Filmy
  • Artykuły
  • Bezpieczne samochody - bezpieczniejsza jazda

Bezpieczne samochody - bezpieczniejsza jazda

W ostatnim czasie na naszych drogach pojawia się coraz więcej ciężarówek. Robi się coraz ciaśniej, a przez to bardziej niebezpiecznie. Niewystarczająca infrastruktura drogowa prowadzi do większej liczby wypadków. Wiadomo, że od razu nie wybudujemy lepszych dróg i bezkolizyjnych skrzyżowań. Nie uda się również, w ramach kursów podstawowych, przeszkolić wszystkich kierowców, tak aby nabrali umiejętności bezpieczniej jazdy w trudnych warunkach drogowych.

Wychodząc naprzeciw dążeniu do uzyskania poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego firmy: Mercedes-Benz Polska, 3M oraz Daimler Fleet Management postanowiły wspólnie zaangażować własne siły, aby rozpowszechnić ideę bezpiecznego transportu.
W 2006 r. samochody ciężarowe uczestniczyły w 7340 wypadkach, w których zginęło 1408 osób, a 9403 zostało rannych. Kolizje z udziałem tych pojazdów są często tragiczne
w skutkach, a co piąty wypadek z udziałem ciężarówki przynosi ofiarę śmiertelną, spośród których 17 proc. to kierowcy i pasażerowie samochodów ciężarowych.

Systemy bezpieczeństwa w ciężarówkach Mercedes-Benz
Prawie wszystkie istniejące dziś systemy bezpieczeństwa powstały albo w ramach grupy Daimler AG albo trafiły po raz pierwszy do seryjnej produkcji właśnie w samochodach marki Mercedes-Benz. Tak jest do dzisiaj, koncern ze Stuttgatu oferuję pełny zaawansowany pakiet bezpieczeństwa w ciężarówkach Mercedes-Benz:
Active Brake Assist - automatycznie uruchamia hamowanie awaryjne pojazdu w sytuacji, gdy zderzenie z poprzedzającym pojazdem jest nieuniknione. Za pomocą trzech wiązek radarowych system wykrywa pojazdy poruszające się przed ciężarówką na tym samym pasie ruchu w odległości 7-150 m, obliczając jednocześnie różnicę prędkości obu pojazdów. Jeśli samochody niebezpiecznie zbliżą się do siebie, system powiadamia kierowcę sygnałem dźwiękowym i wizualnym w postaci czerwonego trójkąta. Jeżeli ryzyko kolizji dalej się zwiększa, system automatycznie rozpoczyna częściowe hamowanie (z siłą 30 proc.), a w przypadku braku reakcji kierowcy rozpoczyna pełne hamowanie awaryjne.
Asystent pasa ruchu Telligent - ostrzega kierowcę, gdy pojazd zamierza opuścić swój pas ruchu. Wykorzystuje do tego kamerę, która cały czas śledzi odległość pojazdu od oznaczeń na krawędzi jezdni. W momencie gdy pojazd zjeżdża ze swojego pasa ruchu, system powiadamia kierowcę za pomocą sygnału podobnego do hałasu kół wjeżdżających na żebrowane oznaczenia.
System stabilizacji toru jazdy Telligent - to odpowiednik systemu ESP w samochodach osobowych. W miarę swoich fizycznych możliwości, system ten zapobiega poślizgowi zestawu ciągnik-naczepa. Gdy czujnik wykryje nadsterowność, system reaguje poprzez zmniejszenie mocy silnika i przyhamowanie odpowiednich kół, co utrzymuje pojazd na właściwym torze jazdy. Układ kontroluje też hamulce naczepy.

Poza elementami bezpieczeństwa biernego, które łagodzą skutki wypadków (m.in. fotele ze zintegrowanymi, trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa, poduszka powietrzna, przednia osłona przeciwwjazdowa czy solidna, bezpieczna konstrukcja kabiny), w Actrosie położono szczególny nacisk na zapobieganie wypadkom, czyli bezpieczeństwo czynne. Do większego bezpieczeństwa przyczyniają się m. in. doskonały układ hamulcowy, automatyczne uruchamianie oświetlenia pojazdu, światła do jazdy dziennej, ulepszone lusterka boczne, hill-holder - blokada ułatwiająca ruszanie pod górę, ECAS – system regulacji pochylenia, retarder czy ulepszone błotniki. Na bezpieczeństwo przekładają się również elementy podnoszące komfort kierowcy, takie jak ergonomiczna kabina, automatyczna klimatyzacja i klimatyzacja postojowa, wygodna leżanka zapewniająca komfortowy wypoczynek, ale również nowoczesna zautomatyzowana skrzynia Mercedes PowerShift. Wszystkie te elementy dostępne są w seryjnej produkcji, a niektóre znalazły się już w wyposażeniu standardowym.

