Filmy
  • Artykuły
  • Nowe coupé - Volkswagen Passat CC

Nowe coupé - Volkswagen Passat CC

Ponad 15 mln wyprodukowanych egzemplarzy Passata i Passata Varianta plasują ten model wśród najlepiej sprzedających się pojazdów w historii motoryzacji. Teraz Volkswagen rozszerza spektrum tej serii o Passata CC.

Jego niepowtarzalna karoseria, wnętrze ze sportowymi fotelami także w drugim rzędzie, doskonałe systemy napędowe oraz nowoczesne rozwiązania technologiczne, rodem z klasy wyższej, tworzą samochód dotychczas niespotykany w segmencie Passata. Passat CC jest jednocześnie elegancką limuzyną i dynamicznym coupé. Koncepcja i stylistyka tego Volkswagena wytyczają nowe standardy z dala od głównych trendów w motoryzacji.

Na zewnątrz
Przód Passata CC posiada kolejną cechę charakterystyczną dla wizerunku Volkswagena. Grill chłodnicy, reflektory i pokrywa silnika łączą w sobie świat limuzyn ze światem coupé. Osłona chłodnicy z dwoma poprzeczkami i logo VW umieszczonym centralnie między trapezowymi reflektorami dominuje bardziej, niż w jakimkolwiek innym Volkswagenie. Posiada ona obramowanie w kolorze nadwozia, w kształcie w formie litery V, która nawiązuje optycznie do pokrywy silnika z mocno wyprofilowaną środkową częścią, tzw. „Powerdome”. W dolnej części znajdują się charakterystyczne trzy duże wloty powietrza zakończone sportowym spojlerem, optymalizującym docisk Passata CC przy większych prędkościach. Wartością, która świadczy o dobrej aerodynamice Passata CC jest współczynnik oporu powietrza cw, wynoszący 0,29.
Tylną część Passata CC również cechuje niepowtarzalna stylistyka. Duże podwójne światła sprawiają, że auto wygląda wyjątkowo. Harmonijnie wtopiony w pokrywę bagażnika spojler łagodzi zawirowania powietrza i zwiększa siłę docisku. Duża tylna szyba, stanowiąca przedłużenie linii dachu sięga daleko w krótką, lecz otwierającą się szeroko pokrywę bagażnika. Część pokrywy przylegającą bezpośrednio do szyby stanowi ciemny element przypominający z wyglądu szkło. Ten mały zabieg stylistyczny sprawia, że szyba wydaje się większa a pokrywa bagażnika jeszcze mniejsza, niż jest w rzeczywistości. W dolnej części zderzaka rzucają się w oczy dwie chromowane listwy oraz zagłębienia stanowiące przedłużenie przetłoczeń progów.
Czterodrzwiowe coupé ma 4796 mm długości i jest o 31 mm dłuższe, niż klasyczny Passat. Szerokością 1856 mm (plus 36 mm) Passat CC plasuje się już w wyższej klasie średniej. Analogicznie do szerokości, zmienił się także rozstaw kół. Z przodu wynosi on 1553 mm (plus 11 mm), z tyłu 1557 mm (plus 16 mm). Natomiast wysokość nowego Volkswagena - tylko 1422 mm (minus 50 mm) - zbliżona jest do wysokości samochodów sportowych.

Obszerne wnętrze
Nowe coupé Volkswagena jest typowym czteroosobowym samochodem. Taki układ foteli jest odwzrorowaniem filozofii coupé, przyświecającej całemu Passatowi CC. Zarówno z przodu, jak i z tyłu zamontowano niezwykle ergonomiczne, sportowe fotele. W tym czterodrzwiowym coupé Volkswagen doprowadził komfort podróżowania i obsługi do doskonałości. Passat CC jest pierwszym Volkswagenem, w którym zastosowano nowy układ sterowania klimatyzacją, niezwykle logiczny i przejrzysty. Kierowca i pasażer ustawiają temperaturę praktycznymi pokrętłami a wybrana wartość pokazywana jest na danym pokrętle. Funkcje klimatyzacji prezentowane są również na ekranie systemu audio.

