Filmy
  • Artykuły
  • Actros trzeciej generacji wkracza na scenę

Actros trzeciej generacji wkracza na scenę

W lipcu 2008 r. firma Daimler AG rozpoczyna seryjną produkcję kolejnej wersji Mercedesa Actrosa. Według zapewnień konstruktorów ze Stuttgartu nowa ciężarówka jest wyznacznikiem wyższego standardu w transporcie drogowym. Zmiany dotyczące Actrosa III z pewnością szybko dostrzegą właściciele firm transportowych i kierowcy. Nowy Actros gwarantuje przede wszystkim jeszcze lepszy komfort pracy i wypoczynku oraz niższe koszty eksploatacji.

Design
W odróżnieniu od poprzednika, dłuższe boki osłony chłodnicy są teraz wygięte i biegną harmonijnie, po lekkim łuku, ku osłonie przeciwsłonecznej. Zmniejszono liczbę listew ozdobnej kraty zamontowanej przed chłodnicą, nadając im jednocześnie bardziej wyrazistą formę. Ich dynamiczny kształt tworzą zagięte ku górze końce, przypominające skrzydła. Wrażenie mocy i dynamiki wzmacnia ponadto nowa, trójdzielna osłona przeciwsłoneczna. Jej chromowana część środkowa akcentuje jakość i lekkość. U dołu przedniej części kabiny znajduje się nowa osłona z trzema otworami i przeciwbieżną linią styczną, który niczym delikatny spojler dodaje mocy i wzmacnia przyczepność do podłoża.

Wnętrze
Po raz pierwszy w ciężarówce zastosowano regulację poziomu, utrzymującą górne, komfortowe łóżko w pozycji poziomej, co zwiększa możliwość dobrego wypoczynku nawet na drogach o dużym pochyleniu. Dolne łóżko wspiera się teraz na elastycznym i wygodnym stelażu. Ulepszony, sterowany czujnikami temperatury, dodatkowy system klimatyzacji zapewnia utrzymywanie stałej temperatury i zdrowszego klimatu we wnętrzu pojazdu. Udoskonalony, zoptymalizowany układ kierowniczy w ciągnikach siodłowych z zawieszeniem pneumatycznym jest jeszcze bardziej precyzyjny i zapewnia większą stabilność toru jazdy oraz niewrażliwość na koleiny.
Przestrzeń wypoczynkowa Actrosa ma obecnie jeszcze praktyczniejsze wyposażenie, w skład którego wchodzi duże, wysuwane lustro do golenia z regulacją nachylenia, łatwo rozkładany stolik oraz dwa wieszaki na ręczniki lub ubrania. Nowy Actros dostępny jest z dwoma pakietami komfortowymi (Comfort Pack) - Pakietem Komfortowym Basic i Pakietem Komfortowym Top.

Układ napędowy
Jedno z udoskonaleń to zmodernizowana skrzynia biegów Mercedes PowerShift 2, która będzie montowana standardowo we wszystkich pojazdach drogowych Mercedes-Benz Actros. Tym samym Mercedes-Benz jest pierwszym producentem samochodów użytkowych standardowo oferującym w pełni zautomatyzowaną skrzynię biegów w ciężkich samochodach ciężarowych. Mercedes PowerShift stanowi połączenie mechanicznej skrzyni biegów z elektronicznym układem sterującym, który oprócz zautomatyzowanego przełączania biegów i uruchamiania sprzęgła zawiera też wiele innych funkcji obsługowych.
Napędem nowego Actrosa są popularne i ekonomiczne silniki z technologią BlueTec, którym klienci zaufali już ponad 100 000 razy. To silniki V6 w sześciu klasach mocy – od 235 kW (320 KM) do 350 kW (476 KM) – oraz silniki V8 w trzech klasach mocy – od 375 kW (510 KM) do 440 kW (598 KM).

Bezpieczeństwo
W nowym Actrosie systemy zwiększające bezpieczeństwo są oferowane w pakietach bezpieczeństwa: Classic (Classic Safety Pack) oraz Top (Top Safety Pack). Pakiet Top obejmuje wszystkie dostępne obecnie systemy, w tym także niezrównany aktywny system hamowania awaryjnego (Active Brake Assist). Pakiet Ekonomiczny Classic (Economy Pack Classic) zawiera automatyczne bezpieczniki, regulowane spojlery oraz dodatkowo retarder firmy Voith, który zmniejsza zużycie hamulców oraz poprawia komfort i bezpieczeństwo podczas długich zjazdów ze wzniesień. W przypadku ciągnika siodłowego z naczepą, pakiet ten zawiera także kompaktowy sprzęg siodłowy. Pakiet ekonomiczny dla podwozi Actros zawiera też dodatkowy zbiornik powietrza i nadzwyczaj lekki aluminiowy zbiornik sprężonego powietrza.

materiały: Daimler AG

Więcej o nowym Actrosie czytaj w wywiadzie z Tomaszem Ciesielskim, product managerem Mercedes-Benz Polska

Ostatnie artykuły