- Artykuły
- Ewolucja gatunków - nowy X-Trail
Ewolucja gatunków - nowy X-Trail

Zupełnie nowy Nissan X-TRAIL może wyglądać znajomo. Podobnie, jak poprzednik jest autem wszechstronnym – jednak nowe podwozie i silniki, bogatsze wyposażenie, wyższy poziom komfortu, większa przestronność i ta szczególna „X-TRAILNOŚĆ” sprawiają, że od pierwowzoru różni się tylko tym, że jest po prostu... jeszcze lepszy.
Stylistyka
Mimo że zmieniono wszystkie elementy nadwozia, Nissan X-TRAIL na 2007 r. jest wyraźnie podobny do poprzednika. Powód jest prosty: takie było życzenie klientów. Nowy X-TRAIL z wyraźnie zarysowaną linią boczną, dużymi bocznymi szybami i wybitnie praktyczną sylwetką jest dokładnie taki, na jakiego wygląda.
Nowy X-TRAIL jest większy od poprzednika. Długość pojazdu wzrosła o 175 mm, do 4630 mm, zaś rozstaw osi zwiększono o 5 mm, do 2630 mm. Samochód jest też nieco wyższy – 1685 mm, czyli o 10 mm więcej oraz szerszy – 1785 mm, czyli dokładnie o 20 mm więcej, niż poprzedni model.
Mimo zwiększonych gabarytów, nowy X-TRAIL pozostał autem terenowym z dużym, bo dwustumilimetrowym prześwitem i krótkimi zwisami z przodu i z tyłu.
Podstawowym elementem stylizacyjnym, wspólnym dla pierwszej i drugiej generacji X-TRAIL’a jest linia dachu. Nie obniża się ona w tylnej części pojazdu, przez co bagażnik zachowuje praktyczny, niemal prostopadłościenny kształt. Proste okna i wyraźnie zarysowana linia boczna, biegnąca równolegle do dachu, podkreślają mocną i solidną konstrukcję sylwetki.
Użebrowanie dachu z relingami zwiększa jego wytrzymałość. Jedną z opcji wyposażenia są potężne relingi dachowe Hyper z wbudowanymi lampami z przodu. Relingi stanowią zarówno element praktyczny, jak i dynamizują sylwetkę pojazdu.
Maska silnika biegnie niemal poziomo od podszybia, zaś tylna klapa jest prawie pionowa. Dzięki temu kierowca ma doskonałe wyczucie konturów pojazdu.
Wprawdzie sylwetki obydwu generacji są podobne, to jednak nowy X-TRAIL ma wiele unikatowych elementów, takich jak ostatnia tylna szyba w kształcie dużego „D” i wynikający z tego bardziej dynamiczny kształt ostatniego słupka bocznego i całego tyłu.
Tylne lampy nadal otaczają tylną szybę, ale zostały całkowicie przeprojektowane. Światła cofania przeniesiono na zderzak, obok lampy przeciwmgielnej.
Zmieniła się też pozycja trzeciego światła stop, które umieszczono w górnej części tylnej klapy, nad przyciemnianą szybą. W poprzednim modelu trzecie światło stop znajdowało się za szybą, która z oczywistych względów nie mogła być wykonana z ciemnego szkła.
Nowa paleta obejmuje osiem kolorów, w tym trzy nowe dla modelu X-TRAIL i kolejne trzy zupełnie nowe w ofercie Nissana. Do pastelowego czerwonego i metalizowanego srebrnego dołączył czarny i biały lakier perłowy oraz metalizowany beż. Nowe kolory w ofercie Nissana to metalizowany niebieski Shapphire Blue oraz ciemnopopielaty Precision Grey i elegancki metalizowany fiolet.
We wnętrzu nowego samochodu X-TRAIL zastosowano lepszej jakości materiały oraz bardziej wyrafinowany rozkład kabiny, które dają poczucie klasycznej elegancji oraz wygody. Ale to nie wszystko. Teraz X-TRAIL chlubi się najlepszą w swojej klasie pojemnością bagażnika. Co więcej, jest on znacznie większy niż poprzednio oraz posiada zmyślną szufladę, która wsuwa się pod podwójną podłogę, zapewniając bezpieczne miejsce do przechowywania wartościowych przedmiotów.
Nowy X-TRAIL posiada o wiele większą i bardziej wszechstronną przestrzeń załadunkową – a nie można powiedzieć, że w oryginalnym pojeździe była ona mała – dodatkowo wyposażoną w szufladę, wsuwaną pod podwójną podłogę bagażnika. Miękkie w dotyku tworzywa sztuczne, szczodre użycie elementów wykończeniowych srebrnego koloru oraz chromowanych, powierzchnie z wypukłym wzorem oraz udoskonalone materiały tapicerskie dają poczucie prawdziwej jakości.
