Filmy

Charyzmatyczne wzornictwo

Całkowicie nowy model Ford Kuga, będący pierwszą próbą wejścia Ford of Europe na wysoce konkurencyjny rynek pojazdów typu crossover, to połączenie wysoce satysfakcjonujących właściwości jezdnych na szosie i zaskakująco dobrych właściwości terenowych.

Nowy Ford Kuga bazuje na cenionej strukturze samochodów kompaktowych Forda, dobrze wypróbowanej zarówno w Fordzie Focus, jak i w Fordzie C-MAX. Konstruktorzy i inżynierowie z powodzeniem spełnili główne wymagania kierowców i pasażerów dotyczące niszowego modelu w postaci charakterystycznej, nowej konstrukcji Forda Kuga.
Ładne, sportowe nadwozie udowadnia, że konwencja stylistyczna „kinetic design” może zostać z powodzeniem zastosowana w pojazdach typu crossover.

Stylowy Kuga to kolejna demonstracja nowego kierunku przyjętego przez Ford of Europe. Punktem wyjścia jest świeża i nowoczesna stylistyka; zastosowane rozwiązania techniczne spełniają obietnicę sugerowaną przez wygląd samochodu, zapewniając dynamikę jazdy, za którą są cenione pojazdy Ford, niezawodny poziom bezpieczeństwa, wysoką jakość materiałów i wykonania oraz konkurencyjne właściwości charakterystyczne dla pojazdów typu crossover. Również wysoko umieszczone siedzenia, opcja inteligentnego napędu na wszystkie koła i duże schowki sprawiają, że Ford Kuga jest bardzo atrakcyjną propozycją.

Stylistyka
Koncepcja stylistyczna „kinetic design” stała się uznanym i rozpoznawalnym znakiem Forda w Europie i jest wprowadzana we wszystkich nowych modelach firmy.
Martin Smith, dyrektor ds. projektów w Ford of Europe, kierował zespołem konstruktorów w czasie tworzenia Forda Kuga. Stefan Lamm zajmował się nadwoziem, Niko Vidakovic wnętrzem, a do Ruth Pauli należał wybór kolorów i materiałów. Głównym celem zespołu było przeniesienie esencji pojazdu koncepcyjnego iosis X do produkcyjnego Forda Kuga.
Pięciodrzwiowa struktura i podstawowa konstrukcja pozostają takie same, niezależnie od tego, czy zostanie zamontowany inteligentny napęd na wszystkie koła, czy napęd na przednią oś. Detale stylistyczne zależą od tego, czy klient wybierze wersję Trend, czy Titanium. Nabywcy Fordów Kuga będą mogli jeszcze lepiej dostosować samochód do swoich potrzeb, starannie dobierając elementy dostępne jako opcje w postaci specjalnych pakietów i korzystając z szerokiego wyboru specjalnie zaprojektowanych akcesoriów.
Ford Kuga prezentuje nowe oblicze, z odważnymi górnymi i dolnymi kratami wlotu powietrza do chłodnicy w kształcie trapezów i efektownymi, zachodzącymi na boki nadwozia reflektorami. Pod dolnym trapezem umieszczono wyraźną płytę ochronną, która jeszcze bardziej podkreśla wytrzymałość i możliwości terenowe samochodu. Okrągłe światła przeciwmgielne umieszczone z obydwu stron przodu pojazdu należą do wyposażenia standardowego w obydwu wersjach.
Profilowana, mocna pokrywa komory silnika zawiera charakterystyczne wypukłości, których celem jest także zwiększenie strukturalnej sztywności.
Duże, zachodzące na boki nadwozia reflektory są dostępne w dwóch wersjach: reflektory adaptacyjne (AFS) Ford lub reflektory biksenonowe, które wyróżniają się niebieskawym odcieniem odbłyśników.
Dwie oferowane wersje stanowią zupełnie odmienne opcje, spośród których klienci mogą dokonać wyboru. W wersji Trend oferowane są ekspresyjne pomarańczowe lub niebieskie detale. Bardzo nowoczesny, „techniczny” charakter wersji Titanium jest adekwatny do wysokiej klasy pojazdu, podobnie jak w przypadku serii Titanium innych nowych modeli Forda. W wersji Titanium jest oferowana ciemniejsza, kolorowa tapicerka wykonana w części lub całości ze skóry.

