Filmy

Nowy Golf Variant

Wyjątkowy a jednocześnie dobrze znany - takim hasłem niemiecki koncern reklamuje nowy produkt z Wolfsburga. Od swojego debiutu przed trzydziestoma laty Golf jest tak niepowtarzalny, jak odcisk linii papilarnych. Tajemnica jego światowego sukcesu polega między innymi na tym, że Volkswagen stworzył Golfa – bezpośredniego następcę Garbusa – jako „nie dający się podrobić” oryginał. Jego stylistyka jest kontynuowana i udoskonalana już od pięciu generacji - stała się symbolem marki.

Stylistyka
Synteza nowych i klasycznych elementów stylistycznych charakteryzuje Golfa Varianta trzeciej generacji. Sylwetka i prowadzenie linii nowego modelu wyraźnie zdąża w kierunku Passata Varianta. Jednocześnie patrząc z boku na Golfa Varianta można z łatwością zauważyć wiele cech charakterystycznych dla tego właśnie modelu, np. sięgające daleko w bok tylne światła.
Tył nowego kombi Volkswagena całkowicie wyróżnia się - podczas gdy tylne światła innych wersji nadwozia umieszczono prawie w połowie tylnej klapy, w Golfie Variancie zostały one całkowicie zintegrowane w błotnikach. Optycznie podkreśla to duży otwór bagażnika o szerokości 1,014 mm. Jednocześnie stylistyka tyłu dzięki nowemu kształtowi świateł uzyskała niepowtarzalny charakter. Znane już cechy stylistyczne Volkswagena – stosowane w Passacie Variancie – to pociągnięta aż do słupków D tylna szyba (także wskazująca na dużą szerokość otworu ładunkowego) i spojler na krawędzi dachu, który nie tylko podkreśla sportowy wygląd ale razem z krawędzią obrysową poprawia aerodynamikę i pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa. Współczynnik oporu powietrza: cW = 0,31.
Chromowana osłona chłodnicy charakteryzuje nowy i udoskonalony pod względem aerodynamiki przód Golfa Varianta. Analogicznie do grilla, także zderzaki posiadają chromowane listwy ozdobne. I kolejna niepowtarzalna cecha: podwójne okrągłe reflektory wyraźnie „zaostrzone” w kierunku środka samochodu z poprzecznie umieszczonymi kierunkowskazami.

O charakterze sylwetki nowego Golfa Varianta decyduje pięć głównych elementów: wyraźnie wznosząca się ku tyłowi linia w kształcie stożka biegnąca poniżej bocznych szyb, jednoczęściowy układ graficzny bocznych okien, wyraźnie wymodelowane boki w okolicach tylnych drzwi oraz sięgające głęboko w kierunku błotników tylne światła i charakterystyczny, osadzony pod kątem słupek D. Temu ostatniemu należy poświęcić szczególną uwagę, ponieważ znacznie różni się od poprzedniego modelu i nadaje nowemu Volkswagenowi nadzwyczaj sportowy wygląd. Słupek ten sprawia wrażenie cięciwy napiętego łuku. Bardzo wąskie szczeliny między poszczególnymi częściami nadwozia uzupełniają wrażenie estetyki i wysokiej jakości.

Nadwozie nowego Golfa Varianta ma 178,1 centymetra szerokości, 150,4 centymetra wysokości i 455,6 centymetra długości. W stosunku do poprzednika oznacza to plus 4,6 centymetra na szerokość i 15,9 centymetra na długość. W porównaniu z klasycznym Golfem model Variant przy takim samym rozstawie osi (257,8 centymetrów) jest o całe 35,2 centymetry dłuższy, co ma przede wszystkim wpływ na jego pojemność.

Wnętrze
Przydatność do codziennej eksploatacji rozpoczyna się w Golfie Variancie od łatwego dostępu do bagażnika. Klapę można odblokować centralnym zamkiem lub specjalnym przyciskiem w kluczyku, zanim otworzy się ją przyciskiem poniżej logo VW. Tylna klapa podnosi się na wysokość 2,06 metra a dzięki specjalnym uchwytom w poszyciu wewnętrznym można ją bez problemu zamknąć.

