Filmy

Kto przegoni Audi R8 V10?

Audi wprowadza kolejną, udoskonaloną wersję swojego najbardziej sportowego modelu: od momentu debiutu R8 marka Audi niezmiennie utrzymuje się na czołowym miejscu wśród producentów samochodów sportowych z najwyższej półki. Z pewnością tę pozycję umocni R8 V10. Jego 10 cylindrowy silnik o pojemności 5,2 l rozwija moc 386 kW (525 KM) i moment obrotowy 530 Nm, które gwarantują zapierające dech w piersiach osiągi. W wersji seryjnej tego samochodu sportowego silnik V10 pod względem budowy jest prawie identyczny, jak w wersji wyścigowej.

W R8 tkwi niezwykle bogate know-how, zdobyte podczas długiej serii zwycięstw Audi w Le Mans. Jego bezsprężarkowy silnik łączy w sobie technologie rodem z torów wyścigowych, na przykład suchą miskę olejową i bezpośredni wtrysk benzyny FSI. Układ 10 cylindrów stanowi doskonałą podstawę dla imponujących osiągów, ogromnej siły ciągu i niewielkiej masy. Od 2009 roku silnik ten pokaże swoje możliwości na torach całego świata – w nowym samochodzie wyścigowym R8, zaprojektowanym zgodnie z regulaminem GT3 dla zespołów prywatnych.

Stylistyka
Audi R8 5.2 FSI quattro ze swoimi szeroko rozstawionymi kołami pewnie przylega do drogi. Atletyczne proporcje i mocne nadkola podkreślają jego możliwości. Typowe dla Audi jest także niezwykle precyzyjne potraktowanie linii i elegancko rozciągnięty łuk dachu. Przebiegający przez całe nadwozie kontur optycznie łączy ze sobą przód, nadkola, boki i tył, a wysunięta daleko do przodu kabina jednoznacznie świadczy o tym, że mamy do czynienia z samochodem z umieszczonym centralnie silnikiem.

Także pionowe wloty powietrza po bokach – sideblades – zdradzają lokalizację silnika. W prawej osłonie wlotu znajduje się pokrywa wlewu paliwa, wykonana z masywnego aluminium. Przednie wloty powietrza doprowadzanego do chłodnicy oraz zakończenie dolnego spojlera pokryto błyszczącym czarnym lakierem. W nowym modelu mają one tylko dwie poprzeczki zamiast czterech. Na żebrach osłony chłodnicy singleframe umieszczono rzucające się w oczy elementy aluminiowe.

Szczególnie atrakcyjnym rozwiązaniem w R8 V10 są seryjne całkowicie diodowe reflektory – jako pierwszy producent samochodów na świecie Audi wykorzystuje diody LED jako światła mijania, drogowe, dzienne i kierunkowskazy. W każdym reflektorze zamontowano 54 diody LED. Z temperaturą barwy 6000 kelwinów światło LED jest bardzo zbliżone do światła dziennego, dzięki czemu mniej męczy oczy podczas nocnych podróży. Doskonałe oświetlenie, niskie zużycie energii oraz prawie nieograniczona żywotność LED to ich kolejne zalety.

Specjalne rozwiązania zastosowano także w bryle nadwozia R8 V10. Jego sideblades rozstawiono szerzej, niż w wersji 8 cylindrowej. Progi są również szersze i mocniej wyprofilowane, osłony wylotów powietrza przy tylnym oknie utrzymano w kolorze matowego aluminium. Widoczny przez dużą tylną szybę 10 cylindrowy silnik prezentuje się w całej swojej technicznej doskonałości.

Całkowicie osłonięty spód nadwozia, zakończony podciągniętym wysoko w górę dyfuzorem oraz wysuwający się samoczynnie przy prędkości 100 km/h tylny spojler redukują siłę wyporu i przysysają R8 do drogi. Kolorem dominującym w tylnej części nadwozia jest czerń o wysokim połysku. Także diodowe tylne światła są przyciemnione. Otwory wlotów powietrza z tyłu również mają tylko dwie poziome poprzeczki, a układ wydechowy zakończono dwoma dużymi, owalnymi rurami.

Jednostka napędowa
Do wyrafinowanych rozwiązań technicznych zastosowanych w tym 10 cylindrowym silniku z długim skokiem należy sucha miska olejowa, dzięki której sam silnik mógł zostać umieszczony bardzo nisko. Szeroki kąt rozwarcia cylindrów, wynoszący 90 stopni, również służy obniżeniu punktu ciężkości. Kadłub silnika został odlany ze stopu aluminium o dużej wytrzymałości przy zastosowaniu skomplikowanych procesów.
Korbowody wykonano ze stali kutej, a tłoki z aluminium.

