Filmy

Mazda BT-50 po faceliftingu

Od czasu premiery dwa lata temu, pick-up Mazda BT-50 stał się bardzo popularny na całym świecie. Mocny, ale o ładnej sylwetce samochód może posłużyć do różnych zadań: wozić cegły na budowę lub deskę surfingową na plażę, a po umyciu posłużyć do wieczornego wypadu na miasto.

Od premiery Mazda sprzedała BT-50 60 tys. szt. na świecie, w tym ponad 19 tys. w Europie, zdobywając wiele nagród w czasie ostatnich 30 miesięcy. Wśród nich są tytuły Ute of the Year (co można przetłumaczyć jako SUV Roku) w Australii i Terenowy Samochód Roku w Rosji.
Mazda wprowadza teraz BT-50 po faceliftingu, który podkreśla mocne strony samochodu, w niczym nie zmniejszając jego oryginalnego uroku. BT-50 wygląda teraz nawet mocniej niż poprzednio, podkreślając swym stylem, że jest w stanie zmierzyć się z najmocniejszymi rywalami w tym segmencie. Jeszcze poprawiono jakość wykonania wnętrza, na poziomie samochodów osobowych i dodano wyposażenie zwiększające komfort jazdy dla najbardziej wymagających użytkowników.

Na topie
Po faceliftingu BT-50 może spełnić wymagania zarówno profesjonalnych użytkowników, jak i miłośników przygód na bezdrożach. Podobnie jak w poprzednim modelu, są dostępne trzy wersje kabiny (zależnie od rynku): dla dwóch (kabina Regular), czterech (kabina Freestyle) lub pięciu pasażerów (kabina podwójna). Długości skrzyni ładunkowej wynoszą odpowiednio 2280, 1753 i 1530 mm. Zmieniono całkowicie kształt przedniego zderzaka, stanowiącego całość z nakładką ochronną na przedni pas samochodu. Tworzą one obecnie dużą stylizowaną literę H, której górne ramiona łączą się z przetłoczeniami na pokrywie komory silnikowej, a dolne wtapiają się w zderzak. Wizualnie łączy to poszczególne elementy na przedniej ścianie samochodu w mocny wizerunek typowy dla samochodów Mazda. Pięciokątna atrapa chłodnicy Mazdy jest dzięki temu mocniej podkreślona, a trapezowy kształt otworów w dolnej części zderzaka sugeruje radość z jazdy BT-50. Projektanci dodali nowe przednie reflektory w srebrnych oprawach, tak by optycznie poszerzyć przód i nadać pick-upowi po faceliftingu bardziej muskularny wygląd.

BT-50 miał wnętrze zaprojektowane i wykonane tak, że jakością przewyższał niejeden samochód osobowy. Model po faceliftingu zachowuje staranny montaż poprzednika, z bardzo małymi szczelinami między tablicą rozdzielczą a wykładzinami drzwi, i dodaje tapicerkę o wyższej jakości oraz nowe kolory i oświetlenie w celu dalszej poprawy wyglądu. By odświeżyć przedział pasażerski, podświetlenie przyrządów, panelu sterowania wentylacją i radioodtwarzacza ma kolor bursztynowy. Wprowadzono nowe tkaniny na tapicerkę siedzeń i wykończenie drzwi. W standardzie High i Mid Grade fotele mają obecnie nową tkaninę ze wzorem szachownicy w środkowej części, ze splotem w celu poprawienia jakości, a standardzie Low mają wzorzystą tapicerkę w miejsce jednolicie szarej z poprzedniego modelu. Centralna konsola tablicy rozdzielczej ma nakładkę w srebrnym kolorze, dopasowaną do nowej tapicerki i barwy oświetlenia. Samochody High Grade mają obecnie skórzany mieszek i obszycia gałki dźwigni zmiany biegów, kierownicy i pokrywy centralnej konsoli. Jako opcja w standardzie High Grade jest dostępna tapicerka siedzeń z czarnej skóry.

Większy komfort jazdy
Mazda BT-50 ma to samo sprawdzone, mocne podwozie co jej poprzednik. Przednie zawieszenie z podwójnymi wahaczami poprzecznymi ma amortyzatory o dużej średnicy, zapewniające wysoki komfort jazdy. Resory piórowe prowadzące tylny sztywny most sztywną są długie i mają uszy odsadzone tak, że ich środek pokrywa się z osią pióra (to rozwiązanie, zwane gwarowo „Berlin Eye”, usztywnia resor na siły działające w kierunku poziomym, a więc głównie powstające przy intensywnym hamowaniu). Także tu użyto amortyzatorów o większej średnicy. W ten sposób poprawiono tłumienie tylnego zawieszenia przy jeździe bez obciążenia, zapewniając jednocześnie wytrzymałość niezbędną do podtrzymania do 1181 kg ładunku znajdującego się na skrzyni (w wersji 4WD). Mazda BT-50 Facelift ma ten sam układ kierowniczy co poprzedni model, zapewniając pewne prowadzenie niezależnie od obciążenia. Ponieważ jest on wspomagany hydraulicznie, ułatwia manewrowanie i zarazem jest precyzyjny przy większych prędkościach jazdy.

