Filmy

Audi A8

Audi A8 prezentuje nową jakość „sportowego charakteru” w segmencie samochodów luksusowych. A8 jako okręt flagowy marki Audi bezkompromisowo ucieleśnia tożsamość nadchodzącej generacji Audi – konsekwentnie sportowy charakter, wyrazistą stylistykę, nowatorskie rozwiązania techniczne i najwyższy poziom wykonania.

Mocne silniki A8, nowa 6-biegowa automatyczna skrzynia biegów „tiptronic” i niewielki ciężar aluminiowej karoserii zapewniają bezkonkurencyjne osiągi.
Audi A8 jest wyposażone seryjnie w aluminiowe podwozie z zawieszeniem pneumatycznym, którego charakterystyka pracy dostosowuje się do różnych warunków jazdy. Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne za pomocą bezstopniowo regulowanych amortyzatorów redukuje przemieszczenia karoserii oraz ustawia optymalny poziom nadwozia względem drogi, zwiększając jednocześnie komfort jazdy.

Wygląd zewnętrzny:
Płasko ukształtowana część przednia z niewielkimi zwisami oraz mocno wyprofilowany tył sygnalizują dynamiczny potencjał.
Podobnie jak w innych modelach marki Audi także w nowym A8 zrezygnowano ze zbędnych elementów stylistycznych. Wyraźnie zaznaczone powierzchnie ograniczone są precyzyjnie prowadzonymi liniami
Oglądany z przodu A8 łączy w sobie zmodernizowane elementy typowe dla marki Audi, takie jak szeroka, podwójna osłona chłodnicy, z zupełnie nowymi rozwiązaniami. Wyraziste linie przejścia między osłoną chłodnicy a bokami podkreślają dynamiczny charakter pojazdu. Przezroczyste osłony płaskich, szerokich reflektorów spod których doskonale widoczne są światła w kształcie tuby pozwoliły wykorzystać elementy techniczne do celów stylistycznych.
Wyraźnie przesunięty ku tyłowi punkt ciężkości sprawia wrażenie, jakby samochód nawet stojąc rwał się do przodu. Patrząc z tyłu trapezowa sylwetka przesuwa wizualny punkt ciężkości w dół. Efekt ten wzmacniają dodatkowo umieszczone wysoko światła tylne.
Nowatorskie aluminiowe nadwozie będące rozwinięciem technologicznym konstrukcji ramy przestrzennej Audi – ASF, stanowi mocny fundament dla doskonałych osiągów i komfortu jazdy nowego A8.

Wnętrze:
Charakterystyczną cechą kokpitu jest uporządkowany, czytelny układ elementów. W jego centrum znajduje się typowa dla samochodów sportowych, unosząca się w górę konsola środkowa z terminalem MMI i ekranem chowanym w desce rozdzielczej.
Konsola środkowa jest wyraźnie oddzielona od tablicy rozdzielczej, co jest sygnałem odejścia od klasycznej stylistyki centrum zarządzania z dużymi powierzchniami pełnymi rozrzuconych wskaźników, pokręteł i przycisków.
Wokół dźwigni zmiany biegów automatycznej przekładni powstała centrala obsługowa z terminalem MMI i regulacją klimatyzacji. Wszystkie elementy obsługowe można bez trudu zidentyfikować i z łatwością dosięgnąć. Podczas ich obsługi kierowca może opierać ramię na ergonomicznie ukształtowanym podłokietniku.
A8 jest wyposażone seryjnie w wielofunkcyjną, skórzaną, czteroramienną kierownicę, a na życzenie montowana jest sportowa, skórzana kierownica z trzema ramionami. Obie dysponują przełącznikami oraz pokrętłami pozwalającymi na dialog kierowcy z systemami komunikacji.
Na życzenie oferowane są wersje sportowe i komfortowe foteli, dysponujące regulacją głębokości siedziska i pochylenia górnej części oparcia.
Nowością jest regulacja głębokości fotela, w której wyeliminowano dotychczasową szczelinę między częścią środkową a podparciem ud.
Wszystkie wersje foteli dostępne są także z podparciem odcinka lędźwiowego kręgosłupa oraz z funkcją pamięci dla kierowcy i pasażera.

