Filmy

Ford Mondeo

Wprowadzając w modelu Mondeo liczne zmiany i innowacje, dzięki którym pojawia się szereg technicznych nowości i nie stosowanych wcześniej elementów wyposażenia, Ford konsekwentnie idzie drogą zmierzającą do poszerzenia oferty i dalszego wzmocnienia atutów swojego największego i najbardziej prestiżowego modelu na rynku europejskim.

Chociaż w nowym Fordzie Mondeo wprowadzono ponad 1500 nowych części i elementów, jednak ogólna koncepcja stylistyczna zachowuje indywidualne oblicze oraz akcentuje solidność budowy i jakość wykonania. Zachowuje więc te elementy, które przyciągnęły do Forda wielu klientów wcześniej kupujących samochody innych marek. Ford określa zmiany wprowadzone w najnowszej generacji Forda Mondeo, mające na celu silniejsze podkreślenie kunsztu wykonania oraz pełniejsze zróżnicowanie poszczególnych wersji, jako wizualną ewolucję stylistyczną. Innym priorytetem było poszerzenie i uatrakcyjnienie oferty wyposażenia dostępnego w poszczególnych wersjach Forda Mondeo.

Wygląd zewnętrzny:
Nowe elementy chromowane służą zaakcentowaniu wysokiej jakości wykończenia Forda Mondeo i sugerują, że jest to samochód luksusowo wyposażony. Zachowano na przykład kształt kraty wlotu powietrza, lecz dodano charakterystyczne chromowane obramowanie, zaś sama krata jest obecnie lakierowana.
Przedni zderzak najnowszego Forda Mondeo ma nieco zmieniony profil, przy czym bardziej luksusowo wyposażone wersje są dodatkowo rozpoznawalne po chromowanym pasku biegnącym wzdłuż zderzaka i akcentującym jego dolną sekcję. W przedniej części uwagę zwracają także nowe klosze świateł przeciwmgielnych w kształcie trapezu, w miejsce poprzednio stosowanych okrągłych lamp przeciwmgielnych.
Jeżeli spojrzymy na Forda Mondeo od przodu, kolejnym widocznym szczegółem są większe lusterka zewnętrzne. Lusterko kierowcy ma po stronie zewnętrznej dodatkową soczewkę asferyczną. Obudowy lusterek zostały powiększone, a lepiej wyposażone wersje mają w obudowach lusterek zainstalowane dodatkowe lampki, które oświetlają podłoże w bezpośredniej bliskości drzwi. Lampki te należą do systemu zabezpieczeń przeciwkradzieżowych i są sprzężone z centralnym zamkiem. Ich zadaniem jest oświetlenie kałuż lub nierówności, które mogłyby zaskoczyć kierowcę lub pasażerów podchodzących do samochodu w ciemności.
Z boku pojazdu styliści dodali chromowany pasek akcentujący górną linię drzwi, a także w bardziej luksusowo wyposażonych wersjach chromowane akcenty zewnętrznych klamek drzwi. Ta koncepcja jest kontynuowana także w tylnej części pojazdu, gdzie charakterystyczną linię nowego Forda Mondeo podkreśla uchwyt tylnej klapy.
Małe kierunkowskazy na przednim błotniku z boku pojazdu mają teraz modniejszy wygląd, gdyż szkła barwione zastąpiono szkłem bezbarwnym.
Nowe światła tylne zespolone o większej intensywności świecenia mają posrebrzone szkła kierunkowskazów, przez co tylne światła prezentują się bardzo oryginalnie zarówno w dzień, jak i w nocy.