Pojazdy bardziej widoczne
Firma 3M Poland oferuje zestaw taśm odblaskowych służących oznakowaniu konturów pojazdów ciężarowych. Łatwo sobie wyobrazić jak zwiększa się widoczność samochodu ciężarowego, który jest oznakowany odblaskowymi taśmami konturowymi. Tak oznakowany pojazd zauważalny jest już z odległości 1000 m. Jego lepsza widoczność skraca również czas reakcji innych kierowców w sytuacji zagrożenia nawet dziesięciokrotnie. Ponadto odblaskowe kontury gwarantują widoczność pojazdu zaparkowanego na poboczu lub włączającego się do ruchu.
Dzięki stosowaniu oznakowania konturowego na samochodach ciężarowych, niebezpieczeństwo wystąpienia wypadku z udziałem pojazdów ciężkich zmniejsza się nawet kilkadziesiąt procent, co potwierdzają liczne testy i badania, m. in. badanie wykonane przez Politechnikę w Darmstadt na zlecenie rządu Niemiec. Oznakowanie samochodów i naczep konturową taśmą odblaskową zwiększa bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego, a przede wszystkim kierowców i pasażerów samochodów osobowych, którzy stanowią 50 proc. ofiar wypadków z udziałem samochodów ciężarowych.

Bezpieczna firmowa flota
Firma od 3 lat jest partnerem programu „Fleet Safety. Bezpieczne Auto Firmowe”. To pierwszy w Polsce kompleksowy program szkoleniowy, którego celem jest zwiększenie bezpieczeństwa pracowników firmy (kierowców flotowych) oraz redukcja ogólnych kosztów floty samochodowej. Cele osiągane są między innymi poprzez podwyższanie świadomości zagrożeń w ruchu drogowym, zwiększanie umiejętności działania kierowców w sytuacjach kryzysowych oraz utrwalenie znajomości i konieczności przestrzegania przepisów obowiązujących na drogach Polski i Europy. Według policyjnych danych statystycznych w Polsce, w 30-50 proc. wypadków biorą udział kierowcy samochodów służbowych. Przykładem aktywnej dbałości o bezpieczeństwo są również ostatnio podjęte działania – każdy finansowany i zarządzany przez firmę Daimler Fleet Management samochód zostaje wyposażony oprócz gaśnicy, apteczki i trójkąta ostrzegawczego w odblaskowe kamizelki wraz z instrukcją ich użytkowania.


Opinie fachowców:


Tomasz Połeć, Inspekcja Transportu Drogowego
- W naszej sześcioletniej pracy, jako Inspekcja Transportu Drogowego, coraz częściej dochodzimy do wniosku, że przepisy dotyczące przewozu i mocowania ładunków zawarte w prawie o ruchu drogowym są zbyt ogólne. W ustawie powinien pojawić się zapis, który stanowi delegację dla właściwego ministra, aby ten w drodze rozporządzenia mógł określić sposoby właściwego mocowania ładunków w zależności od ich rodzaju. Ustawowy zapis, że przewożony ładunek powinien być właściwie zamocowany jest niewystarczający.



Tomasz Ciesielski, Mercedes-Benz Polska
- Przygotowaliśmy specjalną ofertę nowych Actrosów z pakietami bezpieczeństwa. Kilka tysięcy pojazdów zostanie sprzedanych na preferencyjnych zasadach. Na rynek polski w pierwszej transzy jest przewidzianych 200 samochodów. Chcemy zmienić podejście naszych klientów do tematu aktywnego bezpieczeństwa i zachęcić ich do skorzystania z naszej oferty handlowej. Jesteśmy pierwszą na rynku polskim firmą, która zdecydowała się na seryjne wprowadzenie, w drogowych Actrosach, skrzyni biegów PowerShift. Jest już druga generacja zautomatyzowanych skrzyń Mercerdesa, która bez wątpienia przyczyni się do podnoszenia poziomu bezpieczeństwa jazdy.



Grzegorz Iracki, 3M Poland
- Statystyki odnotowują dużą liczbę wypadków z udziałem samochodów ciężarowych. Najczęstszą przyczyną kolizji jest niezauważenie lub zbyt późne zauważenie, przez kierującego pojazdem osobowym, ciężarówki lub też zła ocena prędkości poruszającego się samochodu ciężarowego. W warunkach nocnych oko ludzkie jest w stanie zobaczyć tylko 5 proc. tego co widzi w ciągu dnia. Dlatego należy stosować dobrej jakości materiały odblaskowe na wszelkiego rodzaju nośnikach informacji na drodze, a także wyposażać pojazdy ciężarowe w odpowiednie elementy odblaskowe np. taśmy konturowe.



Edyta Wasiluk, Daimler Fleet Management
- Obecnie finansujemy i zarządzamy flotą około 100 tys. pojazdów. Szacujemy, że rynek w dalszym ciągu będzie się rozwijał i do 2012 r. liczba samochodów finansowanych przez takie firmy jak Daimler Fleet Management przekroczy 200 tys. pojazdów. Staramy się przygotować naszych klientów tak, aby dbali o bezpieczeństwo. Ponadto uważamy, że w firmach muszą być wyznaczone, przez pracodawców, pewne standardy bezpieczeństwa tak, aby pracownicy mieli motywację żeby bezpiecznie jeździć.



Victor Hoesch, szkoła jazdy Mercedes-Benz ProfiTraining
- Należy z góry zapobiegać wypadkom lub alternatywnie rozwijać automatyczne systemy mające na celu znaczne złagodzenie bezpośrednich skutków wypadków. Mercedes-Benz jest niekwestionowanym liderem w dziedzinie systemów wspomagania kierowcy i bezpieczeństwa dla pojazdów ciężarowych.


(MB)
materiały: MBP, 3M, DFM

Ostatnie artykuły