Filmy

VW Touareg drugiej generacji

Touareg z chromowaną osłoną chłodnicy w kształcie tarczy herbowej, z nowymi reflektorami i zderzakami. Nowy spojler na krawędzi dachu, zmodyfikowane światła tylne i nowe kolory.

Touareg łączy w sobie cechy samochodu terenowego z komfortem limuzyny klasy wyższej i dynamiką samochodu sportowego. Ten charakter odbija się także w stylistyce nowego Volkswagena. Touareg należy do generacji nowoczesnych samochodów terenowych. Siła i wytrzymałość są demonstrowane tylko tam, gdzie jest to uzasadnione ze względów funkcjonalnych. Wszystkie pozostałe elementy stylistyczne nadwozia odbijają ponadczasową elegancję i wyjątkową dynamikę.

Stylistyka
Przód Touarega ukształtowano zupełnie od nowa. Z wyjątkiem pokrywy komory silnika wszystkie elementy zostały zmienione. Po typowej dla Volkswagena chromowanej osłonie chłodnicy w formie tarczy herbowej można natychmiast rozpoznać, że mamy do czynienia z najnowszą generacją tego auta. Osłona ta stała się niepowtarzalną cechą stylistyczną marki Volkswagen. Drugą wyraźną cechą Touarega drugiej generacji są reflektory w nowym kształcie (do wyboru bi-ksenonowe z funkcją oświetlania zakrętów). Analogicznie jak w innych nowych Volkswagenach, na przykład w Eosie, mają one na dole okrągłe wypukłości. Patrząc na reflektory i osłonę chłodnicy staje się jasne, że przedni zderzak musiał także otrzymać nową formę. W zewnętrznych wlotach powietrza w zderzaku najmocniejszych modeli V10 TDI i W12 umieszczono szlachetną, chromowaną listewkę. Przy niesprzyjającej pogodzie okrągłe, bardzo nisko a jednocześnie bezpiecznie osadzone światła przeciwmgielne dobrze oświetlają drogę. Zewnętrznym lusterkom nadano również inny, bardziej aerodynamiczny kształt.
Modyfikacje wprowadzono także w tylnej części auta, na przykład
na krawędzi dachu zamontowano spojler poprawiający właściwości aerodynamiczne samochodu. Zmodyfikowano również tylne światła - ciemna „szyba” nadaje im szlachetności. Ponadto styliści zmienili końcówki rur wydechowych na wyglądające bardziej "dynamicznie”.
Patrząc z boku można zauważyć nowe obręcze kół ze stopu metali lekkich i aerodynamiczne lusterka, które pozwalają od razu rozpoznać najnowszą generację Touarega. Po raz pierwszy oferowane są nowe kolory lakieru: popielaty metalik „Atacama”, metalik „Mountain Grey”, metalik „Arctic Blue Silver", metalik „Silver Leaf”, czerwony „Sierra” i antracytowy metalik „Galapagos”.