Lane Assist” i adaptacyjne zawieszenie DCC
Równie innowacyjne, jak układy napędowe, są systemy wspierające kierowcę Passata CC. Po raz pierwszy w Volkswagenie został zastosowany system ostrzegający przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu „Lane Assist” oraz nowe „adaptacyjne zawieszenie DCC”. Kolejna nowoczesna technologia to system parkowania „Park Assist” oraz „automatyczna regulacja odległości ACC” z układem skracającym drogę hamowania „Front Assist”.

Panoramiczny podnoszony dach i drzwi bez ram
Całkowitą nowością jest także od nowa zaprojektowany, elektrycznie otwierany panoramiczny dach. Jego przeźroczysta pokrywa ma 750 mm długości, 1.120 mm szerokości i zajmuje cały przód, aż do słupków B. Elektryczny „panoramiczny podnoszony dach” można unieść w górę o 40 mm.
Wśród nowoczesnych rozwiązań są rzeczy, które podczas eksploatacji szybko ujawniają swoje zalety. Jednym z nich jest wyjątkowa prowadnica bocznych szyb w pozbawionych ram drzwiach, zupełnie nie stawiająca oporu wiatrowi. Inną nowością w Passacie CC jest aktywna klimatyzacja foteli, wykazująca swoją wysoką skuteczność szczególnie podczas długich podróży i zastrzeżona dotychczas tylko dla komfortowej limuzyny - Phaetona.

Silniki benzynowe i wysokoprężne
W momencie wejścia na rynek europejski Passat CC będzie oferowany z dwoma silnikami benzynowymi z bezpośrednim wtryskiem (TSI i V6) oraz z jednym silnikiem wysokoprężnym z turbodoładowaniem (TDI). Silniki benzynowe mają moc 118 kW /160 KM i 220 kW / 300 KM, turbodiesel natomiast 103 kW / 140 KM i już teraz spełnia wymagania normy Euro 5, która zacznie obowiązywać od jesieni 2009 r. Passat CC TDI z tym silnikiem spala tylko 5,8 l oleju napędowego i rozwija prędkość 213 km/h. Passat CC TSI, zużywający 7,6 l benzyny i osiągający prędkość maksymalną 222 km/h, należy do najoszczędniejszych samochodów z silnikiem benzynowym w swojej klasie. Prędkość Passata CC V6 4Motion została ograniczona elektronicznie do 250 km/h; jego średnie spalanie wynosi tylko 10,1 l. Najmocniejszy model V6 będzie wyposażony seryjnie w nową generację stałego napędu na wszystkie koła 4Motion, adaptacyjne zawieszenie, będące również nowością, a także w wyjątkowo efektywną dwusprzęgłową przekładnię DSG.

Opony naprawią się same
Kolejnym przykładem „perfekcji w każdym detal”u jest zastosowany po raz pierwszy w Volkswagenie, seryjny w Passacie CC, system „Mobility Tire” firmy Continental. Wykorzystując rozwiązanie zwane ContiSeal niemiecki producent opon opracował system, który pozwala na kontynuację podróży mimo gwoździa lub śruby w oponie. Specjalna warstwa ochronna wewnątrz bieżnika natychmiast uszczelnia dziurę powstałą po wbiciu się w oponę ciała obcego. Uszczelnienie to działa prawie we wszystkich przypadkach uszkodzenia opon przez przedmioty o średnicy do pięciu milimetrów. Takie właśnie średnice ma około 85 procent ostrych przedmiotów uszkadzających opony.

Głównymi rynkami dla Passata CC są Ameryka Północna, Europa Zachodnia i Japonia. Produkowany w niemieckich zakładach w Emden Volkswagen jest oferowany w Polsce od 1 lipca. Od czwartego kwartału Passat CC będzie wprowadzony także na rynek USA, Kanady i Japonii.
W Polsce Passat CC jest dostępny od 1 lipca 2008 r.

materiały: Volkswagen

Ostatnie artykuły