Filmy
  • Artykuły
  • FleetBoard - systemy telematyczne w Mercedesach

FleetBoard - systemy telematyczne w Mercedesach

Dla nowoczesnej firmy sprawne zarządzanie transportem jest równie ważne jak dobre niezawodne samochody, wykwalifikowani pracownicy lub też trafne decyzje związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. W dobie mocnej konkurencji obniżanie kosztów funkcjonowania firmy wydaje się bardzo zasadne.


Pojazdy demonstracyjne wyposażone w system FleetBoard

W 2000 roku firma DaimlerChrysler Services FleetBoard opracowała system, który w jeszcze większym stopniu przyczynia się do poprawy wyników ekonomicznych firm zajmujących się transportem. Poprzez stały kontakt kierowcy i pojazdu z dyspozytorem (siedzibą firmy) można na bieżąco monitorować tabor rozmieszczony w różnych zakątkach Europy. Usługi telematyczne najbardziej są rozpowszechnione w krajach Europy Zachodniej. W stosowaniu internetowej łączności FleetBoard przodują: Anglia, Hiszpania, Holandia, Niemcy oraz kraje skandynawskie. Do tej pory sprzedano 45 tys. urządzeń, z których korzysta 900 klientów. W Polsce w urządzenia FleetBoard jest wyposażonych obecnie 200 pojazdów.


Systemy telematyczne są stosowane od 2000 r. w pojazdach Mercedes-Benz

Dlaczego FleetBoard
Internetowe usługi telematyczne są obecnie szeroko dostępne na rynku. Każdy z oferentów stara się o to, aby jego klienci oprócz posiadania nowoczesnego oszczędnego pojazdu mogli jeszcze bardziej zmniejszyć wydatki związane z eksploatacją swoich ciężarówek.


DispoPilot - przenośne urządzenie FleetBoardu

Wzrost cen paliwa wyraźnie zwiększa wydatki firm transportowych. Jednakże te straty można zrekompensować poprzez zmniejszenie zużycia oleju napędowego. FleetBoard pozwala na oszczędności rzędu 5–10 proc. Usługa Zarządzanie pojazdem FleetBoard umożliwia bowiem przeprowadzenie gruntownej analizy danych trasy i pojazdu oraz ocenę stylów jazdy kierowców. Podczas tej analizy brane są pod uwagę takie zmienne jak m.in. zużycie podzespołów i elementów układu hamulcowego. Ocena stylu jazdy opiera się zaś na parametrach, takich jak: jazda przewidująca, zmiana szybkości, częstotliwość hamowania i zmiana biegów. Takie analizy są podstawą do dostosowania HR-owej strategii firmy do rzeczywistych potrzeb pracowników: stworzenia systemu odpowiednich szkolenia dla kierowców, wprowadzenia systemu premiowego czy po prostu udzielania wskazówek dotyczących wydajniejszego użytkowania pojazdów ciężarowych kierowcom mającym gorsze wyniki – FleetBoard to również możliwość oceny stylu jazdy poszczególnych kierowców w skali od 1 do 10. Ponadto FleetBoard pozwala dbać o auta: daje możliwość odczytywania i przekazywania terminów konserwacji i kontroli stanu technicznego pojazdów.


Komputer sterujący układu telematycznego

Wszystkie te informacje dostępne są online dla każdego, kto zna hasło do firmowego konta. Ponadto właściciele, kierownicy flot i kierowcy otrzymują raz w miesiącu drogą e-mailową lub pocztą sprawozdania, zawierające wszystkie dane dotyczące floty i przejazdów oraz opracowane na ich postawie porady dotyczące ich optymalizacji.

Jakie korzyści
Obecnie system FleetBoard oferuje bardzo rozbudowane funkcje, dostępne są cztery główne pakiety usług: FleetBoard Mapping Plus, zarządzanie pojazdem FleetBoard, zarządzanie logistyką FleetBoard czy też FleetBoard Advanced, która zawiera wszystkie dostępne usługi. Bez względu jednak na wybór pakietu – obowiązują nowe ujednolicone, stałe stawki, które obowiązują w ponad 50 krajach. Dzięki takiemu rozwiązaniu koszty obsługi systemu są znacząco zredukowane. Opłata pokrywa koszty usługowe i komunikacyjne.