Wnętrze
Nowy Touareg jest dostępny z dwoma różnymi typami foteli - standardowymi oraz opcjonalnie lub w zależności od wersji wyposażenia - komfortowymi. Siedzenia komfortowe przypominają kształtem fotele Phaetona. Zostały one ulepszone pod kątem ergonomii i trzymania bocznego.
Ponadto dla Touarega oferowane są dwie wersje skóry „Cricket” i „Nappa”. Skóra „Cricket” jest dostępna zarówno dla foteli standardowych, jak i komfortowych. Wyjątkowo szlachetna kóra „Nappa” jest stosowana dla siedzeń komfortowych. W samochodach z silnikiem ośmiocylindrowym lub większym do wyposażenia seryjnego należy tapicerka skórzana „Cricket” oraz komfortowe fotele. Wszystkie inne modele w wersji podstawowej mają tapicerkę siedzeń z tkaniny wysokiej jakości „Trail”. Ponadto zmieniona została tylna kanapa. Jest ona teraz lżejsza i łatwiejsza w obsłudze. Dla Touaregów z komfortowymi siedzeniami dostępne są dwa dodatkowe kolory wnętrza „Latte Macchiato” i „Sioux”.
Wnętrze Touarega jest doskonałym przykładem funkcjonalnej estetyki, wysokiego komfortu i dużej przestronności. Jakość materiałów i nowoczesna stylistyka tworzą nastrój łączący w sobie masywność samochodu terenowego z elegancją limuzyny klasy wyższej oraz dynamiką samochodu sportowego.
Już sama forma różnych detali jest wyrazem wysokiej jakości i idealnej równowagi między funkcjonalnością a estetyką. Przykładem mogą być stosunkowo duże pokrętła obsługi Climatronic’a oraz napędu i zawieszenia. Są one ergonomiczne, łatwe w obsłudze a ich powierzchnia wykonana jest ze szlachetnego i trwałego metalu.
W Touaregach z pełnym wyposażeniem skórzanym „Nappa” także tablica rozdzielcza i konsola środkowa pokryte są wysokiej jakości skórą. Ponadto do dyspozycji jest pakiet Alcantara; w tym przypadku podsufitka, górne części słupków drzwiowych i osłony przeciwsłoneczne pokryto materiałem przypominającym wyglądem zamsz, dopasowanym kolorystycznie do skórzanej tapicerki.
Nowy komputer pokładowy obejmujący wskaźnik wielofunkcyjny i system nawigacji pozwala na bardziej szczegółową i wielokolorową prezentację informacji. Wyświetlacz pokazuje piktogramy nawigacji także w wersji 3D. Ponadto na wskaźniku tym mogą być optymalnie wyświetlane także nowe funkcje, takie jak Front – i Side Scan, funkcja kompasu i dodatkowy (cyfrowy) wskaźnik prędkości. Rozmieszczenie wskaźników jest bardzo przejrzyste, a ich obsługa dostosowana do funkcji i logiczna.
Touareg gwarantuje przestrzeń odpowiednią dla samochodów klasy wyższej zarówno dla kierowcy i pasażera, jak i osób podróżujących na tylnej kanapie. Z tyłu do dyspozycji jest maksymalnie 898 mm przestrzeni na nogi (od oparcia tylnej kanapy do oparcia przedniego fotela); odległość od pedału hamulca do oparcia przedniego fotela wynosi maksymalnie 1112 mm
1504 mm zerokości na wysokości łokci z przodu i 1505 mmz tyłu zapewniają wygodę wszystkim podróżującym. 555 l
do 1570 l (V10 TDI: 500 do 1525 l) pojemności bagażnika czyni
z Touarega idealny samochód dla pięciu podróżujących osób. Nowością w bagażniku jest dostępny jako opcja pakiet zabezpieczenia bagażu.

Od lata Touareg dostępny z nowymi pakietami R-Line
Volkswagen Individual wprowadzi latem nowe pakiety R-Line dla Touarega. Dotychczas symbol „R” był zarezerwowany wyłącznie dla sportowych modeli „R” – Golfa R32 (250 KM) i Passata R36 (300 KM). Dzięki ofercie R-Line możliwa jest po raz pierwszy także sportowo – ekskluzywna indywidualizacja wnętrza i wyglądu zewnętrznego Touarega w znacznym stopniu niezależna od wersji silnika.

Nowa generacja Touarega będzie oferowana w przyszłości z pakietami
R-Line. Mogą być one zamawiane dla wszystkich wersji silnika
od 165 kW (V6 TDI). Na pierwszym poziomie program R-Line oferuje
20-calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich (typ: „Omanyt”), sportowe zawieszenie, czteroramienną, skórzaną kierownicę, drążek zmiany biegów z symbolem R-Line, listwy progowe z przodu z logo R-line oraz osłony pedałów także w stylistyce R-line.
Jeszcze wyższy stopień indywidualizacji oferuje pakiet R-Line „Plus”. Obejmuje on dodatkowo sportowe fotele pokryte skórą („Nappa”) z logo R-line na przednich zagłówkach oraz wysokiej jakości aplikacje we wnętrzu – ciemne „Engine Spin”.
Ponadto dla Touarega oferowany będzie pakiet R-Line „Exterieur”. W jego skład wchodzi osłona chłodnicy z podwójnymi listewkami z matowanego chromu, zmodyfikowane zderzaki z dolną belką poprzeczną z chromu (matowego) z przodu i z dyfuzorem z tyłu, specjalne progi boczne oraz listwy progowe.

