Filmy
  • Artykuły
  • Nowe komponenty w budowlanych DAF-ach CF

Nowe komponenty w budowlanych DAF-ach CF



W 2007 roku firma DAF Trucks N.V. wyprodukowała rekordową ilość pojazdów ciężarowych. Na drogach pojawiło się prawie 61 tys. nowych modeli XF, CF i LF. Aby sprostać zamówieniom klientów, w ubiegłym roku holenderski producent, aż trzykrotnie podnosił zdolność produkcyjną swoich zakładów. Obecnie zakłady w Eindhoven wytwarzają dziennie 210 szt. samochodów. Plany zakładają, że na przełomie sierpnia i września 2008 z taśm montażowych ma zjeżdżać aż 225 szt. pojazdów ciężarowych.

Choć samochody budowlane stanowią tylko część ogólnej produkcji DAF Trucks to jest to bardzo ważny segment w branży ciężarówek. W zeszłym roku, tylko w Polsce, sprzedano 135 szt. budowlanych trzy- i czteroosiowych DAF-ów.
DAF Trucks stale pracuje nad nowymi konstrukcjami, które mają na celu jeszcze bardziej polepszyć sprawność samochodów w ciężkim terenie. Zaprezentowane niedawno przez holenderskiego producenta pojazdy serii CF zostały ulepszone i lepiej dostosowane do potrzeb transportu budowlanego. Mają zapewnić większy komfort pracy kierowcy, są wytrzymalsze i lepiej sprawdzają się w terenie.

Układ jezdny w CF
Seria CF obejmuje samochody w konfiguracjach napędowych: 4x2, 6x2, 8x2 oraz 6x4 i 8x4. W transporcie budowlanym przeciążanie pojazdów jest codziennością. Rama pojazdu została zaprojektowana więc tak, aby wytrzymać maksymalne obciążenie techniczne 44 t (dla podwozi 4-osiowych).



Model CF FAD 8x4 ma dwie kierowane osie przednie o nacisku 7,5 lub 9 ton każda. W połączeniu z 26-tonową podwójną osią napędową technicznie dopuszczalna masa całkowita pojazdu może wynieść do 34 t. Nowością w ofercie DAF-a jest też zastosowanie nowej pojedynczej osi tylnej HR 1356. Jest to oś o nośności 13 t wyposażona w zwolnice znajdujące się w piastach kół. Nowa oś została opracowana we współpracy z firmą Arvin Meritor. Prześwit pod osią przednią wynosi obecnie - 42 cm, pod osią tylną 34 cm, 52 cm pod zbiornikiem paliwa i 35 cm pod tłumikiem. Kąt natarcia DAF-a CF 75 i 85 niezależnie od konfiguracji napędu (6x4 lub 8x4) wynosi 30 stopni.
Podwójna oś napędowa firmy DAF jest ceniona za swoją wytrzymałość na przeciążenia i trwałość. Wadą zaś tej osi był duży hałas podczas jazdy po placu budowy. Przyczyną tych irytujących dźwięków było tarcie pomiędzy resorami i nakładkami osi. 8-drążkowe zawieszenie pozwala na pełną swobodę ruchów osi podwójnej i zapewnia maksymalną przyczepność, jednak duże skoki zawieszenia (270 mm) są przyczyną hałasu. Problem ten wyeliminowano stosując podkładki gumowe (silentbloki) eliminujące przykre dźwięki i zwiększające komfort jazdy. Oś tylna jest wyposażona w hamulce bębnowe z układem EBS (Electronic Brake System). Zaletą tego systemu jest zrównoważenie siły hamowania pomiędzy samochodem a przyczepą (naczepą) oraz integracja hamulców zasadniczych z hamulcami dodatkowymi. Aby zwiększyć skuteczność hamowania, w pojazdach DAF 6x4 i 8x4 wprowadzono również układ hamulcowy EBS. Ponadto, w CF w standardzie, jest oferowany system wspomagania hamowania (Brake Assist) i układ antypoślizgowy SMR.



