Filmy
  • Artykuły
  • Peugeot 4007 - pierwszy samochód typu SUV

Peugeot 4007 - pierwszy samochód typu SUV

Dzięki połączeniu atutów tych dwóch producentów samochodów, "terenówka" Peugeota charakteryzuje się innowacyjnym, zintegrowanym układem przeniesienia napędu sterowanym elektronicznie, mocnym silnikiem diesla 2.2 HDi FAP najnowszej generacji, wysokim poziomem przyczepności do drogi, znamiennym dla sedanów Marki, nie pomijając dynamicznego i starannie wyposażonego wnętrza.

Będący rezultatem współpracy znanego specjalisty w produkcji pojazdów 4 x 4 Mitsubishi Motors Corporation oraz grupy PSA (Fiat, Peugeot, Citroën), Peugeot 4007 odkrywa nowy obszar przyjemności samochodowej. Amatorzy pojazdów kategorii SUV będą zachwyceni 4007-ką, która spełnia ich główne oczekiwania poprzez wyróżniający się i dostojny wygląd, wysoką i bezpieczną pozycję za kierownicą – jest to samochód dający wrażenie siły oraz łączący dobrą przyczepność do drogi z komfortem.
Większość klientów wykorzystujących SUV-a do codziennej jazdy będzie zadowolona z energicznego silnika, przyjemnego prowadzenia oraz parametrów środowiskowych.
UV Peugeot o długości 4,64 m oraz szerokości 1,80 m wyróżnia się wysokością (1,67 m), ale przede wszystkim prześwitem (176 mm), co umożliwia mu jazdę po nieutwardzonych traktach.
Pięciodrzwiowa 4007-ka zachwyca rodziny swoimi wymiarami oraz strukturą umożliwiającą przewóz maksymalnie siedmiu osób. Ponadto modułowy bagażnik może mieć pojemność aż do 510 dm3 pod półką (norma VDA) przy konfiguracji pięciu miejsc, a nawet w wyjątkowych przypadkach 1 686 dm3 przy dwóch miejscach siedzących.
Dzięki przesuwanej dolnej części bagażnika, która może utrzymać ładunek o wadze 200 kg, próg przestrzeni bagażowej jest usytuowany zaledwie 600 mm nad ziemią.

stylistyka
Przód pojazdu, zaprojektowany przez Centrum Stylu Peugeot, podkreśla sportowy charakter i siłę samochodu. 4007-ka wyposażona w okazałą kratę wlotu powietrza, harmonizującą z obecnym stylem samochodów Marki, wyraża gotowość do podboju swoich ulubionych terenów – dróg oraz ścieżek.
Dynamiczny aspekt samochodu podkreśla przedni pas nadwozia, który zawiera reflektory przeciwmgielne oraz chromowane wykończenia wlotów powietrza. Sportowy charakter odzwierciedla elegancję i wyrafinowany styl Marki.
Reflektory z gładkiego szkła, w kształcie migdałów, nachodzą na znacznych rozmiarów błotniki, tworząc łącznik pomiędzy błotnikami a profilowaną pokrywą silnika, która nadaje 4007-ce dostojnego i silnego aspektu. Duży znak Peugeot, umieszczony na szczycie pokrywy silnika podkreślony jest przez otaczające go żebra wlotu powietrza.
Błotniki samochodu o wyraźnie zarysowanych kształtach, świadczą o jego mocy. Szerokie nadkola, aluminiowe felgi oraz podwyższony prześwit wyrażają potencjał dynamiczny 4007-ki bez względu na obraną drogę.
Linia bagażnika dzieli tylne światła na dwie części i biegnie w dół nadwozia wyznaczając dwustopniowy sposób otwierania tylnych drzwi pojazdu – za pomocą dolnej unoszonej części typu « hobby » oraz górnej oszklonej części. Zarysowana w ten sposób tylna osłona współgra z silnym i eleganckim aspektem 4007-ki.

Wnętrze
Sportowy i wyrafinowany charakter 4007-ki odnajdujemy również w dopracowanym wnętrzu.
Czarna deska rozdzielcza, pokryta warstwą soft, przywołuje na myśl zarazem prosty i dynamiczny styl. Okrągłe i głęboko osadzone zegary zestawu wskaźników oraz ich wskazówki nawiązują do świata motoryzacji. Umieszczone między dwoma zegarami kontrolki awaryjne oraz wielofunkcyjny ekran wyświetlają wszystkie niezbędne podczas jazdy informacje z wykorzystaniem minimalnej przestrzeni.
Pazur Peugeot odcisnął swoje piętno również w harmonijnym wnętrzu pojazdu, wykończonym w czarnym kolorze, zwłaszcza na poziomie siedzeń i poszycia drzwi. Gramatura deski rozdzielczej jest identyczna jak w przypadku górnego obicia, a emblematy wykonane z materiału, dobrane do obicia siedzeń, zostały umieszczone nad podłokietnikami w drzwiach.
Obite trzema rodzajami materiałów siedzenia, o doskonałym wykończeniu przywołują na myśl sportowy styl. Podobnie, jak siedzenia pokryte skórą, których szwy dodają nutki ekskluzywności.

