Filmy
  • Artykuły
  • Mercedes-Benz Polska - rok rekordów i zmian

Mercedes-Benz Polska - rok rekordów i zmian



Choć wszyscy producenci pojazdów użytkowych odnotowali w ubiegłym roku imponujące wzrosty sprzedaży, to analizując ich wyniki należy przede wszystkim brać pod uwagę produkt, czyli to jak chętnie klienci chcą się identyfikować z daną marką. Od lat magiczny wizerunek gwiazdy Mercedesa przyciąga wzrok wielu entuzjastów motoryzacji, kojarząc się z luksusem. Czy jednak w segmencie pojazdów dostawczych i ciężkich trucków można mówić o ekstrawagancji? O wyborze danej marki w tej branży raczej decyduje pragmatyzm.

O sukcesie Mercedesa niewątpliwie decyduje fakt, że firma istnieje we wszystkich segmentach w branży samochodowej. Kto wiąże się gwiazdą, w jednym miejscu może serwisować każdy swój pojazd, niezależnie od tego, czy jest to samochód osobowy szefa, auto dostawcze, mniejsza lub większa ciężarówka, czy nawet autobus. Ubiegłoroczne wyniki sprzedaży samochodów pokazują dynamiczny wzrost, który bez wątpienia koncern zawdzięcza jasnej przejrzystej strategii marketingowej.



Zadowolony dealer – zadowolony klient
Gęsta sieć infrastruktury serwisowej i punktów dealerskich z pewnością jest mocnym atutem dla klienta decydującego o wyborze danej marki. Obecnie Mercedes-Benz Polska posiada 39 punktów, a w najbliższym czasie planowane jest otwarcie kolejnych sześciu. Między innymi sieć dealerska Mercedes-Benz wzbogaci się o nowy punkt sprzedaży, Firma Car-Tec otworzy swój salon i serwis we wschodniej części Łodzi. Rozpoczną się też przygotowania do uruchomienia drugiego punktu dealerskiego w Poznaniu oraz słupskiej filii firmy BMG z Gdańska. Obie lokalizacje mają zacząć działać w 2009 roku. Wiosną tego roku rusza kolejny serwis.
- W 2008 r. planujemy otworzyć stacje obsługi w Poznaniu, Krakowie, Pietrzykowicach oraz Szczecinie. W kolejnym roku w Strykowie koło Łodzi, Białej Podlaskiej, Straszynie koło Gdańska, Kielcach, Radomiu, Lublinie i Dębicy. Rozbudowane zaś zostaną stacje we Wrocławiu i Zielonej Górze. – mówi Heiko Schulze, dyrektor sprzedaży i marketingu samochodów ciężarowych Mercedes-Benz.
Mercedes przywiązuje ogromną wagę do jakości obsługi klienta. Wdrożony w 2006 r. program Customer Satisfaction Index No1 przynosi wymierne efekty. Jak mówi Jan Madeja, prezes zarządu MB Polska: do końca 2009 r. stacje serwisowe Mercedes-Benz mają się stać liderem w jakości obsługi klientów. W 2007 r. przeprowadzono całą gamę szkoleń dla pracowników (w sumie szkolenia odbyło ponad 800 osób) ukierunkowanych na budowanie właściwych relacji z klientami oraz optymalizację obsługi. Mercedes stawia na młodzież, mając świadomość, że właściwe postawy najłatwiej kształtować od młodego wieku, koncern inwestuje w szkolnictwo zawodowe. Obejmując patronat nad ośmioma klasami w sześciu miastach Mercedes-Benz Polska wprowadza aktywnie włącza się w program nauczania w technikach samochodowych. Program edukacyjny został wzbogacony o dodatkowe lekcje języka niemieckiego i angielskiego, uczniowie odbywają praktyki w punktach serwisowych MB, pracownie szkolne zostały wyposażone w nowoczesne przyrządy diagnostyczne. Pracując pod kierunkiem doświadczonych mechaników z Mercedesa, uczniowie praktycznie poznają budowę nowoczesnych pojazdów i uczą się standardów obowiązujących w placówkach MB.



