Filmy
  • Artykuły
  • Budowlana gwiazda - Mercedes Actros

Budowlana gwiazda - Mercedes Actros

Pojazdy budowlane są w obecnym czasie bardzo poszukiwanym towarem na rynku. Rozwój inwestycji w naszym kraju spowodował, że klienci chętnie zaczęli kupować wywrotki, betonomieszarki lub inne samochody przeznaczone do obsługi placów budowy.



Mercedes-Benz jest marką, którą od zawsze można było zobaczyć na budowie. Ciężarówki z gwiazdą wykonują przewozy, dostarczają materiałów budowlanych, służą do transportu specjalistycznych urządzeń, potrafiąc jeździć w najtrudniejszym terenie.
Szeroka gama tych pojazdów wypełnia każdy segment rynku. Atego, Axor i największy Actros – wszystkie doskonale nadają się pod wszelkiego rodzaju zabudowy.
Flagowy pojazd, Mercedes Actros charakteryzuje się najbardziej wytrzymałym podwoziem oraz największą kabiną. Samochód ten przeznaczony do prac budowlanych jest oferowany z krótką kabiną (S) lub średnią (M) oraz jako dwu, trzy i czteroosiowe podwozie, w konfiguracjach napędów: 4x2, 4x4, 6x2, 6x4, 6x6, 8x4 i 8x8.


Mercedes Actros 3341 6x6

Kompaktowa kabina, dużo miejsca na ładunek
Z racji tego, że wywrotki rządzą się nieco innymi prawami niż pojazdy do transportu dalekobieżnego, ich konstruktorzy zwracają szczególną uwagę na parametry trakcyjne oraz wytrzymałość konstrukcji. Krótka kabina S pozwala maksymalnie wykorzystać podwozie na przestrzeń ładunkową. W prezentowanym pojeździe zabudowa zajmuje długość 5600 mm i szerokość 2500 mm. Objętość muldy wynosi 12,5 m3. Zsyp ładunku może się odbywać poprzez tylną lub hydraulicznie otwieraną lewą burtę.


Zabudowa firmy KH-kipper doskonale współgra z podwoziem

Szerokość kompaktowej kabiny tego Actrosa wynosi 2480 mm, a długość 1700 mm. Pozwala to na wygospodarowanie niewielkiej przestrzeni za fotelami kierowcy i pasażera oraz zamontowanie w kokpicie, drzwiach i nad przednia szybą praktycznych schowków i półek. Dla porównania, nieco dłuższa kabina M (1950 mm) na życzenie klienta może mieć na tylnej ścianie zamontowaną leżankę.
Fotel kierowcy, dzięki pneumatycznemu zawieszeniu i regulacjom we wszystkich płaszczyznach zapewnia wyjątkowy komfort jazdy. Lepsze trzymanie ciała dają dodatkowo dwa rozkładane podłokietniki. Drugi fotel jest składany w dwóch poziomach, można złożyć oparcie i otrzymać stolik lub podnieść do góry całe siedzisko, uzyskując w ten sposób wolną przestrzeń po stronie pasażera.


Składany fotel pasażera

Deska rozdzielcza, poza dodatkowymi przełącznikami blokad osi i mostów napędowych, praktycznie nie różni się od tej z pojazdów długodystansowych. Staranne wykonanie elementów kokpitu, wysoka jakość użytych materiałów i doskonałe wyciszenie kabiny świadczą o tym, że mamy doczynienia z prawdziwą gwiazdą.


Wnętrze kabiny pojazdu jest wykonane podobnie, jak w wersjach do transportów długodystansowych

Sześć kół i spory zapas mocy
Trzyosiowe podwozie wyróżnia się doskonałym układem jezdnym, w którym główna rolę odgrywa stały napęd na wszystkie koła. Uproszczenie konstrukcji zespołu napędowego (w którym nie trzeba załączać napędu na koła przednie) znacznie wydłuża trwałość jego mechanizmów. Dodatkowo producent wyposażył pojazd w reduktor i blokady mechanizmów różnicowych – przedniej i tylnych osi. Takie rozwiązanie plus odpowiednio dobrane ogumienie (z przodu Continental HTC 385/65 R22,2; z tyłu HDC+ 315/80 R22,5) gwarantują dobre trzymanie się samochodu na nieutwardzonej nawierzchni.


Pierwszy stopień jest ruchomy i poddaje się podczas najechania na przeszkodę

Actrosa 3341 6x6 wyposażono w 16 biegową skrzynię przekładniową typ G210 – Telligent. Różnica w stosunku do tradycyjnej skrzyni polega na tym, że sterowanie odbywa się joystickiem, umieszczonym po prawej stronie na końcu podłokietnika. Wybierając poszczególne biegi należy przesuwać joystick w przód. Każdorazowe krótkie wychylenie gałki spowoduje przeskoczenie o jeden wyższy bieg. Odejmowanie biegów polega na pociąganiu joystocka do tyłu. Pozycję neutralną uzyskujemy po naciśnięciu guzika umieszczonego z boku dźwigienki. Trzymając auto na „luzie” przesunąwszy joystick do tyłu, załączamy jeden z dwóch biegów wstecznych. Włączanie biegu może odbywać się również z tzw. preselekcją, czyli najpierw wybieramy żądany bieg, a później wciskając i puszczając sprzęgło uruchamiamy załączenie mechanizmu.
Wybór każdego z przełożeń jest sygnalizowany na wyświetlaczu, który pokazuje aktualny bieg. Zaletą mercedesowskich skrzyń tego typu jest to, że specjalny program monitoruje poprawność wybranego przełożenia w stosunku do prędkości pojazdu. Gdy zechcemy w trakcie wolnej jazdy włączyć za wysoki bieg, układ zasygnalizuje błąd i nie dopuści do wybrania nieodpowiedniego przełożenia. Skrzynia Telligent jest prosta w obsłudze i nawet niedoświadczony kierowca z łatwością pokieruje takim pojazdem.


System zmiany biegów Telligent ułatwia prowadzenie podczas jazdy szosowej

Mercedesa Actrosa napędza 6 cylindrowy widlasty silnik o pojemności 12 l, który może być regulowany na moce od 235 do 370 kW (320–503 KM). Pojazd demonstracyjny został wyposażony w 408-konną jednostkę napędową. Silnik ten rozwija maksymalną moc 300 kW przy 1800 obr/min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 2000 Nm przy 1080 obr/min.
Wszystkie pojazdy ciężarowe Mercedes-Benz spełniają normy czystości spalin Euro 4 lub 5 w technologii SCR.


Miejsce obok zbiornika paliwa zajmuje 35-litrowy zbiornik na AdBlue

Widlasty silnik Mercerdesa doskonale radzi sobie z trudami jazdy po ciężkim terenie. Dodatkowo wspomagają go w tym prawidłowo dobrane przełożenia układu napędowego i optymalnie działające zawieszenie. Dzięki tym elementom oraz ergonomicznie zaprojektowanemu wnętrzu kabiny, każdy kierowca z pewnością doceni duży komfort z racji użytkowania budowlanego Actrosa.

Mercedes Actros - dane techniczne

Zobacz galerię zdjęć


(MB)

Ostatnie artykuły