We wnętrzu Touarega Individual fotele, części tapicerki drzwi oraz zagłówki pokryte są skórą w dwóch kolorach. Komfortowe siedzenia Touarega w tym wydaniu są obite kombinacją skóry „Rodeo i Cricket” w kolorze „Dakota / Anthrazit”. Wyposażenie to uzupełniają wstawki z drewna szlachetnego „Makassar”. Specjalne dywaniki z drobnego weluru (w R5 TDI, V6 TDI i V6 FSI) lub perłowego weluru (w V8 FSI, V10 TDI i W12) z obramowaniem dopasowanym kolorystycznie do środkowej części siedzeń podkreślają ekskluzywny charakter wnętrza. Optycznym kontrapunktem do naturalnych materiałów jest zastosowana w drzwiach i listwach progowych stal szlachetna. Na listwach tych umieszczone jest logo Individual i napis – na życzenie podświetlony. Na przednich zagłówkach również umieszczono logo Individual. Nowe logo można znaleźć ponadto na przednich elementach bocznych.
Touareg Individual będzie produkowany seryjnie z 19-calowymi kołami ze stopu metali lekkich typu „Siena” z podwójnymi ramionami w kolorze „Sterling silber” lub "Titan silber”, w zależności od koloru nadwozia.
Na życzenie dostępne są także obręcze z metali lekkich „Avignon” 19-cali lub „Casablanca” – 20 cali. Podobnie, jak w Touaregach z najmocniejszymi silnikami, wszystkie Touaregi Individual będą posiadały stopień na tylnym zderzaku i chromowe listwy w oknach bocznych. Rama osłony chłodnicy jest wykonana z matowanego chromu. Do ramy tej dopasowany jest srebrny reling dachowy.

Touareg przewyższa konkurentów swoimi wymiarami
Touareg należy do samochodów terenowych klasy wyższej między innymi dzięki długości 4754 mm, szerokości 1928 mm i wysokości 1726 mm oraz 2855-milimetrowemu rozstawowi osi. Charakterystyczne jest to, że nowy Touareg jest znacznie niższy od większości innych samochodów terenowych klasy wyższej. W rezultacie, z proporcji wymiarów wyłania się nadzwyczaj dynamiczny i elegancki wygląd. Wysokość wnętrza Touarega jest mimo to odpowiednia do jego klasy. Model ten oferuje przestronność na najwyższym poziomie, a bagażnik o pojemności od 555 do 1570 l (wersja z podwójną klimatyzacją: 500 do 1525 l) umożliwia dużą zmienność objętości przewożonego ładunku.
Ponadto duża klapa tylna (opcjonalnie otwierana elektrycznie) i oddzielnie otwierana szyba tylna gwarantują łatwy dostęp do bagażnika. Odryglowanie tylnej klapy następuje w sposób elektromechaniczny, a zamknięcie opcjonalnie przez elektryczny mechanizm dociągania klapy bagażnika.
Równie ważne do uzyskania dobrych właściwości terenowych są wartości zwisów - przedniego i tylnego. Mierzony w obu przypadkach od środka osi, zwis przedni wynosi 926 milimetrów,
a zwis tylny 973 mm. Wynikają stąd duże kąty natarcia i zejścia, które wynoszą odpowiednio 28,4 stopnia i 28,1 stopnia (zawieszenie pneumatyczne: 33,2** stopnia, 33,6** stopnia). Dzięki dopracowanemu systemowi potrójnego uszczelnienia drzwi, zapobiegającemu przenikaniu wody i równie szczelnym reflektorom (a także dzięki uszczelnieniu połączeń wtykowych, specjalnemu prowadzeniu zasysanego powietrza
i odpowietrzenia agregatów oraz uszczelnieniu półosi napędowych) uzyskano głębokość brodzenia do 500 mm (w przypadku zawieszenia pneumatycznego 580 mm).
(** = dane dotyczą zawieszenia pneumatycznego w ustawieniu X`tra-Level.)

