Filmy
  • Artykuły
  • "Pustynna Burza" z udziałem wywrotek Renault

"Pustynna Burza" z udziałem wywrotek Renault



W zeszłym roku Renault Trucks zaprezentowało odnowioną gamę największych swoich ciężarówek. Wówczas mieliśmy okazję poznać nowe: Magnum, Premium (Route i Distribution), Landera, Keraxa oraz Midlum. Wreszcie przyszedł czas na działania praktyczne, a właściwie terenowe. Zgromadzeni w podpoznańskiej piaskowni, niedaleko Lwówka, mogliśmy dosiąść i wypróbować właściwości jezdne dwóch pojazdów przeznaczonych do jazdy po drogach nieutwardzonych.



Nieco techniki
Renault Trucks dość znacznie zmodernizowało swoje ciężarówki, zmieniając w nich szereg najistotniejszych elementów takich jak: rama, silniki, skrzynie biegów, wnętrze kabiny i szereg innych podzespołów.
Cechą wyróżniającą te pojazdy, spośród samochodów poruszających sie wyłacznie po drogach utwardzonych, są głównie konfiguracje napędów oraz wzmocnione ramy podwozi.


Wzmocnione podwozie Keraxa w wersji Heavy

Renault Kerax to samochód przeznaczony do najcięższych prac w terenie, dzięki wyjątkowo trwałym układom napędowym, jest on zdolny pokonywać ekstremalne odcinki terenowe z ciężkim ładunkiem. Na przykład 42 tonowa ciężarówka w wersji heavy (oferowana w Polsce) ma 370 mm prześwitu pod tylną osią i kąt natarcia wynoszący 370o. Dla poprawy właściwości trakcyjnych w terenie, pojazdy te są dostępne z napędami: 4x2, 4x4, 6x2, 6x4, 6x6 i 8x4. Nowego Keraxa wyposażono w mosty o całkiem innej konstrukcji, niż stosowane w poprzednim modelu. Mosty z podwójną redukcją (wyposażone w przekładnię C9). Dostępne są mosty pojedyncze (do pojazów dwuosiowych oraz z napędem 4x4 i 6x6) o dopuszczalnym nacisku 9 t na przód i 15 t na tył oraz mosty podwójne (PMR 2695, 3395) o dopuszczalnym nacisku do 32 t. W mostach podwójnych zastosowano nową obudowę zwiększającą prześwit (375 mm przy oponach 13R 22,5 czyli + 65 mm).


Ruchoma tylna burta jest podnoszona za pośrednictwem siłowników hydraulicznych

Do napędu Keraxa, francuski koncern zastosował nowe 6-cylindrowe jednostki napędowe DXi11. Silniki te maja pojemność 10,8 l i są regulowane na moce: 272 kW (370 KM), 302 kW (410 KM) lub 331 kW (450 KM). Jednostka 450-konna rozwija maksymalna moc przy 1900 obr/min, a jej maksymalny moment obrotowy wynosi 2140 Nm w przedziale 1100–1300 obr/min. DXi11 jest wyposazony w wysokocisnieniowy elektroniczny układ wtrysku oparty na pompowtryskiwaczach. Silniki 410 i 450 KM mają turbosprężarkę z zaworem wastegate.
W zależności od zastosowania i mocy silnika, Keraxy mogą być wyposażone w jedną z czterech mechanicznych skrzyń biegów w układzie super H (biegi 5–8 są nałożone na biegi 1–4). Renault w silnikach Euro 4 i 5 wykorzystuje technologię SCR.


