Filmy
  • Artykuły
  • Autobusy w Kielcach już po raz piąty

Autobusy w Kielcach już po raz piąty

Tradycyjnie już pod koniec września do Kielc zjechali przedstawiciele i entuzjaści branży autobusowej. To już piąta edycja Międzynarodowych Targów Lokalnego Transportu Zbiorowego TRANSEXPO. Z roku na rok impreza cieszy się coraz większym zainteresowaniem klientów o czym świadczy rekordowa frekwencja wystawców (153 z 11 krajów).



Nie obyło się bez pokazów nowości, które wzbudzały szerokie zainteresowanie zwiedzających. Praktycznie każdy producent autobusów miał w swojej ofercie coś nowego, co było godne uwagi.
Polskie Autobusy, czyli przedstawiciel Jelcza i Autosana zaprezentował nowy autobus turystyczny zbudowany na podwoziu Mercedesa 818D Vario. Pojazd ten o DMC 8200 kg. jest przystosowany do przewozu, na miejscach siedzących, 23 lub 26 pasażerów. Zainteresowanie Wetliną było spore, ze względu na nowoczesną stylistykę nadwozia i ciekawe wzornictwo wnętrza.


Polskie Autobusy: Autosan Wetlina

Spośród małych autobusów na uwagę zasługiwał również pojazd wytwarzany przez AMZ-Kutno. 31-miejscowy Boomerang został zbudowany na podwoziu Renault Midlum. Trzeba przyznać, że firma z Kutna projektuje coraz bardziej dojrzałe konstrukcje na coraz to większych podwoziach. W przyszłości Boomerang ma być wytwarzany przez AMZ-Kutno na ich własnym podwoziu, które jest obecnie w fazie przygotowania. Jak podaje producent, nowy pojazd pojawi się na rynku w połowie przyszłego roku.


AMZ-Kutno: Boomerang

Ciekawostką tej edycji targów było pojawienie sie nowego gracza na naszym rynku. Co prawda tureckie autobusy TEMSA są znane w Europie, jednak dopiero od czerwca br. roku można je kupić w Polsce. Sprzedażą tych pojazdów zajmuje się spółka CMS-Auto z Warszawy.
Nie zabrakło też nowości w segmencie dużych autobusów turystycznych i miejskich. Tam trwa nieustanna konkurencja pomiędzy największymi koncernami. Pomimo tego, że Krzysztof Olszewski, prezes Solaris Bus& Coach, nadal twierdzi, że jego przedsiębiorstwo jest tylko firmą rodzinną, to z roku na rok widać ogromny rozwój fabryki i stale narastające zagrożenie dla producentów z Zachodu. Innowacyjne przedsięwzięcia Krzysztofa Olszewskiego oraz jego pasja w tworzeniu autobusów gwarantują mu sukces w tej branży na długie lata.


Nowe twarze w drużynie Solarisa: H.Bartosch i W.Presinger.

Obecnie szczególną uwagę zarząd Solarisa przykłada do autobusów miejskich i międzymiastowych. Konsekwencją tego są nowe pojazdy i nowi odbiorcy. Realizowane są bardzo odważne projekty napędów hybrydowych i na paliwa ekologiczne (biogaz) oraz rozwija się produkcja nowoczesnych tramwajów i trolejbusów. W ofercie firmy znajdują się także autobusy specjalne. Do Kielc przyjechał pojazd przystosowany do poboru krwi. Vacanza 13 "krwiopijca" jest mobilną stacją krwiodawstwa wyposażoną w laboratorium do badania próbek krwi, gabinet lekarski, zaplecze socjalne oraz salę do pobierania krwi od dawców.


Solaris Urbino 12 Le CNG i Vacanza 13 "krwiopijca"

Tradycją jest, że na każdych targach autobusowych koncern MAN pokazuje nowy pojazd. Tak było i tym razem. Zwiedzającym zaprezentowano czteroosiową wersję niskopodłogowego przegubowca. MAN Lion's City GXL ma długość całkowitą 20,5 m i może pomieścić 202 pasażerów (miejsc siedzących 46+1). Konstrukcja pojazdu opiera się na podzespołach wcześniej produkowanych pojazdów. Przedłużony wagon przedni zastał przejęty z autobusu Lion's City GL o dł. 18,75 m, a dwuosiowy wagon zaopatrzony w 6-cylindrowy silnik D2066 Common Rail (360 KM), pochodzi z modelu Lion's City LL o długości 14,7 m. DMC nowego autobusu wynosi 32,5 t. Uzasadnieniem dla wprowadzenia na rynek wielkokubaturowych autobusów jest ograniczenie zużycia paliwa (0,3 l/100 km w przeliczeniu na jednego pasażera), co przekłada się na ograniczenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery.
W kontekście ostatniej informacji prasowej, jaka ukazała się niedawno na temat zamiaru całkowitego przeniesienia produkcji autobusów miejskich do Polski, należy przypuszczać, że MAN będzie się starał umocnić swoją pozycję w tym segmencie pojazdów na rynkach Europy Wschodniej.


Nagrodzony MAN Lion's City GXL

Nagrody i wyróżnienia przyznane na targach TRANSEXPO 2007 w kategorii Autobusy:
- Medal dla MAN-STAR TRUCKS za Autobus Lion's City GXL
- Wyróżnienie dla Polskie Autobusy z Warszawy za autobus turystyczny A8V Wwtlina
- Wyróżnienie dla EVOBUS Polska za pojazd Mercedes-Benz Citaro K

(MB)



Ostatnie artykuły