Filmy
  • Artykuły
  • Fiat Fiorino - nowy model na rynku

Fiat Fiorino - nowy model na rynku

Fiat Professional prezentuje nowego Fiata Fiorino zaspokajającego współczesne potrzeby związane z miejskim transportem towarów. Stanowi on kolejny element w procesie odnawiania gamy samochodów dostawczych Fiat.
Ten oryginalny pojazd, będący efektem współpracy przemysłowej między Fiatem i PSA, produkowany jest w zakładzie Tofas w Bursie (Turcja). Wejdzie do sprzedaży na początku 2008 roku w około 80 krajach na świecie. Fiorino będzie dostępny w wersji do transportu towarów oraz osobowej.


Właściwości użytkowe
Sercem projektu jest innowacyjna idea: stworzenie pojazdu o wymiarach zewnętrznych bardziej kompaktowych w stosunku do samochodów dostawczych z segmentu 1B (tzw. „małych furgonetek”), lecz równie ładownego i funkcjonalnego, zapewniającego niskie koszty eksploatacji oraz sprzedawanego w dostępnej cenie.
Wyróżniający się oryginalnym i dynamicznym stylem, Fiat Fiorino ma 3,86 m długości, 1,72 m wysokości i 1,71 m szerokości. Dzięki kompaktowym wymiarom zewnętrznym samochód może łatwo poruszać się w każdym centrum miasta, a dodatkowo ułatwia to średnica skrętu wynosząca zaledwie 9,95 m.
Szczególną uwagę poświęcono przestrzeni ładunkowej. Jej pojemność wynosi 2,5 m³, a długość przedziału ładunkowego wynosi ponad 1,5 m. To prawdziwy rekord, jeśli weźmiemy pod uwagę, że zewnętrzna długość samochodu wynosi poniżej 3,9 m. Z ładownością równą 610 kg (łącznie z kierowcą), nowy Fiorino stanowi rewolucyjny samochód w segmencie małych furgonów. Operacje załadunku i rozładunku są ułatwione dzięki wyjątkowo niskiemu progowi załadunkowemu (527 mm) oraz bocznym drzwiom przesuwnym, oraz tylnym z dwoma bardzo szerokimi skrzydłami. Co więcej, aby bezpiecznie przewozić towar, Fiorino wyposażono w sześć solidnych i praktycznych punktów kotwiczenia ładunku, a także przegrodę oddzielającą, chroniącą kierowcę przed przedostaniem się ładunku do kabiny.

W kabinie
Zadbano także o wygląd i zagospodarowanie kabiny, która jest pełna światła, wygodna. Zapewnia kierowcy pozycję taką jak w samochodach osobowych. dzięki symetrycznej i modułowej desce rozdzielczej – w kształcie litery „T” – która sprawia, że w zasięgu ręki i wzroku prowadzącego samochód znajdują się wszystkie przełączniki oraz liczne wskaźniki. Projektanci Fiorino poświęcili wiele uwagi zagospodarowaniu przestrzeni przeznaczonej dla osób, dla których samochód jest narzędziem pracy. Wyposażyli kabinę w 12 schowków (ich liczba zależy od wyposażenia auta), które umożliwiają przechowywanie osobistych rzeczy oraz dokumentów potrzebnych do pracy.
Komfort jazdy oznacza również możliwość użytkowania klimatyzacji.

Jednostki napędowe
W nowym Fiorino nie mogło zabraknąć silnika 1.3 16v Multijet (1248 cm³) – najmniejszego i najbardziej zaawansowanego diesla z bezpośrednim wtryskiem Common Rail drugiej generacji, produkowanego w polskim zakładzie w Bielsku-Białej.
W połączeniu z 5-biegową manualną skrzynią biegów lub z automatyczną skrzynią biegów z 6 przełożeniami, turbodiesel osiąga aż 75 KM (55 kW przy 4000 obr./min.) mocy maksymalnej oraz moment obrotowy 19,4 kgm (190 Nm przy 1750 obr./min.), gwarantując wyśmienite osiągi oraz najlepsze zużycie paliwa w segmencie. Na przykład, prędkość maksymalna auta wynosi 157 km/h, a zużycie paliwa w cyklu mieszanym 4,5 l/100 km, co przekłada się na tysiąc kilometrów zasięgu przy pełnym zbiorniku paliwa o pojemności 45 litrów.
Zaprojektowany według kryteriów maksymalnej racjonalności, sprawności i niezawodności, silnik ten zapewnia doskonałe osiągi i jest praktycznie niezniszczalny (for life). Co więcej, odstępy między wymianami oleju wynoszą 30 000 km lub 24 miesiące (w 1.3 Multijet 16v stosuje się olej o niskiej lepkości – a zatem „fuel economy” – i przyjazny dla środowiska).
Drugą dostępną jednostką będzie 4-cylindrowy rzędowy silnik o pojemności 1360 cm³. Na każdy cylinder przypadają 2 zawory napędzane bezpośrednio przez wałek rozrządu w głowicy. Jednostka ta została opracowana ze szczególną dbałością o osiągi i zużycie paliwa, czego przykładem jest moc 73 KM (54 kW) przy 5200 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 12 kgm (118 Nm) przy 2600 obr./min. A zatem, w połączeniu z mechaniczną 5-biegową skrzynią, silnik jest błyskotliwy (prędkość maksymalna wynosi 157 km/h), a jednocześnie oszczędny. W cyklu mieszanym zużywa 6,9 l/100km. Jednostka 1.4 o mocy 73 KM spełnia też wymagania normy Euro 4 i osiąga zawartość 164 g/km CO2 w spalinach.