Mocny i przyjemny w prowadzeniu
Mazda BT-50 Facelift zachowuje z poprzednika mocny, oszczędny i o wysokiej kulturze pracy silnik wysokoprężny MZR-CD o pojemności 2,5 dm3, z wtryskiem paliwa common rail. Jest to 16-zaworowy diesel z dwoma wałkami rozrządu w głowicy i turbodoładowaniem o zmiennej geometrii i chłodzeniem powietrza doładowującego. Maksymalna moc to 105 kW/143 KM przy 3500 obr./min, maksymalny moment obrotowy 330 Nm przy 1800 obr./min. Daje to silnikowi elastyczność odpowiednią do jazdy Zoom-Zoom bez obciążenia, a zarazem umożliwia ciągnięcie przyczepy hamowanej o masie do 3 000 kg (modele 4x4). Stosowana jest także przepustnica sterująca zawirowaniem ładunku w połączeniu ze zoptymalizowaną recyrkulacją spalin EGR i ich wysokowydajnym chłodzeniem w celu spełnienia wymagań normy Euro IV, umożliwiającej w wielu krajach uzyskanie zniżek podatkowych.

Nowy BT-50 zachowuje sprawdzony układ przeniesienia napędu na tylne koła z poprzedniego modelu, spełniający wymagania zarówno profesjonalnych użytkowników, jak i amatorów pick-upów. Obejmuje on precyzyjną i łatwą w przełączaniu skrzynię 5-biegową w układzie tylko 2WD lub 2WD/4WD. Ten drugi obejmuje mocną skrzynię rozdzielczą, która przekazuje duży moment silnika na koła zapewniając doskonałe właściwości jezdne na drodze i w terenie. Jest również łatwa i wygodna w obsłudze. Zastosowano układ RFW zdalnego blokowania mechanizmu wolnego koła w przednich piastach, co umożliwia przełączenie między napędem 2WD a 4WD przy prędkości jazdy do 100 km/h. Po wjechaniu na drogi utwardzone i przełączeniu na napęd 2WD, po wciśnięciu przycisku RFW przednia przekładnia główna i wał napędowy są odłączane od kół przednich. Ta funkcja umożliwia jazdę szosową z dużą prędkością natychmiast po wyjechaniu z terenu, bez zatrzymywania się. Przyczynia się też do zmniejszenia zużycia paliwa i układu przeniesienia napędu, a także ograniczenia hałasu.
Wszystkie wersje (poza niektórymi 2WD Low Grade) mają tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu LSD, który automatycznie reguluje rozłożenie sił napędowych na oba tylne koła, zachowując optymalną przyczepność na wszelkich nawierzchniach.

Łatwa zabudowa
Mazda BT-50 jest używana na całym świecie w różny sposób, od pracy na farmach w rejonach rolniczych, przez przewożenie narzędzi i materiałów budowlanych w miastach, po wycieczki z dziećmi na kemping w czasie weekendu. Poza spełnianiem tak zróżnicowanych wymagań dzięki wyposażeniu fabrycznemu, BT-50 jest przystosowany do łatwego zamontowania zabudowy do specjalnych i naprawdę ciężkich zadań.
Potwierdzenie tych zalet nastąpiło w tym roku, gdy niezależny grecki importer ELMA S.A. postanowił podarować 35 pick-upów BT-50 lokalnym władzom, w odpowiedzi na niszczące pożary, jakie miały miejsce w 2007 r., z przeznaczeniem na pojazdy szybkiego reagowania straży pożarnej.
Nim decyzja została zatwierdzona w Japonii i dostarczono pick-upy do Grecji, nie zostało dużo czasu na zamontowanie wyposażenia przed letnim sezonem pożarów, który tam zaczyna się już w maju. Nie było to jednak problemem dla uniwersalnego samochodu Mazdy: 35 pojazdów z 4-osobowymi kabinami Freestyle zostało przystosowanych do zwalczania pożarów za pomocą nadwozia STM800013, przeznaczonego na lekkie pojazdy o 1-tonowej ładowności. Nadwozie mieści niesłychanie dużo wyposażenia, jak 800-litrowy zbiornik wody, pompa odśrodkowa z silnikiem chłodzonym powietrzem, 75 m węży strażackich i mnóstwo specjalistycznego sprzętu. W połączeniu z włączanym napędem 4WD, mocnym turbodieslem i zwrotnością tej małej ciężarówki, pick-upy Mazda mogą szybko dojechać do pożarów w takich miejscach zalesionych regionów Grecji, gdzie nie dadzą sobie rady inne pojazdy. Dzięki specjalnemu wyposażeniu mogą zgasić ogień lub ograniczyć jego rozprzestrzenianie, nim przyjadą większe pojazdy pożarnicze.

Mazda BT-50 - dane techniczne


materiały: Mazda Motor Poland

Ostatnie artykuły