Filmy
  • Artykuły
  • MAN - historia i współczesność

MAN - historia i współczesność

Wiosną 1898 roku po połączeniu dwóch niemieckich firm, powstaje spółka Maschinenfabrik Augsburg und Maschinenbaugesellschaft Nurnberg AG, której nazwa w 1908 roku zostaje skrócona do trzech liter M.A.N. Celem działalności tego podmiotu jest produkcja silników przemysłowych w oparciu o nowatorski projekt silnika wysokoprężnego Rudolfa Diesla.


Najnowsze ciężarówki koncernu MAN - TGX i TGS

W roku 1915 zakłady w Lindau opuszcza pierwsza ciężarówka. Jednak gwałtowny rozwój fabryki M.A.N. jest datowany dopiero na lata dwudzieste, kiedy to opracowano typoszereg samochodów o ładowności od 6 do 10 ton. Po II Wojnie Światowej M.A.N. uczestniczy w programie odbudowy przemysłowej kraju. Do roku 1955 na rynku pojawia się 14 modeli pojazdów w segmencie od 4,5 do 8 ton. Kamieniem milowym w rozwoju firmy stało się przejecie zakładu silników lotniczych BMW w Monachium, gdzie obecnie mieści się również siedziba koncernu. Dziś spółka akcyjna MAN AG jest centralą Grupy MAN, w której skład wchodzą cztery przedsiębiorstwa stanowiące samodzielne podmioty: MAN Nutzfahrzeuge (pojazdy użytkowe), MAN Diesel (silniki Diesla), MAN TURBO (maszyny wirnikowe) i MAN Ferrostaal (projektowanie i budowa instalacji przemysłowych).
Spółka MAN Nutzfahrzeuge AG jest producentem znanych na całym świecie ciężarówek, która posiada własne zakłady produkcyjne w siedmiu krajach: Niemczech, Austrii, Polsce, Turcji, RPA, Indiach i w Meksyku. Pojazdy użytkowe MAN są produkowane w szerokiej gamie zastosowań, wypełniają segmenty od 7,5 do 50 t DMC.


Fabryka autobusów w Tarnowie Podgórnym k. Poznania

MAN a sprawa Polska
Na początku 1993 roku koncern MAN AG utworzył w Polsce nową spółkę MAN Pojazdy Użytkowe. Pięć lat później uruchomiono pod Poznaniem zakład produkcji pojazdów. W 2000 roku powstało tam Centrum MAN odpowiedzialne za sprzedaż autobusów i samochodów ciężarowych. Na początku 2001 roku nastąpiła fuzja pomiędzy MAN Pojazdy Użytkowe a przejętą w 1999 roku spółką STAR TRUCKS. W wyniku tego połączenia powstała nowa spółka pod nazwą MAN-STAR TRUCKS. W skład jej działalności wchodzi sprzedaż i obsługa pojazdów marki MAN, NEOPLAN i STAR w Polsce.


Hala montażowa autobusów niskopodłogowych

Obecnie zakład w Starachowicach zajmuje się produkcją podzespołów i szkieletów do autobusów miejskich dla montowni w Tarnowie Podgórnym, Pilsting i Salzgitter.
Starachowice wytwarzają rocznie 2500 szkieletów autobusowych, a podpoznański zakład montujący autobusy niskopodłogowe wytwarza rocznie 1500 gotowych pojazdów.
Warto wspomnieć także o pozostałych spółkach Grupy MAN, które od dawna prowadzą działalność w naszym kraju. Już w 1959 roku MAN Diesel udzielił licencji zakładom Cegielskiego na produkcję dużych silników Diesla. Obecnie HCP jest największym dostawcą agregatów prądu dla polskich stoczni. W tym roku m.in. H. Cegielski sprzedał cztery silniki do promów dla stoczni szczecińskiej.
Od 1999 roku spółka MAN Ferrostaal Automotive w Gliwicach prowadzi działalność usługową dla koncernu Genaral Motors, montując i sekwencjonując moduły do modeli: Astra, Agila i Zafira. MAN Ferrostaal AG działa również aktywnie w dziedzinie energii odnawialnych, budując w Czechowicach k. Katowic instalację do produkcji ekologicznego oleju napędowego dla Grupy Lotos.

Niepołomice – trzeci zakład w Polsce
Jak zapewnia kierownictwo spółki MAN Nutzfahrzeuge montownia samochodów ciężarowych pod Krakowem należy do najnowocześniejszych zakładów produkcyjnych na świecie. Świadczy o tym. m.in. wartość inwestycji, która przekroczyła 100 mln. euro. Na obszarze 142 ha MAN wybudował montownię o powierzchni 250 tys. m2, w tym pod dachem znalazło się 78 tys. m2.


W dniu 4 października br. nastąpiło oficjalne otwarcie zakładu w Niepołomicach

Najbliższe plany dotyczące Niepołomic zakładają produkcję ciężkich pojazdów ciężarowych TGA WorldWide przeznaczonych na rynki wschodnie. W przyszłości montownia ta ma również wytwarzać najnowsze modele TGX i TGS.
Duża wydajność zakładu (15 tys. jednostek rocznie w ciągu jednej zmiany) jest możliwa dzięki zastosowaniu wydajnych procesów montażu i logistyki. Poszczególne elementy potrzebne do produkcji są rozprowadzane poprzez specjalne pociągi złożone z cichobieżnych wózków. Wszystkie pojemniki z częściami przemieszczają się na rolkach.
Linia technologiczna, jaką zaprojektowano dla Niepołomic należy do najnowocześniejszych w Europie. Świadczy o tym choćby bezzałogowy system transportu z zamontowanymi pojazdami przemieszczającymi się pomiędzy odcinkami oraz elektroniczny system monitoringu połączeń śrubowych.




Wagoniki transportowe zastępują typową taśmę produkcyjną

Na uwagę zasługuje także opracowany i stosowany już dawno w Europie sposób magazynowania towarów. Najważniejszym ogniwem w łańcuchu dostaw jest tzw. traileryard. Części do zakładu są dostarczane ciężarówkami. Na specjalnie wyznaczonym placu pozostawia się naczepy, z których potrzebne podzespoły trafiają bezpośrednio na linię montażową. Tylko 20 proc. części jest pobieranych z magazynu.


Elementy do montażu pobierane są bezpośrednio z naczepy

Zakład MAN w Niepołomicach jest typową montownią pojazdów, w której nie są przeprowadzane skomplikowane procesy produkcji podzespołów. Nie ma tam hałaśliwych pras tłoczących lub niebezpiecznych stanowisk spawalniczych.





TGA WordWide - modele te będą przeznaczone na rynki wschodnie

Nową fabrykę niemieckiego koncernu można przyrównać do dużego laboratorium składającego samochody z klocków Lego. Odbywa się tu tzw. czysty montaż polegający na tym, że np. gotowe silniki lub skrzynie biegów trafiają wprost z magazynu do uprzednio przyszykowanego pojazdu. Podobnie jest z kabinami, które już kompletne przyjeżdżają z Niemiec wprost na linię montażową. Wydajna praca 400 osobowej załogi sprawia, że co 9 minut z taśmy produkcyjnej może zjechać gotowe auto.

(MB)

Czytaj także:
Polska premiera TGX/TGS

Wywiad z dr Marcem Sielemannem, prezesem spółki MAN Trucks w Niepołomicach

Ostatnie artykuły