Filmy
  • Artykuły
  • Smart Idle Stop - Mazda oszczędza paliwo

Smart Idle Stop - Mazda oszczędza paliwo

Mazda Motor Corporation ogłosiła, że rozpoczyna działania zmierzające do obniżenia do 2015 roku zużycia paliwa przez samochody Mazda sprzedawane na całym świecie średnio o 30 procent. W ramach swojej strategii, Mazda prezentuje obecnie trzy, bliskie ukończenia, nowości technologiczne.

Mniej paliwa
System Smart Idle Stop System Mazdy wyłącza automatycznie silnik, a następnie uruchamia go ponownie przy wykorzystaniu bezpośredniego wtrysku paliwa, wspomaganego przez działanie rozrusznika. W tym celu tłoki zarówno w suwie sprężania, jak i rozprężania zostają zatrzymane w najlepszej pozycji zapewniającej właściwą równowagę ilości powietrza w każdym cylindrze. System proponowany przez Mazdę jest wyjątkowy i pierwszy na skalę światową. Ustawia tłoki przed ponownym rozruchem silnika, a nie jak standardowe systemy – określające ich położenie dopiero po rozpoczęciu pracy rozrusznika. Dzięki tej innowacji, SISS uruchamia silnik około dwa razy szybciej, niż systemy konkurencji oraz zapewnia łagodniejszy rozruch i oszczędność paliwa. System SISS zostanie wprowadzony na rynki Unii Europejskiej w pierwszej połowie przyszłego roku.

Diesel 2.2 nowej generacji
Ten nowy silnik zostanie wprowadzony w Europie na początku przyszłego roku. Wraz z turbodieslem o pojemności 2,2 litra, wyposażonym w układ zasilania common-rail, Mazda wprowadza na rynek czysty, oszczędny i mocny silnik. Moc 185 KM i moment obrotowy 400 Nm czynią z niego jedną z najdynamiczniejszych jednostek wysokoprężnych na rynku. Aby poprawić ogólne zużycie paliwa, silnik korzysta z innowacyjnych technologii obejmujących wtryskiwacze pracujące pod ultrawysokim ciśnieniem oraz niski stopień sprężania. Ponadto, Mazda opracowała filtr cząstek stałych dla silników diesla, wykorzystujący pierwszy na świecie mechanizm uruchamiania katalizatora usuwający cząstki ze spalin z większą skutecznością. Materiał ceramiczny wykorzystywany w katalizatorze Mazdy charakteryzuje się strukturą molekularną zwiększającą współczynnik spalania cząstek stałych i prędkość regeneracji filtra.

Obniżenie masy
Strategia obniżania masy Mazdy idzie jeszcze dalej dzięki nowej technologii formowania tworzyw sztucznych, ograniczającej masę części plastikowych w samochodach Mazdy, bez uszczerbku dla ich wytrzymałości lub sztywności. Technika produkcyjna nie tylko ogranicza masę, ale zmniejsza również zużycie żywic używanych jako surowiec o 20 do 30 proc., z jednoczesną redukcją emisji CO2. Technologia formowania tworzyw sztucznych może być potencjalnie zastosowana do wszystkich części plastikowych zastosowanych w samochodzie.

Wykorzystanie nowej technologii, zgodnie z uznaną strategią Mazdy obniżania masy pojazdów, przyczyniło się do zmniejszenia masy nowej Mazdy2 i Mazdy6 w porównaniu ze swoimi poprzedniczkami, w opozycji do panującej w przemyśle tendencji do produkcji coraz większych i cięższych samochodów.

materiały: Mazda Motor Corporation

Ostatnie artykuły