Wnętrze
Aby zoptymalizować wnętrze, specjaliści firmy Ford skonstruowali nowego Forda Kuga za pomocą systemu CAVE (wspomagane komputerowo projektowanie wirtualne). System CAVE korzysta z kilku komputerów i cyfrowych projektorów, które wspólnie kreują naturalnej wielkości wirtualne wnętrze samochodu. Rzeczywiste siedzenie jest mocowane do szkieletu pojazdu, dzięki czemu kierowca może ocenić widoczność z wszystkich stron i wygodę korzystania z elementów sterowania.
System ten okazał się bezcenny w badaniu reakcji klientów na nowy samochód i jako platforma wyrażenia opinii przez potencjalnych użytkowników Forda Kuga, w miarę jak nowy model nabierał kształtów. Umożliwił również zespołowi projektantów wprowadzanie szybkich i sprawnych zmian w wirtualnych odwzorowaniach ich projektów.
We wnętrzu nowy Ford Kuga zapewnia użytkownikom 1008 mm miejsca od siedziska do dachu i 1422 mm szerokości na wysokości ramion dla kierowcy i pasażera z przodu.
Opcjonalnie jest dostępny fotel kierowcy, który można łatwo ustawiać w sześciu kierunkach: można przesuwać fotel do przodu i do tyłu, wybierać ustawienie wysokości fotela oraz kąt pochylenia oparcia.
Kolejnym udogodnieniem we wnętrzu jest wprowadzenie gniazda 230 V, umieszczonego z tyłu konsoli środkowej, które umożliwia pasażerom z tyłu korzystanie z urządzeń elektrycznych o mocy do 150 W. Pod gniazdem znajduje się jeszcze jeden schowek na małe przedmioty.
Siedzenia w drugim rzędzie są dzielone w stosunku 60 : 40. Można je złożyć całkowicie płasko, aby zwiększyć dostępną przestrzeń ładunkową. Pod drugim rzędem siedzeń znajdują się wygodne schowki; kolejny schowek podzielony na praktyczne przegrody umieszczono pod podłogą bagażnika. Dolna krawędź otworu bagażnika na wysokości 758 mm ułatwia załadunek ciężkich przedmiotów do samochodu.
Pojemność ładunkowa Forda Kuga wynosi 1355 litrów po złożeniu tylnych siedzeń, natomiast pojemność samego bagażnika to 360 litrów. Dzięki standardowemu zestawowi do napraw opon zyskano dodatkowo 50 litrów pojemności we wnęce na koło zapasowe.
Z tyłu siedzeń drugiego rzędu znajdują się cztery odsłonięte zaczepy do mocowania przewożonych przedmiotów. Ułatwiają one bezpieczne zamocowanie luźnych elementów, co zmniejsza hałas powodowany przez przesuwający się bagaż podczas jazdy.
We wnękach w podwójnym dnie bagażnika można wygodnie schować na stałe roletę przestrzeni bagażowej. Rozwiązanie to jest dostępne we wszystkich wersjach z zestawem do napraw opon. Dostępna jest też funkcja umożliwiająca zwinięcie rolety przestrzeni bagażowej jednym dotknięciem.