Dużo więcej niż zakładały plany
Wzrost popytu w segmencie samochodów dostawczych zanotowano we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a Polska należy do najszybciej rozwijających się rynków Europy. 2007 był dla działu Samochodów Dostawczych Mercedes-Benz rokiem prawdziwie historycznym. Wyniki sprzedaży przekroczyły najśmielsze oczekiwania i były lepsze niż w rekordowym roku 1997. Rekord ten został pobity o ponad 100 pojazdów i wyniósł 4523 samochody dostawcze, co w porównaniu z zeszłym rokiem stanowi wzrost o 43 proc.
- Rok 2007 był dla nas rokiem rekordów i rokiem zmian w strukturze firmy. W sierpniu ze struktury DaimlerChrysler Automotive Polska wyodrębniliśmy spółkę Chrysler Polska, pod koniec grudnia pozostała część spółki zmieniła nazwę na Mercedes-Benz Polska. Wszystkie dokonane przekształcenia odbyły się bez uszczerbku biznesowego – i mieliśmy rekordowo dobry rok! – powiedział Jan Madeja.
W ubiegłym roku najlepiej sprzedającym się modelem był Sprinter, największy z rodziny samochodów dostawczych Mercedes-Benz. Jego sprzedaż wzrosła o 46 proc. do poziomu 3297 szt. Wzrost dotyczy zarówno podwozi do zabudowy (+156 proc.), jak i nadwozi zamkniętych (furgon oraz kombi, +127 proc.). Najbardziej popularna wersja to Sprinter furgon o DMC 3,5 t w wersji długiej, jak również podwozie do zabudowy o tych samych parametrach wagowych i długości nadwozia. Sprzedaż Vito wzrosła w 2007 o 38 proc. i osiągnęła poziom 1016 szt., zaś Mercedes Viano – o 27 proc. i wyniosła 193 szt.



Mimo rosnącej konkurencji w segmencie DMC 3,5 t – 7,5 t dużym zainteresowaniem klientów cieszyła się marka Mitsubishi Fuso Canter. Sprzedaż tych aut wyniosła 351 szt. (wzrost o 39 proc.). Największym powodzeniem cieszyły się modele najlżejsze, o DMC 3,5 t. Takie pojazdy zakupiła w 2007 roku m.in. firma Frito Lay Poland (31 Canterów 3C13). Mogą one - jako jedyne w swoim segmencie - zostać wyposażone w 5,5-metrową zabudowę skrzyniową o wysokości 2,2 m.
W segmencie samochodów ciężarowych MB odnotował sprzedaż 2921 szt. pojazdów, co dało wzrost o 57 proc. (1394 szt. w roku 2006). Tym samym polska spółka zachowała udział w rynku aut ciężarowych na poziomie ok. 13 proc.
Największym powodzeniem cieszyły się ciągniki siodłowe Mercedes-Benz, których sprzedano o 103 proc. więcej niż w 2006 r. Ciągniki siodłowe Actros znalazły 1094 nabywców (wzrost o 76 proc.). Jednakże największy wzrost sprzedaży odnotowano w przypadku ciągników siodłowych Axor – 378 sprzedane auta to aż o 260 proc. więcej niż w roku poprzednim. Równie dobra koniunktura panowała w segmencie podwozi Mercedes-Benz powyżej 16 t – sprzedano ich 963 szt., z czego 841 (+79 proc.) były to podwozia Actrosa (spośród których 684 to wywrotki i betonomieszarki). Warto zaznaczyć, że dzięki takiemu wynikowi Mercedes-Benz utrzymał drugą pozycję na rynku w sektorze aut budowlanych.
Mniejszym zainteresowaniem klientów cieszyły się lżejsze ciężarówki Mercedesa. Sprzedaż Atego nieco spadła, szczególnie modele o DMC poniżej 10 t.
Szefowie polskiej spółki Mercedesa z dużym optymizmem patrzą w przyszłość. I nie ma co się temu dziwić, wszak mają za sobą mocne wsparcie fachowców ze Stuttgartu. Już wkrótce kolejna premiera nowej ciężarówki, na rynek wchodzi Actros trzeciej generacji.


Jan Madeja, prezes Mercedes-Benz Polska
Nasza strategia jest prosta: produkować najlepsze samochody na świecie, oferować atrakcyjne pakiety finansowe, umacniać pozycję lidera w segmencie premium, mieć profesjonalnych i zmotywowanych partnerów handlowych, a dzięki temu – i to jest chyba najważniejsze – zadowolonych i lojalnych klientów.


(MB)


Ostatnie artykuły