Filmy
  • Artykuły
  • Sedan klasy biznes - czyli nowa klasa E

Sedan klasy biznes - czyli nowa klasa E

Na rynek wchodzi nowa klasa E. Dzięki ponad 20 nowym rozwiązaniom technicznym limuzyna Mercedesa ma umocnić pozycję lidera technologii. Wśród tych rozwiązań znajdziemy imponujące innowacje podnoszące bezpieczeństwo jazdy, których nie stosuje żaden inny producent samochodów na świecie. Przykłady to standardowe systemy Attention Assist (asystent zachowania czujności), Adaptive Main Beam Assist (adaptacyjny asystent świateł drogowych) czy automatyczne hamowanie awaryjne, aktywowane w przypadku drastycznego zagrożenia kolizją.

W nowej limuzynie Mercedesowi udało się poprawić wzorcowy wydawałoby się komfort podróżowania Klasą E dzięki m.in. nowemu, inteligentnemu szkieletowi nadwozia (zapewnia o 30 proc. większą sztywność), jeszcze lepszym fotelom i nowo opracowanemu układowi jezdnemu, w którym amortyzatory automatycznie dostosowują swój sposób pracy do aktualnej sytuacji na drodze. Opcjonalne zawieszenie pneumatyczne współpracuje teraz z elektronicznym systemem tłumienia wstrząsów.

Stylistyka
W roku 1995 Klasa E była pierwszym modelem Mercedesa wyposażonym w przedni pas z podwójnymi reflektorami. Designerzy zreinterpretowali czworo oczu w formie prostokątów, nawiązując bezpośrednio do interesujących geometrycznych form znanych z kubizmu. Daje to efekt cennych kamieni szlachetnych, które osadzono po jubilersku. Na tej samej zasadzie trójwymiarowa forma chromowanego grillu podkreśla strzelisty kształt przedniego pasa i akcentuje status samochodu jako wzorca sedana klasy biznes. Wyrafinowana współgra linii i płaszczyzn to jedna z podstawowych cech dzisiejszego designu Mercedesa. Wielkie powierzchnie o naturze wypukłej lub wklęsłej strukturalizowane są ostrymi, jędrnymi liniami o wyrazistych cięciach. Ta koncepcja stylistyczna uzyskała w nowej Klasie E najwyższą formę dzięki detalom łączącym przedni i tylny pas z burtami.
Ta miękka fala uzyskuje harmonijną kulminację w pasie tylnym, w nowym elemencie – płynnej linii przechodzącej od nadkoli aż na tylne flanki tylnych błotników – łatwo się w nich dopatrzeć nawiązań do kultowych bioder słynnego Mercedesa Pontona zaprezentowanego w roku 1953. To nie tylko piękny element designerski, ale także akcent ilustrujący harmonię tradycji z przyszłością.

Z typową dla Mercedesa dbałością o szczegóły designerzy podeszli również do formowania kabiny nowej Klasy E, by każdy fragment wnętrza apelował do zmysłów zarówno na płaszczyźnie emocjonalnej, jak i funkcjonalnej – i pod względem formy, i koloru, i materiału. Efekt to harmonijna całość – atmosfera, w której pasażerowie auta natychmiast czują się bezpiecznie otuleni, a długie podróże nie będą nieść w sobie ani cienia wysiłku czy stresu.

Bezpieczeństwo
Od przeszło 50 lat Mercedesy Klasy E (i ich poprzednicy) stanowiły światową awangardę na polu bezpieczeństwa. Nowy sedan kontynuuje tę tradycję dzięki połączeniu najnowszych i najnowocześniejszych systemów wsparcia kierowcy oraz zabezpieczających samochód i pasażerów.Technologie te czynią z nowej Klasy E inteligentnego partnera, który potrafi widzieć i czuć, i który reaguje w odpowiedni sposób w krytycznych sytuacjach. Jeśli to konieczne, umie działać samodzielnie by zapobiec kolizji lub zredukować jej konsekwencje. Dzięki temu nowy model Mercedesa nie tylko chroni swych pasażerów, ale też walnie przyczynia się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa innych użytkowników dróg.
- Nowa Klasa E jest pierwszym samochodem na świecie, którego lampy główne dostosowują się do sytuacji drogowej i automatycznie reagują, by uniknąć oślepiania innych kierowców. Opcjonalny system Adaptive Main Beam Assist (adaptacyjny asystent świateł drogowych) wykorzystuje kamerę w przedniej szybie do rozpoznawania ruchu samochodów z przeciwka i przed sobą, i nadzoruje światła drogowe, tak by ich światło nie oślepiało innych kierowców. Dzięki temu kierowca nowej Klasy E ma przed sobą zawsze optymalnie oświetloną drogę. Zasięg świateł czołowych może się wahać od 65 do 300 m – kiedy droga przed samochodem jest pusta, strumień światła jest łagodnie unoszony, aż do pozycji świateł drogowych.

