Filmy
  • Artykuły
  • Mercedesy zbudują nasze stadiony

Mercedesy zbudują nasze stadiony



Paleta ciężarowych pojazdów Mercedes-Benz obejmuje trzy typoszeregi: Atego (mały samochód dystrybucyjny poruszający się dookoła placu budowy), Axor – średni samochód ciężarowy powyżej 16 t DMC (w budownictwie wykorzystywany jest głownie Axor C, który jest wyposażony w silnik o dużej pojemności – 12 l) oraz Actros – największa ciężarówka przeznaczona do wykonywania najcięższych prac. Każdy z tych samochodów ma swoje wyjątkowe cechy odróżniające go do pozostałych. Podział na trzy grupy determinują warunki eksploatacji oraz ładowność poszczególnych modeli.


Heiko Schulze, dyrektor sprzedaży i marketingu samochodów użytkowych Mercedes-Benz Polska:
- W segmencie pojazdów budowlanych w Polsce nasza firma odnosi spore sukcesy. W ub. roku sprzedaliśmy 2630 szt. podwozi, co dało nam 27,5 proc. udział w rynku polskim. Specyfika tego rynku sprawia, że największym zainteresowaniem klientów cieszyły się pojazdy z napędem 8x4 i 6x4 oraz 8x8 i 8x6.

Atego - najzwinniejszy
Najmniejsza ciężarówka koncernu Daimler to pojazd o DMC 7,5–16 t. Szeroki zakres dopuszczalnej masy całkowitej wynika z bardzo różnych zastosowań, do jakich Atego może być wykorzystywane. Wywrotka trójstronna, wywrotka z napędem na wszystkie koła, wywrotka z zabudową bramową lub wywrotka z żurawiem – oto najbardziej typowe zastosowania budowlanych Atego. Wszechstronne zastosowania są największą zaletą tego modelu, dlatego producent oferuje do wyboru 3 rozmiary kabin: standardową pojedynczą kabinę, kabinę typu „S” z tylną ścianą przesuniętą o 180 mm oraz kabiną podwójną tzw. brygadową.



Do napędu najlżejszych ciężarówek Mercedes-Benz wykorzystuje się cztero- (OM 904 LA) i sześciocylindrowe (OM 924 LA) silniki rzędowe w przedziale mocy od 95 kW (130 KM) do 210 kW (286 KM). Pojemność tych jednostek wynosi odpowiednio: 4,3 i 4,8 l. Atego może współpracować z manualnymi sześcio- lub dziewięciostopniowymi skrzyniami biegów firmy Mercerdes-Benz lub ZF. W nowej dziewięciostopniowej skrzyni G131 biegi przełącza się ręcznie z pomocą hydrauliczno-penumatycznego systemu wspomagającego. Układ ten jest wygodniejszy dla kierowcy i wymaga znacznie mniejszej siły przy zmianie biegów. Warto zaznaczyć, że Atego z silnikiem 240 KM jest dostępny również z automatycznym systemem zmiany biegów Telligent.

Axor – najbardziej uniwersalny
Średni jeśli chodzi o masę własną, doskonale wypełnia lukę pomiędzy Atego i Actrosem. Najbardziej nadaje się tam, gdzie potrzebna jest duża ładowność (betonomieszarki) przy stosunkowo niskiej masie własnej pojazdu. W skład tego typoszeregu wchodzą dwu- i trzyosiowe ciągniki siodłowe z napędem 4x2 i 6x2 oraz dwu- trzy- lub czteroosiowe podwozia o dopuszczalnej masie całkowitej do 32 t. Axory są wykorzystywane głównie do obsługi placów budowy (dowozu materiałów budowlanych), gdyż ich konstrukcja pozwala na komfortowe pokonywanie dłuższych tras przy maksymalnej dopuszczalnej na drogach publicznych ładowności. Jako np. wywrotka Axor może przewozić ładunki o 300, a jako betonomieszarka 200 kg większe niż porównywalny model Actrosa.



Aby zwiększyć ładowność (obniżyć masę własną pojazdu), Axor o mocy 265 kW (360 KM) jest wyposażony m.in. w lżejsze resory paraboliczne na osi przedniej, zderzaki z tworzywa sztucznego oraz na wszystkich kołach ma zamontowane hamulce tarczowe.
Do napędu Axorów wykorzystuje się sześciocylindrowe silniki OM 906 LA o pojemności 6,4 l i mocach: 240 kW (238 KM), 188 kW (256 KM) oraz 210 kW (286 KM) lub silnik OM 926 LA o pojemności 7,2 l i mocy 240 kW (326 KM). Największa rzędowa sześciocylindrowa jednostka napędowa OM 457 LA jest regulowana na moce: 265 kW (360 KM), 295 kW (401 KM) lub 315 kW (428 KM). Silniki Axorów współpracują z sześcio-, dziewięcio- lub szesnastobiegową manualną skrzynią przekładniową. Podobnie jak w Atego, skrzynia G 131 jest wyposażona w hydrauliczno-pneumatyczny układ zmiany biegów powodujący łatwiejsze ich przełączanie. Do cięższych zastosowań stosuje się dodatkowo skrzynię rozdzielczo-redukcyjną. Przekształca ona skrzynię dziewięciostopniową w szesnastostopniową. W pojazdach wyposażonych w silniki OM 906 LA lub OM 926 LA można zastosować skrzynię przekładniową G211-16, która jest dostępna z półautomatycznym systemem przełączania biegów Telligent. Ciężarówki z silnikiem OM 457 LA układ Telligent mają wbudowany w standardzie.
Tegoroczną nowością, która może także znaleźć się na wyposażeniu Axora jest zautomatyzowana skrzynia biegów PowerShift drugiej generacji. Skrzynia zbliżona do tej stosowanej w Actrosach jest 12 stopniową przekładnią dostosowującą w optymalny sposób moc silnika do warunków drogowych. Zautomatyzowana skrzynia montowana w Ciężarówkach Mercedes-Benz jest lekka, gdyż jej podstawowa trzybiegowa przekładnia nie ma synchronizatorów. W zautomatyzowanej skrzyni PowerShift poza możliwością automatycznej, półautomatycznej lub ręcznej zmiany biegów istnieją dodatkowe tryby robocze ułatwiające pracę: tryb manewrowania, tryb wahadłowy oraz cztery biegi wsteczne.