Touareg V10 TDI i W12 wyposażony seryjnie w zawieszenie pneumatyczne
Touareg posiada podwozie z niezależnym zawieszeniem kół. Dopracowany w szczegółach system stanowi podstawę znakomitych właściwości jezdnych na szosie i w terenie. Na konstrukcję osi przedniej z podwójnymi wahaczami poprzecznymi składają się górne wahacze aluminiowe oraz dolne wahacze stalowe. Oś tylna Touarega jest również konstrukcją z podwójnymi wahaczami poprzecznymi; tworzą ją górne wahacze odkuwane z aluminium i dolne trójkątne wahacze stalowe. Rozstaw kół przednich wynosi 1649 mm, a kół tylnych 1661 mm. Touareg ze sprężynami stalowymi posiada maksymalny prześwit 237 mm. Nowość: pakiet dynamiki jazdy z adaptacyjną kompensacją przechyłów poprzecznych.
Opcjonalnie, a w przypadku Touarega V10 TDI i W12 - seryjnie, Volkswagen oferuje zawieszenie pneumatyczne, włącznie z automatyczną regulacją poziomu nadwozia i elektroniczną regulacją tłumienia amortyzatorów. Prześwit maksymalny zwiększa się w tym przypadku do 300 mm. Podczas jazdy na utwardzonych drogach zawieszenie pneumatyczne gwarantuje wyjątkowo wysoki komfort i – dzięki zależnemu od prędkości jazdy, automatycznemu dwustopniowemu opuszczaniu nadwozia – dynamiczne właściwości jezdne bardzo sportowego samochodu.
Na bezdrożach zawieszenie pneumatyczne z regulacją poziomu nadwozia poprawia jeszcze bardziej terenowe właściwości jezdne, zachowując również niezwykle wysoki komfort.
W sposób automatyczny i dopasowany do aktualnej prędkości jazdy, Touareg z zawieszeniem pneumatycznym opuszcza się i podnosi dzięki wykorzystywanemu przede wszystkim na szosie ustawieniu „Auto“. W celu poprawy właściwości jezdnych przy prędkości 125 km/h nadwozie opuszcza się z poziomu 215 mm do 190 mm. Po osiągnięciu prędkości 180 km/h następuje dalsze samoczynne obniżenie zawieszenia do 180 mm. Niezależnie od tego możliwe jest ręczne ustawianie innych poziomów nadwozia. Automatyczne podnoszenie i opuszczanie następuje również, w wykorzystywanym głównie w terenie, trybie „Offroad“. Przegląd możliwych ustawień zawieszenia:
Poziom załadowczy: stały i zarazem najniższy poziom.
Poziom szosowy: automatyczna, zależna od prędkości jazdy regulacja (standardowe ustawienie na tradycyjnych szosach),
Poziom offroad: automatyczna, zależna od prędkości jazdy regulacja (standardowe ustawienie w terenie),
Poziom X`tra : stały i jednocześnie najwyższy poziom (ustawiany
w szczególnych sytuacjach w terenie).

