Filmy

Nowa Toyota Land Cruiser V8

Land Cruiser wprowadzony na rynek w 1951 r. ma niemal tyle lat co sama Toyota; w 1956 r. stał się pierwszym masowo produkowanym modelem Toyoty eksportowanym z Japonii. Wprowadzenie nowej Toyoty Land Cruiser na rynek jest wydarzeniem o wysoce znaczącym charakterze. Specjaliści od pojazdów z napędem na cztery koła zaświadczyliby, że żaden inny pojazd nie pokonał aż tylu tras w terenie oraz dróg – to tylko jeden z powodów, dla których legenda pojazdu Land Cruiser nadal trwa.

Główny Inżynier zespołu projektowego Land Cruisera, Sadayoshi Koyari, wyjaśnia „Od prawie 60 lat trzy kluczowe słowa stanowią podstawę projektowania każdej generacji Land Cruisera: siła, wytrzymałość i niezawodność. Przy projektowaniu najnowszej generacji zdecydowaliśmy się docenić lojalność klientów Land Cruisera poprzez dostarczenie pojazdu, który nigdy nie zawiedzie ich zaufania.”

Stylistyka
Typowi klienci Land Cruisera poszukują w swoich samochodach nowoczesnych technologii, ale jednocześnie doceniają dziedzictwo marki, jakie kryje się za emblematem i autentycznym „stylem Land Cruisera”.
Nowy Land Cruiser V8 zamazuje wizerunek typowego samochodu pasażerskiego dzięki potężnemu, wytrzymałemu zewnętrzu i odważnych kształtach zastosowaniach we wnętrzu. Stylizacja zewnętrza kładzie nacisk na funkcje zachowując wiele cech charakterystycznych poprzednich generacji, podczas gdy wnętrze odzwierciedla wyrafinowany, pierwszorzędny status pojazdu.
Nowy Land Cruiser V8 jest nieco dłuższy, wyższy i szerszy niż obecna generacja, co nadaje mu bardziej dynamiczny wygląd. Jednak zwiększenie rozmiarów zostało ograniczone do minimum, aby utrzymać możliwości manewrowania pojazdem w trudnych sytuacjach terenowych.
Całkowita długość nowego Land Cruisera V8 wynosi 4950 mm (więcej o 60 mm), szerokość 1970 mm (więcej o 30 mm) lub1910 mm. Sprytny posunięcie w celu zmaksymalizowania przestrzeni wnętrza i skrócenia komory silnika oznacza, że długość kabiny wewnętrznej została powiększona o 130 mm (mierząc od pedału gazu do tylnych drzwi), zwiększając komfort i wygodę pasażerów.
Chromowana atrapa chłodnicy i reflektory przednie są umiejscowione w ten sposób, że tworzą wyraźną poziomą linię. Wrażenie wyrafinowania i pierwszorzędnej jakości zostało wzmocnione poprzez wykończenie jasnym stopem metalu, co uwypukla zewnętrzną ramę atrapy chłodnicy.
Z tyłu potężna postawa i mocno zarysowane nadkola, które uwydatniają szerokość pojazdu zostały zaczerpnięte z istniejącego już projektu Land Cruisera, tak jak i niezależne prawe i lewe niższe reflektory tylne. W tych olbrzymich dwudzielnych reflektorach niższych zastosowano diody elektroluminescencyjne (LED) w celu poprawienia widoczności. Zintegrowane dolne światła i światła stopu razem z tylnymi kierunkowskazami uwypuklają kombinację wyraźnych zewnętrznych i czerwonych wewnętrznych soczewek sprawiając pierwszorzędne wrażenie.
Tylny spojler jest w kolorze karoserii, aby pasować do eleganckich linii i udoskonalić osiągi aerodynamiczne oraz podwyższyć wydajność paliwa. Podzielona tylna klapa pojazdu cechuje się wyglądem „muszli” i jest wygodna w otwieraniu zwłaszcza w ciasnych przestrzeniach, a także znacznie ułatwia ładunek ciężkich przedmiotów.
Nowy Land Cruisera V8 będzie dostępne w dziewięciu kolorach. Dwa spośród tych kolorów zostały dopiero wprowadzone (kolor złotego piasku i ciemnej oliwki), trzy sąd dostępne od niedawna a cztery zostały przeniesione z obecnej generacji.