Actros – największy i najsilniejszy
Ze względu na swoją wielkość i solidność konstrukcji Mercedes Actros jest przeznaczony do wykonywania najcięższych zadań transportowych. Model ten występuje w bardzo szerokiej ofercie począwszy od 18-tonowej (DMC) dwuosiowej ciężarówki po 250-tonowy pojazd SLT wykorzystywany do zadań specjalnych. Należące do kategorii samochodów budowlanych wywrotki są wykorzystywane głównie do jazdy w terenie. W segmencie 18–41 t DMC występują podwozia w konfiguracji napędów 4x2, 6x2 i 6x4 oraz 8x4 i 8x8/4. W ofercie znajdują się także ciągniki siodłowe 4x2 i 6x2/4.



Wszystkie Actrosy są napędzane silnikami w układzie widlastym, które w zależności od oferowanej mocy mogą być sześcio- lub ośmiocylindrowe. Jednostki napędowe Mercedes-Benz Actros są regulowane na osiem kategorii mocy od 235 kW (320 KM) do 440 kW (598 KM). Silniki współpracują z 16-biegowymi skrzyniami Telligent, które świetnie sprawdzają się podczas pokonywania wzniesień i przy prędkościach manewrowych. W Actrosach system Telligent znajduje się w standardzie. W modelach z napędem na wszystkie koła efekt małej prędkości manewrowej osiąga się za pomocą reduktora. Jeżeli w pojeździe są włączone blokady mechanizmu różnicowego, wówczas automatycznie uruchamia się „program budowlany” przyśpieszający zmianę poszczególnych biegów i ułatwiający wyjazd ciężarówki np. z grząskiego terenu.



Actros to również wygodna duża kabina, która zapewnia kierowcy komfort pracy. Producent do zastosowań budowlanych oferuje trzy wielkości: kabina dzienna „S” – zapewnia możliwość zamocowania zabudowy o największej długości; kabina średnia „M” – oferuje nieco więcej miejsca w środku i miejsce na zamontowanie leżanki, jeżeli istnieje potrzeba przewiezienia dodatkowej osoby, kabinę „M” można wyposażyć w środkowy fotel; dla pojazdów dwu-, trzy- i czteroosiowych dostępna jest kabina typu „L”, która ma w standardzie dolną leżankę ze sprężynowym materacem o szerokości 70 cm. oraz opcjonalnie górne łóżko o szerokości 80 cm. Należy dodać, że w kabinie „L” znajdują się dwa schowki o poj. 180 l, do których kierowca ma dostęp zarówno od wewnątrz jak i z zewnątrz.


Tomasz Ciesielski, product manager samochodów użytkowych Mercedes-Benz Polska:
- Dynamika, trwałość, niezawodność niższa masa własna – to główne cechy zautomatyzowanej skrzyni biegów PowerShift. Wraz z wprowadzeniem na rynek nowego Actrosa rozpoczęliśmy produkcję skrzyni PowerShift drugiej generacji, która w nieco innej konfiguracji będzie dostępna także w Axorach.

Finansowanie poprzez własne produkty
Mercedes-Benz Polska poprzez swoje spółki partnerskie jest dostawcą na rynek polski nie tylko samochodów ciężarowych, ale także kompleksowych rozwiązań finansowych i ubezpieczeniowych. W ofercie Mercedes-Benz Leasing i Mercedes-Benz Bank znajdują się również produkty finansujące pojazdy budowlane. Dostępne dla tej branży narzędzia finansowania to: leasing oraz kredyt. Wiele produktów zostało stworzonych wyłącznie z myślą o transporcie. EU-leasing to oferta skierowana do przedsiębiorców rozpoczynających działalność gospodarczą. Obejmuje ona finansowanie zakupu samochodów dostawczych oraz Atego. Z kolei Leasing 30+ pozwala na uzyskanie w krótkim terminie decyzji o udzieleniu leasingu (tzw. leasing uproszczony) w przeciągu 30 minut. Konstruując umowę leasingową można wybrać wariant równych czynszów w ciągu całego okresu leasingu lub możliwość ustalenia harmonogramu niestandardowego polegającego na uwzględnieniu sezonowości przychodów.
Istotną część umów finansowania zakupu pojazdów stanowią kredyty. W 2007 r. Mercedes-Benz Polska odnotował wzrost udziału umów kredytowych prawie o 30 proc. Głównym produktem finansowym w tym segmencie usług były kredyty złotówkowe oraz kredyty denominowane w euro. W zależności od potrzeb klienta, do wybory są dwie możliwości spłaty: w równych lub malejących ratach miesięcznych. Dodatkowe obniżenie raty miesięcznej można uzyskać wybierając opcję kredytu z równymi ratami i ostatnią ratą balonową.



(MB)



Ostatnie artykuły