Napęd 4XMOTION
Siła napędowa silników Touarega przekazywana jest za pomocą permanentnego napędu na cztery koła 4XMOTION. Napęd ten oferuje nie tylko nadzwyczajne własności trakcyjne w terenie, lecz również wysoki potencjał bezpieczeństwa i dynamiki jazdy na szosie. Siła napędowa przepływa przez skrzynię rozdzielczą, która jest wyposażona seryjnie w reduktor terenowy, a następnie przez mechanizm różnicowy osi przedniej i tylnej do kół napędowych. Mechanizm różnicowy osi tylnej może być blokowany opcjonalnie, a centralny mechanizm różnicowy jest seryjnie wyposażony w blokadę. Bezstopniowo regulowane sprzęgło wielopłytkowe blokady centralnego mechanizmu różnicowego jest sterowane automatycznie przez elektronikę podwozia; zależnie od potrzeby nawet do 100 % siły napędowej może być przeniesione na jedną z obu osi (blokady mechanizmu różnicowego są regulowane na podstawie rozpoznanego momentu obrotowego silnika oraz poślizgu kół). Za pomocą pokrętła na konsoli środkowej możliwe jest również manualne włączenie 100 % blokady mechanizmu różnicowego; automatyczna regulacja blokady mechanizmu różnicowego jest wtedy przejściowo dezaktywowana. Działający na 4 koła, seryjny EDS pomaga w precyzyjnym rozdziale siły napędowej.

Szeroki zakres mocy silników TDI: od 174 KM do 313 KM
Touareg oferuje nowe rozwiązania również w dziedzinie techniki napędu: pierwszy ośmiocylindrowy silnik Volkswagena z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Nowy V8 FSI (V 90°) Touarega dysponuje mocą 257 kW/350 KM, rozwija maksymalny moment obrotowy 440 Nm (przy 3500 obr/min) i umożliwia osiągnięcie prędkości maksymalnej 244 km/h.
Z V8 FSI blisko spokrewniony technicznie jest silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny V6 FSI o mocy 206 kW/280 KM. Na życzenie nowy Touareg może być ponadto wyposażony przez Volkswagen Individual w jednostkę W12; ten wyjątkowy agregat osiąga moc 331 kW / 450 KM. Jako jeden z wiodących na świecie producentów silników wysokoprężnych, Volkswagen oferuje naturalnie także dla nowego Touarega nowoczesne jednostki TDI z montowanym seryjnie filtrem cząstek stałych (DPF).
Trzy silniki wysokoprężne osiągają moce: 128 kW/174 KM (R5 TDI), 165 kW/225 KM (V6 TDI) i 230 kW/313 KM (V10 TDI).

V8 FSI (257 kW/350 KM)
Nowy ośmiocylindrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny współpracuje w Touaregu standardowo z sześciobiegową przekładnią automatyczną. Tylko 7,5 s. potrzebuje Touareg V8 FSI, aby przyspieszyć do 100 km/h. Model z zawieszeniem ze sprężynami stalowymi rozwija prędkość 234 km/h, a z zawieszeniem pneumatycznym – dzięki aerodynamicznie korzystnemu obniżeniu zawieszenia przy dużych prędkościach jazdy – 244 km/h. Maksymalną moc 350 KM Touareg osiąga przy 6800 obr/min, maksymalny moment obrotowy o wartości 440 Nm przy 3500 obr/min. Średnie zużycie paliwa wynosi 13,8 l. W porównaniu z poprzednim silnikiem o tej samej pojemności skokowej nowy V8 FSI dysponuje znacznie większą mocą – jednocześnie nastąpiła redukcja zużycia paliwa o 1 l. Nowy V8 FSI, podobnie jak V6 FSI, należy do nowej rodziny silników widlastych. Cechy charakterystyczne: bezpośredni wtrysk benzyny (FSI), kąt rozwidlenia cylindrów 90° i odległość cylindrów 90 mm. W silnik V6 FSI wyposażony jest również nowy Passat R36.