- Pakiet Lane Safety (bezpieczeństwo pasa ruchu) w nowej Klasie E obejmuje znany z Klasy S Blind Spot Assist (asystent martwego kąta) oraz nowy system, Lane Keeping Assist (asystent utrzymania na pasie ruchu), który zapobiega niezamierzonemu opuszczeniu drogi. Układ po rozpoznaniu, że auto zjeżdża ze swego pasa ruchu, daje kierowcy sygnał do przeciwdziałania za pomocą niewielkich, ale wyraźnych drgań kierownicy. Obraz nagrywany przez kamerę w przedniej szybie wykorzystywany jest też przez nowy, opcjonalny system Speed Limit Assist (asystent ograniczenia prędkości), który rozpoznaje znaki ograniczenia prędkości mijane przez samochód i wyświetla odpowiedni sygnał na prędkościomierzu.

- W nowej Klasie E dostępny jest teraz jako opcja system Night View Assist (asystent widzenia nocnego) z Klasy S. Mercedes-Benz usprawnił ten system o funkcję rozpoznawania pieszych: kiedy Night View Assist Plus rozpozna pieszego przed samochodem, wyświetla jego sylwetkę na ekranie, by efekt ostrzegawczy dla kierowcy był wyraźniejszy.

- Dzięki innowacyjnej technologii dla nowej Klasy E opracowano niezwykle czułe metody monitorowania poziomu czujności kierowcy i ostrzegania go na czas o grożącej senności. Ten nowy system Attention Assist (asystent zachowania czujności) jest na wyposażeniu seryjnym i opiera się na niezwykle czułych sensorach, które nieprzerwanie monitorują przeszło 70 parametrów. Obserwacja zachowań kierowcy przy kierownicy okazała się szczególnie istotnym wskaźnikiem: kilka lat praktycznych badań inżynierów Mercedesa wykazało, że senni kierowcy robią maleńkie błędy w kierowaniu i błędy te szybko korygują w charakterystyczny sposób. Korekty takie są rozpoznawane przez niezwykle czuły sensor kąta skrętu kierownicy.

- Sprawdzone i cenione systemy wsparcia bazujące na radarach, znane z Klasy S, są teraz dostępne opcjonalnie dla klientów Klasy E. Rozwinięty radar dalekiego zasięgu kontroluje najbliższe 200 m drogi (przedtem 150) i na średnim dystansie potrafi jeszcze sprawniej monitorować tak dynamiczne zdarzenia jak np. nagły wyjazd w bok-manewr wyprzedzania. Dwa szerokokątne radary bliskiego zasięgu (30 m) są elementami systemu.

Oparte na radarach systemy potrafią wesprzeć kierowcę awaryjnym hamowaniem. Ich czujniki połączono z systemem Brake Assist PLUS, który automatycznie kalkuluje ciśnienie w układzie hamulcowym tak, by w krytycznych sytuacjach hamowanie było maksymalnie skuteczne i pozwoliło zapobiec kolizji. Kierowca otrzymuje jednocześnie sygnał akustyczny i optyczny. Jeśli naciśnie pedał hamulca, system natychmiast aktywuje zliczoną siłę wspierającą. Jeśli kierowca nie zareaguje na ostrzeżenie, system radarowy sam rozpoczyna częściowe hamowanie.

- Przednia strefa zderzeniowa nowej Klasy E działa na czterech niezależnych od siebie poziomach i jest teraz jeszcze skuteczniejsza. Dzięki szerokiemu wykorzystaniu stopów stali o najwyższej odporności szkielet karoserii jest w stanie wytrzymać uderzenia o ogromnej sile. Około 72 proc. paneli nadwozia wykonano z takiej stali – to niezrównany wynik w historii konstruowania samochodów.