Wnętrze
Pojazd dostępny w konfiguracji z pięcioma lub siedmioma miejscami siedzącymi, dostateczną ilości miejsca dla pasażerów i uniwersalne składane fotele zapewniające maksymalną pojemność bagażową.
Poczucie równowagi i przestrzeni zostało osiągnięte przez wygląd panelu instrumentów i duże centralne wskaźniki oraz konsolę. Wyraźny nacisk na linie poziome w wyglądzie panelu instrumentów gwarantuje, że kąt pojazdu jest przez kierowcę rozumiany intuicyjnie.
Drewniane elementy wykończenia nadają stylu; dla dodatkowej finezji są dopasowane do elementów chromowanych o niskim połysku.
Dolny panel instrumentów podkreśla mniejsze panele o teksturze podobnej do rzeźbionego metalu. W zgodzie z tym architektonicznym wyczuciem, panele te wydają się wspierać górny panel instrumentów a w celu zwiększenia odczuć praktycznych zamontowano ochraniacze na kolana, które mają zwiększyć komfort na wyboistej trasie.
Nowa kolorystyka wnętrza w dwóch odcieniach sprawia wrażenie wyrafinowania. Ciemniejsze kolory wykorzystane są w panelu instrumentów i przy elementach wykończeniowych, podczas gdy odcienie średnie użyte są w obszarach wyściełanych/ tapicerskich, takich jak fotele, aby stworzyć kontrast. Dostępne są dwie kolorystyki: piaskowy beż i średni szary.
Główny panel instrumentów zawiera zegary 3D Optitron o wysokiej technologii. Średnica głównego wskaźnika została powiększona tak, by poprawiła się widoczność a mniejsze wskaźniki – niezwykle istotne w pojazdach typu SUV- zostały umieszczone w centralnej części panelu wskaźników razem z wyświetlaczem informacyjnym.