Zawieszenie:
Firma Audi decydując się na seryjne wyposażenie nowego A8 w zawieszenie pneumatyczne weszła na nową drogą w klasie samochodów luksusowych.
Zawieszenie pneumatyczne już wcześniej potwierdziło w koncernie Audi swój potencjał i swoją wszechstronność. Od 2000 roku Allroad quattro wyposażony jest seryjnie w podwozie ze sprężynami powietrznymi, łączące dynamikę sportowej limuzyny z wybitną zdolnością pokonywania terenu typową dla rasowego samochodu terenowego. W Audi A8 zastosowano nowe rozwiązanie, mocno ukierunkowane na dynamikę jazdy.
„Adaptive air suspension”, to nazwa systemu, który rozwiązuje klasyczny konflikt między sportowym prowadzeniem i charakterystyczną dla klasy luksusowej wysoką jakością resorowania.
Zawieszenie pneumatyczne umożliwia zmianę wysokości nadwozia w zależności od prędkości jazdy. Zmiana wysokości oznacza obniżenie punktu ciężkości i dzięki temu wyraźne zwiększenie stabilności pojazdu. Dodatkowo obniżenie nadwozia podczas jazdy na autostradzie poprawia właściwości aerodynamiczne i redukuje zużycie paliwa. Podczas jazdy z małą prędkością adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne może zwiększyć prześwit samochodu ułatwiając jazdę po nierównym terenie.

Automatyczna skrzynia biegów „Tiptronic”:
Po raz pierwszy w Audi zastosowano nową 6-biegową automatyczną skrzynię biegów „Tiptronic” z dynamicznym programem przełączeń DSP i dodatkowym programem sportowym. Dzięki szóstemu biegowi możliwe jest precyzyjne i ciągłe dozowanie mocy i momentu obrotowego w taki sposób, aby pogodzić sprzeczności między dynamicznym rozwijaniem mocy, dobrymi właściwościami jezdnymi i perfekcyjną kulturą pracy zespołu napędowego.
Równocześnie ten dodatkowy bieg umożliwił zwiększenie o 30% rozpiętości przełożeń między najkrótszym i najdłuższym przełożeniem – podstawowy element wpływający na dynamikę i zoptymalizowanie zużycia paliwa.
W obudowie nowej 6- biegowej skrzyni automatycznej zintegrowano zarówno przekładnię główną osi przedniej jak i przekładnię rozdzielczą. Wyjście napędu na koła przednie następuje - w przeciwieństwie do wszystkich poprzedników - sprzed hydrokinetycznego przekładnika momentu. Sterownik hydrauliczny, elektrozawory i regulatory ciśnienia a także właściwy komputer sterujący są ze sobą połączone w jeden moduł i umieszczone w misce oleju skrzyni biegów. Takie usytuowanie umożliwia rezygnację z dużej części połączeń elektrycznych.

Silniki:
W roku 1988 firma Audi rozpoczęła produkcję nowoczesnej generacji benzynowych silników V8. Obok aluminiowej ramy przestrzennej ASF, silnik V8 stanowił podstawę technologiczną do umocnienia przez Audi swojej pozycji w klasie samochodów luksusowych.
W momencie wprowadzenia na rynek A8 oferowane jest z dwoma jednostkami napędowymi: 4,2 litrowym silnikiem V8 o mocy 246 kW (335 KM) oraz silnikiem V8 o pojemności 3,7 litra i mocy 206 kW (280 KM). W porównaniu z jednostkami o tej samej pojemności montowanymi w poprzednim modelu A8 oznacza to przyrost mocy o 25 KM (4,2 l) i 20 KM (3,7 l).
Momenty obrotowe, wyższe niż w jednostkach oferowanych w modelu poprzedniej generacji - 430 Nm (4,2 l) i 360 Nm (3,7 l) są gwarancją dynamicznego przyspieszania przy każdej prędkości.
Na przyspieszenie od 0 do 100 km/h nowa limuzyna A8 4.2 quattro potrzebuje zaledwie 6,3 sekundy, a A8 3.7 quattro tylko jedną sekundę więcej.
Oba silniki V8 pozwalają na osiągnięcie maksymalnej prędkości (elektronicznie ograniczonej) 250 km/h .

Ostatnie artykuły