Filmy
  • Artykuły
  • Powrót do przyszłości - Laguna Coupe

Powrót do przyszłości - Laguna Coupe

Wywodząca się od concept-caru Fluence, Laguna Coupe przypomina swoją linią show car Laguna Coupe Concept, z którego przejęła wszystko co najważniejsze: naturalną elegancję, prostą linię, niezwykle sprawny układ jezdny z 4 kołami skrętnymi i cechujący się doskonałymi osiągami silnik V6 dCi. Auto zostało również wyposażone w zaawansowane technologie najwyższej klasy dostępne w tym segmencie, a w szczególności Bose® Sound System, system nawigacji Carminat Bluetooth® DVD oraz kartę hands free, żeby wymienić jedynie najważniejsze.

Jest to czwarty i chyba najbardziej spektakularny etap programu Laguny III obejmującego wprowadzenie wersji hatchback w październiku 2007, Grandtour – w styczniu 2008 oraz wersji GT wyposażonej w układ jezdny 4Control z 4 kołami skrętnymi – w kwietniu 2008. Pod elegancką linią kryją się silniki V6 i niezwykle precyzyjny układ jezdny, zapewniające niespotykane doznania z prowadzenia i poczucie absolutnego panowania nad samochodem.
Laguna Coupe, zaprezentowana po raz pierwszy publiczności na światowym salonie w Paryżu, od października 2008 roku jest stopniowo wprowadzana do sprzedaży na głównych rynkach europejskich. Zarówno sam projekt jak i produkcja spełniają najwyższe rynkowe standardy. Auto jest objęte 3-letnią gwarancją (lub do 150 000 km). Posiada bogatą ofertę wyposażenia, silników, kolorów nadwozia i rodzajów wykończenia wnętrza, a także akcesoriów, pozwalającą w pełni dopasować się użytkowników w dążeniu do zapewnienia przyjemności kierowcy i pasażerów.

Stylistyka
Styliści Renault podjęli wyzwanie zaprojektowania coupe o wiecznie modnej linii, która podbije serca klientów. W swojej pracy skupili się na masie i proporcjach auta, aby uzyskać efekt wyważonej bryły. Postanowiono oprzeć się na prostej, czystej linii, typowej dla tradycyjnych coupe, której piękno wytrzymuje upływ czasu i zmieniającą się modę. Linia, zainspirowana concept carem Fluence, jest płynna i elegancka. Nie ma kantów czy nierówności, aby nic nie zatrzymywało spojrzenia. Wyraziste, charakterystyczne przetłoczenie wychodzi od grilla i biegnie wzdłuż boków, podkreślając z elegancją błotniki i potężne nadkola. Profil auta wyznacza wymodelowana linia dachu biegnąca od tylnej klapy i opadająca linia maski sięgająca przednich świateł. Tej załamującej światło linii, charakterystycznej dla stylistyki Renault Laguny Coupe towarzyszy druga płomienista linia w dolnej części nadwozia, podkreślająca prestiżowy charakter auta.
W celu osiągnięcia pożądanej estetyki klapa bagażnika została wykonana z SMC (Sheet Moulding Compound), niezwykle elastycznego materiału kompozytowego, który łatwo dostosowuje się do wymagań designu. Skomplikowany wykrój boków nadwozia wymagał zastosowania specjalnego systemu otwierania bagażnika pozwalającego na wysunięcie klapy spod tylnej szyby.
Znajdujące się w standardowym wyposażeniu reflektory bi-ksenonowe zapewniają lepszą widoczność dzięki doskonałym parametrom fotometrycznym oraz szerszej wiązce, lepiej wydobywającej głębię obrazu. Światła bi-ksenonowe spełniają zarazem funkcję świateł mijania jak i drogowych dzięki układowi przestawnej przesłony. Pozwala to na zastosowanie jednej żarówki i zmniejszenie wymiarów układu, co również zwiększa swobodę stylistów.

