Filmy

Ford Fiesta

Zasadniczym celem twórców nowego Forda Fiesty było zaprojektowanie samochodu eleganckiego i pojemnego, przy jednoczesnym zachowaniu doskonałej zwrotności i niskiego zużycia paliwa.

Stylistyka:
Pod okiem Chrisa Birda, zespół projektantów, kierowany przez głównego projektanta Marka Adamsa, stworzył stylową szatę nadwoziową, która idealnie zamyka w sobie nową formę przestrzeni wnętrza Forda Fiesty, akcentując zwrotność i podkreślając tkwiące w tym pojeździe energię i dynamikę. Szata nadwoziowa uwydatnia przestronność wnętrza poprzez optyczne podkreślenie obszernej kabiny pasażerskiej, kontrastującej z krótką maską silnika. Obszerna przestrzeń przeszklona została jeszcze powiększona przez dodanie trzeciego okna bocznego, dodatkowo rozjaśniającego wnętrze i zwiększającego widoczność dla pasażerów siedzących z tyłu. Wyraźnie zaakcentowane nadkola, wypełnione standardowymi 14-calowymi kołami jezdnymi, podkreślają własności jezdne pojazdu. Wrażenie dynamiki potęguje dominująca w widoku boku nadwozia linia, spływająca od tyłu pojazdu, przez całą jego długość, aż ku przodowi.

Wnętrze:
Nowy Ford Fiesta jest doskonałym przykładem efektywnego wykorzystania przestrzeni, a więc takiego zaprojektowania samochodu, aby uzyskać możliwie największą przestrzeń użyteczną w jego wnętrzu.
Projektanci Forda przede wszystkim przesunęli koła jezdne maksymalnie na zewnątrz, w kierunku rogów płyty podłogowej. W efekcie Ford Fiesta dysponuje największym rozstawem kół i osi w tym segmencie pojazdów, przy nadwoziu, które wcale nie ma największych rozmiarów. Rozstaw osi jest o 41 mm większy niż w poprzednim modelu, co dało między innymi większą ilość miejsca na nogi i kolana dla osób siedzących na tylnej kanapie. Najnowszy Ford Fiesta jest także szerszy i wyższy niż model obecnej generacji, co pozwoliło na wygospodarowanie większej ilości miejsca we wnętrzu zarówno dla osób jak i dla przewożonego bagażu.

Jednostki napędowe:
Nabywca będzie miał do wyboru trzy nowe jednostki napędowe, w których zużycie paliwa ma być średnio o 10% niższe w porównaniu z silnikami poprzedniej generacji:

Całkowitą nowością jest 1,4-litrowy silnik wysokoprężny Duratorq TDCi - jednostka o małych gabarytach i lekkiej konstrukcji, w której szeroko wykorzystano stopy aluminium. Wyposażony w turbodoładowanie i układ wtryskowy common rail nowej generacji, silnik ten rozwija moc 68 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi 160 Nm. Mechaniczne cięgna sterowania układem zasilania zastąpiono połączeniami elektrycznymi. Silnik ten szczególnie dobrze sprawdza się jako jednostka napędowa małego samochodu, zapewniając doskonałe własności dynamiczne, bardzo niskie zużycie paliwa oraz wyróżniając się wysoką kulturą pracy.

Ford Fiesta będzie dostępny także z nowym silnikiem benzynowym o dwóch wałkach rozrządu w głowicy – 16-zaworowym Duratec – będącym rozwinięciem jednostki znanej już z Forda Focus. W Fordzie Fiesta silnik ten będzie oferowany w dwóch wersjach – 1,4-litrowej o mocy 80 KM i 1,6-litrowej o mocy 100 KM. Dzięki precyzyjnemu, elektronicznemu sterowaniu przepustnicą, a także dzięki innym modyfikacjom dostosowującym te silniki do potrzeb napędu mniejszego samochodu, jednostki Duratec 16V gwarantują bardzo dobre osiągi i niskie zużycie paliwa.

Uzupełnieniem nowej rodziny silników jest 8-zaworowa jednostka Duratec o pojemności 1,3 litra. W zależności od rynku, będzie on oferowany w wersji o mocy 58 KM lub 68 KM. Dzięki licznym rozwiązaniom mającym na celu obniżenie tarcia wewnętrznych podzespołów (przede wszystkim rozrządu), silnik ten charakteryzuje się niskimi kosztami eksploatacji i utrzymania. Wartości zużycia paliwa w realnych warunkach eksploatacji w rękach przeciętnego użytkownika są bardzo zbliżone do wyników zanotowanych przez producenta w oficjalnym europejskim cyklu badawczym.

Ostatnie artykuły