Filmy

Fiat Sedici

Nowy model jest fuzją różnych rodzajów samochodów: łączy przyjemność jazdy i komfort prowadzenia samochodu kompaktowego z osiągami auta terenowego SUV (Sport Utility Vehicle).
Poza tym, jego powołanie jako samochodu terenowego “off-road” widać już w nazwie: Sedici to we włoskim iloczyn liczb “4x4”, który wyróżnia samochody z napędem na cztery koła.


Elegancja i włoski styl
Nadwozie Sedici zostało opracowane przez Fiata przy współudziale Italdesign Giorgetto Giugiaro, w ramach współpracy przemysłowej między Fiatem i Suzuki.
Fiat Sedici to bez wątpienia samochód o wyrazistej osobowości: stanowi połączenie inteligentnych i racjonalnych rozwiązań z włoskim stylem, który przejawia się zarówno w wyglądzie nadwozia, jak i wnętrza, a także w eleganckich liniach i płynnych formach.
Co więcej, linie nowego modelu opracowano według koncepcji, mającej podwójne znaczenie: z jednej strony zakładającej przynależność do gamy Fiata, a z drugiej przywiązującej wagę do zalet niezwykle istotnych dla tej klasy samochodów, czyli charakterystyk drogowych typowych raczej dla hatchbacków, niż do aut terenowych typu SUV.
Marka stawia na kompaktowość auta - niezwykle ważny element, gwarantujący łatwe prowadzenie i równowagę form. Stąd rodzi się nadzwyczajna wszechstronność Fiata Sedici, która sprawia, że jest on idealny do codziennego użytku: auto mierzy zaledwie 411 centymetrów długości, 176 szerokości, 162 wysokości i ma rozstaw osi 250 cm.
Harmonijny design łączy doskonałą ergonomię, komfort akustyczny i klimatyczny. To sprawia, że wnętrze jest idealne, by podróżować w nim w sposób wygodny i relaksujący. Jest to zasługa między innymi większej wysokości od ziemi, która sprawia, że pozycja kierowcy jest wyższa, co zapewnia wygodniejszy dostęp do samochodu i lepsze panowanie nad drogą.

4x4 i dynamiczne silniki
Nowy model, oferowany w dwóch poziomach wyposażenia (Dynamic i Emotion) i z dwoma rodzajami silników (1.6 16v o mocy 107 KM i 1.9 Multijet o mocy 120 KM), łączy pozornie przeciwstawne cechy: przestronne wnętrze i kompaktowe gabaryty, typową dla hatchback łatwość w manewrowaniu i zalety auta terenowego typu SUV, oryginalny styl nadwozia i design wnętrza stworzony z myślą o maksymalnej praktyczności.
system zastosowany w Fiacie Sedici, w normalnych warunkach zachowuje się jak napęd na dwa koła, przy jednocześnie mniejszym zużyciu paliwa i mniejszych emisjach substancji szkodliwych; jeśli natomiast warunki drogowe są gorsze i przyczepność staje się mniejsza, system funkcjonuje jako napęd 4x4, regulując automatycznie rozdział momentu napędowego na przednią i tylną oś, co zwiększa bezpieczeństwo jazdy.
Sercem tej niezwykłej przekładni jest system elektryczny ze sprzęgłem wielotarczowym, suchym (włączanym elektromagnesem), które kontrolowane automatycznie moduluje przekazywany moment na bazie wymagań napędu. Mówiąc dokładniej, impuls elektryczny, który wytwarza pole magnetyczne w celu połączenia tarcz pojawia się, gdy czujniki ABS zarejestrują poślizg przednich lub tylnych kół. Pozwala to na przejście z napędu “2WD” na “4WD” w sposób prosty i natychmiastowy: wystarczy bowiem nacisnąć przycisk na desce rozdzielczej, aby wybrać jeden z trybów funkcjonowania (“2WD”(4x2), “AUTO” lub “LOCK”), bez konieczności stosowania oddzielnej dźwigni. W przypadku funkcji “2WD”(4x2) moment napędowy przekazywany jest tylko na przednie koła. System 4x4 nie jest włączony i nie następuje „rozdzielenie momentu”. Ten tryb jest najbardziej odpowiedni w normalnych warunkach jazdy (sucha jezdnia) zapewnia przy tym najmniejsze zużycia paliwa.
Druga funkcja to “AUTO”. W większości przypadków, moment jest przekazywany na koła przednie. Rozdział momentu na przód i tył jest kontrolowany automatycznie. System dostarcza optymalny moment na tylne koła, kiedy czujniki rejestrują niską przyczepność, a także, by uprzedzić utratę przyczepności (na przykład podczas przyspieszania).
Na koniec w trybie “LOCK” rozdział momentu jest zablokowany, by zapewnić natychmiastowe i stabilne ruszanie w ekstremalnych warunkach (piasek, błoto i śnieg). Przy tej funkcji, stosunek rozdziału momentu wynosi 50/50 na przednią i tylną oś. Tryb ten działa do 60 km/h, a następnie przechodzi w “Auto”, by zapewnić bardziej komfortową jazdę.
Reasumując, ta wyjątkowa przekładnia integralna oraz prześwit nowego modelu wynoszący 19 cm sprawiają, że w razie konieczności, auto pokonuje łatwo także nierówny i trudny teren, o czym świadczą kąty pokonywania wzniesień (w standardzie A). Przede wszystkim kąt “zejścia” (31,1°), który określa maksymalne nachylenie terenu, jakie samochód pokonuje jadąc do tyłu, podczas ruszania z poziomej nawierzchni. Drugi parametr to kąt “rampowy” (18,1°), czyli maksymalny kąt wzniesienia w kształcie trójkąta, jaki można pokonać nie dotykając podwoziem podłoża. I wreszcie ostatni parametr to kąt “natarcia” (20,3°), który określa maksymalny kąt z przodu, jaki może pokonać auto terenowe, nie ocierając nadwoziem o podłoże.
Zdolność pokonywania wzniesień - 50%.

Ostatnie artykuły