Silnik
Ford Kuga jest wyposażony w dwulitrowy silnik Duratorq TDCi o mocy 136 KM i sześciobiegową przekładnię mechaniczną Durashift, zarówno w wersji z napędem na przednie, jak i na wszystkie koła. Moment obrotowy, osiągi i siła uciągu we wszystkich warunkach pracy silnika i przy wszystkich obciążeniach zostały idealnie dobrane tak, by Ford Kuga mógł być pełnoprawnym pojazdem typu crossover. Silnik zapewnia wysoki moment obrotowy: 320 Nm przy 2000 obr/min i 340 Nm w funkcji chwilowego zwiększenia momentu obrotowego.
Wtrysk bezpośredni common-rail zapewnia ciśnienie do 1650 barów. W silniku zastosowano wielokrotne wtryski wstępne oraz podwójne zasadnicze wtryski paliwa, co sprawia, że proces spalania jest bardziej płynny, a samo spalanie staje się bardziej ciągłe i całkowite. Technologia ta jednocześnie optymalizuje emisję zanieczyszczeń oraz akustyczne funkcjonowanie silnika.
Efektywny dwulitrowy silnik Duratorq TDCi rozpędza Forda Kuga od 0 do 100 km/godz. w jedyne 10,6 sekundy w przypadku napędu na przednie koła i 10,7 sekundy w wersjach z inteligentnym napędem na wszystkie koła. Prędkość maksymalna wynosi 182 km/godz. dla pojazdu z napędem na przednie koła i 180 km/godz. dla wersji z inteligentnym napędem na wszystkie koła.
Kuga potrzebuje silnika, który niezawodnie działa najeżdżając na nierówności drogi o kącie 21/25 stopni z przodu/z tyłu i brodząc na głębokości do 450 mm, ze specjalną ochroną zabezpieczającą przed błotem i innymi zanieczyszczeniami.