Jednakże najbardziej oczywista zmiana wewnątrz kabiny jest zmianą położenia zestawu wskaźników, który został przesunięty z konsoli centralnej do tyłu, za wielofunkcyjne koło kierownicy.
Choć znaczna większość właścicieli pojazdu ceniła sobie centralne położenie prędkościomierza, obrotomierza oraz wskaźników poziomu paliwa i temperatury – częściowo dlatego, że umożliwiało to umieszczenie przed kierowcą dużego schowka na desce rozdzielczej – wskaźniki zostały przesunięte do tyłu z przyczyn czysto praktycznych.
Na maksymalnych wymiarach, lecz z tylnymi fotelami na miejscu, obszar bagażnika jest o 127 mm wyższy, 174 szerszy mm i 85 mm głębszy niż poprzednio. Po złożeniu tylnych foteli nowy X-TRAIL zapewnia najlepszą w tej klasie przestrzeń bagażową, wynoszącą 1649 litrów, czyli tyle samo co VW Passat kombi oraz więcej niż konkurencyjne pojazdy klasy SUV.
Jednostki napędowe
Szeroka gama silników, oferująca cztery jednostki napędowe – dwa silniki wysokoprężne i dwa silniki benzynowe – to kluczowa cecha nowego X-TRAIL’a. Wszystkie stanowią dzieło najnowocześniejszej technologii i oferują idealne połączenie mocy i wydajności.
Zwiększono także wybór skrzyń biegów, po raz pierwszy w ofercie dostępny jest silnik wysokoprężny z automatyczną skrzynią biegów. Jest to opcja niezbyt często dostępna w kompaktowych pojazdach SUV i zapewnia Nissanowi dodatkową przewagę na wysoce konkurencyjnym rynku.
Znany wewnątrz firmy jako M1D, silnik stanowiący podstawę obu modeli wysokoprężnych X-TRAIL’a jest 16-zaworową, 4-cylindrową, 2-litrową jednostką z bezpośrednim wtryskiem w układzie common rail. Silnik o pojemności skokowej 1995 centymetrów sześciennych został opracowany wspólnie z firmą partnerską Renault. W przypadku X-TRAIL’a silnik dostępny jest w dwóch wersjach, podstawowej – rozwijającej 110kW (150PS) mocy przy 4000 obrotów na minutę, oraz wersji o zwiększonej wydajności, która zapewnia 127kW (173PS) przy 3750 obrotach na minutę.
Kolosalne momenty
Silniki te rozwijają także kolosalne wręcz momenty, rzędu odpowiednio 320Nm oraz 360Nm. Moc szczytowa generowana jest przy zaledwie 2000 obrotach na minutę, a 90 procent mocy dostępne jest już przy 1750 obrotach na minutę.
Ten nowy silnik wyposażony jest w sterowany piezoelektrycznie układ wtrysku firmy Bosch. Technologia ta zapewnia bardzo szybką i dokładną kontrolę nad przepływem paliwa, umożliwiając wykonanie cyklu wtryskiwania w pięciu fazach z dwoma wtryskami wstępnymi.
Wtrysk wstępny poprawia akustykę silnika, minimalizując charakterystyczny dla silników wysokoprężnych klekot. Wtrysk wtórny podtrzymuje spalanie wtrysku głównego, w celu spalenia sadzy oraz redukcji zanieczyszczeń zanim jeszcze spaliny opuszczą komorę spalania.
Technologia recyrkulacji spalin (exhaust gas recirculation - EGR) powoduje kontrolowany wzrost temperatury w komorze spalania, który ma na celu redukcję emisji zanieczyszczeń (NOx), a tym samym poprawienie charakterystyki środowiskowej silnika, zapewniając mu zgodność z wymaganiami Euro 4. Wersja 110kW wytwarza jedynie 190g/km dwutlenku węgla, natomiast wersja z chłodzeniem międzystopniowym, pomimo dodatkowej mocy, osiąga wynik rzędu 200g/km.
Obie wersje silnika 2.0 dCi mają w standardzie samoczynnie regenerujący się filtr cząstek stałych. Kiedy filtr się zapełni silnik uruchamia cykl regeneracji, wykonując fazę wtórnego wtrysku, aby celowo przegrzać spaliny, utlenić sadzę w filtrze i tym samym przywrócić zdolność urządzenia.
Akustyka oraz ogólne udoskonalenie stanowiły główne priorytety podczas opracowywania nowego silnika. Spód silnika posiada aluminiową płytę podstawową i zbudowany jest z myślą o zwiększonej wydajności i lepszym pochłanianiu wibracji. Dwa przeciwbieżne wałki wyważające niwelują wibrację wału korbowego, co znacznie poprawia pracę silnika.