Wnętrze:
We wnętrzu najbardziej rzuca się w oczy zmieniona środkowa konsola na desce rozdzielczej, w której mieści się jeden z wybranych radioodtwarzaczy o charakterystycznym dużym panelu czołowym oraz ekran systemu nawigacji (dostępny jako opcja). Wprowadzone zmiany miały na celu poprawę ergonomii i ułatwienie obsługi urządzeń m.in. dzięki lepszej czytelności. Nowa konsola wizualnie tworzy jedną całość z centralną konsolą dźwigni zmiany biegów.
new Mondeo Nowy Ford Mondeo jest pierwszym modelem Forda, w którym na życzenie oferowane są wysokiej jakości systemy audio firmy Sony options.
Na centralnej konsoli umieszczono także pokrętła układu wentylacji, które znajdują się w łatwym zasięgu zarówno kierowcy, jak i siedzącego obok pasażera. Klimatyzacja należy do seryjnego wyposażenia wszystkich wersji Forda Mondeo, przy czym wprowadzone techniczne zmiany spowodowały poprawę parametrów funkcjonowania układu.
Metalizowane akcenty wykończeniowe oraz liczne drobiazgi uatrakcyjniające wzornictwo są dobrym przykładem na to, jak elegancja widoczna w najdrobniejszych szczegółach wnętrza może być uzupełnieniem funkcjonalności i walorów czysto użytkowych. Nawet takie detale jak zegar na desce rozdzielczej nie umknęły uwadze stylistów. Natomiast takie elementy jak wycieraczki przedniej szyby z czujnikami deszczu oferowane po raz pierwszy w europejskim modelu Forda dodatkowo zwiększają atrakcyjność wszystkich wersji w rodzinie Forda Mondeo.

Skrzynie biegów:
Wraz z wprowadzeniem na rynek nowej generacji Forda Mondeo poszerzono paletę wersji wyposażonych w nową 6-stopniową mechaniczną skrzynię biegów MMT6. Skrzynia ta miała swoją premierę w 2003 r. i do tej pory była oferowana jedynie w wersji Forda Mondeo napędzanej 130-konnym silnikiem wysokoprężnym TDCi z wtryskiem common rail. Obecnie przekładnia MMT6 będzie dostępna w kilku innych wersjach Forda Mondeo.

Grupę wersji mających 6-stopniową skrzynię biegów w wyposażeniu standardowym otwiera flagowa wersja rodziny Forda Mondeo ST220 wyposażona w silnik o mocy 226 KM. Skrzynia biegów MMT6 została opracowana specjalnie dla samochodów z silnikami o wysokiej mocy. W tej grupie jest właśnie 24-zaworowa jednostka Duratec ST o pojemności 3,0 l, montowana w Fordzie Mondeo ST220, a także najważniejszy silnik wysokoprężny turbodoładowana jednostka TDCi oraz nowy silnik Duratec SCi z bezpośrednim wtryskiem benzyny. 6-stopniowa skrzynia biegów może także współpracować z wersją silnika Duratorq TDCi o mocy 115 KM oraz z 2,5-litrowym silnikiem Duratec V6 o mocy 170 KM.

Ford Mondeo z nowoczesną 5-stopniową przekładnią automatyczną Durashift 5-tronic jest teraz dostępny w atrakcyjniejszej wersji, z przyciskami wybierania przełożeń umieszczonymi na kierownicy. Przekładnia jest przeznaczona dla wersji napędzanych silnikami dysponującymi wyższymi wartościami momentu obrotowego. Przede wszystkim są to dwie jednostki wysokoprężne Duratorq TDCi z wtryskiem common rail. Może także współpracować z 24-zaworowym silnikiem benzynowym Duratec V6 o mocy 170 KM.
W wybranych wersjach rodziny Forda Mondeo nadal oferowana jest znana już, 4-biegowa przekładnia automatyczna Ford CD4E.

Jednostki napędowe:
Gama wersji nowej generacji Forda Mondeo obejmuje aż osiem opcji silnikowych, co bez wątpienia składa się na jedną z najbardziej rozbudowanych ofert pod tym względem w segmencie. Wszystkie silniki są jednostkami nowoczesnymi, ekonomicznymi i niezawodnymi.
Silniki benzynowe 4-cylindrowe rzędowe z wtryskiem pośrednim:
Duratec HE - 1,8 litra (110 KM)
Duratec HE - 1,8 litra (125 KM)
Duratec HE - 2,0 litra (145 KM)

Silniki benzynowe V6 z wtryskiem pośrednim:
Duratec 24V - 2,5 litra (170 KM)
Duratec ST - 3,0 litra (226 KM)

Silnik benzynowy 4-cylindrowy rzędowy z wtryskiem bezpośrednim:
Duratec SCi - 1,8 litra (130 KM)

Silniki wysokoprężne z wtryskiem common rail:
Duratorq TDCi - 2,0 litra (115 KM)
Duratorq TDCi - 2,0 litra (130 KM)

Bardzo ważny jest także fakt, że to właśnie nowy Mondeo jest pierwszym modelem, w którym swoją premierę ma nowy silnik Duratec SCi o pojemności 1,8 l, z bezpośrednim wtryskiem benzyny.

Ostatnie artykuły