Fiorino bezpieczny
Nowy Fiorino może się poszczycić dynamicznym zachowaniem oraz doskonałą przyczepnością do drogi. To przede wszystkim zasługa niezawodnego i sprawdzonego schematu zawieszeń (przód – niezależne typu Mc Pherson, tył z „belką skrętną”) oraz wysokiej wytrzymałości skrętnej: 133 000 daNm/rad kompletnego samochodu (nadwozie, przednia szyba, przednie drzwi, drzwi skrzydłowe bez bocznych drzwi przesuwnych). Nie mniej ważne jest to, że do zabezpieczenia ładunku przed ewentualną kradzieżą, w nowym samochodzie dostawczym zapewniono osobne zamykanie przednich i tylnych drzwi (można więc korzystać z przedziału ładunkowego gdy kabina jest zamknięta) oraz blokadę „dead-lock”, która chroni auto przed próbami włamania, dezaktywując klamki wewnętrzne drzwi oraz wszystkie mechanizmy połączone z zamkami.

Opcje wyposażenia
Nowy Fiorino Cargo występuje w szerokiej i rozbudowanej gamie, która powstała z połączenia dwóch poziomów wyposażenia i dziesięciu kolorów nadwozia. Uzupełniają ją długa lista kolorów pozaseryjnych, przeznaczonych głównie dla specjalnych klientów, dwa typy tapicerki oraz aż dziewięć możliwych konfiguracji nadwozia bez drzwi przesuwnych, z jednymi lub dwoma bocznymi drzwiami przesuwnymi, blaszanymi lub przeszklonymi oraz z tylnymi drzwiami z dwoma asymetrycznymi skrzydłami (60/40), również blaszanymi lub przeszklonymi. Ponadto samochód zapewnia wyspecjalizowanym firmom, zajmującym się adaptacją samochodów, możliwość przerobienia nowego Fiorino z zastosowaniem różnego typu wyposażenia, jak chłodnia, ruchomy warsztat, itp.
W pierwszych miesiącach 2008 roku będzie dostępny pakiet wyposażenia o nazwie Adventure, który rozszerzy możliwości zastosowania Fiorino Cargo.
Dostępne będą także specjalne opcje przeznaczone do użytkowania na wsi, lub na trudnych nieutwardzonych drogach (place budowy, budowa sieci dróg i kolei, itp.). Fiorino Cargo z pakietem Adventure będzie wyposażony w podniesione zawieszenie, koła 15”, fartuchy przeciw błotne w standardzie, osłonę pod silnikiem zintegrowaną z przednim zderzakiem oraz szersze osłony nadwozia.
Równocześnie zadebiutuje gama Combi przeznaczona do przewozu osób i towarów (aż do 5 osób + 270 kg) i dostępna z dwoma typami wyposażenia. Oferta Combi, wywodząca się bezpośrednio z rodziny Cargo, spełnia potrzeby specjalnych klientów, łącząc komfort oraz styl z praktycznością i racjonalnością.

Fiorino Cargo STD 1.4 8V 73 KM BZ - 34 508 zł + VAT
Fiorino Cargo STD 1.3 MJ 75 KM - 39 508 zł + VAT

Fiorino Cargo Elegant 1.4 8V 73 KM BZ - 37 787 zł + VAT
Fiorino Cargo Elegant 1.3 MJ 75 KM - 37 787 zł + VAT

Materiały: Fiat Auto Poland

Fiat Fiorino - wyposażenie modelu

Ostatnie artykuły