W 33-tonowym Keraxie mulda może mieć pojemnośc do 18 m3

Do prac w lżejszym terenie, gdzie pojazd tylko sporadycznie musi poruszać się po drogach nieutwardzonych właściwszym rozwiązaniem będzie wykorzystanie Landera. Ciężarówka ta, wykorzystująca wiele elementów z Premium Distribution i Keraxa ma całkowicie nową ramę wykonaną z materiałów bardziej sprężystych i odpornych na skręcanie. W nowym programie Renault Trucks dotyczącym Landera jest obecnie, aż 14 rozstawów osi, co w porównaniu z poprzednimi wersjami zwiększa ofertę o 65%. Warto także wspomnieć, że teraz użytkownik ma do wyboru 3 rodzaje zawieszeń, na które składaja się resory paraboliczne lub poduszki pneumatyczne, stabilizatory oraz amortyzatory teleskopowe oraz 4 nośności przednich zawieszeń (7,1 / 7,5 / 8 / 9 t).


Wygodna kierownica i czytelne wskaźniki Premium Lander

Renault Premium Lander jest dostępny z trzema rodzajami kabin: dziennej (głębokość 1,6 m), Global (głębokość 2 m) lub sypialnej (głębokość 2,2 m). Ze względu na możliwość poruszania się Landera w terenie, konstruktorzy Renault wyposażyli jego przedni zderzak w stalowe narożniki ochronne oraz klosze reflektorów wykonane z poliwęglanu.
Do napędu Renault Premium Lander wykorzystano dwa rodzaje silników, każdy w trzech wariantach mocy. Nowy silnik DXi7 o poj.7,2 l, który dostępny jest w mocach: 177 kW (240 KM), 206 kW (280 KM) i 235 kW (320 KM) zastąpił starą jednostkę o poj. 11 l. Z mniejszej pojemności silnika uzyskano większą moc, obniżając przy tym jego masę (silnik jest lżejszy o 350 kg.). Na przykład DXi7 320 KM osiąga maksymalny moment obrotowy 1200 Nm w przedziale 1200–1700 obr/min. W drugiej opcji występuje jednostka napędowa DXi11, która jest dostępna w mocach: 270 kW (370 KM), 295 kW (410 KM), 331 kW (450 KM).


Pokonanie brodów wodnych również nie stanowiło problemu

Wrażenia z jazdy
Pustynne zmagania mieliśmy okazję pokonywać dwoma pojazdami. Organizatorzy przeznaczyli dla nas 450-konnego Keraxa 8x4 i 410-konnego Lendera 6x4. Oba podwozia wyposażono w zabudowy wywrotki tylnozsypowe (Kerax miał zamontowaną muldę firmy F.X Meiller, Lander rynnę – Marrel). Jazdy odbywały się w czynnej piaskowni pełni obciążonymi pojazdami, przy temperaturze powietrza bliskiej 30 stopni C. Naszą uwagę zwrócił fakt, że wszystkie pojazdy sprowadzane do Polski są wyposażone w układ klimatyzacji, który w tak trudnych warunkach jest nie do przecenienia. Mocne jednostki napędowe bez najmniejszego zawahania prowadziły pojazdy piaszczystymi drogami pod strome wzniesienia. Kerax wyposażony w skrzynię manualną był mniej wygodny w prowadzeniu, za to lepiej radził sobie podczas wyjazdów z grząskiego terenu. Lander – przystosowany do jazdy w lżejszym terenie miał zamontowaną zautomatyzowaną skrzynię Optidriver+. Ciekawostką jest to, że skrzynia ta ma również tryb do jazdy w trudnym terenie.
Jazda pojazdem z góry z pełnym obciążeniem wymaga szczególnej uwagi. Przeszło 30-tonowy kolos, aby wytracić prędkość musi mieć specjalny układ hamulcowy.


Lander z Optidriver+ bez trudu radził sobie z wyjazdem z piachu

Technologia zastosowana w ciężarówkach Renault pozwala na sprzężenie ze sobą różnych systemów: hamulca roboczego, hamulca silnikowego i zwalniacza.W przypadku Keraxa był to intarder ZF; Lander był wyposażony w hamulec silnikowy Optibrake 275 kW przy 2300 obr/min. oraz intarder Voith (500 kW).

Więcej zdjęć...

(MB)

Ostatnie artykuły