We wnętrzu Golfa Varianta istotne są funkcjonalność, wyczuwalna i widoczna jakość zastosowanych materiałów oraz estetyka. Przy modelu kombi naturalnie nie można zapomnieć o zaletach bagażnika.

Wkładanie bagażu do bagażnika jest ułatwione dzięki nisko umieszczonej dolnej krawędzi, która znajduje się na wysokości 57 centymetrów. Nowym modelem może podróżować pięć osób i 690 litrów bagażu. Jeżeli bagaż będzie ułożony aż do sufitu, zmieści się nawet 745 litrów; do krawędzi na wysokości okna – 560 litrów. Przy złożonej tylnej kanapie i wykorzystaniu całej wysokości wnętrza (0,83 metra) oraz wnęki koła zapasowego w nowym Volkswagenie można przewieźć bagaż o objętości 1.550 litrów (pomiar VDA: 1.495 litra), 80 litrów więcej, niż w poprzednim modelu.

Płaska na całej długości podłoga w bagażniku mierzy przy złożonej tylnej kanapie 1,70 metra do oparcia fotela kierowcy. Pod podłogą i w poszyciu bocznym bagażnika przewidziano również miejsce na mniejsze przedmioty. Nawet jeżeli fabrycznie dzielona asymetrycznie kanapa nie jest opuszczona, głębokość bagażnika nadal budzi podziw swoimi wymiarami: 1,07 metra. Maksymalna szerokość: 1,29 metra.

Bagażnik można wykorzystać na wiele sposobów. Składanie i rozkładanie fabrycznie dzielonej kanapy jest niezwykle łatwe: przyciskiem obok zewnętrznych zagłówków można odblokować oparcia a następnie przechylić je do przodu.

Jako wyposażenie dodatkowe Volkswagen oferuje nowy panoramiczny dach rozsuwany. Ze swoją długością 1,36 metra i szerokością 0,87 metra przezroczysta powierzchnia dachu rozpościera się prawie nad całym wnętrzem wpuszczając do niego światło i tworząc miłą atmosferę. Dach składa się z dwóch części, z których przednią można unieść lub całkowicie otworzyć. Aby przez cały czas do dyspozycji pozostała pełna wysokość wnętrza, otwarty segment wysuwa się na zewnątrz nad zamkniętą część dachu. Przed zbyt intensywnym nasłonecznieniem chroni elektrycznie uruchamiana żaluzja.

Wyposażenie seryjne
Podobnie jak „klasyczny” Golf, także nowy Golf Variant dostępny będzie w wersjach wyposażenia \\\"Trendline\\\", \\\"Comfortline” i „Sportline”. Już podstawowy model „Trendline” dysponuje bogatym wyposażeniem zwiększającym komfort i bezpieczeństwo, obejmującym na przykład sześć poduszek powietrznych i ABS z EBV. Zasadniczo wszystkie wersje mają zderzaki i obudowy lusterek zewnętrznych w kolorze nadwozia oraz chromowaną osłonę chłodnicy. Funkcjonalne elementy, takie jak klimatyzacja z regulacją półautomatyczną „Climatic”, centralny zamek, czujnik temperatury zewnętrznej, płaska podłoga w bagażniku z dodatkowymi schowkami oraz asymetrycznie dzielona kanapa tylna należą również do wyposażenia seryjnego.

Specjalnie dla osób dużo jeżdżących przygotowana została wersja Comfortline. Obejmuje ona na przykład komfortowe fotele z regulowanym podparciem odcinka lędźwiowego i środkowym podłokietnikiem oraz tempomat. Trzecia wersja wyposażenia - Golf Variant Sportline - dysponuje seryjnie obniżonym o 15 milimetrów sportowym zawieszeniem, sportowymi przednimi fotelami, 16-calowymi kołami ze stopu metali lekkich (typ "Atlanta") z oponami 205/55 oraz skórzaną kierownicą sportową.

