Filmy

Mazda3 - wiosną nowy model

Mazda3 pierwszej generacji wprowadziła nowy poziom przyjemności z jazdy i poczucia jakości, przewyższający doznania zapewniane przez inne samochody tej klasy.

Pięć lat później całkowita sprzedaż tego modelu przekroczyła 1,8 mln egzemplarzy, a Mazda3 zdobyła łącznie 90 nagród motoryzacyjnych na całym świecie. Nowa Mazda3 wykorzystuje mocne strony poprzedniej generacji, a jednocześnie odzwierciedla dbałość o kwestie ochrony środowiska i rosnące zróżnicowanie kryteriów oceny samochodów przez klientów.

Z zewnątrz
Koncepcja designu nowej Mazdy3 brzmiała: zachowanie wierności dotychczasowemu charakterowi przy jednoczesnym rozwinięciu stylu, aby samochód nabrał ekspresji. Zachowując niektóre dynamiczne linie sylwetki poprzedniej generacji, szukano bogatszej ekspresji w celu stworzenia designu pełnego emocji. W rezultacie udało się stworzyć wyrazistą stylizację, charakterystyczną dla Mazdy.
Charakterystyczny, nowy przód, tworzony przez pięciopunktową kratę wlotu powietrza i wloty umieszczone po bokach, zbiega się z wyrzeźbionym kształtem maski i śmiałą, pełną ekspresji linią łączącą pokrywę silnika ze słupkami przednimi. Wszystkie linie sprawiają wrażenie, jakby zbiegały się w punkcie położonym tuż pod pięciopunktową kratą wlotu powietrza. Z boku linia przedniego błotnika miękko przechodzi w linię okien, w jednoznaczny sposób nawiązując do stylu Mazdy i emanując przy tym dynamizmem. Dolna linia okien pnie się ku górze i łączy się z tylnym spoilerem, aby podkreślić kompaktowe rozmiary samochodu i jego zwinność. Aby powierzchnie nabrały jeszcze większej ekspresji, konstruktorzy Mazdy dopracowali głębokość krawędzi pokrywy silnika, przednich błotników i trójwymiarowego kształtu wysuniętych boków, uważnie dopracowując krzywizny, które subtelnie odzwierciedlają zmiany naturalnego światła otoczenia.
Z tyłu uwagę zwraca sportowy design szerokiej sylwetki. Najsilniejsze elementy to wysunięte błotniki i nacisk na część środkową. Koncepcja ta została zapoczątkowana w pierwszej wersji Mazdy3, ale w tej generacji nabrała silniejszej ekspresji. Wszystkie linie tyłu samochodu są tak zaprojektowane, aby zbiegały się w umieszczonym centralnie logo. Mocne słupki tylne również pochodzą z pierwszej generacji Mazdy3 i są jeszcze bardziej wyraziste. Było to możliwe dzięki doświadczeniu Mazdy w dziedzinie technologii tłoczenia.

W środku
Wewnątrz nowa Mazda3 oferuje sportowe, a przy tym bardzo dopracowane wnętrze. Deska rozdzielcza ostro zakręca z części środkowej na boki, jakby prężąc muskuły. Duże wskaźniki i konsola centralna są rozmieszczone wokół kierowcy, zapewniając ergonomię. Kąt nachylenia panelu środkowego jest dostosowany do ruchów ręki kierowcy. Górna powierzchnia deski z materiału o drobnoziarnistej fakturze z niewielką liczbą linii podziału podwyższa jakość wykończenia wnętrza. Nowy, interaktywny system sterowania oświetleniem wzmacnia związek kierowcy z samochodem.

