Filmy

Trzydziestolatek z charakterem

Mercedes-Benz klasa G został zaprezentowany po raz pierwszy prasie w dniach 5-10 lutego 1979 r. Charakterystyczny wygląd i znakomita konstrukcja uczyniły ten pojazd jednym z najbardziej pożądanych na rynku.

Rozwój samochodu terenowego zapoczątkowało w 1972 roku wspólne przedsięwzięcie Daimler-Benz i Steyr-Daimler-Puch (z siedzibą w Graz, w Austrii). W 1975 roku została podjęta decyzja o rozpoczęciu serii i zbudowaniu nowego zakładu w Graz.

W 1979 na rynku pojawił się pojazd z silnikiem w czterech wariantach, z mocą od 53 kW/72 KM do 110 kW/150 KM. Kombi i furgon, każdy z długim i krótkim rozstawem osi, oryginalnie były dostępne cztery warianty karoserii. Piątym wariantem był otwarty samochód terenowy.

Obecna seria 463 składa się z trzech wariantów nadwozia: dwudrzwiowy kabriolet, trzydrzwiowy kombi i pięciodrzwiowy kombi. Najlepszym modelem obecnej serii jest pięciodrzwiowy kombi G 55 AMG, którego 8-cylindrowy silnik dostarcza 507 KM
(373 kW). Istnieją również specjalne wersje dla odbiorców komercyjnych i wojskowych.

Ze względu na ciągłe udoskonalanie modelu, G-klasa nie pozostaje w tyle w aspekcie postępu technologicznego. Może pochwalić się niezwykle wydajnym układem napędowym. Połączenie napędu na cztery koła z elektronicznym systemem kontroli trakcji 4ETS, ESP®, reduktorem sprawia, że G-Klasa podoła każdemu terenowemu wyzwaniu i jednocześnie zapewnia bezpieczeństwo na asfalcie.

Od samego początku G-klasa została zaprojektowana do pracy w bardzo trudnym terenie. Samochód ma solidne podwozie dzięki obrzeżom ramy zbudowanym z podłużnych i skrzyżowanych części, które zapewniają niezwykłą sztywność i odporność na zginanie i zniekształcenia. Auto jest bardzo stabilne, pokonuje stoki o bocznym nachyleniu do 54 proc. Dzięki 210 mm prześwitowi, 36-stopniowym kątem natarcia i 27-stopniowym kątem zejścia, G może pokonywać nawet najtrudniejsze odcinki dróg.

Sprawdzone, podstawowe koncepcje techniczne pozostają niezmienione, aż do dziś. Niemniej jednak, inżynierowie stale modernizują konstrukcję bazową oraz wyposażenie. Automatyczna skrzynia biegów i klimatyzacja były dostępne od 1981 r; od 1990 G-Klasa miała napęd na wszystkie koła. I od 2001 G-Klasa ma dodatkowo oferowane ESP ®, 4ETS, BAS.



Tekst: Zbyszek Bąk
Fot. Daimler AG

Ostatnie artykuły