Podwozie i właściwości trakcyjne
Z przodu nowe sprężyny śrubowe zastąpiły wcześniejszy drążek skrętny, aby zapewnić lepszy komfort jazdy i kontrolę. Projekt opiera się na podwójnym sztywnym moście z nachylonymi sprężynami i amortyzatorami dla uzyskania optymalnej stabilności.
Odporność na uderzenia dla przedniego koła została zwiększona o 11% dla podskoku i o 18% dla odbicia, osiągając 230 mm w celu zwiększenia osiągnięć w terenie. Jednocześnie cała jednostka zwieszenie jest wystarczająco mocna, aby znieść najbardziej trudne warunki. Mimo to komfort i poczucie sterowności zostały zwiększone przez dokładny tubing i precyzyjną geometrię.
Dobrze osadzone zawieszenie tylne czterokrążkowe zostało przeniesione do modelu z obecnej generacji Land Cruisera, ale zostało ono odwrócone, aby zapewnić znacznie lepsze prowadzenie, komfort jazdy i osiągi w terenie.
Geometria ustawienie kół samochodowych została optymizowana przez przesunięcie pozycji przekładni mechanizmu sterowniczego, aby zapewnić łatwiejsze prowadzenie i stabilność, podczas gdy charakterystyka i rozmiar tulei zostały obliczone dla lepszego komfortu jazdy.
Długie zawieszenia przednie i tylne – 230 i 240 mm – oraz krótkie zwisy są gwarancją, że nowa Toyota Land Cruiser V8 poradzi sobie z najtrudniejszymi powierzchniami dróg.
Maksymalny kąt wejścia Land Cruisera wynosi 32 stopnie a maksymalny kąt zejścia 24 stopnie. Kąt rampowy wynosi 25 stopni.
Toyota Land Cruiser V9 w standardzie wyposażona jest w całkowicie nową technologię kontroli zawieszenia, która udoskonala prowadzenie pojazdu i poprawia komfort jazdy bez zewnętrznego źródła zasilania. Ta nowa technologia, KDSS (układ hydrauliczny zmieniający sztywność stabilizatorów) zostanie prawdopodobnie przyswojona przez Toyotę jako ważny nowy kierunek rozwoju w przyszłości.
KDSS system automatycznie dostosowuje pracę przednich i tylnych stabilizatorów do rodzaju drogi: aktywna stabilizacja jest w ciągłym użyciu podczas jazdy na drodze, natomiast gdy tylko pojazd znajdzie się poza szosą system automatycznie odłączy stabilizatory. Automatyczne uruchomienie opiera się na ruchach cylindrów hydraulicznych, którzy są częścią stabilizatorów. Cylindry, oba połączone przewodami hydraulicznymi, stosowane są jednocześnie podczas jazdy na szosie i w trybie niejednoczesnym podczas typowej pracy dwóch os w warunkach terenowych.
Kiedy zmienia się ustawienie pojazdu podczas wykonywania skrętów na płaskiej powierzchni cylinder, który kontroluje stabilizator, wytwarza ciśnienie hydrauliczne. Z powodu zmiany przepływu ciśnień pomiędzy przednim a tylnym cylindrem, cylindry wzajemnie się redukują i ruchy tłoków w cylindrach nie następują a tym samym stabilizator zostaje zamrożony. To pozwala stabilizatorom normalnie pracować tłumiąc odchylenie do poziomu akceptowalnego.
Jednak, kiedy przednie i tylne koła poruszają się w ukośnej konfiguracji, co jest typowe przy jeździe po nierównym terenie, system hydrauliczny uwalnia stabilizatory i pełne ruchy tłoków w cylindrach mogą nastąpić bez żadnej przeszkody. To pozawala zapewnić doskonałą kontrolę trakcji, wysoki komfort jazdy, stabilność i doskonałe osiągi w trudnych warunkach drogowych.

Przeniesienie napędu
Mając większą moc i moment obrotowy do zaoferowania napęd jezdny Land Cruisera potrzebował całkowicie nowej jednostki przeniesienia napędu. Nowa jednostka jest mocniejsza i lżejsza, a jej środek ciężkości został przesunięty do przodu w celu poprawienia obsługi przy jednoczesnym zwiększeniu logiki kontrolnej i udoskonaleniu przełącznika do zmiany proporcji.
Centrum nowej jednostki przeniesienia napędu stanowi LSD Torsen centralny mechanizm różnicowy, który umożliwia bardziej płynne wykonywanie skrętów i zwiększa stabilność prowadzenia pojazdu. Poprzez automatyczne wyczuwanie momentu obrotowego jazdy wymaganego na każdej osi, mechanizm różnicowy rozdziela moment obrotowy pomiędzy przednią a tylną oś samochodu dla osiągnięcia lepszej stabilizacji jazdy.
W trybie prostej, suchej drogi, stosunek momentu obrotowego między przodem a tyłem wynosi 40/60. Jednak moment obrotowy może zostać przesunięty ku przedniej osi maksymalnie do 50%, albo do maksymalnie 70% w kierunku osi tylnej. Te liczby zostały starannie dobrane do wymiarów kół centralnego systemu różnicowego w ten sposób, aby utrzymać stabilność pojazdu, poprawić trakcję i zwiększyć bezpieczeństwo. Przełożenie zostało całkowicie przeprojektowane w celu zwiększenia wydajności operacyjnej i wygody. Zmiana przełożenia z mechanizmu napędowego H4 na L4, która może mieć miejsce przy maksymalnej prędkości 5 km/h, jest dokonana za pomocą prostego obrotowego przełącznika. Obok niego na panelu kontrolnym znajduje się przełącznik, który blokuje (lub uwalnia) centralny dyferencjał w optymalnym stosunku 50/50, aby wspomóc Land Cruisera V8 w wyjątkowo śliskich warunkach.