Podwozie
Golf Variant posiada oś przednią z kolumnami McPherson i wielowahaczową oś tylną. Oś tylna dzięki swoim czterem wahaczom znacznie poprawia komfort jazdy i kierowalność oraz pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo czynne. Oś przednia wyróżnia się tym, że dzięki zmniejszeniu skłonności do przechyłów bocznych i dobrej reakcji stabilizatorów pozwala na zwiększenie dynamiki jazdy na zakrętach.
Ponadto, bardziej precyzyjne prowadzenie kół i doprowadzone do perfekcji reakcje resorów w porównaniu z poprzednim Golfem Variantem przyczyniają się do odczuwalnie zwiększonego komfortu ogólnego. Cała konstrukcja podwozia potrafi przy tym z łatwością udźwignąć maksymalny ładunek; zależnie od silnika Golf Variant może przewozić do 622 kilogramów ładunku.
Kierowalność i komfort jazdy zostały doprowadzone do perfekcji przezelektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego, które oferuje nie tylko dopasowaną do prędkości jazdy siłę wspomagania, lecz także w znacznej mierze przyczynia się do zachowania stabilności kierunkowej podczas jazdy na wprost.

Najmłodsze wcielenie Golfa jest seryjnie wyposażone w najnowszą generację ESP i asystenta hamowania „Dual Brake Assist“. Podstawę bardzo dobrych wartości opóźnień tworzy, opracowany również od nowa, układ hamulcowy z poprawionym chłodzeniem. Dzięki sumie swoich właściwości, podwozie Golfa Varianta oferuje bardzo udaną syntezę wykraczającego poza swoją klasę komfortu jazdy i bardzo dynamicznych właściwości jezdnych i kierowalności.

Silniki i skrzynie biegów
Nowy Golf Variant debiutuje z dwoma dieslami i trzema silnikami benzynowymi, cztery z nich dysponują bezpośrednim wtryskiem paliwa. Paletę silników otwiera czterocylindrowa jednostka napędowa o pojemności 1,6 litra i mocy 75 kW / 102 KM. Mocniejsze są podwójnie doładowane silniki TSI wyposażone w najnowocześniejszą technologię. Te bardzo mocne i dynamiczne jednostki napędowe oferują moc 103 kW / 140 KM i 125 kW / 170 KM. Fabrycznie wyposażone w filtry cząstek stałych są dwa silniki TDI Golfa Varianta o mocy 77 kW /105 KM i 103 kW / 140 KM. Innowacyjna dwusprzęgłowa skrzynia biegów DSG może być opcjonalnie montowana do wszystkich silników z wyjątkiem 1,6-litrowej jednostki benzynowej.

1.6 o mocy 75 kW / 102 KM.
Jako podstawowa jednostka napędowa Golfa Varianta stosowany jest 1,6-litrowy silnik czterocylindrowy, który dysponuje mocą 75 kW / 102 KM (przy 5.600 obr/min). Od 3800 1/min wytwarza swój maksymalny moment obrotowy o wartości 148 Nm. Ten benzynowy silnik zużywa średnio 7,4 litra na 100 kilometrów. Przełączany za pomocą pięciobiegowej manualnej skrzyni biegów, ważący 1.278 kilogramów Golf Variant osiąga maksymalną prędkość jazdy 184 km/h. Sprint od 0 do 100 km/h wykonuje w ciągu 12,3 sekundy. Emisja CO2 wynosi 176 g/km.