Zawieszenie
Podstawową koncepcją konstrukcji nowej Mazdy3 było polepszenie ogólnej sztywności nadwozia i zapewnienie, że będzie ono skutecznie pochłaniać siły oddziaływania amortyzatorów. Aby to osiągnąć, zwrócono szczególną uwagę na wzmocnienie obszaru wokół mocowania przedniego i tylnego zawieszenia oraz części łączonych w każdym narożniku, które są poddawane większemu naciskowi. Zastosowano spoiwo strukturalne do wzmocnienia łączy przedniego i tylnego zawieszenia oraz dodano zgrzewanie punktowe, wzmacniające łącza otworów drzwi. Efektem był znaczny wzrost sztywności i histerezy nadwozia (stopnia jego deformacji w efekcie wielokrotnego stosowania siły skręcającej).

Układ napędowy
Silniki Mazdy3 łączą w sobie wrażenia z jazdy opracowane przez Mazdę w ramach koncepcji Zoom-Zoom z doskonałym poziomem ochrony środowiska. Przekazują one właściwą siłę ciężkości, dostosowaną do przyspieszeń pojazdu. Zapewnia to kierowcy silne poczucie jedności z samochodem. Nowa gama silników została dostosowana do preferencji klientów europejskich. Oprócz silników benzynowych MZR 1,6 l i 2,0 l oraz silnika Diesla MZ-CD 1,6 l z turbodoładowaniem, pochodzących z poprzedniego modelu, nowa Mazda3 oferowana jest obecnie z nowym wysokoprężnym silnikiem MZR-CD z turbodoładowaniem o pojemności skokowej 2,2 l, niedawno wprowadzonym do gamy nowej Mazdy6. To mocny, czysty silnik Diesla o doskonałym poziomie mocy, zużyciu paliwa i wyciszeniu. Silnik MZR-CD 2,2 l z turbodoładowaniem występuje w dwóch wersjach – mocniejszej o maksymalnym momencie obrotowym 400 Nm/1800–3000 obr./min i mocy 136 kW (185 KM)/3500 obr./min i standardowej o maksymalnym momencie obrotowym 360 Nm/1800-2600 obr. na min. i mocy maksymalnej 110 kW (150 KM)/3500 obr./min. Obie wersje oferują wyjątkowo niską emisję spalin, zgodną z wymaganiami normy Euro V i wykorzystują opracowany przez Mazdę, unikalny filtr cząstek stałych (DPF), zapewniający wydajniejszą regenerację. Zużycie paliwa spadło od 7 do 10 procent w porównaniu z silnikiem MZR-CD 2,0 l oferowanym w modelu poprzedniej generacji, osiągając poziom 5,4 l/100 km w wersji o standardowej mocy i 5,6 l/100 km w wersji mocniejszej.

Bezpieczeństwo
Pracując nad rozwojem technologii bezpieczeństwa biernego, Mazda koncentrowała się również na wyposażeniu z zakresu bezpieczeństwa aktywnego, wspomagającego rozpoznawanie i unikanie zagrożeń. Oprócz systemu ABS, systemu elektronicznej dystrybucji siły hamowania (EBD), dynamicznej kontroli stabilności (DSC), całkowicie nowa Mazda3 oferuje również najnowsze technologie bezpieczeństwa, takie jak automatyczne włączanie świateł awaryjnych (ESS) w standardzie, adaptacyjne, obrotowe reflektory biksenonowe (opcja), monitoring tylnej strefy pojazdu (RVM), system kontroli ciśnienia w oponach (TPMS) i podgrzewaną szybę przednią (opcje). Systemy bezpieczeństwa biernego w nowym modelu są wszechstronne i obejmują opracowaną przez Mazdę technologię bardzo sztywnego i bezpiecznego nadwozia, zaawansowany system dystrybucji i pochłaniania energii uderzenia oraz aktywne zagłówki z przodu i sześć poduszek powietrznych, co daje nowej Mazdzie3 jedne z najwyższych ocen w testach zderzeniowych na całym świecie.
Nowa Mazda3 pojawi się w Europie wiosną 2009 roku.


Mazda3 - dane techniczne


materiały: Mazda Motor Poland

Ostatnie artykuły