Zawieszenie
Konstrukcja samochodu charakteryzuje się układem zawieszenia najnowszej generacji, charakterystycznym dla SUV-ów oraz przystosowanym do wykorzystywania samochodu zarówno do jazdy po drodze, jak i do rozrywki.
4007-ka została wyposażona w cztery koła o niezależnym zawieszeniu.
Zawieszenie przednie charakteryzuje się kolumnami typu pseudo Mc Pherson, połączonymi z drążkiem stabilizatora o średnicy 22 mm.
Zawieszenie tylne wielowahaczowe, obejmuje belkę skrętną z drążkiem stabilizatora o średnicy 20 mm.
Układy jezdne zostały zaprojektowane przez Mitsubishi Motors Corporation i dostosowane do oczekiwań klientów europejskich, zwłaszcza w zakresie tylnego zawieszenia.

Układ przeniesienia napędu
4007-ka została wyposażona w innowacyjną przekładnię 4 x 4 « on demand ».
Sterowana elektronicznie, z mokrym sprzęgłem, umieszczonym powyżej tylnego mostu napędowego, rozdziela moment obrotowy pomiędzy przednie i tylne osie, w celu zapewnienia optymalnej zdolności jezdnej. Technologia ta została opracowana przez Mitsubishi Motors Corporation, znanego specjalistę w dziedzinie zintegrowanych przekładni.
Przekładnia funkcjonuje w następujący sposób : skrzynka rozdzielcza umieszczona przy wylocie skrzyni biegów, przesyła za pomocą wzdłużnego wału napędowego moment obrotowy do zawieszenia tylnego. Kalkulator wykorzystuje w czasie rzeczywistym parametry otrzymane z innych kalkulatorów pojazdu, takich jak moduł ASC/ABS, kalkulator silnika oraz dane z zegarów na desce rozdzielczej. Prędkość pojazdu, kąt skrętu koła kierownicy, różnica prędkości obrotu kół przednich i tylnych oraz poziom przyśpieszenia są brane pod uwagę w celu określenia wartości momentu obrotowego, który należy przesłać do zawieszenia tylnego.
W zależności od tych danych oraz obranej przez kierowcę strategii jazdy kalkulator uruchomi elektronicznie tylne mokre sprzęgło z większą lub mniejszą intensywnością.
Wytworzone pole magnetyczne o zmiennej sile uruchamia sprzęgło tylnej przekładni, umożliwiając w ten sposób dokładne przekazanie momentu obrotowego na tylne koła.

Jednostka napędowa
4007-ka wejdzie na rynek z silnikiem diesla 2,2 l HDi najnowszej generacji, będącym owocem czwartej fazy współpracy pomiędzy grupą PSA a Ford Motor Company.
Ten 4-cylindrowy silnik, o pojemności skokowej 2178 cm3, osiąga maksymalną moc 115 kW przy 4 000 obr./min., zatem około 156 KM CEE, przy maksymalnym momencie obrotowym 380 Nm przy 2000 obr./min. Jest to ewolucja silnika 2.2L HDi 125 kW z podwójną sekwencyjną turbosprężarką, który pojawił się niedawno w modelach 407 i 607. Wyposażony w turbosprężarkę Honeywell Turbo Technology o średnicy 52 mm będzie on napędzał 4007-kę.
Silniki 2,2 l HDi zostały wyposażone w całkiem nową komorę spalania. W stosunku do poprzedniej generacji, charakteryzuje się ona zredukowanym stopniem sprężania (16,6 w stosunku do wcześniejszych 18) oraz większą średnicą (25%), która przyczynia się do ograniczenia proporcji paliwa w kontakcie ze ściankami, co zmniejsza ilość nieprzepalonego paliwa. Efekt ten otrzymano za pomocą specjalnie skonstruowanego tłoka (wykonanego z aluminium o dużej wytrzymałości mechanicznej i termicznej). Średnica ta umożliwia również znaczne zmniejszenie krążenia powietrza w komorze spalania (SWIRL), co ogranicza straty ciepła na ściankach. Ta 115 kW wersja jest ponadto wyposażona w rozdzielacz wlotu o zmiennym SWIRL, co umożliwia polepszenie tych parametrów.
Zmiany te wpływają na mieszankę powietrza z paliwem, co poprawia znacznie wydajność silnika oraz przyczynia się do bardziej cichego spalania.
System spalania ECCS jest powiązany z systemem wtrysku typu common rail Bosha trzeciej generacji, którego ciśnienie osiąga 1600 barów (1350 w przypadku pierwszej generacji).
To zwiększone ciśnienie wtrysku powiązane z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi, z głowicą o 7 otworach 135 μm, umożliwia zwiększenie liczby wtrysków (aż do 6 na cykl). Wiąże się to z dużą dokładnością rozpylania oleju napędowego. Spalanie jest wówczas bardziej złożone i jednolite z zastosowaniem zoptymalizowanej mieszanki powietrza i oleju napędowego, co ogranicza szkodliwe emisje u źródła.
Silnik ten, o wysokim momencie obrotowym został zestawiony z ręczną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach "Aisin".
W rezultacie, od 1250 obr./min.) moment obrotowy wynosi 250 Nm, a przy
1500 obr./min.) osiąga 300 Nm, czyli prawie 80 % maksymalnej wartości. Zakres użytkowej mocy silnika jest ważny, ponieważ przy 3000 obr./min.) kierowca dysponuje wciąż 90% maksymalnego momentu obrotowego.

Jednostka napędowa charakteryzuje się dynamicznymi parametrami, które są zbliżone do wyników osiąganych przez sedany z wyższego segmentu średniego marki Peugeot :
- przyśpieszenie od 0 do 100 km/h : 9,9 s,
- przyśpieszenie od 0 do 1000 m : 31, 8 s,
- przyśpieszenie od 80 do 120 km/h na 5 biegu : 9,3 s.

Ostatnie artykuły