Innowacje
- Umieszczony wygodnie pośrodku tablicy rozdzielczej przycisk „Ford Power” zapewnia najkrótszy w swojej klasie czas aktywacji, wynoszący poniżej 500 milisekund. Zamiast konwencjonalnego kluczyka zapłonu kierowca dostaje kluczyk elektroniczny, który musi tylko zostać wykryty przez system, gdy znajduje się na przykład w kieszeni kierowcy, aby doszło do szybkiego i wygodnego uruchomienia silnika. Ford Kuga nawiązuje bezprzewodową komunikację z mikroczipem w kluczyku w celu włączenia układu zapłonowego.
Aby uruchomić silnik, kierowca naciska pedał sprzęgła, następnie wciska przycisk rozruchu silnika. Kolejne wciśnięcie przycisku powoduje wyłączenie silnika i zapłonu, z zabezpieczeniem uniemożliwiającym zastosowanie podczas jazdy. System audio-wideo i takie układy pojazdu jak na przykład wycieraczki można włączyć bez uruchamiania silnika, naciskając jedynie ten przycisk (bez wciśnięcia pedału sprzęgła).
- Ford Kuga jest standardowo wyposażony w system tankowania Easyfuel bez korka wlewu paliwa. Prosty i łatwy w obsłudze system Easyfuel został wprowadzony po raz pierwszy w Fordzie Mondeo nowej generacji. Jego zadaniem jest zapobieganie nalaniu do pojazdu niewłaściwego paliwa i związanym z tym uszkodzeniom, niedogodnościom i kosztom.
Nowy system ma dwie zalety. Po pierwsze, jest pozbawiony tradycyjnego korka wlewu, który trzeba by odkręcać przed zatankowaniem pojazdu, co oznacza, że kierowcy muszą dotykać mniejszej liczby elementów, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko pobrudzenia rąk paliwem.
- Nowa, zamontowana w drzwiach tyłu nadwozia kamera zapewnia wyraźny, wypukły widok obszaru z tyłu samochodu wyświetlając go automatycznie ma siedmiocalowym kolorowym wyświetlaczu po wybraniu wstecznego biegu.
Widok z kamery jest wystarczająco szerokokątny i niski, by ułatwić kierowcy omijanie małych przeszkód i znacznie zmniejszyć prawdopodobieństwo najechania na nie.
Dodatkowa grafika na siedmiocalowym kolorowym wyświetlaczu przedstawia obszar dwóch metrów za Fordem Kuga i pomaga kierowcy pokazując, gdzie znajdzie się samochód, jeśli zostanie zachowany aktualny kąt skrętu. Linie grafiki zmieniają kolor w miarę zmniejszania się odległości do przeszkody.
- Miniklapa, czyli górna część dzielonych poziomo drzwi tyłu nadwozia to nowy element wyposażenia w segmencie kompaktowych pojazdów typu crossover. Zapewnia wygodny dostęp do głównej przestrzeni bagażowej, aby włożyć lub wyjąć stosunkowo małe przedmioty bez otwierania całych drzwi.
Dzielone drzwi tyłu nadwozia przydają się także w miejscach, gdzie nie można otworzyć całych drzwi ze względu na brak miejsca nad pojazdem.
- Nowy Ford Kuga idzie w ślady najnowszego Forda Focus, oferując opcjonalny tuner DAB (Digital Audio Broadcasting) z wysokiej jakości systemami audio SONY CD i 6CD. Zapewnia on zwiększoną siłę sygnału i pierwszorzędną jakość dźwięku dla zapalonych radiosłuchaczy. System DAB odbiera audycje nadawane cyfrowo, co umożliwia odbiór radiowy o jakości płyty CD. Został on już z powodzeniem wprowadzony w wielu krajach europejskich i już na tym wczesnym etapie cieszy się dużą popularnością, co oznacza, że w przyszłości więcej obszarów w Europie może korzystać z zalet systemu DAB. Planuje się, że do 2015 r. wszyscy nadawcy będą korzystać z tego wysokiej jakości formatu.
- W pojazdach z systemami SONY i nawigacją satelitarną może być też stosowany nowy moduł komunikacyjny. Jest on ukryty w konsoli środkowej i zawiera złącze USB, dodatkowe gniazdko oraz przyłącza dla odtwarzacza iPod. Do systemu audio Forda Kuga można podłączyć wszelkie przenośne urządzenia audio przez zwykłe gniazdko 3,5 mm lub złącze USB stanowiące część modułu komunikacyjnego. Złącze AUX jest szczególnie ważne dla użytkowników odtwarzaczy iPod firmy Apple najnowszej generacji, ponieważ zapewnia pełną kontrolę nad funkcjami tego urządzenia za pomocą głównego systemu audio.
- W Kuga jest dostępny system wykrywania spadku ciśnienia w oponach (DDS). Można go stosować dla wszystkich kół i opon. Lampka ostrzegawcza w zestawie wskaźników ostrzega o zmianach średnicy opon i możliwym spadku ciśnienia w oponach podczas jazdy ze względu na uszkodzenie opony. Jeśli dojdzie do spadku ciśnienia w chociaż jednej oponie, moduł układu ABS-ESP wykryje inny promień dynamiczny danego koła i ostrzeże kierowcę za pomocą wskaźnika w tablicy rozdzielczej. Dzięki temu kierowca może szybko zareagować i zapobiec nieprzewidywalnemu zachowaniu pojazdu lub dalszym uszkodzeniom opon.
- Wersję z inteligentnym napędem na wszystkie koła wyposażono w nowy układ napędu na tylne koła włączany w zależności od zapotrzebowania. Elektronicznie sterowany inteligentny napęd na wszystkie koła przenosi tyle momentu obrotowego na tylne koła, ile potrzeba dla zapewnienia jak najlepszej przyczepności we wszystkich warunkach podczas skręcania i przyspieszania, równocześnie unikając ujemnego wpływu na poziom zużycia paliwa. Układ inteligentnego napędu na wszystkie koła stale zapewnia doprowadzanie odpowiedniego poziomu momentu obrotowego do osi tylnej, zależnie od stylu jazdy kierowcy oraz warunków drogowych. W zależności od przyspieszenia, kąta skrętu kierownicy i prędkości pojazdu, jak również wielu innych parametrów, moment obrotowy doprowadzany do kół tylnych może się wahać od 10 procent podczas jazdy ze stałą prędkością po szosie do 50 procent przy bardziej dynamicznym stylu jazdy.


materiały: Ford Polska





Ostatnie artykuły