FleetBoard pozwala na obniżenie 5-10 proc. zużycia paliwa

- Analiza stylów jazdy kierowców oraz stanu technicznego pojazdów – każdy kierowca jest wyposażony w kartę FleetBoard Driver Card, na podstawie której następuje jego identyfikacja. W przypadku usług zarządzania flotą system odczytuje takie dane jak: czas postoju, prędkość na drodze, obroty silnika, sposób hamowania oraz zużycie paliwa. Co więcej – przyznaje on oceny za ekonomiczną jazdę, na podstawie których przedsiębiorca może zaplanować konkretne programy szkoleniowe dla kierowców. Ponadto system na bieżąco diagnozuje aktualny stan ciężarówki i podaje orientacyjne terminy przeglądów poszczególnych zespołów: silnika, skrzyni biegów, hamulców oraz przeglądów ogólnych.
- Zarządzanie czasem pracy kierowców – system upraszcza jego rejestrację i ułatwia zaplanowanie tras w przyszłości. DispoPilot systemu FleetBoard pozwala zapisać dane dotyczące nawet tych godzin pracy, których nie zarejestrował tachograf. System umożliwia dyspozytorom kontrolowanie, czy kierowcy trzymają się ustawowych odpoczynków i godzin jazdy. Dzięki oprogramowaniu internetowemu, czas pracy kierowców jest w prosty sposób przekazywany do systemu księgowości firmy, w dowolnych kategoriach czasowych. W ten sposób znacznie skraca się również okres wypłaty wynagrodzenia.
- Optymalne zarządzanie transportem – planowanie tras, przesyłanie zleceń czy nawet śledzenie losów przesyłki – kierowca za pomocą DispoPilot’a skanuje każdą dostarczaną przesyłkę. Dzięki temu dyspozytor na bieżąco jest informowany, jaki jest stan dostawy. Takie rozwiązanie zdecydowanie zwiększa efektywność pracy – jeżeli kierowca ma jakieś opóźnienie – klient zostanie od razu o tym poinformowany. Z kolei dzięki funkcji FleetBoard Mapping dyspozytor może zobaczyć na mapie zaplanowaną trasę, następnie śledzić trasę przejazdu pojazdu lub porównać położenie poszczególnych aut z floty. Co więcej może również zlokalizować miejsce postoju auta oraz czas trwania przerw w pracy kierowców.
- Nawigacja On Bard – pozwala na łatwiejsze docieranie do celu. Wystarczy wybrać klienta z zapisanej wcześniej listy, bądź też wpisać kod pocztowy miejscowości docelowej. Najnowszym udogodnieniem jest moduł full-size: poprzez przenośny DispoPilot uruchamia się trójwymiarową nawigację w trybie pełnoekranowym, co pomaga kierowcy odnaleźć miejsca załadunku i rozładunku towarów. Inną zaletą systemu jest funkcja podpisu elektronicznego, który pozwala na prowadzenie dokładniej dokumentacji dostaw.
- Monitoring chłodni on-line – FleetBoard proponuje również telematyczne systemy kontroli dla przyczep i naczep. Komputer kontrolny korzysta z osobnej karty SIM, przez co kontrola chłodni jest niezależna od monitoringu ciągnika. Poza śledzeniem położenia przyczepy, system rejestruje temperaturę chłodni oraz częstotliwość otwierania drzwi. Położenie naczepy wyświetlane jest na cyfrowej mapie, zaś temperatura jest przedstawiana za pomocą tabelek bądź wykresów. Wszystkie dane przesyłane są poprzez GPRS. Gdy temperatura w chłodni odchyla się od normalnej wartości, zawarty w systemie alarm włącza się - dyspozytor otrzymuje e-mail bądź wiadomość tekstową informującą go o tym fakcie. Wszystkie dane mogą być podsumowywane w raportach.

Mercedes-Benz dla przedsiębiorców
Test the Best to program testów długoterminowych ciągników siodłowych Mercedes-Benz, który jest skierowany do właścicieli firm posiadających duże floty pojazdów. Nie oznacza to jednak, że program adresowany jest tylko do transportowców. FleetBoard może mieć również zastosowanie w firmach kurierskich (w pojazdach dostawczych) oraz budowlanych i komunalnych.


Uczestnicy listopadowego szkolenia FleetBoard w Jastarni

Przez pół roku wybrani, przez regionalnych przedstawicieli handlowych, własciciele firm mogą bezpłatnie korzystać z samochodu Mercedes-Benz Actros oraz z systemu FleetBoard. DaimlerChrysler Automotive Polska liczy jedynie na bieżącą obiektywną ocenę dotyczącą pojazdu i jego eksploatacji oraz aktywnej współpracy przy analizie raportów FleetBoard, jak również na podsumowanie tych ocen po zakończeniu okresu testowego.
Uczestnicy programu mają okazję do bliższego zapoznania się z pojazdami Mercedes-Benz, ich właściwościami jezdnymi, komfortem pracy kierowcy oraz przystosowaniu Actrosów do zadań transportowych oraz funkcjonalności systemu zarządzania flotą FleetBoard.
Istotne jest to, że FleetBoard może być także montowany do pojazdów innych niż Mercedes-Benz. Właściciele pozostałych marek (w tym również dostawczych) także mają możliwość skorzystania z usługi FleetBoard. Tak więc jeśli w flota pojazdów w jednej firmie jest zróżnicowana, producent oferuje ujednolicony system telematyczny.

Michał Bąk, materiały DCHAP





Ostatnie artykuły