Skrzynia biegów
Zupełnie nowa, sześciostopniowa przekładnia została zaprojektowana, aby pasować do nowego 4,5 litrowego silnika diesel V8 D-4D i zwiększyć przyjemność jazdy, wydajność paliwa i osiągi pojazdu. Nowa skrzynia biegów powstała głównie z myślą o jeździe poza szosą; cechują ją dobre przełożenia i możliwość dostosowania maksymalnego momentu obrotowego i osiągnięcia imponujących niskich poziomów hałasu w czasie szybkiej jazdy.
Nowa skrzynia biegów ma opcję zmiany ustawienia – pozycja D umożliwia w pełni automatyczną zmianę biegów, a sekwencyjna pozycja S pozwala na manualny wybór zakresu biegów przez kierowcę.
W trybie automatycznym kontrola AI Shift (sztuczna inteligencja) określa warunki drogowe i intencje kierowcy, by zmieniać biegi w najbardziej wydajny sposób. Może ona uwzględniać jazdę pod górę lub w dół, sportowy charakter jazdy.

Jednostki napędowe
Sercem pojazdów Toyota Land Cruiser V8 w Europie będzie 4,5 litrowy silnik V9 D-4D diesel, specjalnie zaprojektowany dla tego pojazdu SUV. Ten niezwykły nowy silnik zapewnia fantastyczne osiągi i przyjemność jazdy jak również poziom hałasu równy silnikom benzynowym.
Ten nowy silnik Toyoty jest pierwszym na świecie, w którym zastosowano technologię common rail w silniku ośmiocylindrowym. Silnik posiada dwie turbosprężarki dla uzyskania maksymalnej wydajności i dostępny jest w połączeniu z sześciostopniową automatyczną skrzynią biegów. Silnik został zaprojektowany w oparciu o cztery podstawowe zasady: wysoka moc, niskie zużycie paliwa, niski poziom hałasu i wyjątkowa niezawodność. Tym samym spełnia kryteria całej gamy pojazdów Land Cruiser V8 oferując wysoką jakość, trwałość i niezawodność.
Nowy 4,5 litrowy silnik V8 D-4D może poszczycić się znacznymi osiągami i pod względem zużycia paliwa plasuje się lepiej niż jego poprzednik – silnik 4,2 L6 TD; dzięki niemu Land Cruiser V8 zalicza się do grona najlepszych pojazdów swojej klasy pod kątem przyspieszenia i niskiego zużycia paliwa.
Moc maksymalna silnika o pojemności 4,461 cm3 wynosi 210 kW (286 KM DIN) na 3600 obrotów, a maksymalny moment obrotowy wynosi 650 Nm przy 1600-2800 obr/min. Dane te reprezentują 40 proc. wzrost w mocy silnika i 50 proc. wzrost wyników maksymalnego momentu obrotowego w porównaniu do poprzedniego 4,2 litrowego, sześciocylindrowego silnika.
W efekcie, Land Cruiser V8 osiąga maksymalną prędkość 210 km/h i przyspiesza do 100km.h w 8,2 s. – co daje mu jeden z najlepszych wyników na świecie. Poziom zużycia paliwa jest również jednym z najlepszych na świecie – 4 proc. lepszy niż ustępującego 4,2 L6 TD diesel (10,2 litra na 100km cykl mieszany).
Drugim dostępnym w ofercie Toyoty jest 4,7 litrowy V8. Rozwija on maksymalną moc 212 kW (288 KM DIN) przy 5400 obr/min. i ma olbrzymi maksymalny moment obrotowy 445 Nm na 3400 obr/min.. To wystarczy, żeby Land Cruiser V8 osiągał maksymalną prędkość 200 km/h i przyspieszał do 100 km/h w 9,2 s.

materiały: Toyota Motor Poland



Ostatnie artykuły