W celu poprawy stateczności pojazdu zastosowano trzy rozwiązania: większy rozstaw osi przednich – powoduje przesunięcie środka ciężkości do tyłu w kierunku przestrzeni ładunkowej; układ kompensacji obciążenia osi – zmniejsza różnicę obciążeń pomiędzy osiami składowymi podwójnej osi przedniej, a więc umożliwia pełne wykorzystanie nośności obydwu tych osi; umieszczenie tłumika pomiędzy osiami przednimi – pozwala instalować zabudowę bliżej tylnej ściany kabiny, powoduje to przesunięcie środka ciężkości bliżej przodu.
W zależności od potrzeb użytkownika źródłem napędu modeli CF może być silnik PACCAR PR o pojemności skokowej 9.2 l i mocy od 183 kW (250 KM) do 265 kW (360 KM) – model CF 75 lub silnik MX o pojemności 12,9 l o mocy od 265 kW (360 KM) do 375 kW (510 KM) – model CF 85. Obydwie te jednostki są dostępne zarówno w wersji spełniającej normę emisji spalin Euro 4, jak i Euro 5. W mniejszych 9-litrowych jednostkach napędowych maksymalny moment obrotowy wynosi 1050–1450 Nm. Maksymalny moment obrotowy w silnikach 13-litrowych wynosi 1775–2500 Nm. Dzięki temu, że silnik MX osiąga wysoki moment obrotowy przy niskich prędkościach obrotowych, jest oszczędny nawet w najtrudniejszych warunkach.

Zabudowy specjalistyczne
Istotną informacją dla klienta jest fakt, że firma DAF Trucks Polska posiada własne homologacje na wszystkie typy zabudów specjalistycznych. Oznacza to skrócony okres oczekiwania na gotowy pojazd, bez konieczności przeprowadzania specjalistycznych badań dopuszczających samochód do ruchu.
W ofercie producenta dostępna jest także bogata gama przystawek odbioru mocy, w tym przystawka napędzana od silnika przeznaczona do pracy ciągłej (np. do napędu betonomieszarek). Przystawkę napędzaną od silnika można używać podczas pracy silnika na biegu jałowym. Ponieważ bęben betonomieszarki obraca się przez cały czas, wybrano przystawkę odbioru mocy napędzaną od silnika, bez układu sterowania. Jeżeli beton nie jest transportowany, układ hydrauliczny (pompa) może być przestawiona na przelew, dzięki czemu nie występują straty mocy ani nie ma potrzeby stosowania przystawki sterowanej.
Ponieważ napęd przystawki jest wyprowadzony na tył silnika MX, nowa przystawka odbioru mocy napędzana od silnika jest lżejsza. Przystawka odbioru mocy napędzana od silnika włączana jest za pośrednictwem sprzęgła, dzięki czemu ma większą trwałość.



Elementy kabiny
Konstruktorzy CF-a przystosowali również inne części pojazdu tak, aby nie były narażone na uszkodzenia podczas pracy w ciężkim terenie. Niska awaryjność podzespołów samochodu jest możliwa dzięki wysoko umieszczonym elementom podwozia, ruchomemu dolnemu stopniowi wejściowemu, zastosowaniu stalowego zderzaka oraz poliwęglanowych kloszy reflektorów. Kolejną nowością jest rozkładany stopień pod zderzakiem umożliwiający oczyszczenie przedniej szyby. Również w tym celu w górnej kracie wlotu powietrza zainstalowano dodatkowy uchwyt. Wewnątrz kabiny przekonstruowano poręcz obok fotela kierowcy, dzięki czemu powiększono przestrzeń wokół zaworu sterowania przystawką odbioru mocy.
Na uwagę zasługuje fakt, że niskie usytuowanie kabiny umożliwia łatwe wsiadanie i wysiadanie (zastosowano tylko trzy stopnie wejściowe). Dodatkowo w tylnym lewym narożniku kabiny zamontowano szeroki stopień boczny (dla dwóch stóp) w celu łatwej kontroli ładunku.
Do pojazdów eksploatowanych w dużym zapyleniu, wyposażonych w kabiny dzienne i sypialne, można zamówić filtr cyklonowy. Na przykład, w kabinie Space Cab filtr ten stanowi wyposażenie standardowe. Nowy układ filtracyjny pobiera świeże powietrze z boku pojazdu. Dzięki temu zasysane powietrze jest zimniejsze niż przy dotychczasowym rozwiązaniu, w którym powietrze zasysane było częściowo z boku pojazdu, a częściowo z przestrzeni za kabiną.
Warto zaznaczyć, że ofercie DAF Trucks, występują wyłącznie pojazdy tylnonapędowe. Propozycja holenderskiego producenta ma uzasadnienie w przypadku, gdy szukamy samochodu o możliwe niskiej masie własnej i dużej ładowności. Brak przedniego napędu nie będzie więc wadą wszędzie tam, gdzie dojazd na place budów jest utwardzony, a to w większości krajów staje się już standardem.

(MB)

Ostatnie artykuły