Wnętrze
Szczególną uwagę zwrócono na jakość wykończenia i wygląd zastosowanych materiałów - wewnętrzna harmonia stylistyczna jest niezwykle istotna dla poczucia komfortu. W kabinie odnajdujemy lekką deskę rozdzielczą, niepołączoną optycznie z konsolą, podkreśloną listwami dekoracyjnymi z aluminium. Listwy zaczynają się na płatach drzwi i sięgają aż na deskę rozdzielczą. Wbudowane są w nie wyświetlacze radia i ekrany nawigacji, i to pomimo ich dużych wymiarów. Płaty drzwi pokryte są ciepłym w kolorze materiałem nawiązującym do tapicerki, co dodatkowo podkreśla ekskluzywny charakter coupe. Wszystkie przełączniki, kontrolki i wyświetlacze zostały zaprojektowane i rozmieszczone z myślą o zapewnieniu optymalnej ergonomii i komfortu prowadzenia.
Tylne miejsca Laguny Coupe różnią się od hatchbacka. Dzięki zlikwidowaniu środkowego miejsca, można było przysunąć do siebie oba fotele boczne, jednocześnie zachowując imponującą szerokość wnętrza nad podłokietnikami (1440 mm). Pas czarnego, miękkiego materiału umieszczony w górnej części drzwi zdaje się spowijać wnętrze i pasażerów. Wnętrze Laguny przypomina luksusowy salon. Wrażenie to podkreśla montowany w standardzie pełny, środkowy podłokietnik z wbudowanymi dwoma uchwytami na kubki.

4Control - jak po szynach
Cechująca się pełną ekspresji, rasową linią, Renault Laguna Coupe jest wyposażona w najbardziej zaawansowane technologie decydujące o bezpieczeństwie i wygodzie prowadzenia. Układ jezdny 4Control z czterema kołami skrętnymi zapewnia precyzyjne i zawsze bezpieczne utrzymywanie toru jazdy, niezależnie od warunków ruchu i przyczepności nawierzchni. Zwrotność, dynamiczna jazda i precyzja prowadzenia, to cechy samochodu Renault Laguna Coupe. Układ jezdny 4 Control jest dostępny seryjnie w wersji GT.
Układ jezdny 4Control z czterema kołami skrętnymi działa w oparciu o elektroniczną kontrolę zachowania samochodu w czasie jazdy. Precyzyjne rozpoznawanie zachowania samochodu na drodze pozwala w każdej chwili zapewnić idealne utrzymywanie zamierzonego toru jazdy. System zestawia dane statyczne (prędkość pojazdu, kąt skrętu koła kierownicy, typ pojazdu i wersje silnikowe) z danymi dynamicznymi (ruchy kierownicy, zarzucanie pojazdu). Czujnik umieszczony w kolumnie kierownicy wysyła za pośrednictwem szyny CAN informację o kącie skrętu kierownicy do bloku elektronicznego. Blok ten, zamontowany za tylną osią samochodu odbiera również informację o prędkości samochodu pochodzącą z bloku elektronicznego systemów ESC/ABS. Komputer potrafi także porównać wartości kąta skrętu kierownicy w czasie, co pozwala mu na wykrycie znacznej prędkości ruchu kierownicy – przejawu jazdy dynamicznej, sportowej lub omijania przeszkody. W zależności od parametrów, komputer wydaje odpowiednie polecenie wykonania skrętu kół osi tylnej za pośrednictwem siłownika elektrycznego zamontowanego w tylnym zawieszeniu. Siłownik elektryczny popycha dźwignię umieszczoną na środku osi. Tak jak w konwencjonalnych układach kierowniczych przedniej osi, ruch jest przenoszony drążkami kierowniczymi symetrycznie na zwrotnice przy kołach. Następuje skręt kół tylnych. Dostawcą bloków elektronicznych i siłowników jest firma Aisin, renomowany japoński producent podzespołów do samochodowych układów czterech kół skrętnych .