- Wyposażona standardowo w 7 airbagów, napinacze i ograniczniki napięcia pasów, aktywne zagłówki i mocowania ISOFIX, nowa Klasa E jest obficie wyposażona w elementy poprawiające bezpieczeństwo. Kolejną nowością jest aktywna maska silnika, która stanowi efekt wielu lat pracy Mercedesa nad zwiększeniem bezpieczeństwa pieszych i znajduje się na wyposażeniu standardowym. W chwili kolizji system sprężyn w ułamku sekundy unosi tylną część maski o 50 mm, zwiększając tym samym przestrzeń zgniotu. Dzięki inteligentnej konstrukcji mechanizmu kierowca może samodzielnie, bez pomocy warsztatu, przywrócić aktywnej masce położenie spoczynkowe.

- Kolejnym seryjnym elementem wyposażenia jest system ochrony pasażerów PRE-SAFE®. W potencjalnie niebezpiecznych sytuacjach system ten reaguje samoczynnie i aktywuje środki zabezpieczające pasażerów auta, tak by w chwili kolizji pasy bezpieczeństwa i airbagi były gotowe do działania – i to maksymalnie skutecznego.

Ekologia i moc
Silniki Diesla wyposażone są w najnowszej generacji bezpośredni wtrysk paliwa typu Common Rail, szybkie piezoelektryczne wtryskiwacze, zoptymalizowaną recyrkulację gazów wydechowych i innowacyjne dwustopniowe turbodoładowanie, przyczyniające się razem do spontanicznych reakcji silnika na ruchy pedału gazu i świetne osiągi. A oto konkrety: E 250 CDI ma 204 KM i 500 Nm, co oznacza o 25 proc. wyższy moment obrotowy niż poprzedni diesel V6, ale przy spalaniu niższym o 23 proc. – zaledwie 5,3 l/100 km (średnio wg NEDC), co odpowiada emisji 139 g CO2/km. Nowe 4-cylindrowe silniki wysokoprężne napędzają także E 220 CDI (170 KM) i E 200 CDI (136 KM). One także zużywają tylko 5,3 l/100 km.

Topowym silnikiem w palecie dieslowskiej nowej Klasy E jest 6-cylindrowa jednostka w modelu E 350 CDI o mocy 231 KM, zużywająca o 0,5 l/100 km mniej od poprzedniego modelu topowego E 320 CDI. Poczynając od jesieni 2009 ten 6-cylindrowy diesel będzie dostępny także jako BlueTEC, a więc z najnowocześniejszą i najlepszą na świecie technologią kontroli emisji spalin. E 350 BlueTEC rozwija moc 211 KM i spełnia normę czystości spalin Euro 6, która ma obowiązywać dopiero w roku 2014. Wszystkie inne wersje nowej Klasy E spełniają normę Euro 5.

Mercedes E 200 CGI oraz E 250 CGI są wyposażone w nowo skonstruowane 4-cylindrowe silniki z wtryskiem bezpośrednim benzyny. Mają one pojemność 1,8 l i turbodoładowanie oraz zmienne fazy rozrządowe dla zaworów do- i wylotowych. E 200 CGI (184 KM) wyposażony jest standardowo w 6-stopniową, manualną skrzynię biegów oraz funkcję ECO start/stop i zużywa zaledwie 6,8 l/100 km (średnio wg NEDC), co odpowiada emisji CO2 na poziomie 159 g/km. W E 250 CGI (204 KM), który standardowo łączony jest z 5-stopniową skrzynią automatyczną, maksymalny moment obrotowy wynosi obecnie 310 Nm, co oznacza wzrost aż o 26 proc. w porównaniu z dotychczasowym silnikiem V6. Jednocześnie jednak jego spalanie wg NEDC spadło o 20 proc. do poziomu 7,4 l/100 km, czyli 175 g CO2/km (dane wstępne).
W palecie są jeszcze znane już silniki E 350 CGI (292 KM) i E 500 (388 KM). W obu dzięki drobnym usprawnieniom uzyskano redukcję spalania o 0,6 l/100 km. Dostępna jest jeszcze wersja produkowana przez oddział Mercedes-AMG: E 63 AMG o mocy 525 KM.

Wersje V6 i V8 są standardowo wyposażane w 7-stopniowe automatyczne skrzynie biegów z dźwignią wyboru przełożenia pod kierownicą.

Opcjonalnie modele E 350 CDI, E 350 CGI oraz E 500 są dostępne z najnowszej generacji mercedesowskim napędem na 4 koła 4MATIC. System ten różni się od swego poprzednika wyższą wydajnością, niższą masą i bardziej zwartą konstrukcją. Dzięki temu zapewnia lepszą trakcję i niższe spalanie.



materiały: Daimler AG



Ostatnie artykuły