Filmy

Ford na rzecz biopaliw

W Europie Ford stara się być liderem i pionierem w dziedzinie projektowania i budowy samochodów napędzanych biopaliwami. Samochody gamy FFV są ważnym elementem proponowanego przez Forda pakietu nowoczesnych rozwiązań i technologii ekologicznych, mających przede wszystkim zmniejszyć emisję CO2, które koncern oferuje swoim klientom po umiarkowanych cenach.

Wspomniana gama rozwiązań i technologii obejmuje także zdecydowanie unowocześnione konwencjonalne jednostki napędowe (zarówno ekologiczne silniki wysokoprężne, jak i bardzo nowoczesne ekologiczne silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa), pojazdy napędzane paliwami alternatywnymi (w tym także z silnikami FFV), rozwiązania wykorzystujące napęd hybrydowy (w tym także prowadzone w Europie badania nad mikrohybrydowymi układami napędowymi korzystającymi z silników diesla oraz dowolnie załączanymi hybrydowymi układami napędowymi typu plug-in), a także – w dłuższej perspektywie czasowej – silniki spalinowe napędzane wodorem oraz ogniwa paliwowe. Niektóre z tych rozwiązań i technologii już dziś są dostępne na rynku (w tym samochody serii FFV zasilane biopaliwem); inne pojawią się w ofercie Forda już niedługo, a jeszcze inne są w stadium intensywnych prac badawczo-rozwojowych.

Silniki FFV mogą pracować na mieszance E85 (zawierającej 85% bioetanolu i 15% benzyny), są też przystosowane do spalania samej benzyny lub dowolnej innej mieszanki tych paliw (zapewniając tym samym użytkownikowi daleko idącą swobodę w wyborze rodzaju paliwa i sposobu użytkowania). Aby umożliwić pracę normalnego silnika benzynowego na mieszance E85 w konstrukcji silników dokonano trzech zasadniczych modyfikacji:
- Wykonanie specjalnie utwardzonych gniazd zaworów (bioetanol ma silne właściwości korodujące).
- Zastosowanie płynnej regulacji kąta wyprzedzenia zapłonu, dzięki której charakterystyka pracy silnika jest automatycznie dostosowywana do rodzaju mieszanki bioetanolu i benzyny znajdującej się w danej chwili w zbiorniku.
- Zastosowanie wstępnego podgrzewania kadłuba silnika przy temperaturach niższych niż –15° C (ponieważ bioetanol ma inną niż benzyna charakterystykę podczas rozruchu zimnego silnika).

Ford Focus i Ford C-MAX w wersji Flexifuel są obecnie oferowane w 11 krajach Europy. Są to: Austria, Belgia, Francja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Niemcy, Norwegia, Szwajcaria, Szwecja i Wielka Brytania i od niedawna w Polsce.
Szwecja jest pierwszym krajem, w którym w 2001 roku Ford zaczął oferować wersje FFV swoich modeli napędzane biopaliwami. Dziś ponad 80% wszystkich egzemplarzy Forda Focus i Forda C-MAX na tamtejszym rynku to wersje FFV. Ponad 50% wszystkich samochodów sprzedawanych dziś w Szwecji przez Forda to samochody mogące spalać biopaliwa (dane z 2006 roku).
Od chwili wprowadzenia na szwedzki rynek wersji napędzanych biopaliwami w 2001 roku Ford sprzedał w całej Europie ponad 30.000 pojazdów z silnikami FFV (w tym około 26 tys. pojazdów sprzedanych w samej Szwecji).
Na przestrzeni minionych 10 lat Ford sprzedał na całym świecie ponad 2 mln samochodów napędzanych biopaliwami (FFV).

Ze względu na rosnącą popularność samochodów napędzanych biopaliwami coraz więcej stacji w całej Europie zaczyna oferować paliwo E85. W Szwecji od 2001 roku liczba stacji oferujących biopaliwa wzrosła od zera do ponad 600. Przewiduje się, że do 2009 roku niemal 60% z 4000 stacji paliw w Szwecji będzie sprzedawać biopaliwo E85 obok tradycyjnych paliw.
Poza Szwecją w Europie jest co najmniej 138 stacji, gdzie można zatankować biopaliwo E85. (Niemcy mają 86 takich stacji , Francja – 15, Wielka Brytania – 13, Irlandia – 13, Szwajcaria – 5, Holandia – 3 oraz Norwegia, Węgry i Hiszpania po 1 – wszystkie dane ze stycznia 2007 r.)
Przykładowe ceny biopaliwa E85 (styczeń 2007 r.): Niemcy: 0,89–0,99 € (dla porównania benzyna RON 95 kosztowała 1,22-1,26 €); Francja: 0,78-0,80 € (benzyna RON 95 kosztowała 1,13-1,20 €).

Najważniejszą korzyścią dla środowiska jest możliwość znaczącego ograniczenia emisji CO2 (mierzonej w cyklu od wydobycia paliwa do spalenia podczas eksploatacji pojazdu). Przypomnijmy, że dwutlenek węgla jest najpowszechniej spotykanym gazem tzw. „cieplarnianym”, który jest odpowiedzialny za globalne ocieplenie.
Bioetanol jest paliwem odnawialnym, wytwarzanym z materiału roślinnego (np. buraków cukrowych) lub z biomasy (np. szczątek i odpadów drewna). Z kolei CO2 emitowany przez pojazdy samochodowe jest wychwytywany z atmosfery przez rośliny w czasie wzrostu, w wyniku procesu fotosyntezy. Rośliny z kolei są używane do produkcji bioetanolu i dzięki temu obiegu CO2 w naturze w dużym stopniu się zamyka.
Prowadzone badania porównawcze (ostatnie testy zostały przeprowadzone na zlecenie rządu Hiszpanii) wykazały, że zastosowanie bioetanolu w połączeniu z technologią FFV może przynieść zmniejszenie emisji CO2 do atmosfery nawet o 80% (mierzonej w cyklu od wydobycia paliwa do spalenia podczas eksploatacji pojazdu; w porównaniu z benzyną spalaną przez pojazdy korzystające z rozwiązań konwencjonalnych).
Szersze stosowanie bioetanolu może także pomóc w zmniejszeniu zależności krajów Unii Europejskiej od ropy naftowej i przyczynić do stworzenia nowych miejsc pracy w rolnictwie.

Ford Focus C-MAX - dane techniczne

źródło: Ford Polska

Ostatnie artykuły