Prędkości maksymalne to 188km/h oraz 200k/mh (116mph i 123mph), przy przyśpieszeniu 0-100km/h wynoszącym odpowiednio 11,2 oraz 10 sekund. Silnik zapewnia całkowite zużycie paliwa na poziomie 7,1 l/100km (39.8mpg), w przypadku wersji 110kW, oraz 7.4 l/100km w przypadku wersji 127kW. Wymagania silnika w zakresie konserwacji są bardzo niewielkie, natomiast przerwy między przeglądami wynoszą 20,000km.
Standardem w obu wersjach jest sześciobiegowa, manualna skrzynia biegów, natomiast model 110kW dostępny jest także w wersji z nową, automatyczną, sześciobiegową skrzynią biegów. Po raz pierwszy X-TRAIL z silnikiem wysokoprężnym oferowany jest z automatyczną skrzynią biegów, co daje mu dalszą przewagę nad konkurencją.
Popyt na pojazdy SUV wyposażone w automatyczne skrzynie biegów rośnie. Jest to konsekwencją przejścia klientów z tradycyjnego segmentu D, gdzie automatyczne skrzynie biegów są często stosowane.
Moc benzynowa
Podstawowy silnik spalinowy stanowi nowa i lekka jednostka o pojemności 2,0 litra, opracowana przez firmę Nissan. Oryginalnie można ją było spotkać na rynku japońskim w modelu Lafesta, w Europie zadebiutowała w modelu QASHQAI. Jest to wykonany całkowicie z aluminium, 16-zaworowy silnik z dwoma wałkami rozrządu, który posiada pojemność skokową wynoszącą 1997 centymetrów sześciennych i rozwija 104kW (141PS) mocy przy 6000 obrotów na minutę oraz moment 196Nm przy 4400 obrotach na minutę. Około 90 procent tego momentu osiągane jest już przy 2000 obrotów na minutę, co zapewnia „kopa” przy przyśpieszaniu zwykle spotykanym w większych silnikach.
Jedną z kluczowych właściwości tego silnika jest zredukowane tarcie. Powierzchniom sworznia wału korbowego i łożyska ślizgowego garbu krzywki nadawane jest lustrzane wykończenie, ponadto nowa technologia obróbki zapewnia możliwość uzyskania prawdziwie okrągłych otworów. Proces ten często stosowany jest przy obróbce silników wyścigowych, natomiast rzadko wykorzystuje się go do silników masowej produkcji.
Silnik benzynowy o pojemności 2,0 litra dostępny jest w wersji z napędem na dwa i cztery koła. Prędkość maksymalna wynosi 184km/h (110mph) przy przyspieszeniu od 0-100km/h wynoszącym 11,1 sekundy. Całkowite zużycie paliwa wynosi 8.7 l/100km (32.5mpg).
Ostatnim silnikiem w ofercie to znana już jednostka napędowa Nissana, stosowana w oryginalnym X-TRAIL’u, lecz udoskonalona do nowego zastosowania. Silnik ten należy do serii silników QR firmy Nissan, jest to jednostka czterocylindrowa o pojemności skokowej 2488 centymetrów sześciennych, która rozwija teraz 124kW (169PS) mocy przy 6000 obrotów na minutę i moment 233Nm przy 4400 obrotach na minutę, wzrost o odpowiednio 3kW i 3Nm.
Silnik posiada podwójny wałek rozrządczy górny, 16 zaworów oraz system bezstopniowej zmiany faz rozrządu CVTC (Continuous Valve Timing Control), a najlepsze w swojej klasie parametry średniego i dolnego zakresu momentów sprawiają, że silnik świetnie nadaje się do holowania.
Silnik został skonstruowany nie tylko z myślą o mocy lecz także wyrafinowanej pracy oraz minimalizacji potencjalnych wibracji poprzez zastosowanie podwójnych, napędzanych łańcuchem przeciwbieżnych wałków wyważających.
Poprawiona moc i moment zwiększyły prędkość maksymalną do 194km/h (120mph), natomiast przyśpieszenie od 0-100km/h spadło do 9,8 sekundy. Całkowite zużycie paliwa wynosi 9,6 l/100km (29.4mpg). Udoskonalenia te umożliwiły także zwiększenie okresów pomiędzy przeglądami, które teraz wymagane są co 30,000 kilometrów.
Obie wersje silników benzynowych do X-TRAIL’a wyposażone są standardowo w sześciobiegowe manualne skrzynie biegów, ale dostępne są także z bezstopniową automatyczną skrzynią biegów (CVT) z funkcją sterowania ręcznego.