojazdów ciężkich. W segmencie samochodów 6-14,9 t DMC, DAF osiągnęła wynik, w stosunku do 2007, 9,30 proc. a w segmencie powyżej 15 t DMC wzrost wyniósł 14,10 proc. W tym ostatnim segmencie udział rynkowy marki DAF przekroczył 14 proc., dając drugi w historii rezultat po rekordowym 2006 roku. Obecnie w pojazdach >15 t DMC DAF Trucks zajmuje czwarte miejsce na rynku europejskim.

Polski rynek w segmencie pojazdów powyżej 16 t DMC zmniejszył się z 19 237 szt. dostarczonych w 2007 do 16 611 szt. dostarczonych w roku 2008. Warto zaznaczyć, że był to wynik lepszy od osiągniętego w roku 2006.
Firma DAF Trucks Polska, podobnie jak inne krajowe firmy ciężarówkowe, również nie oparła się recesji. Jej całkowita sprzedaż w segmencie pojazdów 6-15,99 t DMC była niższa o 2,3 proc. w stosunku do roku 2007, natomiast wynik ilości pojazdów DAF dostarczonych do polskich klientów w tym segmencie pokazał wzrost o 5,27 proc. powodując wzrost udziału w rynku z 9,1 proc. w 2007 na 9,88 proc. w roku 2008. Coraz większe zainteresowanie klientów widać w specjalistycznych segmentach ciężarówek. W ubiegłym roku dostarczono 15 szt. podwozi FAN.


Zbigniew Kołodziejek Marketing Manager DAF Trucks Polska
- Rok 2009 będzie ciekawym rokiem jeśli chodzi o rozwój segmentów specjalistycznych. Dotychczasowe niezbyt wysokie tempo inwestycji związanych z infrastrukturą oraz organizacją Euro 2012 musi ostatecznie ulec radykalnemu przyspieszeniu. Stąd też oczekujemy istotnego wzrostu w segmencie budowlano-konstrukcyjnym. Segmenty specjalistyczne, mające związek z rosnącą specjalizacją firm, ale również w związku z dostępnymi funduszami unijnymi powinny zaowocować istotnym wzrostem sprzedaży podwozi i lekkich i ciężkich.

Nowości produktowe DAF Trucks w 2009 roku:
- nowa kolorystyka wnętrza XF105,
- oprogramowanie ciężarówek CF i XF w 32 językach,
- system telamatycznego DAF,
- wprowadzenie układu hill start aid, który wspomaga kierowcę przy ruszaniu pod górę,
- Night Lock - nocny zamek ryglujący drzwi od wewnątrz,
- nowe funkcjonalności EBS dla rozwinięcia innych zaawansowanych funkcji: ASR (Anti Spin control), SMR (Schlepp Moment Regelung), DBI (Dauer Bremse Integration), BA (Brake Assist), BPM (Brake Performance Monitoring),
- ponadto dostepne będą też takie systemy jak: VSC (Vehicle Stability Control), LDWA (Lane Departure Warning), ACC (Adaptive Cruise Control), FCW (Forward Collision Warning).


Nowy serwis DAF Trucks w Długołęce pod Wrocławiem (firma WTC)

W ubiegłym roku DAF Trucks Polska otworzyła kolejne serwisy dla samochodów ciężarowych. W nowe obiekty zainwestowano 16 mln euro, czego wynikiem było otwarcie punktów we Wrocławiu, Koninie i Rzeszowie. W roku 2009 również planowane są kolejne inwestycje (15 mln euro), które pokryją budowy serwisów w Lublinie, Szczecinie i Koszalinie. Ogółem na dzień dzisiejszy sieć serwisowa DAF-a pokrywa najważniejsze regiony Polski i wynosi 22 obiekty. W całej Europie jest ich aż 1100.


(MB)

Ostatnie artykuły