Cztery wałki rozrządu napędzane są łańcuchami i mogą być regulowane w zakresie 42 stopni. Pozwala to na uzyskanie szerokiego spektrum faz rozrządu zaworów. Razem z prostymi kanałami rury dolotowej, zoptymalizowanymi pod kątem przepływu, pozwoliło to na poprawę stopnia wypełnienia cylindrów w całym zakresie prędkości obrotowych.

W R8 5,2 FSI quattro zastosowano sześciobiegową przekładnię. Seryjnie jest to skrzynia manualna, na życzenie dostępna może być także sekwencyjna R tronic. Sposób zmiany biegów – przyciskami na kierownicy – oraz krótkie czasy przełożenia, które w ekstremalnych przypadkach wynoszą tylko jedną dziesiątą sekundy, pozwalają poczuć się jak w autentycznym samochodzie wyścigowym. Przy ruszaniu w przypadku wybrania odpowiednim przyciskiem programu Launch Control z elektroniczną kontrolą poślizgu opon, przyspieszenie R8 V10, zarówno z R tronic, jak i z przekładnią manualną, dosłownie wciska w fotel.

Jednym z czynników pozwalających uzyskać tak doskonały poziom bezpieczeństwa i dynamiki jest stały napęd na wszystkie koła quattro – technologia idealnie sprawdzająca się w wyczynowym samochodzie sportowym. Cztery napędzane koła oznaczają lepszą przyczepność, niż dwa, i pozwalają kierowcy na szybsze dodatnie gazu przy wychodzeniu z zakrętu. Napęd quattro poprawia nie tylko trakcję, lecz również dynamikę poprzeczną i stabilność.

Zawieszenie
Zawieszenia kół na podwójnych aluminiowych wahaczach poprzecznych z przodu i z tyłu – klasyczne rozwiązanie ze sportów wyścigowych – są zoptymalizowane pod kątem neutralnej samosterowności. Takie ustawienie, jeszcze wyraźniejsze niż przy 8 cylindrowym R8, zorientowane jest na maksymalne osiągi. 19-calowe koła z oponami 235/35 z przodu i 295/30 wraz z systemem kontroli ciśnienia w oponach należą do wyposażenia seryjnego. Obręcze z 10 ramionami w formie litery Y zostały zaprojektowane specjalnie dla R8 V10.

Seryjnie R8 V10 wyposażane jest w nowoczesny układ regulacji zawieszenia: Audi magnetic ride. W ciągu milisekund dostosowuje on charakterystykę zawieszenia doprofilu drogi i sposobu jazdy kierowcy. W oleju w amortyzatorach pływają niewielkie namagnesowane cząsteczki, które pod wpływem przyłożonego napięcia ustawiają się w taki sposób, że przyhamowują przepływ oleju przez zawory.

Za hamowanie w R8 V10 odpowiedzialny jest potężny układ hamulcowy – osiem tłoków z przodu i cztery z tyłu dociskają wentylowane tarcze, które na przedniej osi mają średnicę 380 mm, a na tylnej 356 mm.

Na życzenie Audi wyposaża R8 5.2 FSI w hamulce ceramiczne, których tarcze wykonano z kompozytu składającego się z włókien węglowych i odpornego na ścieranie węglika krzemu. Są one wyjątkowo lekkie – ważą łącznie dziewięć kilogramów mniej, niż stalowe tarcze o takiej samej średnicy. Hamulce ceramiczne również lepiej znoszą wysokie obciążenia, jakie niesie ze sobą wyścigowy sposób jazdy, nie ulegają korozji, a ich średnia żywotność wynosi około 300 000 km. Zaciski pokryte są lakierem w kolorze antracytowym i opatrzone napisem Audi ceramic.

Audi R8 5.2 FSI quattro łączy swoje doskonałe osiągi z bogatym wyposażeniem seryjnym. Należy do niego między innymi ogrzewana tapicerka siedzeń ze skóry Feinnappa, system informacji kierowcy, system nawigacji plus oraz nagłośnienie Bang & Olufsen, a także komfortowa automatyczna klimatyzacja i autoalarm. Wskaźniki i gałkę dźwigni zmiany biegów ozdobiono czerwonymi pierścieniami; pedały, podpórkę pod nogę i przełączniki R tronic pokryto aluminium.

Lista opcji oferuje niezwykle atrakcyjne elementy wyposażenia, na przykład Audi parking system advanced z kamerą wsteczną oraz liczne możliwości indywidualizacji przygotowane przez Audi exclusive. Pakiety skórzane stanowią interesujące luksusowe akcenty, natomiast fotele kubełkowe wprowadzają do R8 V10 prawdziwie wyścigową atmosferę.


materiały: Audi AG

Ostatnie artykuły