TSI o mocy 103 kW / 140 KM.
„Mniejszy“ Twincharger wytwarza moc 103 kW/140 KM – dzięki wtryskowi bezpośredniemu i podwójnemu doładowaniu za pomocą turbosprężarki i kompresora uzyskuje tę moc tylko z 1,4 litra pojemności skokowej.
Równie imponujące jest 220 niutonometrów momentu obrotowego, będące do dyspozycji od 1500 do 4000 1/min. Silnik TSI przyspiesza Golfa Varianta w 9,5 sekundy do 100 km/h; maksymalna prędkość jazdy wynosi 205 km/h. Średnie zużycie benzyny to tylko 7,1 litra na 100 km; odpowiada to emisji CO2 o wartości 169 g/km. Golf Variant z TSI jest seryjnie wyposażony w manualną przekładnię sześciobiegową, opcjonalnie może współpracować z automatycznie zmieniającą biegi, dwusprzęgłową przekładnią DSG.

TSI o mocy 125 kW/170 KM.
Jeszcze silniejszy jest TSI -125 kW (170 KM), którego pojemnościowy wskaźnik mocy 90 kW/l jest najlepszą wartością wśród seryjnie produkowanych silników czterocylindrowych. Jego maksymalny moment obrotowy – 240 niutonometrów dostępny od 1500 do 4750 obrotów na minutę – odpowiada momentowi pięciocylindrowego silnika wolnossącego o pojemności 2,3 litra. Jednak w porównaniu z nim zużycie paliwa podwójnie doładowanego silnika benzynowego, montowanego w osiągającym prędkość 220 km/h Golfie Variancie, wynosi 7,3 litra/100 km i jest o okrągłe 20 procent niższe (wartość CO2: 174 g/km). Na przyspieszenie od zera do 100 km/h potrzebne jest tylko 8,5 sekundy. Przeniesieniem siły napędowej zajmuje się seryjnie montowana sześciobiegowa skrzynia manualna, opcjonalnie dostępna jest dwusprzęgłowa skrzynia biegów DSG.

1.9 TDI o mocy 77 kW/105 KM.
Ofertę silników wysokoprężnych otwiera 1.9 TDI o mocy 77 kW / 105 KM , swój maksymalny moment obrotowy o wartości 250 Nm osiąga przy 1900 obr/min. W konfiguracji seryjnej 1.9 TDI pracuje z pięciobiegową przekładnią manualną, a na życzenie z dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG.
Przełączany za pomocą manualnej skrzyni biegów Golf Variant 1.9 TDI osiąga maksymalną prędkość 187 km/h, w ciągu 12,2 sekundy przyspiesza do 100 km/h i zużywa średnio zaledwie 5,2 litra oleju napędowego na 100 kilometrów. Jego emisja CO2 wynosi tylko 137 g/km.

2.0 TDI o mocy 103 kW/140 KM.
Imponująca siła i niskie zużycie paliwa – te dwa zasadnicze parametry wyróżniają silnik 2.0 TDI, który wytwarza moc 103 kW / 140 KM (przy 4.000 obr/min) i rozwija moment obrotowy o wartości 320 Nm (między 1750 i 2500 obr/min). Ta czterozaworowa jednostka jest przełączana za pomocą sześciobiegowej skrzyni manualnej albo opcjonalnie za pośrednictwem DSG. Nowy Golf Variant napędzany przez 2.0 TDI osiąga maksymalną prędkość 205 km/h, sprint od zera do 100 km/h wykonuje w 9,8 sekundy. Średnio zużywa tylko 5,6 litra paliwa na 100 kilometrów (wartość emisji CO2: 148 g/km).

Oba silniki TDI i TSI mogą, jak wspomniano, współpracować ze sportową dwusprzęgłową skrzynią biegów (DSG), która łączy komfort działania konwencjonalnej automatycznej skrzyni biegów z szybkością przełączania i oszczędnością (w zużyciu paliwa) manualnej przekładni. Skrzynia DSG równolegle do w pełni automatycznego trybu pracy, posiada również funkcję tiptronic, która umożliwia ręczną zmianę biegów. W obu przypadkach zmiana przełożeń daje nie tylko wrażenie wysokiego komfortu, lecz także maksymalną przyjemność z błyskawicznego przełączania biegów jak w samochodzie sportowym.

Ostatnie artykuły