Filmy

Scania podsumowuje rok

Miniony rok producenci ciężarówek mogą uznać za bardzo udany. Wysoka sprzedaż pojazdów była podyktowana dobrą koniunkturą, przede wszystkim w branży budowlanej i transportowej. Jednak zaspokojenie popytu na rynku to nie jedyne zadania, którym musieli sprostać managerowie tych firm. Oprócz sprzedaży liczy się także rozwój oferty produktowej i szkolenia pracowników.



Scania Polska działa w Polsce od 1995 r. Dzisiaj może pochwalić się 10 punktami sprzedaży i 29 serwisami samochodów rozmieszczonymi na terenie całego kraju. Codziennie 45 handlowców oraz 300 mechaników pracuje dla polskiego oddziału.
Aby praca ta przynosiła efekty i zadowolenie klientów, firma Scania nieustannie dąży do poprawy jakości produktu a także podnosi kwalifikacje swoich pracowników.
Wynikiem tych działań z pewnością było spektakularne zwycięstwo zespołu mechaników grupy serwisowej GP-Północ (Bydgoszcz, Włocławek, Płock) w konkursie Top Team 2007. W światowych zawodach Scanii brało udział około osiemset najlepszych teamów serwisowych, Polacy okazali się najlepsi.



Sukces Polaków odnotowaliśmy również podczas konkursu Young European Truck Driver 2007, gdzie Marek Szerenos pobijając konkurentów z całej Europy zwyciężył w finale i zajął pierwsze miejsce, wygrywając główna nagrodę - nowy ciągnik siodłowy Scania R.
Aby samochody Scania mogły niezawodnie jeździć należy zadbać o szkolenia dla kierowców. W tym celu, w ramach Szkoły Jazdy Scania, organizowane są kursy doszkalające w zakresie prawidłowej i ekonomicznej eksploatacji pojazdów. Trzech instruktorów dysponuje dwoma ciągnikami siodłowymi z naczepą i autobusem, na których są prowadzone zajęcia praktyczne. Po naszych drogach jeździ już około tysiąca absolwentów Szkoły Jazdy.



Ważnym wydarzeniem w życiu każdej firmy jest wprowadzenie na rynek nowych modeli lub wzbogacenie asortymentu produktów. Do najważniejszych tego typu przedsięwzięć ubiegłego roku należy zaliczyć zbudowanie silnika do samochodów ciężarowych spełniającego normę emisji Euro 5 lub EEV w technologii EGR. W samochodach Scania montuje się obecnie m.in. rzędowe jednostki napędowe Euro 5, które są regulowane na moce 230–320 KM (5-cylindrowe) oraz 360–480 KM (6-cylindrowe). Silniki te są oparte na całkowicie nowej technologii, jednak zachowują tradycyjne cechy konstrukcji Scanii. Jednostki napędowe o pojemności 9- i 13-litrów są wyposażone w wysokociśnieniowy układ wtryskowy typu Common Rail, Scania XPI (Extra-high Pressure Injection), który został opracowany wspólnie z firmą Cummins.



Podczas jesiennych targów RAI w Amsterdamie Scania zaprezentowała nową serię pojazdów przeznaczoną głównie pod zabudowy specjalistyczne. Na rynku pojawił się model wyposażony w kabinę „G”, który uzupełnił ofertę pomiędzy seriami „P” i „R”. Seria „G” występuje w pięciu wersjach kabin, począwszy od krótkiej poprzez dzienną, z niskim dachem, standardową do sypialnej Highline (dwie leżanki).



Ubiegłoroczną nowością było także pojawienie się wersji kabiny Highline w ciężarówkach serii „P”. Wysoki dach sprawia, że kierowca ma więcej swobody wewnątrz kabiny i jeszcze większy komfort wypoczynku.
Aktywna działalność firmy Scania w branży pojazdów użytkowych sprawia, że samochody te są chętnie kupowane przez klientów. W ubiegłym roku polska spółka sprzedała ponad 3000 samochodów ciężarowych, co dało jej 17-procentowy udział w rynku. Podwojono również sprzedaż autobusów miejskich i turystycznych (blisko 100 szt).
Scania sprzedaje dużą ilość podwozi pod zabudowy specjalistyczne. W ubiegłym roku największe kontrakty realizowano z podmiotami wykonującymi wywrotki, czyli z KH-Kipper, Elbo i z firmą Skibicki. Warto również wspomnieć, że ponad połowa nowych pojazdów pożarniczych to Scanie. Kontrakty na tych podwoziach realizują m.in. firmy: ISS Piotr Wawrzaszek oraz Pojazdy Specjalistyczne Zbigniew Szczęśniak.
Spośród ciągników siodłowych dużym zainteresowaniem cieszą się pojazdy w konfiguracjach napędów 6x4 i 6x6. Niezawodność oraz dobre właściwości trakcyjne tych ciężarówek sprawiają, że najlepiej nadają się one do prowadzenia ciężkich prac w terenie.



Nic nie zapowiada, żeby w 2008 roku miało być inaczej. Popyt na samochody będzie podobny jak w roku ubiegłym, co gwarantuje dalszy rozwój firmy i determinuje budowę nowych i powiększenie istniejących punktów serwisowych.



(MB)



Ostatnie artykuły