V6 FSI (206 kW/280 KM)
Jako drugi silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny montowany jest
w nowym Touaregu V6 FSI. Pojemność skokowa: 3597 cm3. Maksymalny moment obrotowy: 360 Nm od 2500 do 5000 obr/min. Czterozaworowy silnik sześciocylindrowy o mocy 280 KM (maksymalna moc przy 6.250 1/min) potrzebuje tylko 8,6 s., aby przyspieszyć Touarega do prędkości 100 km/h. Nowy Touareg V6 FSI z opcjonalnym zawieszeniem pneumatycznym i sześciobiegową przekładnię automatyczną może jechać z maksymalną prędkością 227 km/h (prędkość maksymalna z zawieszeniem ze sprężynami stalowymi: 218 km/h). Średnie zużycie paliwa: 13,3 l.

Touareg W12 (331 kW/450 KM)
Jedyny na świecie samochód terenowy z dwunastocylindrowym silnikiem benzynowym został opracowany przez firmę Volkswagen: Touareg W12. Napędzany przez dwunastocylindrowy, 6,0-litrowy silnik o bardzo zwartej budowie i wyjątkowym układzie cylindrów W, samochód terenowy o mocy 331 kW/450 KM przyspiesza w zaledwie 5,9 s. od 0 do 100 km/h. Maksymalna prędkość jazdy jest ograniczana elektronicznie do 250 km/h. Touareg W12 zadebiutuje na rynku w drugiej połowie 2007 r.

TDI (128 kW/174 KM)
Już „mały“ diesel (174 KM) z bezpośrednim wtryskiem paliwa dysponuje nadzwyczajnymi osiągami: na przyspieszenie od 0 do 100 km/h nowy Touareg TDI potrzebuje zaledwie 11,5 s. (z 6-biegową skrzynią automatyczną: 11,6 s.). Podczas jazdy na autostradzie z seryjnym zawieszeniem ze sprężynami stalowymi rozpędza się maksymalnie do 188 km/h (skrzynia automatyczna: 183 km/h), a w kombinacji z montowanym za dopłatą zawieszeniem pneumatycznym nawet do 194 km/h (skrzynia automatyczna: 189 km/h). Pięciocylindrowy silnik rzędowy osiąga swój maksymalny moment obrotowy o wartości 400 Nm przy 2 250 obr/min. Średnie zużycie paliwa wynosi 10,1 l (skrzynia automatyczna: 10,4).

V6 TDI (165 kW/225 KM)
Wyróżnikiem sześciocylindrowego, czterozaworowego silnika wysokoprężnego Touarega jest technologia bezpośredniego wtrysku paliwa common-rail trzeciej generacji. Wtryskiwacze piezoelektryczne umożliwiają uzyskiwanie ciśnienia wtrysku do 1 600 barów. Maksymalny moment obrotowy 500 Nm osiągany jest już przy 1 750 obr/min. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h Touareg V6 TDI wykonuje w ciągu 8,9 s (skrzynia automatyczna: 9,2 s). Jego prędkość maksymalna to 205 km/h (ręczna skrzynia biegów, sprężyny stalowe), a w wersji z opcjonalnym zawieszeniem pneumatycznym 212 km/h (przekładnia ręczna). Średnie zużycie paliwa wynosi w tym przypadku 10,4 l/100 km. Touareg V6 TDI wyposażony w sześciostopniową przekładnię automatyczną porusza się
z maksymalną prędkością 202 km/h lub 209 km/h (zawieszenie pneumatyczne).

V10 TDI (230 kW/313 KM)
Dzięki imponującemu momentowi obrotowemu 750 Nm, który występuje już przy 2 000 1/min, silnik V10 TDI zapewnia Touaregowi znakomite osiągi. Maksymalna prędkość jazdy: 231 km/h. Sprint od 0 do 100 km/h: 7,4 s. Ta jednostka napędowa z bezpośrednim wtryskiem paliwa za pomocą pompowtryskiwaczy współpracuje z seryjnie montowaną sześciobiegową przekładnią automatyczną i zawieszeniem pneumatycznym. Na 100 kilometrów zużywa średnio 12,6 l oleju napędowego.


źródło: Volkswagen

Ostatnie artykuły