Silniki
Nowa jednostka V6 dCi o pojemności 3 litrów (2993 cm3) z pewnością wyznaczy nowe standardy pod względem osiągów i przyjemności jazdy. Zapewnia Renault Lagunie Coupe moc 235 KM (173 kW) i maksymalny moment obrotowy 450 Nm. Ponad 80 proc. tego momentu dostępne jest w zakresie od 1300 do 4300 obr/min. Wewnętrzne rozwiązania aerodynamiczne silnika dopracowano tak, aby uzyskać optymalną sprawność. Silnik reaguje natychmiastowo, dzięki turbosprężarce o zmiennej geometrii łopat chłodzonej cieczą. Dopracowanie turbiny i sprężarki pozwoliło na uzyskanie wysokiego momentu przy niskich obrotach, a jednocześnie dużej mocy w wysokim zakresie obrotów. Wciskając pedał gazu, kierowca wyraźnie odczuwa bezzwłoczne, zdecydowane i płynne przyspieszanie samochodu, które trwa aż do maksymalnej prędkości obrotowej 5000 obr/min. Dysponująca takimi atutami Laguna Coupe V6 dCi 235 osiąga prędkość 100 km/h w 7,3 s. zużywając tylko 7,2 l/100 km w cyklu mieszanym (192g CO2/km). Akustyka tego silnika była przedmiotem szczególnej uwagi konstruktorów. Jednostka V6 dCi 235 jest wyjątkowo cicha przy rozruchu, na wolnych obrotach i przy ustabilizowanej prędkości, co przyczynia się do ogólnego komfortu całego samochodu.
benzynowy silnik 3.5 V6 o mocy 240 KM (175 kW) osiąga maksymalny moment obrotowy 330 Nm przy 4400 obr/min. Spełniająca wymagania dynamiczne samochodu Renault Laguna Coupe, ta nowej generacji jednostka napędowa spełnia przepisy określające poziom emisji zanieczyszczeń w normie Euro 5. W porównaniu do innych silników montowanych w samochodach Renault klasy wyższej, silnik ten posiada wolne koło na kole pasowym alternatora i osprzęt dostosowany do konstrukcji samochodu. Kształt kolektora ssącego oraz ozdobny kołpak zamontowany na plastikowych podstawkach pozwoliły na uwolnienie większej przestrzeni pod maską niezbędnej w celu zapewnienia lepszej ochrony przy zderzeniu z pieszym.
Wolnossący silnik 3.5 V6 po raz pierwszy został połączony z 6-biegową skrzynią automatyczną (AJ0), która jest również montowana z silnikiem wysokoprężnym V6. Pokonująca 1000 m. ze startu zatrzymanego w 27,6 s., Laguna Coupe 3.5 V6 zużywa w cyklu mieszanym ok. 10 l/100 km (238g CO2/km).
Kluczowe znaczenie dla komfortu prowadzenia ma również cicha praca podzespołów. Renault Laguna jest najcichszym hatchbackiem w segmencie, nic więc dziwnego że również i Renault Laguna Coupe posiada doskonałe parametry akustyczne. Szczególną uwagę zwrócono na hałas pracy silnika, hałas z układu jezdnego oraz hałasy aerodynamiczne. Prowadzone pracy dotyczyły na przykład zwiększenia skoku zawieszenia silnika – opracowano innowacyjne rozwiązania mocowania skrzyni biegów i akumulatora, pozwalające na wykorzystanie akumulatora jako masy akustycznej (rozwiązanie chronione patentem). Pozwoliło to zmniejszenie niskich dźwięków pracy silnika na wysokich obrotach o 40 proc.

Rynek coupe klasy D przeżywa obecnie rozkwit. Kompensuje to słabszą sprzedaż hatchbacków i sedanów. W przeciągu niespełna 10 lat oferta zwiększyła się niemal dwukrotnie. Klienci są bardzo zainteresowani samochodami, które stanowią odzwierciedlenie ich sukcesu zawodowego i osobowości. Dużą wagę przywiązują do technologii i przyjemności. Dzięki rasowemu i wyróżniającemu się designowi oraz dynamicznemu temperamentowi Renault Laguna Coupe stanowi ciekawą alternatywę. Układ jezdny 4Control, 2-litrowe jednostki lub silniki V6 zapewniają wysoką przyjemność i precyzję prowadzenia.

materiały: Renault












Ostatnie artykuły